Nieuwe treinbotsing maar nipt vermeden

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
HLE 2302

Re: Nieuwe treinbotsing maar nipt vermeden

Bericht door HLE 2302 »

seppl schreef: Een stopsein voorbijrijden acht ik sowieso een zware fout, of het nu gaat om een TB die 3 meter voorbij een grondsein tot stilstand komt, dan wel om een TB die tegen 160 km/h een rood sein voorbijrijdt.

Relevant is voor mij waarom een dergelijke fout gebeurt.
Het waarom mag dan wel belangrijk zijn, er zijn heel wat seinen slecht geplaatst bij de NMBS die dikwijls een oorzaak zijn.
Maar je mag niet vergeten dat fouten maken menselijk is ... één second met je gedachten elders zitten, slecht geslapen, ... en het is gebeurd, en alle mensen reageren dan hetzelfde ... ja zoiets kan niet. En in veel gevallen zijn de straffen tegenwoordig gewoon te zwaar.

Probeer jij maar eens 35 tal jaar treinbestuurder te zijn, onder de werkdruk van nu ... zonder zo'n fout te begaan.

Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
dekooiker

Bericht door dekooiker »

nighttrain schreef: Jammer genoeg kun je dat maar verstaan als je al eens een trein hebt bestuurd,welke emoties er door je gaan bij een seinincident,ongeacht of de bestuurder of iemand anders aan de oorsprong ervan ligt.
Je moet goed begrijpen dat met het huidige systeem van seininrichting (zonder de uitzonderingen van TVM et TBL type x), de bestuurder alsdusdanig vogelvrij is als hij 2 gele heeft ontvangen.Remt hij af en versnelt hij bij het zien van een open sein (2 gele of groen) en kan dit bevestigt worden bij de overschrijding door de gong of de fluit is alles OK.
In het andere geval kan hij een vogel voor de kat zijn.Te laat sluiten van een sein, verkeerde manipulatie in een relaiskast,krokodilstoring, seinstoring,wel in al deze gevallen heeft hij geen poot om op te dansen ingeval van discussie, jammer genoeg! Er komt geen impuls op de telocband = rood sein!
Als iemand een verkeerd briefje(document met handtekening of bevelnummer) afgeeft is er een materieel bewijs.
En het oude zeer sinds mensengeheugenis. een onderchef etc, als zij worden geherklasseerd verliezen ze bijna geen wedde,daar ze binnnen het bediendenkader zullen herbenut worden. Wat niet het geval is voor een treinbestuurder.
daarom de vraag van de treinbestuurders "geef ons materieel die ons beveilgd en ook ondubbelzinnig zegt wie of wat fout was!"
Zo komt die staking al iets beter over.
Het kan niet dan er van bepaalde dingen geen gegevens hebben waardoor de TB de schuld krijgt.
Hoe kunnen ongevallen dan tot in detail sluitend worden verklaard?
Ik ben geen voorstander van emotioneel gedoe en zeker niet van emotionele stakingen, maar mannen, ik zou in dat geval blijven staken tot er werkelijk iets uit de bus komt!
In het geval Piéton hebben we een S422-document dat aangeeft wie een fout maakte.
Het moet in alle gevallen duidelijk zijn wie een misser beging.
De trein.
Alleen voor durvers.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

dekooiker schreef: Het kan niet dan er van bepaalde dingen geen gegevens hebben waardoor de TB de schuld krijgt.
Geloof me, dat kan wel ... en is al meermaals gebeurd ook.

Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Beesty

Bericht door Beesty »

stefanic schreef:Toch nog even vermelden dat dit incident weer helemaal opgeklopt is in de pers.
Inderdaad die trein is via een papieren toelating ongeoorloofd het verkeerde spoor opgestuurd en is middels snijden van de stroom tot stilstand gebracht. Maar er is nooit sprake geweest van een 2e trein, laat staan dus een bijna kop op kop botsing.
Vind dit persoonlijk een wat vreemde reactie :?
Als er geen 2de trein in het spel zou zijn, waarom zou er dan sprake zijn van het 'verkeerde' spoor. De trein werd blijkbaar ten gevolge van werkzaamheden op tegenspoor gezonden, dus lijkt het me helemaal geen 'verkeerd spoor'.
En zeker wanneer ik lees dat ze de stroom hebben gesneden, dan lijkt het me dat er weldegelijk (misschien op langere termijn) een 2de trein in het spel moet geweest zijn, anders had men de trein gewoon kunnen laten doorrijden tot de volgende wissel naar het hoofdspoor..?
Jani

