Een onafhankelijke plaats? Komt dat überhaupt nog ergens voor? Ik dacht dat Bokrijk eerst onderdeel was van Kuringen, thans Hasselt?Hogersluys schreef:^^Als je op de kaart kijk zie je dat Bokrijk overduidelijk bij Genk hoort. Dat het een schooltje, een kerk, een voetbalclub heeft wil niet zeggen dat een onafhankelijke plaats is. Een goede graadmeter is kijken of het vroeger een onafhankelijke gemeente geweest is. Bokrijk heeft steeds bij Genk behoort. Als sinds het begin van de 19de eeuw. Dat Bokrijk "niet tot de agglomeratie van Genk klopt niet omdat Genk en Hasselt sowieso één stedelijke agglomeratie vormen (de dubbelstad Hasselt-Genk, een gekend planimetrisch verschijnsel).
Je kan vaak nog wel een verschil zien tussen kernen en linten. Ik ben het met je eens dat het steeds moeilijker is geworden om een scheidslijn te trekken tussen 2 kernen door de verspreide bebouwing.Hogersluys schreef: Trouwens Hasselt is met Genk verbonden door de tussenliggende lintbebouwing. Je kan in Vlaanderen geen scherpe definitie meer opmaken die het verschil tussen wijk, gehucht of dorp duidelijk stelt. In werkelijkheid hangt alles aan elkaar door de lintbebouwing.
Laat je waarheid toch niet zo belemmeren door het Nederlandse Bureau voor StatistiekHogersluys schreef: Je verwart geografische benamingen met plaatsnamen. Een plaatsnaam en een toponiem zijn geen synoniemen. Provincienamen zijn bijvoorbeeld dus geen plaatsnamen omdat een provincie geen nederzetting is (nederzetting = plaats).
Maar misschien had ik duidelijker moeten zijn. Ik vind dus dat er steeds een deelgemeentenaam in een stationsnaam zou moeten voorkomen. Dat is een heel simpele regel die heel wat onduidelijkheden kan wegwerken.

Hoe zou bijvoorbeeld Antwerpen-Luchtbal volgens jou dan moeten heten? Er is daar geen deelgemeente (district Antwerpen), het was vroeger Merksem (of Ekeren dat wil ik nou kwijt zijn). Voor de duidelijkheid: ik ben het oneens met algemene stationsnaamvoorschriften.