Bron: deredactie.beDe stad Genk wil dat de NMBS de namen van de 2 treinstations aanpast in Genk-Bokrijk en Genk-Centrum. Volgens de gemeenteraad is het voor mensen buiten Limburg niet duidelijk dat het station van Bokrijk ook in Genk ligt. Het voorstel kwam van gemeenteraadslid Inge Paesen (CD&V) en werd gisteravond goedgekeurd. De gemeenteraad zegt dat de nieuwe namen meer duidelijkheid zullen verschaffen aan reizigers die Genk wat minder goed kennen. Het station van Bokrijk, een van de kleinste Belgische stations, heet tot nu toe gewoon Bokrijk.
Namen van Genkse stations worden aangepast
Namen van Genkse stations worden aangepast
L'union fait la force.
Re: Namen van Genkse stations worden aangepast
"In Genk" vind ik wel wat overdreven. In de gemeente Genk, ja, maar niet in de stad.KB schreef:Bron: deredactie.beDe stad Genk wil dat de NMBS de namen van de 2 treinstations aanpast in Genk-Bokrijk en Genk-Centrum. Volgens de gemeenteraad is het voor mensen buiten Limburg niet duidelijk dat het station van Bokrijk ook in Genk ligt. Het voorstel kwam van gemeenteraadslid Inge Paesen (CD&V) en werd gisteravond goedgekeurd. De gemeenteraad zegt dat de nieuwe namen meer duidelijkheid zullen verschaffen aan reizigers die Genk wat minder goed kennen. Het station van Bokrijk, een van de kleinste Belgische stations, heet tot nu toe gewoon Bokrijk.
Krijgen we bij Hasselt dan ook zo'n operatie?
Groetjes,
Rian
Hasselt-Kiewit?
Goh, Maastricht heeft ook haar Maastricht Randwyck... Voor Bokrijk vind ik het nu niet belangrijk, maar voor Kiewit zou ik het niet erg vinden moest men erop wijzen dat dat in Hasselt ligt.
Goh, Maastricht heeft ook haar Maastricht Randwyck... Voor Bokrijk vind ik het nu niet belangrijk, maar voor Kiewit zou ik het niet erg vinden moest men erop wijzen dat dat in Hasselt ligt.
Ik wil niet offtopic mierenneuken, maar Bokrijk ligt wel degelijk op het grondgebied van de stad Genk. "Stad" is in België een soort titel die sommige gemeentes mogen dragen (geldt voor het hele grondgebied van de gemeente). Genk heeft die titel een aantal jaren geleden pas gekregen.rvdborgt schreef:"In Genk" vind ik wel wat overdreven. In de gemeente Genk, ja, maar niet in de stad.
En om op het eigenlijke onderwerp terug te komen, lijkt het idee me niet zo slecht, het zou inderdaad duidelijker zijn. Maar de hoogste prioriteit hoeft het voor mij niet te krijgen, het opknappen, geregeld schoonmaken (en later open houden) van de toiletten van "Genk-Centrum" daarentegen ...
L'union fait la force.
Dat weet ik, maar dat is niet wat de gewone man onder "stad" verstaat. De gemeente/"stad" Gent sterkt zich ten oosten van het kanaal van Gent naar Terneuzen uit tot bijna tegen de N49. Maar ik zou toch echt niet willen zeggen dat die industrieterreinen en dokken in de stad liggen. Idem voor Bokrijk en Genk.KB schreef:Ik wil niet offtopic mierenneuken, maar Bokrijk ligt wel degelijk op het grondgebied van de stad Genk. "Stad" is in België een soort titel die sommige gemeentes mogen dragen (geldt voor het hele grondgebied van de gemeente). Genk heeft die titel een aantal jaren geleden pas gekregen.rvdborgt schreef:"In Genk" vind ik wel wat overdreven. In de gemeente Genk, ja, maar niet in de stad.
Groetjes,
Rian
Dat is het nu net niet. Je moet je iemand voorstellen die voor het eerst naar Genk komt, en die niet echt goed op de hoogte is. Die ziet in paniek een bord Genk-Bokrijk, stapt snel uit, en bevindt zich in the middle of nowhere. Dat gevaar bestaat niet als je de halte gewoon Bokrijk noemt.KB schreef: En om op het eigenlijke onderwerp terug te komen, lijkt het idee me niet zo slecht, het zou inderdaad duidelijker zijn.
Dit is geen denkbeeldig probleem: je hebt precies hetzelfde met Antwerpen-Berchem. Je ziet voortdurend reizigers die aarzelen (zeker de buitenlanders) of dit nu Antwerpen zelf is. Laat Bokrijk maar gewoon Bokrijk blijven, en Genk Genk. Als ik naar Bokrijk ga, zeg ik ook niet Genk.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Ik vind dat voorstel van de Genkse gemeenteraad een beetje absurd. "Bokrijk" is wijd en zijd bekend en iedereen weet wat Bokrijk is. Een treinreiziger hoeft toch niet te weten dat Bokrijk op het grondgebied van de gemeente Genk ligt? Als men dat principe consequent zou willen doortrekken, kan men nog veel stationsnamen in België gaan veranderen. Maar ik vermoed dat hier de aloude rivaliteit tussen Genk en Hasselt meespeelt, en dat de Genkenaren graag benadrukken hoe groot hun gemeente (pardon, 'stad') wel is, en dat Bokrijk niet in Hasselt maar in Genk ligt...
