Vertragingen : voorstellen voor acties door de reizigers

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Skaramoesj

Vertragingen : voorstellen voor acties door de reizigers

Bericht door Skaramoesj »

Elke treinreiziger die tijdens de spits reist, weet hoe belachelijk de cijfers van Infrabel zijn rond de stiptheid van de treinen. 90% van de treinen rijdt volgens hen stipt ! Volgens mij rijdt 90 % van de treinen tijdens de spits met vertragingen :x

Vandaar dat ik hierbij oproep tot actie :
Als het treinpersoneel mag actie voeren, waarom zouden wij dat als betalende reizigers niet mogen doen ?
Enkele voorstellen :
  • - Telkens bij een vertraging een klacht indienen op volgende link :
    http://www.b-rail.be/cgi-script/feedbac ... =complaint
    Dit is zeer weinig werk, en hopelijk kunnen we ze zodanig overstelpen met klachten, dat we de nationale media halen. Dan zullen ze wel verplicht zijn ons, reizigers, stilaan serieus te nemen.
  • - Misschien kunnen we tot een nationale stakingsdag van de treinreizigers komen. Als we het ooit georganiseerd krijgen om allemaal dezelfde dag de wagen te nemen, dan leggen we evengoed het land plat, en staan ze daar te blinken met hun oude roestbakken.
Heb je nog voorstellen, of zie je een mogelijkheid deze actie verder te verspreiden, dan vraag ik graag je medewerking.
Terminus

Re: Vertragingen : voorstellen voor acties door de reizigers

Bericht door Terminus »

Skaramoesj schreef:Elke treinreiziger die tijdens de spits reist, weet hoe belachelijk de cijfers van Infrabel zijn rond de stiptheid van de treinen. 90% van de treinen rijdt volgens hen stipt ! Volgens mij rijdt 90 % van de treinen tijdens de spits met vertragingen :x

Vandaar dat ik hierbij oproep tot actie :
Als het treinpersoneel mag actie voeren, waarom zouden wij dat als betalende reizigers niet mogen doen ?
Enkele voorstellen :
  • - Telkens bij een vertraging een klacht indienen op volgende link :
    http://www.b-rail.be/cgi-script/feedbac ... =complaint
    Dit is zeer weinig werk, en hopelijk kunnen we ze zodanig overstelpen met klachten, dat we de nationale media halen. Dan zullen ze wel verplicht zijn ons, reizigers, stilaan serieus te nemen.
  • - Misschien kunnen we tot een nationale stakingsdag van de treinreizigers komen. Als we het ooit georganiseerd krijgen om allemaal dezelfde dag de wagen te nemen, dan leggen we evengoed het land plat, en staan ze daar te blinken met hun oude roestbakken.
Heb je nog voorstellen, of zie je een mogelijkheid deze actie verder te verspreiden, dan vraag ik graag je medewerking.
Dit vind ik een misplaatste reactie. Ik werk voor de NMBS-groep, en wij spoorwegmensen, stellen ook vast dat alles niet loopt zoals het hoort. En wij staan open voor constructieve opmerkingen. Ik zou anders eens de situatie van de voorbije twee dagen in België vergelijken met deze in Nederland, moest ik u zijn..

En oude roestbakken. Ik denk dat M4, M6, I6-I10-I11, MR 96 en breaks er zeker mee doorkunnen. Klassieke tweeledige en vierledige moterstellen hebben hun charme en degelijkheid, maar worden door sommige reizigers minder geapprecieerd. Hangt af van waar je belang aan hecht. Sprinters hebben andere voordelen (snel optrekken en afremmen). De minder comfortabele M5 wordt gemoderniseerd.
Molenbruch Y.

