Pagina 3 van 4

Re: Antwerpen - Visé - Maastricht

Geplaatst: 11 sep 2012, 20:00
door Rob
Na bijna twee maanden kreeg ik een antwoord op mijn klacht ivm het aanrekenen van 12 EUR voor het traject Roosendaal-grens - Essen op de Beneluxtrein op 18 juli 2012. Ik geef het hier in extenso weer:

"We hebben uw schrijven van 20.07.2012 dat ons door de Ombudsman werd overgemaakt, goed ontvangen.
Wij verontschuldigen ons voor de ongemakken die u heeft ondervonden ter aanleiding van de aankoop van een ticket op de Beneluxtrein.
Het klopt inderdaad dat men voor het binnenverkeer geen grensoverschrijdend tarief meer kan berekenen tussen Roosendaal Grens en Essen. Dit kan men enkel nog voor het internationaal verkeer, dus had de treinbegeleider van L2792 in principe geen ongelijk aangezien dit op het binnenverkeer niet meer mogelijk is. Misschien had de treinbegeleider wel even het verschil tussen het binnen - en internationaal treinverkeer duidelijker kunnen vermelden.
U kan nog steeds een dagpas met een Rail Pass combineren voor het reizen met internationale treinen naar Nederland. Het enige wat men moet checken is de geldigheid van deze producten.
Een dagkaart van NS is geldig tot aan de grenspunten. De Rail Pass echter is slechts geldig tussen 2 Belgische stations, uitgezonderd de grenspunten. D.w.z dat uw Railpass geldig is tot Essen. Daarom ontbreekt er een gedeelte van het traject, nl. het traject tussen Roosendaal-grens en Essen en had de treinbegeleider alle recht u een ticket aan te rekenen van 12€ (= prijs standaard volwassene tarief / indien aankoop op de trein).
Deze bovenstaande informatie toont aan dat u wel degelijk het correcte tarief heeft betaald. Het is voor ons onmogelijk een terugbetaling toe te staan wanneer het vervoerbewijs niet meer in uw of ons bezit is. Wij kunnen dan ook niet ingaan op een terugbetaling."

Uiteraard heb ik de Ombudsman laten weten dat ik het niet eens ben met het bovenstaande.

1 - het tarievenbeleid is blijkbaar zo ingewikkeld dat het eigen NMBS-personeel het niet kent; bovendien wordt er blijkbaar een onderscheid gemaakt tussen de tarieven op de Beneluxtrein en die op de L-trein, terwijl dit nergens een grondslag vindt (zie posting van Paul hierboven)

2 - men blijft vaag - te vaag naar mijn mening - over het feit dat ik al betaald had voor het traject Roosendaal - Roosendaal grens; ik heb wel degelijk een ticket Roosendaal - Essen moeten kopen, en dat zou dan evenveel kosten als een ticket Roosendaal grens - Essen ? Dat kan toch niet even duur zijn aangezien de afstand verschilt ? Ik blijf er dus bij dat men mij het traject Roosendaal - Roosendaal grens dubbel heeft aangerekend. Indien een ticket Roosendaal grens - Essen dat op de trein verkocht wordt niet bestaat, dan heeft de NMBS pech en mochten ze mij geen ticket Roosendaal - Essen aansmeren, want ze plegen in dat geval gewoonweg diefstal!

3 - het is absurd, ik herhaal: ABSURD, dat men voor een afstand van 1 spoorkilometer maar liefst 12 EUR durft aan te rekenen aan een reiziger die te goeder trouw is. Dat hoge tarief ligt misschien aan het grensoverschrijdend karakter van het traject, maar in een zogezegd verenigd Europa is het verbijsterend. Zoals hierboven al meermaals opgemerkt vindt men op het internet geen enkele informatie over dit tarievenbeleid.

Ik bezorg bovenstaande opmerkingen, voor zover deze niet worden tegengesproken door eventuele reacties op dit forum, aan de Ombudsman en hoop dat hij de NMBS kan doen inzien wat voor een absurditeiten gepaard gaan met het grensoverschrijdendetarievenbeleid.