Paul
Paul
Volgens een reactie op een ander forum is dat inderdaad de reden: Hasselt heeft Diepenbeek (de univ) al opgeslorpt, en nu wil Genk hetzelfde doen met Bokrijk. Enfin, de stelling die ik al vele jaren verkondig, benadert steeds meer de werkelijkheid: wie verstandig is, doet niet aan politiek, en dus heb je in dit land een acuut gebrek aan politici met hersenen, ook al omdat het aantal in te vullen posten zo waanzinnig hoog is.Paul schreef:Ik vind dat voorstel van de Genkse gemeenteraad een beetje absurd. "Bokrijk" is wijd en zijd bekend en iedereen weet wat Bokrijk is. Een treinreiziger hoeft toch niet te weten dat Bokrijk op het grondgebied van de gemeente Genk ligt? Als men dat principe consequent zou willen doortrekken, kan men nog veel stationsnamen in België gaan veranderen. Maar ik vermoed dat hier de aloude rivaliteit tussen Genk en Hasselt meespeelt, en dat de Genkenaren graag benadrukken hoe groot hun gemeente (pardon, 'stad') wel is, en dat Bokrijk niet in Hasselt maar in Genk ligt...
Paul
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
Een stationsnaam zou altijd een plaatsnaam moeten bevatten. Daarom dat ik namen als Genk-Bokrijk boven simpelweg Bokrijk prefereer. In het Brusselse zouden ze daar ook eens iets aan mogen doen. Haltes met namen als Simonis kunnen immers overal ten lande liggen.
Ik ben alvast benieuwd hoe de NMBS (of Infrabel of wie er dan ook verantwoordelijk moge zijn voor de stationsnamen) hierop zal reageren. Het kan ook dat ze weigeren om precedentwerking tegen te gaan.
Ik ben alvast benieuwd hoe de NMBS (of Infrabel of wie er dan ook verantwoordelijk moge zijn voor de stationsnamen) hierop zal reageren. Het kan ook dat ze weigeren om precedentwerking tegen te gaan.
Was het niet zo dat in Nederland dat allemaal mogelijk is, maar wel tegen (serieuze) betaling? Ahja, stationsnaambordjes veranderen, de naam in alle drukwerk aanpassen, de flappen in de bestemmingsaanduiders vervangen (hebben we in België niet zo'n last van)...
Bokrijk is een plaatsnaam. Die bovendien wijd en zijd bekend is. Daar is dus niets mis mee.Hogersluys schreef:Een stationsnaam zou altijd een plaatsnaam moeten bevatten.
-
Bokrijk verwijst naar het nabijgelegen openluchtmuseum dat op zijn buurt naar een bos is vernoemd, het is geen plaatsnaam zoals Genk of Eeklo. Trouwens, het punt was nu net dat mensen van buiten Limburg Bokrijk moeilijk kunnen situeren. Ik wist bijvoorbeeld ook niet dat het ín Genk lag.
In Nederland is er een regel die zegt dat alle stationsnamen een plaatsnaam moeten bevatten. Namen als Bokrijk zouden daar niet kunnen.
In Nederland is er een regel die zegt dat alle stationsnamen een plaatsnaam moeten bevatten. Namen als Bokrijk zouden daar niet kunnen.
Bokrijk is (ook) een van de vele wijken/gehuchten van Genk, met vooral bewoning langs en rond de Hasseltweg - meer nog er is zelfs een school en een voetbalploeg (maar we dwalen af).Hogersluys schreef:Bokrijk verwijst naar het nabijgelegen openluchtmuseum dat op zijn buurt naar een bos is vernoemd, het is geen plaatsnaam zoals Genk of Eeklo. Trouwens, het punt was nu net dat mensen van buiten Limburg Bokrijk moeilijk kunnen situeren. Ik wist bijvoorbeeld ook niet dat het ín Genk lag.
L'union fait la force.
Wat is de definitie van een "plaatsnaam"? Gemeente, dorp, gehucht?
Gemeentenamen zijn niet altijd het meest aangewezen gezien fusiegemeenten vrij uitgestrekt kunnen zijn. En bovendien komen ze niet steeds overeen: het station "Etterbeek" bijvoorbeeld ligt in de gemeente "Elsene".
Het toevoegen van een plaatsnaam is noodzakelijk daar waar er verwarring mogelijk is (men kan zich geen station inbeelden dat gewoon "Centraal" heet). Er is echter slechts één "Bokrijk", dus deze naam moet voldoende zijn.
Om dezelfde reden was het mijns inziens ook niet nodig het station "Luchtbal" nu "Antwerpen-Luchtbal" te gaan noemen.
Gemeentenamen zijn niet altijd het meest aangewezen gezien fusiegemeenten vrij uitgestrekt kunnen zijn. En bovendien komen ze niet steeds overeen: het station "Etterbeek" bijvoorbeeld ligt in de gemeente "Elsene".
Het toevoegen van een plaatsnaam is noodzakelijk daar waar er verwarring mogelijk is (men kan zich geen station inbeelden dat gewoon "Centraal" heet). Er is echter slechts één "Bokrijk", dus deze naam moet voldoende zijn.
Om dezelfde reden was het mijns inziens ook niet nodig het station "Luchtbal" nu "Antwerpen-Luchtbal" te gaan noemen.
Bokrijk verwijst helemaal niet naar het openluchtmuseum. Het toponiem bestaat al veel, veel langer dan het museum. Hij komt zelfs al voor in de atlas van Ferraris uit 1777! Het station, en later de halte, hebben logischerwijs altijd al de naam Bokrijk gedragen.Hogersluys schreef:Bokrijk verwijst naar het nabijgelegen openluchtmuseum dat op zijn buurt naar een bos is vernoemd, het is geen plaatsnaam zoals Genk of Eeklo. Trouwens, het punt was nu net dat mensen van buiten Limburg Bokrijk moeilijk kunnen situeren. Ik wist bijvoorbeeld ook niet dat het ín Genk lag.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13