NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers
Re: NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers
Je eindigt uw dienst op een andere plaats dan voorzien, dan kan je uitslaap krijgen. Je hebt voorziene uitslapen en onvoorziene uitslapen.
In geval van voorziene uitslaap wil dat zeggen dat je op het eind van uw dienst niet thuis maar op hotel slaapt zoals voorzien in de dienst. De mensen van de thalys doen dit geregeld in parijs. Doen dus een namiddag dienst op dag A slapen in Parijs om dan op dag B een vroege dienst te doen.
Bij een onvoorziene uitslaap doe je de dag nadien een terugrit naar je depot of keer je als passagier weer (volgens er beslist is door uw diensthoofd op dat moment meestal de man van de permanentie die dat allemaal moet regelen). in dit geval mag je uw depot niet meer voorbijrijden (in het geval van Oostende is dat zo al niet eenvoudig om hem voorbij te rijden
)
In geval van voorziene uitslaap wil dat zeggen dat je op het eind van uw dienst niet thuis maar op hotel slaapt zoals voorzien in de dienst. De mensen van de thalys doen dit geregeld in parijs. Doen dus een namiddag dienst op dag A slapen in Parijs om dan op dag B een vroege dienst te doen.
Bij een onvoorziene uitslaap doe je de dag nadien een terugrit naar je depot of keer je als passagier weer (volgens er beslist is door uw diensthoofd op dat moment meestal de man van de permanentie die dat allemaal moet regelen). in dit geval mag je uw depot niet meer voorbijrijden (in het geval van Oostende is dat zo al niet eenvoudig om hem voorbij te rijden

Re: NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers
=wanneer een treinbestuurder niet op het einde van z'n dienst op z'n depot terug geraakt maar wel in een hotel overnacht. (zoals in dit geval)dcr schreef:Uitslaap?
Er zijn 2 soorten met elk hun eigen regels :
-In een dienst voorzien uitslaap bv de treinbestuurders van depot Zeebrugge rijden tot Keulen Gremberg, slapen dan uit in een hotel en rijden vervolgens terug naar Zeebrugge.
-Een onvoorziene uitslaap : Is vrij zeldzaam bij de NMBS. Komt voor wanneer bij een verstoring van de dienst, de treinbestuurder binnen z'n voorziene diensturen niet meer tot in z'n standplaats (depot) kan terugkeren.
Re: NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers
Die bestuurder moest in Luik wachten op de Engelse voetbalsupporter.
Dit is niet beslist door TC wij hebben daar niks over te beslissen.
Dit was zelf al de dag voordien beslist (door wie ?).
Feit is dat iedereen al wist dat die bestuurder over zijn uren ging gaan en dus ging uitslapen.
Iedereen behalve degene die de planning deed van de bestuurders. Als wij wisten dat hij over zijn uren ging gaan waarom hij dan niet? Ze moesten maar iemand wat later laten beginnen zodat hij zeker niet over zijn uren kon gaan.
Dit is niet beslist door TC wij hebben daar niks over te beslissen.
Dit was zelf al de dag voordien beslist (door wie ?).
Feit is dat iedereen al wist dat die bestuurder over zijn uren ging gaan en dus ging uitslapen.
Iedereen behalve degene die de planning deed van de bestuurders. Als wij wisten dat hij over zijn uren ging gaan waarom hij dan niet? Ze moesten maar iemand wat later laten beginnen zodat hij zeker niet over zijn uren kon gaan.
Re: NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers
Probleem is natuurlijk dat die man die de E545 doet eerst de E517 naar Eupen. Die moet dus sowieso op het normale uur (17.15h) beginnen. Dan heb je 2 optiesmarkske schreef:Die bestuurder moest in Luik wachten op de Engelse voetbalsupporter.
Dit is niet beslist door TC wij hebben daar niks over te beslissen.
Dit was zelf al de dag voordien beslist (door wie ?).
Feit is dat iedereen al wist dat die bestuurder over zijn uren ging gaan en dus ging uitslapen.
Iedereen behalve degene die de planning deed van de bestuurders. Als wij wisten dat hij over zijn uren ging gaan waarom hij dan niet? Ze moesten maar iemand wat later laten beginnen zodat hij zeker niet over zijn uren kon gaan.