Re: Antwerpen - Visé - Maastricht

Geplaatst: 11 sep 2012, 20:41
door dentheo
Ik weet niet of U uw brieven al verstuurd hebt...

Misschien kan U het ook eens hebben over de overgang naar Maasstricht, die zou dezelfde regeling moeten hebben maar is volgens mij toch ietsje anders.
Is dat logisch , twee systemen tussen dezelfde landen ?

Re: Antwerpen - Visé - Maastricht

Geplaatst: 12 sep 2012, 10:08
door Paul
Beste Rob,

Je moet zeker protesteren tegen dat antwoord. Vooral de volgende zin vind ik tamelijk absurd:

"Het klopt inderdaad dat men voor het binnenverkeer geen grensoverschrijdend tarief meer kan berekenen tussen Roosendaal Grens en Essen. Dit kan men enkel nog voor het internationaal verkeer, dus had de treinbegeleider van L2792 in principe geen ongelijk aangezien dit op het binnenverkeer niet meer mogelijk is. Misschien had de treinbegeleider wel even het verschil tussen het binnen - en internationaal treinverkeer duidelijker kunnen vermelden."

Een treinrit van Roosendaal naar Essen en verder is geen "binnenverkeer", ook niet als je dat traject aflegt met een stoptrein van de NMBS. Het is internationaal verkeer waarvoor de afgesproken internationale tarieven moeten worden toegepast, ongeacht of je dat traject nu aflegt met de stoptrein of met de Benelux. De NMBS heeft volgens mij geen enkele grond om daarvoor verschillende tarieven aan te rekenen. Zie inderdaad mijn eerdere post daarover.

Paul

Re: Antwerpen - Visé - Maastricht

Geplaatst: 20 sep 2012, 20:16
door Rob
De Ombudsman geeft de strijd op ivm de klacht tegen het aanrekenen van 12 euro voor een ticket Roosendaal-Essen op de Beneluxtrein.

Ik blijf mij afvragen of het boordtarief (Beneluxtrein) voor het traject Roosendaal (station) - Essen evenveel bedraagt als voor het traject Roosendaal grens - Essen, met name 12 euro. Dat lijkt mij bijzonder onwaarschijnlijk, maar informatie over dergelijke tarieven is totaal onvindbaar (behalve op dit forum!).

Indien het boordtarief van 12 euro voor 1 spoorkilometer inderdaad zo voorzien is, denk ik erover na om het buitenproportionele boetekarakter ervan + het totale gebrek aan transparantie over het tarievenbeleid én de prijzen op zich bij de Ombudsman aan te klagen.

@dentheo: voor Maastricht geldt nog een ander tarievenbeleid, iets tussen binnen- en internationaal verkeer in, heb ik de indruk.

@paul: dat heeft dus alles te maken met het totale gebrek aan duidelijke communicatie over het tarievenbeleid; waarschijnlijk zal de toekomstige afschaffing van de Beneluxtrein komaf maken met dat soort absurditeiten tussen Essen en Roosendaal en steekt de NMBS er nu geen moeite meer in om het deftig uit te klaren.

Re: Antwerpen - Visé - Maastricht

Geplaatst: 20 sep 2012, 21:02
door rvdborgt
Rob schreef:De Ombudsman geeft de strijd op ivm de klacht tegen het aanrekenen van 12 euro voor een ticket Roosendaal-Essen op de Beneluxtrein.

Ik blijf mij afvragen of het boordtarief (Beneluxtrein) voor het traject Roosendaal (station) - Essen evenveel bedraagt als voor het traject Roosendaal grens - Essen, met name 12 euro. Dat lijkt mij bijzonder onwaarschijnlijk, maar informatie over dergelijke tarieven is totaal onvindbaar (behalve op dit forum!).

