300 kilometer file door winterweer... treinen rijden vlot

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Dietrich

Re: 300 kilometer file door winterweer... treinen rijden vlot

Bericht door Dietrich »

Voorbije weekend een klein afstandje afgelegd (30 km) van Zottegem naar Aalst en het was een redelijke soep. :) Moet er natuurlijk wel bij vermelden dat er een (persoons?)ongeval was op L89 en dat er werken waren rond Merelbeke en L50A waardoor veel verkeer Denderleeuw moest passeren en (alle?) treinen op L50 niet verder reden dan Schellebelle.

Heb in ieder geval veel mensen horen klagen -- typische klaagzang over NMBS en de treinen -- terwijl die mensen de context niet onder ogen wilden zien. Bij de pers vaak hetzelfde probleem, het is alsof velen alle mogelijke redenen zoeken om het spoorverkeer waardeloos te noemen. :roll: Die mensen gaan nooit verdwijnen en eeuwig hun auto blijven verdedigen, ookal was het op de weg niet bepaald beter.
dcr

Bericht door dcr »

Eerlijk gezegd vind ik het goed meevallen. zeker in vergelijking mey nederland waar zo goed als geen treinverkeer is/was !!
eagleheart
Contacteer:

Bericht door eagleheart »

hoi,

Binnenlands verkeer valt nog heel goed mee. het internationaal verkeer daarentegen is wel een soep:)

mvg
ostbahnhof

Bericht door ostbahnhof »

zondag en maandag enkele treinen genomen, gisteren zelfs 6 to diep in de ardennen.

grootste vertraging was slechts 13 minuten op het lijntje marloie-luik, denk dat er gewacht werd op een arlon-brussel (of omgekeerd) stel.
alles connecties gehaald.

zondag was het prachtig rijden op het nmbs net, prachtige sneeuwtreinen en mooie landschappen, t leek een sbb tafereel ;-) (nam een L tussen antwerpen en essen)

grts en fijne feestdagen,
o
melle

Bericht door melle »

Gisteren op Nova (NL2) geloof ik, waren er enkele mensen van NS aanwezig, waaronder Prorail.

Om te zeggen hoe slecht de situatie in Nederland was, gingen ze maar even naar Antwerpen.
Want in België was er helemaal geen hinder in het treinverkeer.

De mensen die ze aansproken hadden allemaal goede woorden over de NMBS.
Blijkbaar zijn ze niet naar Brussel-zuid geweest, want daar zijn in de spitsuren bijna geen treinen zonder 10 minuten vertraging.

Ik heb me werkelijk kapot gelachen toen ze zeiden dat in België alles perfect was verlopen (af en toe eens een vertraging)

Ik kreeg pas echt slappe lach toen die Jochem Goovaerts ging uitleggen hoe goed ze wel niet bezig waren :mrgreen:

Oke, deze winterprik heeft de NMBS goed doorstaan, maar ik heb al andere keren geweten dat het een complete ramp was :mrgreen:

Heeft iemand deze reportage ook gezien?
spicyalan

Bericht door spicyalan »

Gisteren op Nova (NL2) geloof ik, waren er enkele mensen van NS aanwezig, waaronder Prorail.
Ik heb de reportage niet gezien, maar het is iets vrij typisch voor de media.

Als het hier zou misgegaan zijn, dan hadden ze hier ook gestaan met te zeggen dat in het buitenland ook alles beter kon (alhoewel ze daar misschien ook last hadden).

De uitval is NL is wel ergens een schande, omdat het daar echt niet meer ging (het ging niet alleen over afgeschafte treinen, maar vooral dat bijna alles afgeschaft was en er een negatief reisadvies gegeven werd).

Hier komt de media ook elke keer verkondingen dat vertragingen van de NMBS meer en groter zijn dan in het buitenland, maar harde cijfers zijn er niet (eenders welk cijfer uit het buitenland is gebaseerd op een andere manier van tellen). Collega's van onze Nederlandse vestiging klagen ook altijd over deze problemen en hebben de indruk dat het in België beter is (wij denken het omgekeerde)
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Het gras is altijd groener bij de buren... :wink:
giuseppe

Bericht door giuseppe »

Nu was het in België ook gewoon veel beter dan in Nederland. Op Donderdag reden op een gegeven moment bijna geen treinen meer, en dat is dagenlang zo blijven doorgaan. Tot en met gister waren er op veel trajecten alleen nog maar 2 stoptreinen per uur.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Mee eens, hoe het de afgelopen periode in Nederland is gegaan is buiten alle proporties. Mijn vermoeden is dat ProRail te voorzichtig te werk is gegaan en daardoor een veel ingrijperende maatregel heeft genomen dan nodig was: NS moest hierin meegaan omdat zij niet over de capaciteit gaan.

