idd sorry was S379 en S378 aan het verwissellenBart schreef: Dat is niet volledig juist:
1) Een S378 hangt in sommige gevallen vast aan een overschrijdingsbevel S422, maar in vele gevallen als je een beheerd stopsein dient te overschrijden is dat gewoon een enkelvoudig formulier S422, en ben je niet in Rit Op Zicht.
2) Een bevel S378 wordt nooit afgeleverd voor gestoorde overwegen. Dat is een bevel S379 (Snelheid beperken tot 5km/U vanaf het identificatiebord, lange geluidseinen geven, stoppen indien de veiligheid van het wegverkeer dit vereist.
3) Bij het overschrijden van niet beheerde seinen, krijg je ook geen formulier S378. Daar moet de bestuurder weten, dat hij ambtshalve in rit op zicht dient te rijden.
De reglementering over rit op zicht rijden, is in ieder geval vrij uitgebreid, en bij bijzonder veel incidenten dient een bestuurder in rit op zicht te rijden, zonder dat hij hiervoor ook maar 1 formulier in handen heeft.
S378 hangt vooral aan de beheerde seinen in de buurt van wisselcomplexen om een wisselcomplex te laten doorlopen zonder dat er nazicht ten velde is van de volledige vrijheid der sporen is
en bij niet beheerde stopseinen is het nu zeker gewoon inschrijving op dienstfiche (vroeger s421)
een beheerd sein is een sein dat open gezet wordt door een blokpost (bediende infrabel)rvdborgt schreef:
Wat is een "beheerd sein"? Ik zou denken dat alle seinen door Inrabel beheerd worden... Is het misschien een bediend sein?
Groetjes,
Rian
de normale stand van dit soort sein = de gesloten stand
deze seinen zijn steeds te vinden in de buurt van wissels en kruisingen
naast beheerde seinen zijn er ook onbeheerde seinen
deze seinen staat altijd open tenzij er een trein in afwaartse sectie zit (rood) of de sectie hierna (dubbel geel)
deze vindt men terug in volle baan
vermits er geen wissels zijn is het niet problematisch dat er meerdere treinen in de zelfde sectie zitten alleen moet de 2de trein rit op zicht rijden om te kunnen stoppen voor de rode eindseinen van de voorgaande trein om treinbotsingen te kunnen voorkomen