Indien het boordtarief van 12 euro voor 1 spoorkilometer inderdaad zo voorzien is, denk ik erover na om het buitenproportionele boetekarakter ervan + het totale gebrek aan transparantie over het tarievenbeleid én de prijzen op zich bij de Ombudsman aan te klagen.
De NMBS heeft interne documentatie over de boordtarieven. Daar zou de Ombudsman naar moeten vragen. Ik heb een keer die van 2008 in mijn mailbox gekregen en heb die nu teruggevonden. Daar staat een mooie tabel in met de boordtarieven:

Roosendaal - Essen 12 euro
Roosendaal(gr) - Essen 10 euro

Er is ook een tabel voor 25% korting:

Roosendaal - Essen 10 euro
Roosendaal(gr) - Essen 8 euro

Er zijn dus aparte tarieven en aan de prijs te horen die jij betaald hebt, zijn ze sindsdien niet veranderd. Ik kan je een PDF sturen als je me je e-mail geeft. Maar het gaat je wel hoogstens een paar euro opleveren...
Rob schreef:@dentheo: voor Maastricht geldt nog een ander tarievenbeleid, iets tussen binnen- en internationaal verkeer in, heb ik de indruk.
Naar Maastricht gelden speciale tabellen die erop neerkomen dat tot aan de grens het binnenlandse NMBS-tarief wordt gebruikt en vanaf de grens tot Eijsden of Maastricht een vaste toeslag van 1,20 (eerste klas 1,90). De prijstabellen voor Maastricht staan in de binnenlandse voorwaarden van de NMBS. Naar Roosendaal gaat in de toekomst waarschijnlijk ook zoiets gelden.

Groetjes,
Rian

Re: Antwerpen - Visé - Maastricht

Geplaatst: 20 sep 2012, 23:30
door Rob
Fantastisch! Dank u wel Rian! De info uit uw mail volstaat voor mij ruimschoots.

Conclusie: ik heb dus effectief te veel betaald ("slechts" 10 euro was voldoende geweest), dus moreel heb ik dan toch gelijk.

Het kleine verschil (slechts 2 euro) tussen het boordtarief voor Roosendaal-Essen enerzijds en dat voor Roosendaal grens-Essen anderzijds lijkt mij totaal willekeurig te zijn, aangezien het traject Roosendaal-Roosendaal grens een veelvoud langer is dan het traject Roosendaal grens-Essen. Het verschil van 2 euro is zelfs kleiner dan het stationstarief van 2,20 euro voor Roosendaal-Roosendaal grens, en dat is al helemaal onbegrijpelijk!

De NMBS rekent hier dus een woekertarief aan dat geen enkele redelijke berekeningsbasis kent. Misschien dat ik dat toch eens aan de Ombudsman laat weten. En herneem ik in één moeite door mijn klacht bij de NMBS dat ik in geen enkel geval 12 euro had moeten betalen aangezien ik in het bezit was van een geldige NS-dagkaart.

Misschien sleep ik er op die manier nog een 'commerciële geste' uit bij die graaiers van de NMBS. Al zou een schuldbekentenis van hunnentwege ook wel plezier doen.

Re: Antwerpen - Visé - Maastricht

Geplaatst: 24 sep 2012, 14:47
door kuba.g
rvdborgt schreef:De NMBS heeft interne documentatie over de boordtarieven. Daar zou de Ombudsman naar moeten vragen. Ik heb een keer die van 2008 in mijn mailbox gekregen en heb die nu teruggevonden. Daar staat een mooie tabel in met de boordtarieven:

Roosendaal - Essen 12 euro
Roosendaal(gr) - Essen 10 euro

Er is ook een tabel voor 25% korting:

Roosendaal - Essen 10 euro
Roosendaal(gr) - Essen 8 euro
Even offtopic, maar ik ben wel erg benieuwd. Hoezo kan informatie over tarieven intern zijn? Is dat legaal?

(Ik zou er op inzetten dat je noch online, noch aan een loket in Antwerpen noch in Roosendaal de hoogte van deze boordtarief kunt opvragen).

Re: Antwerpen - Visé - Maastricht

Geplaatst: 24 sep 2012, 22:12
door Rob
Voilà, ik laat niet met mij sollen! De adjunct-kabinetschef Overheidsbedrijven mag meelezen!