Bericht door Jani »

Bestuurder maakt een fout:

- fout ten laste nmbs (geen veiligheidssysteem, slechte opleiding, te lange werktijden)
- alle drie de nmbs-bazen plus de minister moeten op het matje komen

Ostch maakte een fout:

- fout ten laste ostch

Bestuurders hebben het vaak lastig, maar moeten beseffen dat zij onder het personeel nog altijd op een voetstuk staan met de vakbonden achter zich.
Steven

Bericht door Steven »

Die vakbonden staan veel minder sterk achter het rijdend personeel dan de indruk die jij krijgt. Schone schijn noemt men zoiets.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

dekooiker schreef:
nighttrain schreef: Jammer genoeg kun je dat maar verstaan als je al eens een trein hebt bestuurd,welke emoties er door je gaan bij een seinincident,ongeacht of de bestuurder of iemand anders aan de oorsprong ervan ligt.
Je moet goed begrijpen dat met het huidige systeem van seininrichting (zonder de uitzonderingen van TVM et TBL type x), de bestuurder alsdusdanig vogelvrij is als hij 2 gele heeft ontvangen.Remt hij af en versnelt hij bij het zien van een open sein (2 gele of groen) en kan dit bevestigt worden bij de overschrijding door de gong of de fluit is alles OK.
In het andere geval kan hij een vogel voor de kat zijn.Te laat sluiten van een sein, verkeerde manipulatie in een relaiskast,krokodilstoring, seinstoring,wel in al deze gevallen heeft hij geen poot om op te dansen ingeval van discussie, jammer genoeg! Er komt geen impuls op de telocband = rood sein!
Als iemand een verkeerd briefje(document met handtekening of bevelnummer) afgeeft is er een materieel bewijs.
En het oude zeer sinds mensengeheugenis. een onderchef etc, als zij worden geherklasseerd verliezen ze bijna geen wedde,daar ze binnnen het bediendenkader zullen herbenut worden. Wat niet het geval is voor een treinbestuurder.
daarom de vraag van de treinbestuurders "geef ons materieel die ons beveilgd en ook ondubbelzinnig zegt wie of wat fout was!"
Zo komt die staking al iets beter over.
Het kan niet dan er van bepaalde dingen geen gegevens hebben waardoor de TB de schuld krijgt.
Hoe kunnen ongevallen dan tot in detail sluitend worden verklaard?
.
Met het krokodillensysteem heb je 2 mogelijke aanduidingen op de "zwarte doos" negatieve spanning op de krokodil= groen licht /positieve spanning op de krokodil=2 gele of GGVof GGH en ook snelheidsdriehoeken (sommige vaste en alle tijdelijke).Deze impulsen zijn weer te vinden boven of onder een liin op de "zwarte doos"band. maar er is geen aanduiding voor een rood of rood+wit licht.De snelheidscurve is de andere parameter die opgetekend wordt.Alsook de uurwerken moeten opgedraaid en juist gezet worden door de bestuurder zoals een oude wekker.Ik heb nog geweten dat op meerdere plaatsen uitritseinen niet voorzien waren van krokodillen.bv beveilegingssein aan de Ymeulenwijk.
Natuurlijk bij gewone seinoverschreidingen door onachtzaamheid van de bestuurder "volstaat" dit om het aan te tonen.In geal van ongelukken zoals vorige week is er ruimte voor discussie.
Uit de hoorzitting is duidelijk gebeleken dat ze de boot laten missen hebben in de jaren 80 op deze gebieden
Jani

Bericht door Jani »

Maar de stelling van Luc Pauwels dat machinisten al na 47 seconden vertraging een telefoontje krijgen is wel serieus overdreven.
Steven

Bericht door Steven »

er zijn van die dagen dat ze je inderdaad al komen vragen waarom je een minuut vertraging hebt.
groentje

Bericht door groentje »

En ik pleit schuldig :oops:
Al doe ik dat niet meer. De druk om zo snel mogelijk de vertraging te kennen, en te kunnen rechtvaardigen, geldt echter niet alleen bij bestuurders.
Jani

