Vertragingen : voorstellen voor acties door de reizigers

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Adler

Re: Vertragingen : voorstellen voor acties door de reizigers

Bericht door Adler »

stefanic schreef:Maar dat MAG NMBS niet, want volgens het beheerscontract (overheid!) MOET de NMBS jaarlijks streven naar zoveel procent reizigers meer, punt uit.
Bij een "contract" zijn mijns inziens steeds 2 partijen betrokken, die beiden het contract ondertekenen en dus akkoord gaan het na te leven.
De NMBS is momenteel zoals een fabriek die constant aan 150% van zijn capaciteit werkt, met een chronisch tekort aan materieel en personeel en waarbij het personeel op elk moment spontaan kan gaan staken door de te hoge werkdruk.
Waarom maakt het bestuur van de NMBS dat dan niet duidelijk aan de overheid, maar komt integendeel elke keer zelf met veel enthousiasme zeggen dat ze volgend jaar weer x % meer reizigers gaan vervoeren ?
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Gelukkig is een deel van het probleem sinds 13/12/09 minder groot.
Niet meer wachten op aansluitingen is het sneeuwbaleffect vermijden.
Spijtig voor de reiziger die wil overstappen, goed voor degenen die reeds op de trein zitten.

Onze omroeper hier mogen we dankbaar zijn: de vertragingen worden meestal omgeroepen én met regelmatig verontschuldigingen.
Hoe anders bij De Lijn.
Ik nam begin december de bus en mijn reis duurt ongeveer 40 minuten volgens de dienstregeling.
Het werd een rit van een uur en van niemand verontschuldigingen.
Hing ook nergens uit dat er rondgereden werd, dat er vertraging van belangrijke omvang was.
Dat is het minste dat ik mag verwachten.

Mijn treinen rijden meestal wél op tijd en als er iets mis is krijg ik het ofwel op het perron ofwel in de trein te horen.
Denk niet dat ik anti-De Lijn ben; ik reis graag met de lijnbus en heb jaren als bestuurder gewerkt.
Waarom klagen treinreizigers steen en been terwijl het met de bus niet beter is?
Of anders, waarom horen we de busreizigers nooit?
De trein.
Alleen voor durvers.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Skaramoesj schreef:@ Terminus :
Als jullie openstaan voor constructieve voorstellen :
Hier heb ik er alvast een paar :
-Laat Infrabel alvast stoppen met belachelijke quotes als "90% van onze treinen rijdt op tijd". Ze raken toch kant noch wal.
-Probeer tenminste een inspanning te doen om de verzuchtingen van reizigers ernstig te nemen.
-Behandel reizigers niet langer als beesten : elke vrijdagavond de trein van 17:00 van Brussel Centraal richting Oostende : moesten er in België nog varkens op een dergelijke manier in een wagon gestampt worden, dan had je onmiddellijk Gaia en alle andere dierenrechtenorganisaties op je dak. Met betalende reizigers is dat echter geen probleem, want die hebben toch geen alternatief (cfr. Treinfreak)
Ik heb daar toch wel mijn bedenkingen bij: cijfers zijn toch cijfers? En Infrabel mag toch terecht ook treinen die niet door Brussel rijden in zijn tellingen betrekken? Heb je al eens op railtime gekeken voor stations als Liège, Namur, Charleroi, Gent, maar dan voor de treinen die niet gehinderd worden door de NZV? En als die trein van 17:00 zo vol zit, waarom wil je hem dan per se nemen? Er rijden P-treinen naar oostende die ongetwijfeld minder druk bezet zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
Fles

Bericht door Fles »

Adler schreef:De leiding van de NMBS doet me steeds denken aan Comical Ali, de Iraakse minister van informatie tijdens de Irak oorlog.
Die zei ook op de tv dat er niets aan de hand was toen de Amerikanen al in Bagdad de standbeelden aan het neerhalen waren.
Die heb ik vorige week nog geparodieerd in verband met onze eigen spoorbeheerder :lol:
Afbeelding Maar okee, dat terzijde ;)
Presario

Bericht door Presario »

Mooi gevonden!
Jammer dat hier zelfde praktijken gebeuren als in een land dat toch ja hoe moet ik het zeg "achter" ligt :(.
stefanic

Bericht door stefanic »

ach, waarom doe ik nog moeite...
Ik kan beter op een flikkenforum iedereen gaan uitmaken voor incompetente lamzakken...
spoorwegrealist
Fles

Bericht door Fles »

spicyalan schreef:Iedereen verwijt NMBS & Infrabel over vertragingen en afschaffingen, maar je moet maar eens kijken wat er in Nederland gebeurd is de laatste week. Daar heeft bijna niets gereden.
Klopt ja, met name maandag en dinsdag was het bar. Er reden alleen stoptreinen, maximaal 2 per uur, en op kortere trajecten, waardoor mensen soms 4-5 keer moesten overstappen. Er werd mensen dringend aangeraden om af te zien van hun treinreis als het niet strikt noodzakelijk was. Vanwege dat negatieve reisadvies werd tot overmaat van ellende ook de gebruikelijke compensatieregeling buiten werking gesteld. Ik heb zelf ook 2 dagen huisarrest mogen genieten bijvoorbeeld :|

En ook hier buitelt de politiek, de spoorbeheerder en de vervoerder over elkaar heen over de schuldvraag.
groentje