Bericht door Molenbruch Y. »

Misschien kunnen we tot een nationale stakingsdag van de treinreizigers komen. Als we het ooit georganiseerd krijgen om allemaal dezelfde dag de wagen te nemen, dan leggen we evengoed het land plat, en staan ze daar te blinken met hun oude roestbakken.
En denk jij, die zoveel belang hecht aan stiptheid, dan sneller aan te komen in Brussel? :roll:
trainfreak

Bericht door trainfreak »

Als je toch zoveel klachten hebt over rijden met de trein, waarom doe je het dan nog???????
Ow wacht, met de auto kost het natuurlijk X keer zoveel en ben je nog later....
Kalimero

Bericht door Kalimero »

Beste,

Ik begrijp je frustratie, en ik heb ook vaak de indruk dat de statistieken van Infrabel niet helemaal kloppen met de realiteit. Maar het heeft geen enkele zin om je daar druk over te maken. De doorsnee NMBS medewerker waar u en ik mee in aanmerking komen heeft de beste bedoelingen, zij kunnen er echt niets aan doen. Wel ergerlijk is dat Infrabel sommige aanhoudende ergernissen blijft minimaliseren.

De klantendienst contacteren is al een eerste stap, ook al haalt het weinig of niets uit. Belangrijk daarbij zijn concrete feiten. Hou alles zo zorgvuldig mogelijk bij: vertragingen, afschaffingen, overbezetting. En ook al komt er geen antwoord, blijven melden. Je krijgt altijd een ontvangsbevestiging. Na een tijdje zou je eens telefonisch kunnen informeren naar de status van jouw melding op die en die datum. Ze zullen je wel weer afwimpelen, maar hou ook dat goed bij. Bij geregelde vertraging loont het misschien de moeite om een compensatiedossier in te dienen: 25 vertragingen van minstens 15 minuten. Als je denkt er niet te komen, hou dan ook die van 13 of 14 minuten bij als "reserve" om het lijstje compleet te maken. Het gaat niet zozeer om het financiële, maar misschien doen die statistieken toch een belletje rinkelen.
Volgende stap is de ombudsman. Je vermeldt heel specifiek wat je allemaal al ondernomen hebt, dat je geen reactie krijgt en dat de problemen blijven aanslepen.

Verder herinner ik mij een actie van een groep studenten uit Gent, die via Facebook een extra studententrein konden afdwingen, maar dat ging dus over een heel specifiek probleem.

Succes ermee.
Skaramoesj

Treinfreak,
Dit is nu eens typisch de arrogante reactie waar ik zo het sch... van krijg.
"Als het je niet aanstaat, ga dan met de auto"

Ik ga met de trein omdat de files en het risico met de auto inderdaad groot zijn.
Ten tweede geloof ik er nog altijd in dat de trein ook ecologisch beter te verantwoorden is dan de auto.
Dit geeft jullie niet het recht om daar totaal misplaatst misbruik van te maken en dagelijks duizenden reizigers te gijzelen op treinen die nooit op tijd rijden.

Als ik maandelijks 328 € betaal voor een eersteklasse-abonnement, dan verwacht ik daar wel een normale dienstverlening voor terug.
Als overheids, of toch semi-overheids instelling word je nog voor een groot deel betaald door de modale belastingbetaler. Ik hoop dat we toch nog steeds het recht hebben hiervoor iets terug te verlangen.

Zelfs sommige treinconducteurs geven toe dat de dienstverlening de laatste maanden beneden alle peil is. Maar juist de wetenschap dat het met de auto minstens even erg is, is voor sommige van jullie, waaronder dus duidelijk jij zelf ook, voldoende om daar niets aan te doen.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ik denk niet dat gelijk wie vandaag de dag met een pasklare oplossing kan komen voor die wederkerende vertragingen... Het is niet zo dat het allemaal komt door luiheid of fouten. In Brussel vertrekt er in de spits zowat niets correct volgens de dienstregeling omwille van het feit dat op die uren zowat iedere pendelaar zijn/haar directe trein wilt vanuit Centraal of Zuid naar de thuishaven, of hoogstens een enkele overstap. De NZV is dus een zeer zware flessenhals. Ik hoop dat Simonis en Weststation dit nog meer gaan ontlasten in de toekomst, maar rara dan gaan er weer enkele duizenden lopen roepen dat ze zo ver van het centrum zitten en de metro moeten nemen.
Skaramoesj

