Diesel versus elektrische tractie

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Shrek

Re: Diesel versus elektrische tractie

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:Is het trouwens geen nadeel van elektrisch materieel dat het in de winter flink wat extra stroom moet gebruiken om de trein te verwarmen, terwijl dieselmaterieel daarvoor de warmte van de motor gebruikt en dus geen extra energie hoeft te gebruiken?
Dat geldt zeker niet voor alle samenstellingen hoor. Een 62+M2 kon dat wel, maar de 55+M4 die lange tijd naar luxemburg reden hadden zuiver elektrische verwarming.
Hoe het in de 41 zit weet ik niet, maar het lijkt mij sterk dat de restwarmte van een motor die opgevangen kan worden genoeg is om een hele trein mee te verwarmen :)
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

Shrek schreef:Dat geldt zeker niet voor alle samenstellingen hoor. Een 62+M2 kon dat wel, maar de 55+M4 die lange tijd naar luxemburg reden hadden zuiver elektrische verwarming.
Werden die dan verwarmd met stroom geproduceerd door een generator aan de motoren?
Shrek schreef:Hoe het in de 41 zit weet ik niet, maar het lijkt mij sterk dat de restwarmte van een motor die opgevangen kan worden genoeg is om een hele trein mee te verwarmen :)
Verbrandingsmotoren produceren toch een heleboel warmte?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Shrek

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:
Shrek schreef:Dat geldt zeker niet voor alle samenstellingen hoor. Een 62+M2 kon dat wel, maar de 55+M4 die lange tijd naar luxemburg reden hadden zuiver elektrische verwarming.
Werden die dan verwarmd met stroom geproduceerd door een generator aan de motoren?
Jep zo werkte het :)
Dieselfreak schreef:
Shrek schreef:Hoe het in de 41 zit weet ik niet, maar het lijkt mij sterk dat de restwarmte van een motor die opgevangen kan worden genoeg is om een hele trein mee te verwarmen :)
Verbrandingsmotoren produceren toch een heleboel warmte?
[/quote]
Ja, maar lang niet alle warmte kan je zomaar opvangen en naar de rest van de trein sturen :wink:
Steven

Bericht door Steven »

Je had zowel bij de 62 als de 55 de stoomverwarming die gebeurde door de stoomketel (Vapor Clarkson) die afzonderlijk diende gestart te worden.
De blauwe locs van deze reeksen hebben een elektrische generator aan boord die de nodige energie opwekt voor de rijtuigen zoals de M4.
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

Shrek schreef:Ja, maar lang niet alle warmte kan je zomaar opvangen en naar de rest van de trein sturen :wink:
Wordt een groot deel van de warmte niet opgeslorpt door de koelvloeistof? Die kan je dan ook gebruiken om de trein te verwarmen. In ieder geval lijkt het me grote verspilling in voertuigen met een verbrandingsmotor extra energie te gebruiken voor de verwarming.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Steven

Bericht door Steven »

de warmte van de motor is onvoldoende om de rijtuigen te verwarmen. Je moet rekening houden dat dit met stoom gebeurd en niet met warm water. De temperatuur van de motor is te laag om voldoende stoom op te wekken die dan de rijtuigen moet verwarmen. Het warm water van de motor werd wel gebruikt om de stuurposten van de HLD te verwarmen (toch bij reeks 51)
Bibke

Bericht door Bibke »

Steven schreef:Het warm water van de motor werd wel gebruikt om de stuurposten van de HLD te verwarmen (toch bij reeks 51)
En bij vriesweer stelt die verwarming niets voor.
Steven

Bericht door Steven »

inderdaad bij vriesweer heeft de motor zichzelf al warm te houden om alles normaal te laten werken.
tomdg

Bericht door tomdg »

Dieselfreak schreef:Is het trouwens geen nadeel van elektrisch materieel dat het in de winter flink wat extra stroom moet gebruiken om de trein te verwarmen, terwijl dieselmaterieel daarvoor de warmte van de motor gebruikt en dus geen extra energie hoeft te gebruiken?
maar in de zomer zijt ge met die warmte dan weer niets
btw elektrische loks produceren ook wel wat warmte kijk maar naar het dak van een 27 bij koud regen weer.
Knipex

Bericht door Knipex »

Hogersluys schreef: Elektrisch rijden is bij passagiersvervoer enkel beter als er voldoende trafiek is. Zoniet is het pure energieverspilling aangezien "de wasdraad" continu stroom verbruikt, ookal rijden er op dat moment geen treinen onder. Om die reden is het niet verstandig zijlijnen zoals L58 Gent-Eeklo te elektrificeren.
We hebben in vlaanderen toch gelijkstroom. Verlies in de bovenleiding P = I^2 x R , R = bovenleiding weerstand.
Als er geen stroom I wordt afgenomen is het verlies dus 0 :wink:
Knipex

Bericht door Knipex »

tomdg schreef:
maar in de zomer zijt ge met die warmte dan weer niets
btw elektrische loks produceren ook wel wat warmte kijk maar naar het dak van een 27 bij koud regen weer.
Zou ook de remweerstand kunnen zijn. Maar ik weet niet of 27 daarmee uitgerust is.
Steven

Bericht door Steven »

Knipex schreef:
Hogersluys schreef: Elektrisch rijden is bij passagiersvervoer enkel beter als er voldoende trafiek is. Zoniet is het pure energieverspilling aangezien "de wasdraad" continu stroom verbruikt, ookal rijden er op dat moment geen treinen onder. Om die reden is het niet verstandig zijlijnen zoals L58 Gent-Eeklo te elektrificeren.
We hebben in vlaanderen toch gelijkstroom. Verlies in de bovenleiding P = I^2 x R , R = bovenleiding weerstand.
das de theorie in werkelijkheid is er altijd verlies.
K V B

Bericht door K V B »

Dieselfreak schreef: Wordt een groot deel van de warmte niet opgeslorpt door de koelvloeistof? Die kan je dan ook gebruiken om de trein te verwarmen. In ieder geval lijkt het me grote verspilling in voertuigen met een verbrandingsmotor extra energie te gebruiken voor de verwarming.
Het prolbeem is dat bij een thermische motor de efficientie afhangt van de koeling. Je wil dat de "koude" kant van je thermische cyclus zo koud mogelijk is, dus je wil een zo laag mogelijke koelvloeistof temperatuur. Verhoog je die temperatuur zodat je er nuttige warmte kan aan ontrekken dan zal het rendement van je motor dalen.
K V B

Bericht door K V B »

Het is net omgekeerd. Een electrische locomotief heeft veel minder moeite met het verwarmen van een hele trein... Een mooi voorbeeld is de EC van Zürich naar München. In Zwitserland wordt die trein door een enkele Re 4/4 getrokken. In Duitsland komen er twee diesels voor, waarbij een eigenlijk enkel dient om de verwarming/airconditioning van de trein van stroom te voorzien.
pietje

Bericht door pietje »

Steven schreef:
Knipex schreef:
das de theorie in werkelijkheid is er altijd verlies.
... want in de werkelijkheid is er altijd een kleine stroom, aangezien de isolatie nooit oneindig is.
Tevens is het ook zo dat een transformator bij nullast altijd een klein verbruik heeft en bij 3kV DC staat er dus ook altijd een transformator in het onderstation die onder spanning staat.

Wat je wel kan zeggen is dat bij 25 kV AC er minder transformatoren nodig zijn om de lijn onder spanning te zetten, dus ook minder verliesstromen wanneer er geen afname is.
Plaats reactie