Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Steven

Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?

Bericht door Steven »

Ik kan u wat volgen dentheo er is 1 grote MAAR, ik en jij en al de rest hier ook wat hebben aan dit alles niets te zeggen. Het hangt dus allemaal af van die grote bazen en daar zullen wij niet snel vat op krijgen. Als iets goed is mag men het zeggen maar als iets fout is ook. Dat laatste is natuurlijk altijd lastiger om slikken.
Kalimero

Bericht door Kalimero »

Ik maak mij ook wel zorgen over een mogelijk verminderd treinaanbod, zeker als niet-autobezitter.
Anderzijds, als er kan bespaard worden door onderbezette treinen te schrappen, dan is dat maar zo. Liever een afgeslankte spoorwegmaatschappij, dan helemaal geen.
dentheo

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Ik kan u wat volgen dentheo er is 1 grote MAAR, ik en jij en al de rest hier ook wat hebben aan dit alles niets te zeggen. Het hangt dus allemaal af van die grote bazen en daar zullen wij niet snel vat op krijgen. Als iets goed is mag men het zeggen maar als iets fout is ook. Dat laatste is natuurlijk altijd lastiger om slikken.
Klopt, maar de NMBS begeleider, controleur van de poetsfirma moet zijn werk doen en de boodschap naar boven doorspelen...

Wie moet bv. schoonmaakfirma beoordelen ??? Onderstationchef...materielverantwoordelijke ..treinbegeleider ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

Normaal is er een controlerend persoon in de vorming aanwezig die op geregeld momenten door de treinen loopt. Zo heb ik ook al geregeld een controlerende bediende gezien op de CR treintjes rond Brussel om te zien of de B-clean ploegen hun werk goed doen.
De enige vraag die je u dan nog kan stellen is in hoever de controleren persoon streng is of niet.
dentheo

Bericht door dentheo »

Het grootste probleem dat ik mij herinner van zulke oefeningen is dat de "ploegen" van de firma's verschillend zijn. Dit terwijl de aanbesteding op firma-niveau beoordeeld wordt voor een volgende aanbestding.

Maar ik weet wel dat als de beoordelaars samenspannen er snel actie zal komen van de firma naar de "rotte" ploegen..
Theo
Groeten vanop de Heide
Hobbes

Bericht door Hobbes »

Ik heb de indruk dat de kuisploegen te Antwerpen Schijnpoort wel goed werk leveren, ik zie die daar toch dikwijls goed bezig op de treinen.
Voldoende water, alles afkuisen (ramen, banken, tafels enz). Er wordt ook effectief gecontroleerd of er goed gekuist is. (ik heb er toch al enige keren een controlebediende zien rondlopen)
Mss is het in FOVR een andere firma?
Shrek

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Ik kan u wat volgen dentheo er is 1 grote MAAR, ik en jij en al de rest hier ook wat hebben aan dit alles niets te zeggen. Het hangt dus allemaal af van die grote bazen en daar zullen wij niet snel vat op krijgen. Als iets goed is mag men het zeggen maar als iets fout is ook. Dat laatste is natuurlijk altijd lastiger om slikken.
Maar het element van crisis en grote besparingen doet soms wel eens ogen openen. Bij de VRT, dat toch ook een staatsbedrijf is, hebben ze al een grote kuis gehouden bij de directie. Dit alleen maar omdat er van de Vlaamse regering fors bespaard moest worden. Als het daar kan moet het bij de nmbs toch ook lukken :)
pietje

Bericht door pietje »

Shrek schreef: Maar het element van crisis en grote besparingen doet soms wel eens ogen openen. Bij de VRT, dat toch ook een staatsbedrijf is, hebben ze al een grote kuis gehouden bij de directie. Dit alleen maar omdat er van de Vlaamse regering fors bespaard moest worden. Als het daar kan moet het bij de nmbs toch ook lukken :)
Maar weet jij ook nog hoe het de VRT verging de eerste jaren van de concurrentie met VTM: op een bepaald moment MOEST daar wel iets gebeuren of de politiek had die hele winkel daar dichtgedaan. De kiezers snapten niet waarom ze indertijd 8000 frank kijk-en luistergeld moesten betalen voor een omroep waar men "populair" en "kijkcijfers" vieze woorden vond.