Bericht door groentje »

stefanic schreef:ach, waarom doe ik nog moeite...
Ik kan beter op een flikkenforum iedereen gaan uitmaken voor incompetente lamzakken...
Negatieve reacties ga je altijd krijgen, stefanic, kan je ook niet vermijden. Maar trek je op aan de andere reacties die vaak een pak minder negatief waren, en begrip vragen voor de soms moeilijke situatie waarin de spoormannen en -vrouwen moeten werken. Door zelf negatief te reageren help je niemand vooruit.
pietje

Bericht door pietje »

Fles schreef:Vanwege dat negatieve reisadvies werd tot overmaat van ellende ook de gebruikelijke compensatieregeling buiten werking gesteld.
Handig dat ze zich er zo vanaf kunnen maken :shock:
Had Eurostar dat ook niet beter gedaan, of laat Europa dat niet toe?
Als iedereen dat kon, was het wel gemakkelijk.
Misschien een hint voor Aquiris voor als ze weer eens geen zin hebben om water te zuiveren: het is te slecht weer, gelieve geen water te drinken dat van ons afkomstig is :lol: :lol:
spicyalan

Bericht door spicyalan »

Bij een "contract" zijn mijns inziens steeds 2 partijen betrokken, die beiden het contract ondertekenen en dus akkoord gaan het na te leven.
Zo werkt het niet.
Langs de éne kant heb je de politiek met een "onuitputbare" geldreserve en die gewoon is altijd zijn zin te krijgen (en dat veranderd elke 4 jaar met de verkiezingen... En hoe linkser de regering, hoe absurder de quota).
Langs de andere kant heb je een spoorwegonderneming die afhankelijk is van extra geld om het ding draaiende te houden.

Wat gebeurd er dan denk je? Ik denk niet dat de NMBS veel keuze heeft.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

pietje schreef:
Fles schreef:Vanwege dat negatieve reisadvies werd tot overmaat van ellende ook de gebruikelijke compensatieregeling buiten werking gesteld.
Handig dat ze zich er zo vanaf kunnen maken :shock:
Had Eurostar dat ook niet beter gedaan, of laat Europa dat niet toe?
Als je, zoals Eurostar, last hebt van een probleem dat je al minstens 10 jaar kent, dan is er geen sprake van overmacht. En ook NS en ProRail zeggen veel te gemakkelijk "overmacht" en "extreme omstandigheden". Alleen vorige week donderdag en zondag was het weer misschien op sommige plaatsen buitengewoon (vooral in het noorden is best veel sneeuw gevallen). Maar dat was geen reden waarom het zo lang zo'n puinhoop moest zijn.

Groetjes,
Rian
Adler

Bericht door Adler »

spicyalan schreef:Zo werkt het niet.
Langs de éne kant heb je de politiek met een "onuitputbare" geldreserve en die gewoon is altijd zijn zin te krijgen (en dat veranderd elke 4 jaar met de verkiezingen... En hoe linkser de regering, hoe absurder de quota).
Langs de andere kant heb je een spoorwegonderneming die afhankelijk is van extra geld om het ding draaiende te houden.

Wat gebeurd er dan denk je? Ik denk niet dat de NMBS veel keuze heeft.
Dus wat je dan eigenlijk zegt is dat de NMBS altijd maar ja knikt omdat ze anders geen geld meer krijgen.
Ook zeer goed wetende dat ze de beloftes niet waar kan maken.
spicyalan

Bericht door spicyalan »

Dus wat je dan eigenlijk zegt is dat de NMBS altijd maar ja knikt omdat ze anders geen geld meer krijgen.
Ook zeer goed wetende dat ze de beloftes niet waar kan maken.
Misschien wel de afgesproken beloftes kunnen waarmaken (omdat ze zich focussen op de beloftes), maar of dit tot een betere algemene dienstverlening resulteerd is niet zeker.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Dat komt vooral omdat de politiek directe maatregelen wil. Als die eisen niet gekoppeld zijn aan een echt actieplan, dan moet dat tot problemen leiden. Concreet: als men vanuit de politiek eist dat het aantal reizigers met zoveel % stijgt, dan heeft de NMBS meer dan enkele jaren nodig om dat ook te verwezenlijken. Nu zie je het aantal reizigers wel groeien, maar het aantal aangeboden zitplaatsen en de capaciteit tijdens de piek volgen niet. Men had veel meer tijd moeten uittrekken om de doelstellingen te realiseren. (Ik hoor graag dat men met de M6 meer plaatsen aanbiedt, maar men vergeet wel eens dat er ook zitplaatsen verdwijnen: de M2, de oudste tweeledige stellen: dat zijn echt massa's zitplaatsen, hoor!)
Met vriendelijke groet

overweg13
treinbruno

Bericht door treinbruno »

Wees blij met de treinen in België tegenover vele andere landen (okeee er zijn nog betere landen)
ik zit nu in sofia, daarnet was het slaaprijtuig naar Belgrado en Wenen nog afgeschaft, maar niemand die klaagde dat ze tot vanavond op de volgende trein moeten wachten, gisteren in Roemenië ook vele vertragingen, maar dat vind ook niemand erg, en bijna alle treinen rijden hier met de deuren open, maar niemand die klaagt over de veiligheid (en op de hoofdlijnen rijden ze nog redelijk snel).
op de meeste lijntjes rijden maar enkele treintjes per dag, en dat zijn pas echte roestbakken.
ok, ik weet het, het is midden europa, maar we mogen blij zijn met de NMBS
Afbeelding
Plaats reactie