Persoon in de sporen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
TennisClub

Re: Persoon in de sporen

Bericht door TennisClub »

Bart schreef: Dat is niet volledig juist:
1) Een S378 hangt in sommige gevallen vast aan een overschrijdingsbevel S422, maar in vele gevallen als je een beheerd stopsein dient te overschrijden is dat gewoon een enkelvoudig formulier S422, en ben je niet in Rit Op Zicht.

2) Een bevel S378 wordt nooit afgeleverd voor gestoorde overwegen. Dat is een bevel S379 (Snelheid beperken tot 5km/U vanaf het identificatiebord, lange geluidseinen geven, stoppen indien de veiligheid van het wegverkeer dit vereist.

3) Bij het overschrijden van niet beheerde seinen, krijg je ook geen formulier S378. Daar moet de bestuurder weten, dat hij ambtshalve in rit op zicht dient te rijden.

De reglementering over rit op zicht rijden, is in ieder geval vrij uitgebreid, en bij bijzonder veel incidenten dient een bestuurder in rit op zicht te rijden, zonder dat hij hiervoor ook maar 1 formulier in handen heeft.
idd sorry was S379 en S378 aan het verwissellen
S378 hangt vooral aan de beheerde seinen in de buurt van wisselcomplexen om een wisselcomplex te laten doorlopen zonder dat er nazicht ten velde is van de volledige vrijheid der sporen is

en bij niet beheerde stopseinen is het nu zeker gewoon inschrijving op dienstfiche (vroeger s421)

rvdborgt schreef:
Wat is een "beheerd sein"? Ik zou denken dat alle seinen door Inrabel beheerd worden... Is het misschien een bediend sein?

Groetjes,
Rian
een beheerd sein is een sein dat open gezet wordt door een blokpost (bediende infrabel)
de normale stand van dit soort sein = de gesloten stand
deze seinen zijn steeds te vinden in de buurt van wissels en kruisingen

naast beheerde seinen zijn er ook onbeheerde seinen
deze seinen staat altijd open tenzij er een trein in afwaartse sectie zit (rood) of de sectie hierna (dubbel geel)
deze vindt men terug in volle baan

vermits er geen wissels zijn is het niet problematisch dat er meerdere treinen in de zelfde sectie zitten alleen moet de 2de trein rit op zicht rijden om te kunnen stoppen voor de rode eindseinen van de voorgaande trein om treinbotsingen te kunnen voorkomen
Asterix

Bericht door Asterix »

Bart schreef:
Jeroen schreef: Ik vind het persoonlijk een vreemde discussie. Moet een TB niet altijd kunnen stoppen voor elke VOORZIENE hindernis? Daarom is die toch net "voorzien"?
Dan blijft de vraag wat is een voorziene hindernis hé :)
Een trein die op mijn spoor staat is idd een voorziene hindernis, een breuk in de bovenleiding is idd een voorziene hindernis. Een persoon in het spoor is voor mij GEEN voorziene hindernis.
Ik ga je eens een voorbeeldje geven uit de praktijk:
Stel er is een stopsein gestoord, het is een stopsein waar de bestuurder zichzelf een toelating geeft om het sein in gesloten stand te overschrijden (niet beheerd sein met overschrijdingskroon).
Ik mag dat sein overdag dus overschrijden aan 40km/u, en ik weet dat ik ambtshalve in "Rit Op Zicht" dien te rijden, en moet kunnen stoppen voor elke voorzienbare hinder.
Tijdens mijn rit aan 40km/u duikt er ineens een persoon in mijn spoor op, een aanrijding is niet meer te vermijden.... (zelf tegen 40km/u sta je niet direct stil).
Ga je dan beweren dat ik in fout ben? Ik dacht het niet.
Uiteraard kan je je dan weinig verwijten als TB. Zoiets is helemaal geen voorziene hindernis. Mijn punt is dat er blijkbaar, zo ik goed begrijp, pas moet kunnen worden gestopt voor voorziene hindernissen als er een E373 wordt afgeleverd. Alsof er buiten de E373 dan niet moeten kunnen worden gestopt voor voorziene hindernissen? Dat moet toch altijd kunnen want de hindernis is toch immers te "voorzien"?
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Jeroen schreef:
Bart schreef:
Jeroen schreef: Ik vind het persoonlijk een vreemde discussie. Moet een TB niet altijd kunnen stoppen voor elke VOORZIENE hindernis? Daarom is die toch net "voorzien"?
Dan blijft de vraag wat is een voorziene hindernis hé :)
Een trein die op mijn spoor staat is idd een voorziene hindernis, een breuk in de bovenleiding is idd een voorziene hindernis. Een persoon in het spoor is voor mij GEEN voorziene hindernis.
Ik ga je eens een voorbeeldje geven uit de praktijk:
Stel er is een stopsein gestoord, het is een stopsein waar de bestuurder zichzelf een toelating geeft om het sein in gesloten stand te overschrijden (niet beheerd sein met overschrijdingskroon).
Ik mag dat sein overdag dus overschrijden aan 40km/u, en ik weet dat ik ambtshalve in "Rit Op Zicht" dien te rijden, en moet kunnen stoppen voor elke voorzienbare hinder.
Tijdens mijn rit aan 40km/u duikt er ineens een persoon in mijn spoor op, een aanrijding is niet meer te vermijden.... (zelf tegen 40km/u sta je niet direct stil).
Ga je dan beweren dat ik in fout ben? Ik dacht het niet.
Uiteraard kan je je dan weinig verwijten als TB. Zoiets is helemaal geen voorziene hindernis. Mijn punt is dat er blijkbaar, zo ik goed begrijp, pas moet kunnen worden gestopt voor voorziene hindernissen als er een E373 wordt afgeleverd. Alsof er buiten de E373 dan niet moeten kunnen worden gestopt voor voorziene hindernissen? Dat moet toch altijd kunnen want de hindernis is toch immers te "voorzien"?
Aan referentie snelheden is er niks voorzien ... je hebt gewoon geen remafstand genoeg dan.

