9:59 Ten gevolge de aanwezigheid van de loslopend hert binnen de omheining van het spoor rijden de treinen momenteel aan een beperkte snelheid Hoegaarden en Pousset en lopen zo een vertraging op van 10 tot 15 minuten
Kristofke schreef:misschien een mailtje sturen via de website van railtime
zal wel terechtkomen
Ik heb onlangs nog eens een mailtje gestuurd om te wijzen op het nogal verwarrende taalgebruik op de Engelstalige versie van de NMBS site. Als je een bijvoorbeeld een reis plant van Gent naar Kortrijk dan krijg je een antwoord te zien waar Gent st. Pieters plots "Gand st. Pierre" heet, en Kortrijk "Courtrai". En dat ondanks het feit dat we al een poosje niet meer in 1830 leven.
Erg verwarrend voor toeristen die vervolgens in Gent vruchteloos de trein naar Courtrai zoeken.
Maar op dat vraagje heb ik tot nu toe geen enkel antwoord gekregen. Mischiem moet ik dat maar eens aan een parlementslid doorspelen.
Vergeet het maar! Keer op keer ziet men teksten die zichtbaar uit het Frans naar het Nederlands werden vertaald - op "minder dan perfecte" wijze, zoals dat politiek correct wordt uitgedrukt...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers schreef:Vergeet het maar! Keer op keer ziet men teksten die zichtbaar uit het Frans naar het Nederlands werden vertaald - op "minder dan perfecte" wijze, zoals dat politiek correct wordt uitgedrukt...
Juist, maar wie vertaalt ze? Een Vlaming, een computer, een Franstalige die denkt perfect tweetalig te zijn? Als ik aankondigingen op het perron hoor zijn daar soms ook zinswendingen bij die duidelijk rechtstreeks vertaald zijn uit het Frans, ook al is de omroeper duidelijk Nederlandstalig.
Ik vraag me af of het omgekeerde ook gebeurd. Meer dan de helft van het NMBS-personeel, inclusief de grote baas, is immers Nederlandstalig. Verschillende beleidsdocumenten zullen oorspronkelijk in het Nederlands opgesteld worden. De kans is groot dat bij de vertaling naar het Frans ook fouten gebeuren.
Dat is niet itern, op railtime heb je zowel een Nl als FR versie en in beide talen moet de info hetzelfde zeggen en duidelijk (niet verwarrend) zijn.
Ook interne berichten moeten duidelijk zijn. Ik zou niet weten waarom je minder streng zou zijn voor interne berichten.
3. De treinen IR e (reeks 32XX) Antwerpen-Centraal - Mol - Neerpelt / Hasselt rijden zoals voorzien.
Uitgezonderd de trein Z3227 (Neerpelt 06.31 en Herentals 07.15) zal uitzonderlijke bijkomende stilstanden vezekeren in Bouwel 07.24, Nijlen 07.29 en Kessel 07.33
3. De treinen IR e (reeks 32XX) Antwerpen-Centraal - Mol - Neerpelt / Hasselt rijden zoals voorzien.
Uitgezonderd de trein Z3227 (Neerpelt 06.31 en Herentals 07.15) zal uitzonderlijke bijkomende stilstanden vezekeren in Bouwel 07.24, Nijlen 07.29 en Kessel 07.33
Om te kunnen begrijpen wat er bedoeld wordt moet je de Franse versie raadplegen:
3. Les trains IR e (série 32XX) Anvers-Central - Mol - Neerpelt / Hasselt circulent comme prévu.
Exceptionnellement le train Z3227 (Neerpelt 06.31 et Herentals 07.15) assurera les arrêts supplémentaires de Bouwel 07.24, Nijlen 07.29 et Kessel 07.33
Om te kunnen begrijpen wat er bedoeld wordt moet je de Franse versie raadplegen:
3. Les trains IR e (série 32XX) Anvers-Central - Mol - Neerpelt / Hasselt circulent comme prévu.
Exceptionnellement le train Z3227 (Neerpelt 06.31 et Herentals 07.15) assurera les arrêts supplémentaires de Bouwel 07.24, Nijlen 07.29 et Kessel 07.33
Kunnen we daaruit besluiten dat die beslissing in Wallonie genomen werd ??? was district Noord Oost in verlof ???
Laatst gewijzigd door dentheo op 15 aug 2009, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Kunnen we daaruit beslissen dat die beslissing in Wallonie genomen werd ??? was district Noord Oost in verlof ???
Natuurlijk niet. De Kempen worden door een 100% Nederlandstalige kring op TC en bij RDV geregeld. Trek dus zelf je conclusies over het taalgevoel van sommige Vlamingen. Wat we zelf doen is duidelijk niet altijd beter