NMBS schaft diverse ritten af

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Steven

Re: NMBS schaft diverse ritten af

Bericht door Steven »

Doe je dit om lastig te doen? "Het aanbod voor de reiziger is bepaald op basis van": die regels die ik hierboven geef, net om dat ene zinnetje ontbreekt.
Shrek

Bericht door Shrek »

Paul schreef: Daar geloof ik in dit geval niet veel van. Dat treinstel 'overnacht' nu in Hasselt in plaats van in Landen, de TB en TBG (waarschijnlijk van depot Hasselt) kunnen nu wat eerder naar huis of moeten 's ochtends wat later beginnen, dus wellicht spaart men wat uit op personeelskosten maar er komt zeker geen treinstel vrij daardoor. De reizigers uit de regio Alken - Sint-Truiden - Landen zijn de dupe. De laatste trein huiswaarts uit Hasselt, notabene de provinciehoofdplaats, vertrekt al om 21:31, in de zomer is de zon dan nog lang niet onder. Dat is toch al te gek. Vanuit Sint-Truiden, laatste trein richting Leuven, Brussel... nu 22.47, vanaf december al om 21.47. Maar ja, het is 'maar' Limburg, hé...
Paul
De TB en TBG kunnen inderdaad vroeger naar huis. Daardoor kunnen ze ook vroeger beginnen en zo een andere trein rijden... Er gaan echt niet minder treinen rijden hoor, ze rijden gewoon beter volgens de vraag van de reizigers. En de Limburgse reizigers vragen duidelijk NIET om een late trein :wink:

Zoals ik eerder al zei kunnen maar een tiental mensen terecht klagen over deze verandering, al de anderen hebben er alleen maar voordeel bij...
dentheo

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Doe je dit om lastig te doen?

Nee..

Je bevestigt het zelf : het aanbod is NIET gebaseerd op de vraag van de reiziger, maar op de planning van de NMBS .....
Theo
Groeten vanop de Heide
Shrek

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: Je bevestigt het zelf : het aanbod is NIET gebaseerd op de vraag van de reiziger, maar op de planning van de NMBS .....
Deze maatregel bewijst net het tegengestelde: de reizigers willen geen late treinen en de nmbs volgt hen daarin...
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

Tsja, een typisch geval van oorzaak gevolg. Als de NMBS het huidige laatavondaanbod niet stelselmatig uitbreid zullen de treinen onderbezet blijven.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ik ga hier geen pagina's lang over discussiëren, maar enkele bemerkingen:

- Hoe gebeuren die tellingen? Ik wil niet lastig doen maar in de tijd na de invoering van IC/IR heeft men ook veel van die treinen uiteindelijk afgeschaft en wat bleek dat wat Hogersluys dus zegt klopt... Men foefelde nogal met die tellingen of deed ze juist op de momenten dat men wist dat de bezetting laag is. (Ganse verhaal is terug te vinden in boeken uit jaren '80 en '90. -- Ik wil trouwens niet zeggen dat IC/IR geen goed idee was.)

- Het avondaanbod is nogal zwak op veel plaatsen, idem met het weekend. De bezetting kan heel laag zijn maar dat kan dus evengoed een gevolg zijn van het al zo mager aanbod. Er zijn véél betere manieren om bij de mensen te peilen naar de treinverbindingen dan enkel een paar keer te tellen hoeveel mensen er op de trein zitten.

- Een TB en TBG die een dienst minder doen elders inzetten... klopt maar gedeeltelijk want die zijn allebei toegewezen aan een depot dus ze blijven "in de streek" actief.

- Klein vervolg op het vorige... er is in mijn streek nog steeds een P-trein direct tussen Aalst en Zottegem en vice versa, dit op werkdagen onder de middag (de enige directe op de ganse dag). Hiervoor doen ook een TB en TBG dienst. Ik heb deze trein op verschillende momenten over een paar jaar genomen en heb zeker nooit meer dan 10 mensen geteld. Het kan natuurlijk een praktische reden hebben dat die rijdt, maar anders is dit ook een "verkwisting" van personeel. (Ik zou zelf liever hebben dat er een regelmatige dienst is over L82 of indien niet mogelijk P-treinen in de spits die tot Zottegem rijden.)
dentheo

Bericht door dentheo »