"t.a.v. Ombudsman, CC Klachtendienst NMBS, kabinet minister Magnette

Ik dank u voor uw bericht per brief van 18 september 2012.

Inzake de boordtarieven op de Beneluxtrein heb ik een vraag gesteld op een
internetforum voor treingeïnteresseerden. Dat blijkt de enige bron te zijn
waar dergelijke informatie te vinden is. Welnu, het boordtarief voor het
traject Roosendaal grens-Essen op de Beneluxtrein blijkt 10 (tien) euro te
bedragen (het boordtarief voor het traject Roosendaal-Essen is inderdaad 12
euro).

De NMBS-Groep liegt dus door te beweren dat mij het correcte bedrag werd
aangerekend. Ik herhaal: de NMBS-Groep liegt tegen haar klant én tegen de
Ombudsman. Gelieve dit niet zomaar te laten passeren!

Ik klaag dus aan :
(1) dat de NMBS-Groep manifest liegt (zie hoger);
(2) dat er geen transparant tarievenbeleid is bij de NMBS wat betreft de
boordtarieven;
(3) dat niemand bij de NMBS, noch de treinbegeleiders, noch de
klachtenbehandelaars, het tarievenbeleid kent en correct toepast;
(3) dat het boordtarief van 10 (of, in de praktijk doch foutief: 12) euro
voor amper 1 spoorkilometer een boetekarakter heeft dat voor een klant te
goeder trouw totaal misplaatst is.

Ik verzoek u dan ook verder gevolg te geven aan dit dossier en dank u alvast
van harte. Ik aas inderdaad op een schuldbekentenis van de NMBS-Groep en zou
een commerciële geste niet onterecht vinden aangezien ik voor minstens 2
euro ben bestolen door de NMBS. Ik blijf trouwens bij mijn stelling dat een
ticket van 2 euro kon volstaan en dat het boordtarief een willekeurig en
buitensporig boetekarakter heeft."

Re: Antwerpen - Visé - Maastricht

Geplaatst: 25 sep 2012, 00:32
door kika
kuba.g schreef:Even offtopic, maar ik ben wel erg benieuwd. Hoezo kan informatie over tarieven intern zijn? Is dat legaal?
Idem met voorwaarden, aan het loket worden er wel vaker dergelijke beweringen gemaakt. Vanuit de beredenering dat dat concurrentiegevoelige informatie is. Complete onzin uiteraard, dat hoort openbaar en inzichtelijk te zijn.

Re: Antwerpen - Visé - Maastricht

Geplaatst: 25 sep 2012, 00:49
door kuba.g
Algemene voorwaarden hebben ze volgens mij altijd liggen aan het loket. Je kunt ze ook probleemloos op internet vinden. Voor de Beneluxtrein is het echter een ander verhaal...

Re: Antwerpen - Visé - Maastricht

Geplaatst: 01 okt 2012, 21:33
door Rob
Antwoord per brief ontvangen van de Ombudsman. Ik citeer letterlijk:

"Bijkomend onderzoek op de site van de Nederlandse Spoorwegen leert mij dat uw NS-dagkaart enkel geldig is in de binnenlandse NS-treinen, dus niet in de Benelux-trein, noch in de L-trein Roosendaal/Antwerpen. Met andere woorden tussen twee Nederlandse stations. Er werd u wel degelijk het correcte bedrag aangerekend."

Wat is dat voor nonsens. Baarlijke nonsens. Nu word ik pas echt kwaad. Als ze bij de Ombudsdienst al beginnen te liegen, is het einde helemaal zoek. Mijn reactie is alweer onderweg, en mijnheer Guido Herman himself mag meelezen wat zijn medewerkster V.S. voor prietpraat uitkraamt!

Re: Antwerpen - Visé - Maastricht

Geplaatst: 01 okt 2012, 21:41
door The_Knitter
De TBG mag in de trein géén kaartje meer verschaffen voor Grens-station. Enkel station-station. Voor Roosendaal-Essen komt dat op €12,00. Er wordt namelijk een extra heffing gedaan op het ticket.
Aldus een kennis bij NS HiSpeed intern, die dit even heeft nagevraagd. De TBG (ongeacht of het een Belg of een Nederlander was) zat juist.