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Asterix

Bericht door Asterix »

Als het een voorziene hindernis is, kan er toch tijdig worden geremd? De hindernis is immers voorzien.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Jeroen schreef:Als het een voorziene hindernis is, kan er toch tijdig worden geremd? De hindernis is immers voorzien.
Aan 120 km/h kan je maar weinig hindernissen voorzien hoor ...

greetz 2302
Beesty

Bericht door Beesty »

HLE 2302 schreef:Aan 120 km/h kan je maar weinig hindernissen voorzien hoor ...
greetz 2302
Akkoord .. Maar als er een ' voorziene hindernis' is zal je in 99% van de gevallen niet meer aan 120km/u komen aanstormen he ;-)
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Beesty schreef:
HLE 2302 schreef:Aan 120 km/h kan je maar weinig hindernissen voorzien hoor ...
greetz 2302
Akkoord .. Maar als er een ' voorziene hindernis' is zal je in 99% van de gevallen niet meer aan 120km/u komen aanstormen he ;-)
Aan referentie snelheid is geen hindernis meer te voorzien, bv. bij een wagen of persoon op de sporen zal je wel noodremming doen ... maar het is niet meer te voorzien, je kan onmogelijk nog stoppen (tenzij in enkele gevallen natuurlijk ... een auto/ vrachtwagen op het spoor kan je op een rechte spoorlijn van heel ver zien ...)

greetz 2302
markske

Bericht door markske »

Een voorziene hindernis is een eindsein of een rood mobiel sein.
Als je hier naartoe rijdt is dit steeds met een S378.
Elke andere hindernis is niet voorzien en zal men dus met E373 rijden.
Een rood mobiel sein zal een ongeval afdekken of een spoorwerf en dus reeds op een veilige afstand geplaatst zijn. Er zijn natuurlijk meer voorbeelden maar het komt er op neer dat er steeds een rood mobiel sein zal geplaatst zijn.
Kom je nu een bezette sectie binnen gereden, dubbel geel + rit op zicht, rijdend naar een eindsein dan is dit ook een voorziene hinder.
Al het andere niet !!!!! Politie zet zo wel eens een achtervolging in tussen de sporen hoe deze zich zullen gedragen is niet te voorzien alhoewel je van hun aanwezigheid op de hoogte bent. Als je op de hoogte gebracht wordt van een afgeknakte boom op een bepaalde plaats moet men dit eerst nazien, ligt hij in het vrije ruimteprofiel of niet.
Beesty

Bericht door Beesty »

HLE 2302 schreef:Aan referentie snelheid is geen hindernis meer te voorzien, bv. bij een wagen of persoon op de sporen zal je wel noodremming doen ... maar het is niet meer te voorzien, je kan onmogelijk nog stoppen (tenzij in enkele gevallen natuurlijk ... een auto/ vrachtwagen op het spoor kan je op een rechte spoorlijn van heel ver zien ...)
greetz 2302
Ik zei dan ook een te voorziene hindernis .. Je kan ons hier niet proberen wijsmaken dat jij aan volle referentiesnelheid gaat vlammen, wetende dat er zich iets of iemand in de sporen bevindt. :)
Beesty