@ Terminus :
Als jullie openstaan voor constructieve voorstellen :
Hier heb ik er alvast een paar :
-Laat Infrabel alvast stoppen met belachelijke quotes als "90% van onze treinen rijdt op tijd". Ze raken toch kant noch wal.
-Probeer tenminste een inspanning te doen om de verzuchtingen van reizigers ernstig te nemen.
-Behandel reizigers niet langer als beesten : elke vrijdagavond de trein van 17:00 van Brussel Centraal richting Oostende : moesten er in België nog varkens op een dergelijke manier in een wagon gestampt worden, dan had je onmiddellijk Gaia en alle andere dierenrechtenorganisaties op je dak. Met betalende reizigers is dat echter geen probleem, want die hebben toch geen alternatief (cfr. Treinfreak)
ferry

Bericht door ferry »

Hoi
Het probleem is dat ge door dergelijke acties in wezen het personeel treft dat(op enkele uiterst kleine uitzonderingen na) zijn uiterste best doet; de bazen zullen er niet wakker van liggen!

f
Skaramoesj

Ik heb spijtig genoeg ook niet de indruk dat datzelfde personeel wakker ligt van onze verzuchtingen.
Liggen zij er wakker van wat het gevolg is van hun stakingen op gezette tijden ?
LML

Bericht door LML »

Hopla, weer de zoveelste oproep/actie wat toch totaal geen nut heeft...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Fles

Bericht door Fles »

Skaramoesj schreef:Treinfreak,
Dit is nu eens typisch de arrogante reactie waar ik zo het sch... van krijg.
"Als het je niet aanstaat, ga dan met de auto"
Hij heeft anders wel gelijk hoor. JIJ gaat willens en wetens door met wat je zelf als pure zelfkastijding beschouwt. Best, jouw probleem.
Ik ga met de trein omdat de files en het risico met de auto inderdaad groot zijn.
Ten tweede geloof ik er nog altijd in dat de trein ook ecologisch beter te verantwoorden is dan de auto.
Dit geeft jullie niet het recht om daar totaal misplaatst misbruik van te maken en dagelijks duizenden reizigers te gijzelen op treinen die nooit op tijd rijden.
Ik weet niet wat je gesnoven hebt, maar ik hoef het niet :shock: Jij ziet een causaal verband tussen "het dagelijks gijzelen van duizenden reizigers" en het milieu een dienst bewijzen? Manneke manneke, denk toch eens na...
Als ik maandelijks 328 € betaal voor een eersteklasse-abonnement, dan verwacht ik daar wel een normale dienstverlening voor terug.
Man man man, betaalt een tientje per dag, eerste klas, waarvan de baas ook nogeens meer dan de helft bijdraagt. en dan ZOEEN lip opzetten :roll: Goeie genade, jij durft.
Zelfs sommige treinconducteurs geven toe dat de dienstverlening de laatste maanden beneden alle peil is. Maar juist de wetenschap dat het met de auto minstens even erg is, is voor sommige van jullie, waaronder dus duidelijk jij zelf ook, voldoende om daar niets aan te doen.
Zwijg over zaken waar je de ballen verstand van hebt. Ten eerste zijn persoonlijke aanvallen op spoorpersoneel totaal zinloos, ten tweede ongepast, en ten derde is de persoon waar je het tegen hebt helemaal geen spoorpersoneel. :!:

Als je werkelijk serieus genomen wilt worden heeft het niet veel zin om je midden in een duidelijke overlastperiode te registreren en vervolgens meteen finaal uit je stekker te gaan. Vermakelijk is het evengoed wel, trouwens, waarvoor complimenten :)
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Ik vind het wel frappant dat ik als forumlid en werknemer van Infrabel door de topicopener uitgemaakt wordt voor het express veroorzaken van vertragingen en te staken met plezier om de reiziger een kloot af te trekken.