Bericht door Jani »

Tsja, als bestuurders tijd hebben om te vragen of ze niet achter een stoptrein hangen, moeten ze er ook maar tegen kunnen dat we ze vragen om de reden van hun vertraging.
Steven

Bericht door Steven »

Jani schreef:Tsja, als bestuurders tijd hebben om te vragen of ze niet achter een stoptrein hangen, moeten ze er ook maar tegen kunnen dat we ze vragen om de reden van hun vertraging.
Amaai dat voelt aan als een oog om oog en tand om tand uitspraak :s. Je kan de zaken dus ook anders aanpakken. Ikzelf heb nog nooit gebeld om te vragen of er een stoptrein voor me zit. Ik voel hier dus een zekere vorm van agressie.

Voor een minuutje moet je toch niet bellen en doen je neemt het risico dat je hem uit zijn concentratie brengt daar al is bij stilgestaan. Trouwens ken ik (met recht en rede) veel collega's die afremmen als ze een oproep binnen krijgen om dan pas de oproep te beantwoorden en bijgevolg dus extra vertraging veroorzaken. Aangezien een gesprek de aandacht van de bestuurder wegneemt. Dat is de reden waarom ik een oproep nooit beantwoord als ik op weg ben naar een rood sein of ik zet mijn trein eerst volledig stil.
Jani

Bericht door Jani »

Ik bel nooit voor een minuut, maar je moest eens weten welke verwijten bestuurders soms naar onze kop slingeren als ze niet op tijd thuis gaan zijn.
Als ze voor uur mogen rijden dan hoor je ze wel niet, of als ze in panne staan wachten ze meestal om te bellen als er al drie treinen achter vast staan.
Steven

Bericht door Steven »

Jani schreef:Ik bel nooit voor een minuut, maar je moest eens weten welke verwijten bestuurders soms naar onze kop slingeren als ze niet op tijd thuis gaan zijn.
Als ze voor uur mogen rijden dan hoor je ze wel niet, of als ze in panne staan wachten ze meestal om te bellen als er al drie treinen achter vast staan.
Nu ga je veralgemenen en niemand heeft hier graag dat we dat ook in de omgekeerde richting doen. Trouwens voor uur rijden is enkel voor goederentreinen en ledige ritten. Nog steeds de minderheid van het aantal treinbewegingen denk ik. Een bestuurder die een defect heeft zal eerst altijd trachten om het defect te herstellen, hij moet ook nog eerst de kans hebben om de oorzaak van een defect te bepalen om aldoende de nodige info te kunnen geven of denk je dat bij elk defect spontaan een blaadje met het juiste antwoord voor de neus van de bestuurder valt? We krijgen al maar maximum een kwartier om iets te doen. In momenten dat er problemen zijn, zijn die 15 min er al sneller door dan je denkt.
markske

Bericht door markske »

Als ik een boodschap heb of een vraag betreffende een vertraging van +4' of meer zal ik wel wachten tot de bestuurder stilstaat in een stopplaats om te bellen.
Indien het een dringende mededeling is kan ik een alarm geven, en algemene oproep doen of indien minder dringend oproepen met RGT, GSM-R of GSM.
De bestuurder is verplicht te stoppen alvorens op te nemen.
Probleem hierbij is dat er weel een groot deel bestuurders is die zijn GSM ook voor privé doeleinden gebruikt en ze dus niet voor elke GSM oproep stoppen. Maar het grootste probleem vind ik zijn de treinen die soms niet te bereiken zijn via RGT, GSM-R en dan ook nog eens hun GSM nummer niet ingelogd hebben :evil: . Indien je dan geluk hebt is de treinbegeleider wel te bereiken en kan hij eventueel het noodsein bedienen.
Wat betreft voor uur rijden zal ik dit indien mogelijk steeds toelaten maar zeker niet tijdens de spits. Graag zou ik ook hebben dat de bestuurders begrijpen dat we ze niet aan de kant trekken om ze te pesten :mrgreen: maar dat we dat enkel doen in het belang van het treinverkeer en als we ze eens ergens twee minuutjes te lang laten staan dit niet is omdat we ze vergeten zijn maar omdat we misschien ook nog wel ander dringender werk kunnen hebben (bv. een spoor terug in dienst plaatsen, iemand verwittigen over een auto in de sporen).
Plaats reactie