Re: Antwerpen - Visé - Maastricht

Geplaatst: 01 okt 2012, 21:56
door Rob
The_Knitter schreef:De TBG mag in de trein géén kaartje meer verschaffen voor Grens-station. Enkel station-station. Voor Roosendaal-Essen komt dat op €12,00. Er wordt namelijk een extra heffing gedaan op het ticket.
Aldus een kennis bij NS HiSpeed intern, die dit even heeft nagevraagd. De TBG (ongeacht of het een Belg of een Nederlander was) zat juist.
Beste, bedankt voor uw snelle reactie, maar betekent dat dus dat het boordtarief Roosendaal Grens - Essen in feite is afgeschaft ? Wat denken de tariefspecialisten op dit forum hiervan ?

Wat er ook van zij, de Ombudsdienst begint nu ook al te liegen, dat stelt mij zwaar teleur:

"Ik heb uw schrijven van 27 september 2012 ontvangen en stel tot mijn
teleurstelling en zelfs woede vast dat u ook al begint te liegen.

In tegenstelling tot wat u beweert, IS DE NS-DAGKAART GELDIG IN DE BENELUX
EN OP DE L-TREIN, zie
http://www.ns.nl/reizigers/klantenservi ... ijzen.html.

Gelieve dus de onzinnige inhoud van uw brief van 27 september 2012 zo snel
mogelijk recht te zetten en mij een zinvol antwoord te geven op mijn klacht
dd. 24 september 2012.

Ik laat het hier niet bij en zal, indien ik geen bevredigende reactie
ontvang, rechtstreeks uw leidinggevende aanschrijven met de melding dat u zo
flagrant blundert in uw job."

Re: Antwerpen - Visé - Maastricht

Geplaatst: 01 okt 2012, 22:16
door kika
kuba.g schreef:Algemene voorwaarden hebben ze volgens mij altijd liggen aan het loket. Je kunt ze ook probleemloos op internet vinden. Voor de Beneluxtrein is het echter een ander verhaal...
Zou moeten ja, maar het zou niet de eerste loketbediende zijn die uit haar nek lult of zijn werklust thuis heeft gelaten. Er is uiteraard ook een groep behulpzame medewerkers. Maar dat is minder relevant voor de besproken problemen.
The_Knitter schreef:De TBG mag in de trein géén kaartje meer verschaffen voor Grens-station.
mogen ze niet van wie? Regiovergaderingen? Kan je dan gewoon een uitstel van betaling aanvragen omdat de TBG het gewenste vervoerbewijs niet mag maar wel kan verkopen? Misschien tijd om voor dienstregeling 2014 wat mensen te zetten op regel-, ticket- en prijssimplificatie te zetten.

Overigens, Rob, helpt het naar mijn ervaring vaker om mensen hun fouten niet als leugens of blunders te benoemen. Ik zie ook de fout in het stuk wat je citeert, voor alle duidelijkheid, maar het is niet erg opbouwend. Soms helpt het als je verwijst en citeert en vraagt aan je gesprekspartner om dat ook te doen. Ook bij een (dreigende) escalatie.

Re: Antwerpen - Visé - Maastricht

Geplaatst: 01 okt 2012, 22:22
door Rob
Beste kika, ik begrijp maar al te goed wat hier aan de hand is: mijn klacht is blijkbaar zo onoplosbaar dat de Ombudsdienst mee de paraplu voor de NMBS opentrekt. De Ombudsdienst begint opeens een nevendiscussie (zogezegde ongeldigheid van mijn NS-dagkaart) om mij definitief af te schepen, maar maakt daarbij zo'n kolossale fout dat het niet meer serieus is. De Ombudsdienst zegt letterlijk dat een kaartje dat geldig is tot aan de grens, geldig is "met andere woorden tussen twee Nederlandse stations". Het spijt me, maar uit zo'n groteske onzin leid ik minachting jegens mijn klacht af.