Echter heeft het wel als gevolg dat het ministerie nu serieus naar ProRail gaat kijken, en gaat bekijken welke zaken beter moeten gaan en wat hiervoor nodig is. Hopelijk houdt dat ook in dat er een reeks maatregelen komt waardoor het spoor in heel Nederland een opkikker krijgt (bijvoorbeeld snelheidsverhogingen?) maar dat zal wel niet...
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

Ik denk dat jullie al tevreden gaan mogen zijn als men zou beslissen van elektrische verwarming te voorzien of een verbeterde versie van de gasverwarming voor de wissels...

Greetings,
Glodenox
giuseppe

Bericht door giuseppe »

Ik heb me wel eens zitten afvragen waarom het spoorbeheer niet ook onder Rijkswaterstaat valt, die dienst is sterk vertegenwoordigd in heel het land en kan dus snel bijsturen in iedere regio.
Asterix

Bericht door Asterix »

De Tijd schreef:Ook Thalys ondervindt last van winterweer

Ook de Thalys-treinen ondervinden last van het winterweer, na de Eurostar en de Duitse ICE. Minstens tot en met 31 december zullen er treinen uitvallen. Het gaat om Thalys-treinen tussen Brussel en Parijs. Dat meldt de website Treinreiziger.nl.

(belga) - Donderdag zijn al een vijftal Thalys treinen opgeheven. De komende dagen zal Thalys vaak twee treinen per dag opheffen. Een uitzondering betreft komende zondag: dan worden er vijf Thalys-ritten tussen Brussel en Parijs opgeheven. Behalve dat er treinen worden opgeheven, hebben ook veel treinen vertraging.

Reizigers kunnen kosteloos hun reis annuleren of hun reis zonder extra kosten tot 48 uur uitstellen. Op dat moment kan een reiziger geen aanspraak meer maken op de vertragingsregeling. Normaal kunnen vertraagde Thalys-reizigers aanspraak maken op een vergoeding.

Meer informatie over de geschrapte of vertraagde treinen op website http://www.thalys.com.
dcr

Bericht door dcr »

Het verkeer in Vlaanderen ligt helemaal lam door de onverwacht zware sneeuwval van woensdagochtend. Verspreid over de Belgische wegen stond er rond 9.00 uur meer dan 1.000 kilometer file. "Ongezien", zegt Hajo Beeckman van het Vlaams verkeerscentrum.

De sneeuwbuien van afgelopen nacht en deze ochtend hebben het verkeer in ons land volledig lamgelegd. Op verschillende plekken is er gewoon geen doorkomen aan en zal alles vermoedelijk nog uren vastzitten.
E19

Er zijn al verschillende ongevallen gemeld in Oost- en West-Vlaanderen en Antwerpen. Ook in Brussel is het zeer moeilijk rijden. Op de snelwegen is vooral de linkerrijstrook moeilijk te berijden.

De Ring rond Antwerpen zit helemaal vast. Vrachtwagens raken niet meer uit bepaalde tunnels, zoals de Liefkenshoektunnel, de Tijsmanstunnel en de Kennedytunnel in de richting van Gent.

Ook de E19 ter hoogte van Rumst is afgesloten omdat er geen doorkomen aan is.

Ook de bussen hebben vertraging en op de luchthaven Brussels Airport is er zware hinder. In Brussel rijdt er bijna geen enkele bus, omdat de wegen er te glad bijliggen.
Thuisblijven

Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum noemt de situatie "ongezien". Nooit eerder stonden er zo'n lange files op de Vlaamse wegen. Het verkeerscentrum vraagt dan ook met aandrang aan iedereen om vandaag dan ook gewoon thuis te blijven.
Voorlopig weinig problemen met treinverkeer :D
calabria

Bericht door calabria »

dcr schreef:Voorlopig weinig problemen met treinverkeer :D
Dat zou ik toch niet zo direct zeggen, ik zie toch redelijk veel afgelastingen tijdens de ochtendspits, bv. trein 3606 van De Panne tot Landen afgelast (enkel vanaf Schaarbeek kwam er een trein in de plaats). Toevallig M6 die deze trein rijdt ja. Het treindeel vanuit Kortrijk reed dan weer wel. Wat wel opvalt is dat er, buiten de afgelaste treinen, weinig grote ( +15 min) vertragingen zijn. Over het algemeen vergaat het het treinverkeer dus beter dan het autoverkeer.
Steven

Bericht door Steven »

Weinig problemen met het treinverkeer moet je verstaan als dat er bovenop de klassieke ochtendspits weinig extra's te melden zijn. Dat er een trein met M6 uitvalt horen we het hele jaar door dus ook als er GEEN sneeuw is. Verder zijn er ook de klassieke vertragingen die we zien op dagen zonder sneeuw. Kortweg die paar cm sneeuw van deze ochtend veroorzaken geen extra last voor het treinverkeer.
Plaats reactie