Bericht door Beesty »

markske schreef:Een voorziene hindernis is een eindsein of een rood mobiel sein.
Als je hier naartoe rijdt is dit steeds met een S378.
Elke andere hindernis is niet voorzien en zal men dus met E373 rijden.
Een rood mobiel sein zal een ongeval afdekken of een spoorwerf en dus reeds op een veilige afstand geplaatst zijn. Er zijn natuurlijk meer voorbeelden maar het komt er op neer dat er steeds een rood mobiel sein zal geplaatst zijn.
Kom je nu een bezette sectie binnen gereden, dubbel geel + rit op zicht, rijdend naar een eindsein dan is dit ook een voorziene hinder.
Al het andere niet !!!!! Politie zet zo wel eens een achtervolging in tussen de sporen hoe deze zich zullen gedragen is niet te voorzien alhoewel je van hun aanwezigheid op de hoogte bent. Als je op de hoogte gebracht wordt van een afgeknakte boom op een bepaalde plaats moet men dit eerst nazien, ligt hij in het vrije ruimteprofiel of niet.
Of het nu volgens de regeltjes van de NMBS uw verantwoordelijk is al dan niet, maakt het eigenlijk veel uit? Als wij SPC de sporen betreden om gelijk welke reden, stellen wij (via cmk/soc) de vraag aan de bevoegde diensten tot het rijden op zicht. Wat ze er bij de nmbs mee doen, om al dan niet de verantwoordelijkheid af te schuiven van de TB maakt ons vrij weinig uit. Als je als TB weet dat we ons in de sporen bevinden, ga je er (normaal gezien) maar aan max. 40km/u passeren (heb trouwens nog geen TB gezien die het aan zen laars lapte omdat het zijn verantwoordelijkheid niet zou zijn volgens de regeltjes van de NMBS). Een noodremming aan die 40km/u zal in vergelijking met de vrije snelheid een véél kortere remafstand bieden want het is nu ook niet dat we op een paar meter voor de trein uit de bosjes komen gesprongen he.. :roll: Als je dan toch iemand van ons gaat aanrijden, wetende dat we in de sporen zijn tussen welbepaalde plaatsen en dat wij bevel gegeven hebben tot rijden op zicht, dan vrees ik dat het paraplu regeltje (dat je toch niet verantwoordelijk bent) voor het gerecht immers weinig zal uitmaken. Op gerechtelijk vlak kan je zowel stellen dat wanneer je op de hoogte bent van het dreigend gevaar je de nodige voorzichtigheid aan de dag moet leggen, zeker omdat wij niet zoals een kandidaat springer op een paar meter voor je trein gaan opduiken uit de bosjes..
Asterix

Bericht door Asterix »

Allemaal zeer duidelijk.... :roll:
Steven

Bericht door Steven »

Voor ordediensten, hulpdiensten enz. in het spoor krijgen wij een E373 voorzichtig rijden van .... tot .... met de vermelding van wie er in het spoor te vinden is. Tot nu toe nooit meegemaakt dat dit soort zaken niet in orde was, in tegendeel van zoiets krijg je ruimschoots vooraf de nodige info. Het feit dat deze mensen er zijn heeft meestal ook externe oorzaken (aanrijding, zelfmoord, spelende kinderen, ....) die door andere personen gemeld zijn waardoor de mensen werden opgeroepen.
Bij een E373 moet je voorzichtig rijden met de max snelheden van rit op zicht ;-) dus een E373 kan je als een strenge opdracht bovenop de ROZ bezien.
Beesty

Bericht door Beesty »

Steven schreef:Voor ordediensten, hulpdiensten enz. in het spoor krijgen wij een E373 voorzichtig rijden van .... tot .... met de vermelding van wie er in het spoor te vinden is. Tot nu toe nooit meegemaakt dat dit soort zaken niet in orde was, in tegendeel van zoiets krijg je ruimschoots vooraf de nodige info. Het feit dat deze mensen er zijn heeft meestal ook externe oorzaken (aanrijding, zelfmoord, spelende kinderen, ....) die door andere personen gemeld zijn waardoor de mensen werden opgeroepen.
Bij een E373 moet je voorzichtig rijden met de max snelheden van rit op zicht ;-) dus een E373 kan je als een strenge opdracht bovenop de ROZ bezien.
Bedankt voor je klaarheid in de zaak Steven. :)
poyaud

Bericht door poyaud »

Vergeet vanaf 01-01-10 maar een deel van die E en S -formulierkes , vanaf dan is het E370.
Afbeelding
groentje

Bericht door groentje »

Yup, ik ben mijn ARE 616 nog eens aan het doornemen.
Plaats reactie