Pagina 3 van 4
Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes
Geplaatst: 16 apr 2010, 22:13
door Dieselfreak
Rijden er op lijn 139 soms nog rode klassiekjes? Ik zie ze daar niet zoveel meer, de meeste zijn nu gemoderniseerde.
Vlak voordat een oud klassiekje vertrekt hoor je trouwens een typisch, sissend geluid, waar komt dit vandaan? Ontspannen van de remmen of zo?
Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes
Geplaatst: 16 apr 2010, 22:39
door calabria
Dieselfreak schreef:Rijden er op lijn 139 soms nog rode klassiekjes? Ik zie ze daar niet zoveel meer, de meeste zijn nu gemoderniseerde.
Het is eigenlijk eerder omgekeerd: een tweetal jaar geleden waren er bijna geen rode meer te zien terwijl er in de vorige dienstregeling en nu weer af en toe te zien zijn. De verhouding is ongeveer 60/40 modern/rood schat ik.
Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes
Geplaatst: 16 apr 2010, 22:50
door Alatus_leo
Dieselfreak schreef:
Vlak voordat een oud klassiekje vertrekt hoor je trouwens een typisch, sissend geluid, waar komt dit vandaan? Ontspannen van de remmen of zo?
Andere motorstellen doen dit ook hoor, het zijn niet enkel de klassiekjes.
Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes
Geplaatst: 16 apr 2010, 23:52
door lucian
Dieselfreak schreef:Rijden er op lijn 139 soms nog rode klassiekjes? Ik zie ze daar niet zoveel meer, de meeste zijn nu gemoderniseerde.
Vlak voordat een oud klassiekje vertrekt hoor je trouwens een typisch, sissend geluid, waar komt dit vandaan? Ontspannen van de remmen of zo?
De oudste klassieke MS rijden zeker nog op L139. Vandaag heb ik er nog min. 2 gezien.
Zelf rij ik er ook nog mee in FLV. Ze zitten zeker nog op L139, 161, 36, 96.
Het sissende geluid is idd het lossen van de remmen dat je hoort

Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes
Geplaatst: 17 apr 2010, 10:19
door AM'er
Er zijn nog enkele oude klassiekjes waar de metalen bordjes "niet-rokers" aanwezig zijn.
Deze vind je voornamelijk terug in de coupé aan de stuurpost (blauwe bankzetels).
Die blauwe banden op de kast met aanduiding van de rokerscoupé's zijn eveneens nog terug te vinden op de stellen 153-154-176.
Het interieur is nooit grondig gewijzigd in deze oudjes.
Het kleur van het leder (groen en blauw) en zelfs de zonnewering waren al in 1962 aanwezig.
Deze treinen zijn rijdende museumstukken

Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes
Geplaatst: 19 apr 2010, 17:45
door fets
De laatste week een paar keer op in stel 600 (ex-sabena) gezeten op lijn 139. Naar Leuven reed ie alleen, op mijn terugweg een paar uur later was ie gekoppeld met een gemoderniseerd stel (niet cityrail).
Alleen lijkt de plaats voor de pakwagen in stel 600 wel erg groot.. Dit samen met de 2+2 zetels maakt het waarschijnlijk het stel met de minste zitplaatsen

Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes
Geplaatst: 19 apr 2010, 21:20
door overweg13
fets schreef:
Alleen lijkt de plaats voor de pakwagen in stel 600 wel erg groot.. Dit samen met de 2+2 zetels maakt het waarschijnlijk het stel met de minste zitplaatsen

De stellen 595-600 reden oorspronkelijk naar de Luchthaven. Vandaar de ruime bagageafdeling.
Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes
Geplaatst: 04 nov 2010, 18:44
door Dieselfreak
Ik zag gisteren in Brussel-Centraal de CR van 18:21 naar Geraardsbergen, die was samengesteld uit 1 wit en 4 rode klassiekjes. Zo'n lange samenstelling van klassiekjes heb ik nog nooit gezien. Hoeveel kunnen er maximaal aaneengekoppeld worden?
Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes
Geplaatst: 04 nov 2010, 18:48
door overweg13
Dieselfreak schreef:Ik zag gisteren in Brussel-Centraal de CR van 18:21 naar Geraardsbergen, die was samengesteld uit 1 wit en 4 rode klassiekjes. Zo'n lange samenstelling van klassiekjes heb ik nog nooit gezien. Hoeveel kunnen er maximaal aaneengekoppeld worden?
Zes. En die vijf zijn heus niet zo uitzonderlijk.
Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes
Geplaatst: 14 jul 2011, 13:40
door Dieselfreak
Ik heb dinsdag een dag lang op het net rondgereisd, heel veel in klassiekjes gezeten, en inderdaad heel vaak de samenstelling wit + rood gezien, maar geen enkele keer 2 x rood en ook geen enkele keer 2 x wit. Vooral op lijn 139 zie ik nu heel vaak een gemengde samenstelling.
Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes
Geplaatst: 31 jul 2011, 02:22
door Asterix
Dieselfreak schreef:Ik heb dinsdag een dag lang op het net rondgereisd, heel veel in klassiekjes gezeten, en inderdaad heel vaak de samenstelling wit + rood gezien, maar geen enkele keer 2 x rood en ook geen enkele keer 2 x wit. Vooral op lijn 139 zie ik nu heel vaak een gemengde samenstelling.
Op L139 heb ik enkele avonden geleden nog twee gekoppelde rode klassiekjes gezien later op de avond.
Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes
Geplaatst: 08 aug 2011, 11:56
door Dieselfreak
Gisteren heb ik in een samenstelling 2 x rood gezeten, nummers 195 en 212, van Zeebrugge tot Kortrijk.
Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes
Geplaatst: 09 aug 2011, 14:30
door b-loc
Dieselfreak schreef:Gisteren heb ik in een samenstelling 2 x rood gezeten, nummers 195 en 212, van Zeebrugge tot Kortrijk.
Deze heb ik gisteren ook gezien met L-trein Mechelen- Brugge
Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes
Geplaatst: 09 aug 2011, 18:16
door Dieselfreak
overweg13 schreef:Dieselfreak schreef:Ik zag gisteren in Brussel-Centraal de CR van 18:21 naar Geraardsbergen, die was samengesteld uit 1 wit en 4 rode klassiekjes. Zo'n lange samenstelling van klassiekjes heb ik nog nooit gezien. Hoeveel kunnen er maximaal aaneengekoppeld worden?
Zes. En die vijf zijn heus niet zo uitzonderlijk.
Komt dat in de praktijk wel eens voor, zes gekoppelde klassiekjes? Stel je voor, zés rode klassiekjes aaneen...

Re: gemoderniseerde en rode klassiekjes
Geplaatst: 09 aug 2011, 20:05
door Robin
Dieselfreak schreef:overweg13 schreef:Dieselfreak schreef:Ik zag gisteren in Brussel-Centraal de CR van 18:21 naar Geraardsbergen, die was samengesteld uit 1 wit en 4 rode klassiekjes. Zo'n lange samenstelling van klassiekjes heb ik nog nooit gezien. Hoeveel kunnen er maximaal aaneengekoppeld worden?
Zes. En die vijf zijn heus niet zo uitzonderlijk.
Komt dat in de praktijk wel eens voor, zes gekoppelde klassiekjes? Stel je voor, zés rode klassiekjes aaneen...

z'n rit is goed voor naar de sloper te gaan
