Antwerpen-Kiel en Scheldekaaien (1-18)

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B

Re: Antwerpen-Kiel en Scheldekaaien (1-18)

Bericht door K V B »

Trammist schreef: Het Astridplein? Nee, dat lijkt mij niet waarschijnlijk. De Stad (en niet alleen maar 'politici') zouden de streekbussen liever zien termineren aan tramterminussen zoals (in de toekomst) RondPunt Wommelgem, Boechout en Wijnegem. Maar uiteraard vereist zoiets wel grondige upgrades aan spoormaterieel (nieuwe trams) en infrastructuur (verkeerslichtenbeïnvloeding, vrije banen, tunnels).
In feite moet je de streekbussen zo veel mogelijk termineren aan treinstations in de rand. Dat vergt dan wel een concept voor frequentere stoptreinen rond Antwerpen, en tariefintegratie.
groentje

Bericht door groentje »

Je bedoelt, euhm, samenwerking tussen de vervoersmaatschappijen? Een ééndrachtige visie?
:lol:
:? :cry:
dentheo

Bericht door dentheo »

groentje schreef:Je bedoelt, euhm, samenwerking tussen de vervoersmaatschappijen? Een ééndrachtige visie?
:lol:
:? :cry:
Ach, met tram en bus kan de lijn morgen al beginnen, wat houdt ze tegen ???
Theo
Groeten vanop de Heide
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Deze week in de Streekkrant: 'Tram op nieuwe Scheldekaaien'.
Wie de moeite neemt om het artikel door te nemen moet vaststellen dat er dus totaal niets vastligt behalve dat men 'een ruimte vrijhoudt voor de tram'.

Wel , als ik dan mijn visie ernaast zet dan komt het zelfs beter uit.
Een lichte trein/zware tram kan op enkelspoor vanaf lijn 52 tot aan het Eilandje bollen.
Veel minder ruimte voor nodig dan voor een dubbelsporige tramlijn.
Zulke ruimte vrijhouden is goed.
Alleen heb ik nog geen initiatief of plan van De Lijn gezien om daar sporen te leggen.
Ze moeten immers besparen en dan nog eens dure spoorinfrastructuur leggen kan er echt niet bij.
Typisch Antwerpen: tram kennen ze wel, trein zien ze liever niet!
(en dan heb ik het over het bestuur, niet zozeer over het volk)
De trein.
Alleen voor durvers.
K V B

Bericht door K V B »

dekooiker schreef: Wel , als ik dan mijn visie ernaast zet dan komt het zelfs beter uit.
Een lichte trein/zware tram kan op enkelspoor vanaf lijn 52 tot aan het Eilandje bollen.
Veel minder ruimte voor nodig dan voor een dubbelsporige tramlijn.
Zulke ruimte vrijhouden is goed.
Alleen heb ik nog geen initiatief of plan van De Lijn gezien om daar sporen te leggen.
Ze moeten immers besparen en dan nog eens dure spoorinfrastructuur leggen kan er echt niet bij.
Typisch Antwerpen: tram kennen ze wel, trein zien ze liever niet!
(en dan heb ik het over het bestuur, niet zozeer over het volk)
Of men nu een lichte trein, een sneltram of een tram op de scheldekaaien doet rijden, nieuwe sporen zal men er sowieso voor moeten aanleggen. Dan kan men het net zo goed meteen goed doen.
Trammist

Bericht door Trammist »