Ik weet niet wat ik met mijn micro op mijn blokpost kan doen aan de vertragingen.

Ik kan ze alleen maar aankondigen. Ik kan niet gaan duwen als hij vijf minuten te laat is.

Treinen op tijd laten rijden is een héél complexe zaak, die jij duidelijk niet begrijpt (net zoals vele reizigers altijd maar denken dat hun trein de enige is op het gehele spoorwegnet), en dan nog probeert af te wimpelen op forumleden hier die daar helemaal niet aan kunnen doen (vooral treinbegeleiders, bestuurders, onderstationchefs, seingevers etc)

gewoonweg zielig, ik zou idd elke dag een "rij met de auto" actie houden, dan is meteen ook je beestenvervoer opgelost, je zou je medereiziger er een plezier mee doen ;)
Robin

Bericht door Robin »

elke nmbs medewerker zal zijn best doen om de treinen te laten rijden.
dagelijks hoor ik mensen tegen elkaar bezig zijn ivm de treinen waarom sommige dingen niet kunnen en beter kunnen en ik probeer ze dan een uitleg te geven en achteraf zeggen ze dan 'zo had ik het nog niet bekeken'.

het ene probleem brengt het andere met zich mee, zoals vandaag; de beneluxtrein reed niet naar amsterdam, gevolg iedereen op de L-trein naar roosendaal, 1 enkele vierledige op de spits ipv 2....de 1ste klas werd gedegradeerd. Dat de trein vol zit tja daar kan ik die in de werkplaats niets aan doen of de persoon die aan de micro zit.

Voor al eer te liggen melken op alles, probeer het eerst te snappen hoe alles in elkaar zit binnen de NMBS.
en als het je niet aan staan, neem dan de bus/tram of auto, arrogant of niet maar het is wel zo.
Ofwel start uw eigen zaak, binnen 10 jaar komt het nationaal verkeer vrij, niemand houd u tegen uw eigen maatschappij op te starten...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
jotie

Bericht door jotie »

Perfectie is een zeldzaamheid. Denken dat treinen voor 90% op tijd rijden, is dan ook een utopie en kan van de NMBS/Infrabel dan ook niet worden verwacht door de reizigers. Hola, wacht eens, dat is nu net wat de NMBS/Infrabel ons proberen wijs te maken: dat de treinen wel stipt rijden. Ziedaar de kortslutingsoorzaak in menig treinreizgershoofd. Ik wil plechtig beloven nooit meer te klagen over een trein die (niet-structureel!) 10 minuten vertraging heeft, maar dan verwacht ik wel een geste van de NMBS/Infrabel: correcte stiptheidscijfers. En dat kan in mijn ogen slechts een ding betekenen: op tijd = op tijd, te laat = te laat. Een trein die om 12u34 hoort te vertrekken en dat ook doet, rijdt op tijd. Vertrekt diezelfde trein om 12u35, dan is-ie dus te laat. Simpel. Ik wil zelfs nog zover gaan om 2 minuten respijt te geven, maar vanaf dan is het te laat = te laat.

Welk stipheidscijfer dan moet worden gehaald, laat ik aan de voogdijminister over. Maar ik ben het kotsbeu om iedere keer weer de NMBS triomfantelijk te horen uitpakken met hun prachtige cijfers, net zoals ik kwaad word als ik op de radio hoor dat het treinverkeer normaal verloopt, maar als ik dan op railtime kijk, zowat iedere trein met vertraging rijdt. Jullie weten hoeveel respect en begrip ik heb voor de spoormannen/vrouwen, maar ik stop net als de topicstarter niet met zagen en klagen tot de communicatie naar de reiziger eindelijk is wat ze moet zijn: correct en niet leugenachtig zoals nu (en tot de trein tussen Brussel en Antwerpen even snel rijdt als in 1930 - dat is namelijk mijn stokpaardje). Fouten bekennen is geen teken van zwakte, integendeel. Het wordt tijd dat de NMBS zich dat ook eens realiseert.
Plaats reactie