-je laat E545 niet wachten wegens einduur treinbestuurder.
-Je laat die treinbestuurder per taxi vanuit Luik terugkeren naar z'n depot, dan heeft hij al op tijd gedaan. Vervolgens moet je nog een treinbestuurder inplannen (van depot Oostende, Brussel Zd of Welkenraedt, enkel deze depots hebben tb's die op L2 kunnen rijden) die dan de E545 van Luik tot Oostende doet, en vervolgens per taxi (er zijn geen treinen meer) naar z'n standplaats terug.
In het 2e geval bolt je trein dan zoals je wilt, maar moet je wel 2 tb's ipv 1 benutten (en er zijn nu al tb's te weinig) + kosten van de taxi's.
Nu...zoals ze het nu gedaan hebben was het zeker niet goedkoper...
Re: NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers
Gaat E545 ook over L2?Speedy schreef:-Je laat die treinbestuurder per taxi vanuit Luik terugkeren naar z'n depot, dan heeft hij al op tijd gedaan. Vervolgens moet je nog een treinbestuurder inplannen (van depot Oostende, Brussel Zd of Welkenraedt, enkel deze depots hebben tb's die op L2 kunnen rijden) die dan de E545 van Luik tot Oostende doet, en vervolgens per taxi (er zijn geen treinen meer) naar z'n standplaats terug.
Re: NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers
jaBeesty schreef:Gaat E545 ook over L2?Speedy schreef:-Je laat die treinbestuurder per taxi vanuit Luik terugkeren naar z'n depot, dan heeft hij al op tijd gedaan. Vervolgens moet je nog een treinbestuurder inplannen (van depot Oostende, Brussel Zd of Welkenraedt, enkel deze depots hebben tb's die op L2 kunnen rijden) die dan de E545 van Luik tot Oostende doet, en vervolgens per taxi (er zijn geen treinen meer) naar z'n standplaats terug.

Re: NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers
Correctie, de E544 is de laatste rit over lijn 2, behoudens een vertraagde ICE 10 of een werktrein. Materieel van de E517 wordt trouwens de E544, als ik me niet vergis. De bestuurder heeft immers een uur pauze in Welkenraedt.
E545 rijdt via de lijn 36, met bijkomende stilstanden in Ans, Waremme, Landen en Tienen.
Er zijn ook nog bestuurders van Gouvy die over lijn 2 mogen, gezien er een paar IC-O's daar beginnen. En ik vermoed ook bestuurders van depot Luik, maar daar ben ik dus minder zeker van.
On topic: Ik geloof nog steeds dat het beter geweest was, een andere bestuurder te voorzien voor E545, zelfs als het maar gedeeltelijk is. Of een navette in te leggen tussen Luik en Brussel, bijvoorbeeld, maar nu ben ik echt aan het dromen.
E545 rijdt via de lijn 36, met bijkomende stilstanden in Ans, Waremme, Landen en Tienen.
Er zijn ook nog bestuurders van Gouvy die over lijn 2 mogen, gezien er een paar IC-O's daar beginnen. En ik vermoed ook bestuurders van depot Luik, maar daar ben ik dus minder zeker van.
On topic: Ik geloof nog steeds dat het beter geweest was, een andere bestuurder te voorzien voor E545, zelfs als het maar gedeeltelijk is. Of een navette in te leggen tussen Luik en Brussel, bijvoorbeeld, maar nu ben ik echt aan het dromen.
Re: NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers
De tb heeft inderdaad een uur pauze maar wel in Eupen ipv GWK.groentje schreef:Correctie, de E544 is de laatste rit over lijn 2, behoudens een vertraagde ICE 10 of een werktrein. Materieel van de E517 wordt trouwens de E544, als ik me niet vergis. De bestuurder heeft immers een uur pauze in Welkenraedt.
E545 rijdt via de lijn 36, met bijkomende stilstanden in Ans, Waremme, Landen en Tienen.
Er zijn ook nog bestuurders van Gouvy die over lijn 2 mogen, gezien er een paar IC-O's daar beginnen. En ik vermoed ook bestuurders van depot Luik, maar daar ben ik dus minder zeker van.