De heraanleg van de Scheldekaaien is een project van de Stad Antwerpen, aanleg van tramsporen een gewestelijke (treinsporen is federaal). Trouwens, en eveneens in Antwerpen, gaat de Stad bij de heraanleg van de Londenstraat (Eilandje) éérst een boulevard aanleggen met middenberm, waarop het Vlaams Gewest als ze er goesting en geld voor hebben sporen kan gaan aanleggen...
Heraanleg Londen-Amsterdamstraat als groene stadsboulevard
vergund.
Vandaag werd de stedenbouwkundige vergunning afgeleverd voor de heraanleg van de Londen-Amsterdamstraat en enkele aanpalende straten op het Eilandje. De Londen-Amsterdamstraatwordt een groene stadsboulevard met onder meer brede voetpaden, aparte fietspaden en een centrale trambaan met bomenrijen. De stedenbouwkundige vergunning betreft de heraanleg van de Londenstraat-Amsterdamstraat, van het zuidelijk deel van de Montevideowijk (Verbindingsdok Oost- en Westkaai, Kattendijkdok Westkaai, een deel van de Braziliëstraat en een deel van de Montevideostraat) en van de
Nassaustraat. Concreet worden de desbetreffende straten opnieuw ingericht, inclusief de heraanleg van de riolering, het verwijderen van enkele bovengrondse constructies en de bouw van twee ondergrondse pompstations.
De Londen-Amsterdamstraat moet een groene stadsboulevard worden, met brede voetpaden en aparte fietspaden, een trambaan in het midden geflankeerd door platanen en een verlaagde rijweg met langsparkeren. De aanleg van de vrijliggende tramsporen zelf maakt echter geen deel uit van de vergunning; de Vlaamse overheid zal deze pas in een latere fase plaatsen.
De heraanleg van de Londen-Amsterdamstraat is een belangrijke stap in de vernieuwing van het Eilandje. Deze straat vormt niet alleen de belangrijkste schakel tussen de Oude Dokken en de deelwijken Cadix- en Montevideowijk, maar verbindt ook de Leien en Park Spoor Noord met de Scheldekaaien.
De heraanleg van de Londen-Amsterdamstraat wordt medegefinancierd door de Vlaams overheid. Voor de fietspaden worden provinciale subsidies aangevraagd. De werken aan de Nassaustraat, die de Londen-Amsterdamstraat dwarst en onder meer het Koninklijk Ballet van Vlaanderen verbindt met het Museum aan de Stroom (MAS), genieten financiële steun van de Europese Unie.
Volgens planning gaat de eerste fase van de werken in augustus 2010 van start. Het einde van de werkzaamheden is gepland voor 2012.
en hier is het meer uitgebreid te lezen.
banaan

Bericht door banaan »

Ik heb vorige maand nog op de kaaien gereden, zo af en toe doen we dat nog eens. Da's een paar wagens halen en/of zetten aan de mexico natie, ter hoogte van de kennedy tunnel (spoor rechtdoor uit bundel kiel). Meer gebeurt daar niet. Naar de Belgomazout‎ wordt er meer gereden, bijna wekelijks (spoor links uit bundel kiel).
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Ik heb me al rot gezocht naar grafieken maar deze bediening schijnt nergens meer op te staan.
En bijna wekelijks, dat zegt net niet genoeg om er me dagen na elkaar te zetten in de hoop een foto te schieten :wink:
Meer informatie is welgekomen!
De trein.
Alleen voor durvers.
banaan

Bericht door banaan »

dekooiker schreef:Ik heb me al rot gezocht naar grafieken maar deze bediening schijnt nergens meer op te staan.
En bijna wekelijks, dat zegt net niet genoeg om er me dagen na elkaar te zetten in de hoop een foto te schieten :wink:
Meer informatie is welgekomen!
Er zijn dagelijks twee diensten naar Boom en Kiel, een vroege en een late, maar niemand weet op voorhand wat er gaat moeten gedaan worden. Hangt af van wat de fabrieken doen en welke treinen er op tijd bollen.
dekooiker

Antwerpen-Kiel en Scheldekaaien (1-18)

Bericht door dekooiker »

De me bekende treinen zijn de volgende:

32260 NMBS
R1
Antwerpen-Noord bundel D 6:36
Boom 7:34-745
Prayon-Rupel 7:50

32260 NMBS
R35
Antwerpen-Schijnpoort 6:55