Hogersluys schreef:Tsja, een typisch geval van oorzaak gevolg. Als de NMBS het huidige laatavondaanbod niet stelselmatig uitbreid zullen de treinen onderbezet blijven.
Met die redenering moet je de ganse nacht doorrijden....
Theo
Groeten vanop de Heide
overweg13

Bericht door overweg13 »

Dietrich schreef:Ik ga hier geen pagina's lang over discussiëren, maar enkele bemerkingen:

- Hoe gebeuren die tellingen? Ik wil niet lastig doen maar in de tijd na de invoering van IC/IR heeft men ook veel van die treinen uiteindelijk afgeschaft en wat bleek dat wat Hogersluys dus zegt klopt... Men foefelde nogal met die tellingen of deed ze juist op de momenten dat men wist dat de bezetting laag is. (Ganse verhaal is terug te vinden in boeken uit jaren '80 en '90. -- Ik wil trouwens niet zeggen dat IC/IR geen goed idee was.)

- Het avondaanbod is nogal zwak op veel plaatsen, idem met het weekend. De bezetting kan heel laag zijn maar dat kan dus evengoed een gevolg zijn van het al zo mager aanbod. Er zijn véél betere manieren om bij de mensen te peilen naar de treinverbindingen dan enkel een paar keer te tellen hoeveel mensen er op de trein zitten.

- Een TB en TBG die een dienst minder doen elders inzetten... klopt maar gedeeltelijk want die zijn allebei toegewezen aan een depot dus ze blijven "in de streek" actief.
Die tellingen hebben ongetwijfeld hun beperkingen, maar ik geloof niet dat er gesjoemeld wordt. Er wordt immers niet alleen geteld op de zwakke momenten, maar werkelijk van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Voor treinen die vooral sterk scoren tijdens de vakantie, wordt er zelfs speciaal op vakantiedagen geteld.

De invloed van een verlaging of verhoging van de frequentie op het aantal reizigers moet nu onderhand toch wel gekend zijn, wegens de overvloed aan concrete voorbeelden uit de voorbije 10 à 12 jaar. Vast staat dat een verdubbeling of halvering van de frequentie geen verdubbeling of halvering van het aantal reizigers oplevert.

Het personeel dat je uitspaart door vroeger te stoppen of later te beginnen met de dienst kan om duidelijke redenen toch ingezet worden door bijvoorbeeld de ochtendspits wat langer te laten duren, of de avondspits vroeger te laten beginnen. Wie af en toe eens een trein neemt tussen 8.30 en 9.00 of tussen 15:30 en 16:00 weet dat dit geen overbodige luxe is.
Met vriendelijke groet

overweg13
apestaart

Bericht door apestaart »

Hogersluys schreef:Zie dit advies van het Raadgevend comité van de gebruikers binnen de NMBS-groep. Dit is gewoon een kettingreactie, je zal zien dat het probleem van de onderbezetting gewoon opschuift naar de op 1 na laatste trein. Maar ondertussen is de dienstverlening weer wat beperkter geworden wat gegarandeerd een hele hoop mensen terug de auto in zal jagen.
Als men tenminste een auto bezit, degenen die geen auto hebben zijn de
grootste sukkelaars, die mogen dan te voet gaan
Kalimero

Bericht door Kalimero »

apestaart schreef:Als men tenminste een auto bezit, degenen die geen auto hebben zijn de
grootste sukkelaars, die mogen dan te voet gaan
Of 's avonds niet meer buitenkomen. Dat is nog goedkoop ook. En dan maar klagen over verzuring.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Tja dat van de auto nemen klopt. Als ik op mijn gemak 's avonds ergens heen ga met de wagen maar ik moet mij haasten om die laatste trein van 22h of 22h30 te halen dan neem ik ook liever de wagen. Er zijn denk ik meer dan genoeg mensen die op die uren in de wagen zitten die misschien ook de trein kunnen nemen.

Maar goed, dat van de spits klopt wel en daar moet inderdaad de voorrang naartoe gaan. Ik hoop wel dat binnen dit en een paar decennia het weekend- en avondaanbod is aangepakt.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Dietrich schreef:Tja dat van de auto nemen klopt. Als ik op mijn gemak 's avonds ergens heen ga met de wagen maar ik moet mij haasten om die laatste trein van 22h of 22h30 te halen dan neem ik ook liever de wagen. Er zijn denk ik meer dan genoeg mensen die op die uren in de wagen zitten die misschien ook de trein kunnen nemen.