On topic: Ik geloof nog steeds dat het beter geweest was, een andere bestuurder te voorzien voor E545, zelfs als het maar gedeeltelijk is. Of een navette in te leggen tussen Luik en Brussel, bijvoorbeeld, maar nu ben ik echt aan het dromen.
Luik bolt inderdaad ook over L2 met de IC-O en Gouvy ook, maar dat ligt een beetje te veraf om in dit geval 'tussen te komen' hé.
Men had inderdaad beter
-een andere tb voorzien
-op voorhand eens deftig met die bestuurder gepraat. Als je 't gevoel hebt dat men wel degelijk rekening met je wenst te houden, dan heb je al direct meer goesting om eens iets 'extra' te doen...
Re: NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers
Daar heb je gelijk in, ik lees ook dat de bestuurder het beu was, dat gebeurt normaal niet als je maar exceptioneel eens een dergelijke inspanning moet doen. Een goed gesprek vooraf kan al veel frustratie wegnemen.
Re: NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers
Correct, maar zoiets staat natuurlijk niet in "de procedures en het reglement" ....groentje schreef:Daar heb je gelijk in, ik lees ook dat de bestuurder het beu was, dat gebeurt normaal niet als je maar exceptioneel eens een dergelijke inspanning moet doen. Een goed gesprek vooraf kan al veel frustratie wegnemen.
Al weet ik dat de sfeer en ciommunicatie sterk varieert van depot tot depot hoe daarmee omgegaan wordt.
Waar is de tijd dat men in het ene dépot de koffiemachine als een bedreiging zag en streng verbood en in het andere vrolijk er eentje neerzette....
Met TVs is het ook zo iets geweest...hoe is de stand nu ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers
E545 is de laatste trein van de dag, het lijkt me niet abnormaal dat die 20 minuten op een aansluiting moet wachten. Ik zie in veel stations op de lijst van "extra wachttijden" vermeld staan dat de laatste trein van de dag 20 minuten op aansluiting wacht. Dan zou men die extra wachttijd toch moeten incalculeren in de dienstroosters van de treinbestuurders. Anders heeft die regel over het verzekeren van de laatste aansluiting van de dag toch geen zin, als het om de haverklap kan mislopen omdat de treinbestuurder over zijn uren gaat?Speedy schreef:TC/RDV hebben zomaar even beslist dat die E545 20min moest wachten te Luik, zonder eerst ook even na te gaan of die treinbestuurder dat wel binnen z'n uren 'kon' doen.
Paul
Re: NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers
Indien het hier om een wachttijd van 20min zou gaan omwille van een aansluiting met de laatste reizigerstrein van die dag, dan zou die treinbestuurder hebben moeten rijden tot in z'n eindstation. Is zo in de regelgeving voorzien. Was niet voorzien is is dat men een trein zomaar even 20min laat wachten omwille van een voetbalwedstrijd...Paul schreef:E545 is de laatste trein van de dag, het lijkt me niet abnormaal dat die 20 minuten op een aansluiting moet wachten. Ik zie in veel stations op de lijst van "extra wachttijden" vermeld staan dat de laatste trein van de dag 20 minuten op aansluiting wacht. Dan zou men die extra wachttijd toch moeten incalculeren in de dienstroosters van de treinbestuurders. Anders heeft die regel over het verzekeren van de laatste aansluiting van de dag toch geen zin, als het om de haverklap kan mislopen omdat de treinbestuurder over zijn uren gaat?Speedy schreef:TC/RDV hebben zomaar even beslist dat die E545 20min moest wachten te Luik, zonder eerst ook even na te gaan of die treinbestuurder dat wel binnen z'n uren 'kon' doen.
Paul
Re: NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers
...Hoe ? Is het in dat geval dan wel veilig om een machinist over zijn uren te laten gaan ???Indien het hier om een wachttijd van 20min zou gaan omwille van een aansluiting met de laatste reizigerstrein van die dag, dan zou die treinbestuurder hebben moeten rijden tot in z'n eindstation. Is zo in de regelgeving voorzien.
Kan niet meer volgen nu.
Re: NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers
Op alle regels bestaan er steeds uitzonderingen, ook hier dus.