Na de grote kuis bij de VRT in de jaren 90 is er een ware heropstanding gebeurd en heeft men een duidelijke plaats verworven in het medialandschap, maar de vakbonden hebben er intussen ook een meer "normale" plaats gekregen en wanneer er slecht gefunctioneerd wordt kan er opgetreden worden, de tijd van de "postjes" op de bureaus waarvan niemand echt de bestaansreden wist, is daar dus wel voorbij.

Of men het nu wil of niet: de NMBS zal vroeg of laat moeten moeten kiezen tussen het scenario Belgacom,VRT,... of het scenario SABENA, en als de de directie en de vakbonden dat niet inzien, dan weten de mensen straks wie er voor gezorgd heeft dat ze dan met zijn allen op straat staan.
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

^^Voor die neoliberale zaken bestaan andere topics. Gelieve dit niet iedere keer op te brengen. We kennen de clichés, dank u.
HLD5531 schreef: Waarom met geld smijten voor stations zoals Leuven en Liège-Guillemins.
Dat is iets dat niet in het lijstje thuishoort vind ik. Ten eerste is een mooi station is aangenamer voor de reiziger, dat is een onderdeel van de service. Ten tweede zijn stationsgebouwen geen bevoegdheid van de NMBS. Dus zelfs als je alle stations door containers vervangt zal de NMBS niet meer treinen kunnen laten rijden omdat het simpelweg 2 verschillende entiteiten en dus budgetten zijn.
Laatst gewijzigd door Hogersluys op 14 mei 2010, 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

dentheo schreef: Klopt, en daarom moet je die mensen bij een volgende aanbesteding "minder" kansen geven.
Dan hou je na enkele heraanbestedingen de beste over... zo werkt dat.
Daarom ook nooit alles aan slechts één firma geven.
Geef de goeien door uw aankoop-systeem de kans om te groeien .
Dat werkt zo niet. Er is maar één principe bij aanbestedeningen en dat is de prijs. Een firma waarvan men weet dat ze slecht werk leveren maar toch goedkoopst is kan men niet weigeren.
kika

Bericht door kika »

Hogersluys schreef: Dat werkt zo niet. Er is maar één principe bij aanbestedeningen en dat is de prijs. Een firma waarvan men weet dat ze slecht werk leveren maar toch goedkoopst is kan men niet weigeren.
Vaak genoeg gebeurd dat wel, en terecht. In je aanbesteding stel je bepaalde eisen en als in de offerte wel een aanlokkelijke prijs staat maar ze zelf geen idee hebben hoe x, y of z te realiseren dan neem je gewoon niet de goedkoopste. Het zal ook niet de eerste keer zijn dat er in een aanbesteding dingen worden opgenomen die niet strict noodzakelijk zijn maar wel op het lijf geschreven van 1 bepaalde leverancier.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Hogersluys schreef:Dat werkt zo niet. Er is maar één principe bij aanbestedeningen en dat is de prijs.
Alleen als de de aanbestedende partij alleen op prijs wil selecteren. Je kunt echter ook andere zaken laten meetellen. En dat gebeurt ook.

Groetjes,
Rian
Shrek

Bericht door Shrek »

Hogersluys schreef:Dat werkt zo niet. Er is maar één principe bij aanbestedeningen en dat is de prijs. Een firma waarvan men weet dat ze slecht werk leveren maar toch goedkoopst is kan men niet weigeren.
Het is de goedkoopste van degenen die de service correct leveren die wint, niet de goedkoopste die slecht werkt :wink:
dentheo

Bericht door dentheo »

kika schreef: Vaak genoeg gebeurd dat wel, en terecht. In je aanbesteding stel je bepaalde eisen en als in de offerte wel een aanlokkelijke prijs staat maar ze zelf geen idee hebben hoe x, y of z te realiseren dan neem je gewoon niet de goedkoopste.
Zeer groot probleem voor openbare aanbestedingen door officiele diensten....
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:
Hogersluys schreef:Dat werkt zo niet. Er is maar één principe bij aanbestedeningen en dat is de prijs.
Alleen als de de aanbestedende partij alleen op prijs wil selecteren. Je kunt echter ook andere zaken laten meetellen. En dat gebeurt ook.
Men kan bijvoorbeeld met een puntensysteem werken. De aanbieding met de meeste punten wint. Dan geef je punten voor de prijs, het ontwerp enz.
Plaats reactie