Maar goed, dat van de spits klopt wel en daar moet inderdaad de voorrang naartoe gaan. Ik hoop wel dat binnen dit en een paar decennia het weekend- en avondaanbod is aangepakt.
De zeldzame keren dat ik laat 's avonds onderweg ben, valt me vooral het eigenaardige treinpubliek op. M.a.w., ik zit dan liever thuis te cocoonen (ook al omdat het gezond is om op tijd in je nest te steken). Het aantal mensen dat om die reden de wagen neemt i.p.v. de trein is waarschijnlijk groter dan het aantal dat de trein niet neemt omdat die niet laat genoeg rijdt.
Met vriendelijke groet

overweg13
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Tja dat is een volledig ander probleem... :)
stefanic

Bericht door stefanic »

Shrek schreef:
dentheo schreef: Je bevestigt het zelf : het aanbod is NIET gebaseerd op de vraag van de reiziger, maar op de planning van de NMBS .....
Deze maatregel bewijst net het tegengestelde: de reizigers willen geen late treinen en de nmbs volgt hen daarin...
Toch even wat verduidelijken.

Het treinaanbod is UITERAARD gebaseerd op de vraag van de reiziger.... MAAR....
Het aanbod uittekenen is 'simpel'. Dat zijn uiteindelijk maar lijntjes op papier om het even simplistisch uit te drukken.
De volgende stappen zijn veeeeel minder evident:

1) ligt de nodige infrastructuur er om uit te voeren wat we graag zouden uitvoeren? Hier ligt een eerste beperking en omdat we liever met een realistische vraag naar Toegang-Net gaan (om onze rijpaden te kopen) stemmen we onze vraag uiteraard al af op wat er exploitatietechnisch KAN. Hiermee samen hangt natuurlijk het feit dat NMBS aan Infrabel suggereert om op bepaalde plaatsen de infrastructuur aan te passen om het aanbod beter te kunnen afstemmen op wat we de reizigers willen aanbieden. Dat tussen een en ander enkele jaren kunnen verlopen mag evident zijn denk ik...

2) is het materieel en het personeel er om uit te voeren wat we graag zouden uitvoeren? Wij kunnen zonder enig probleem een nachtnet uittekenen, maar bij beheer van materieel en personeel zullen toch enige bezwaren opduiken: 'en wanneer moet het materieel dan ouderhouden worden?', 'en wanneer mag het treinpersoneel dan eens naar huis?',...

Aldus kan het best gebeuren (en helaas zien we dat in quasi overal ten lande) dat het treinaanbod niet is wat de reiziger wel zou willen (of zelfs verdient).

Concreet worden er nu in december een aantal treinen afgeschaft (waaronder die 2 Genk<->Landen). Die treinen rijden nu, en er zit bijna geen volk op. En hou er even rekening mee dat het voor IEDEREEN crisis is hé.
Er is een verschil tussen: 'het aanbod is er maar de reizigers blijven weg' en 'er is te weinig aanbod en de -te vroege- laatste trein zit nog erg vol'.
Bij het eerste is het -jammer voor een beperkt aantal reizigers- economisch niet te verantwoorden om die trein nog te laten rijden.
Bij het 2e geval is het meestal een gebrek aan middelen dat toelaat om vlot latere of vroegere treinen (of een halfiuurferquentie) te realiseren.

We krijgen genoeg opmerkingen/klachten/suggesties over eerste/laatste treinen, dus we weten wel degelijk waar er een behoefte is (die nog niet bestaat) en waar niet.

Een bedenking die ik me durf maken is dat het voor een aantal eerste/laatste treinen veel economischer zou zijn om een BUS in te leggen ipv een trein. Voor bepaalde situaties zou een 'standaard' vervangende busdienst helemaal niet slecht zijn.
spoorwegrealist
overweg13

Bericht door overweg13 »

Dietrich schreef:Tja dat is een volledig ander probleem... :)
Maar het speelt ongetwijfeld een rol. Ik ken bijv. nogal wat Hallenaars die met de trein naar Brussel reizen en met de taxi terugkeren. Zo zie je maar waarom late treinen niet altijd veel succse hebben. Gelukkig ontkennen stadsbestuur en politie unanime dat er geen probleem is in de buurt van het station. Maar je moet eerst van de perrons boven geraken...
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie