Antwerpen - Visé - Maastricht

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Viv

Antwerpen - Visé - Maastricht

Bericht door Viv »

Hallo,
Ik heb voor volgende week tickets besteld voor een treinreis naar Maastricht (heen en terug op verschillende dagen). De loketbeambte in Antwerpen-Centraal (zeer vriendelijk en behulpzaam trouwens) raadde me aan om een Rail Pass te nemen voor de afstand Antwerpen-Visé. En dan van Visé tot Maastricht een apart kaartje dat zo'n 2,40 € kost. Terug thuis bemerkte ik echter dat bij een Rail Pass vervoer tot de grenspunten uitgesloten is. Na opzoeking bleek Visé Frontière zo'n grenspunt te zijn. Is er een verschil tussen Visé en Visé Frontière ? Eén en ander is me niet helemaal duidelijk, misschien kan u me wat duidelijkheid verschaffen ?
Bedankt !
Viv
Sander14

Re: Antwerpen - Visé - Maastricht

Bericht door Sander14 »

Ja, dat maakt verschil. Vanaf Visé Grens is het maar €1 enkele reis, Visé-Maastricht is €2.40.
FireSea

Bericht door FireSea »

Oftewel, de loketbeambte heeft een prima optie gegeven. De Railpass is immers wel gewoon geldig tot STATION Visé. Dit is gewoon België binnenlands. Vanaf station Visé gaat het andere kaartje in, waarmee je naar Maastricht reist. Let er uiteraard even op dat het kaartje geldig is op het moment dat je Visé passeert, dan kun je fijn op je stoel blijven zitten.
dentheo

Bericht door dentheo »

Moet je dan geen trein nemen die stopt in Visé ?
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje

Bericht door groentje »

Dat moet niet, maar is in dit geval sowieso geen probleem. Alle treinen stoppen in Visé.
dentheo

Bericht door dentheo »

Ik heb ooit kombinaties geweten waarvoor je op lijn 12 een trein moest nemen, die stopte in Essen.
Vanuit Antwerpen de Benelux nemen was er niet bij...
Maar ja welke kombinatie was dat nu weer ?
Theo
Groeten vanop de Heide
FireSea

Bericht door FireSea »

Hoe zit dat als je bijvoorbeeld in Roosendaal aan de NS-kaartautomaat een retourtje Essen koopt en vervolgens in Essen een Go pass o.i.d. koopt om verder mee in België te reizen. Als je dan diezelfde dag terug gaat naar Roosendaal, en je hebt je grensretourtje nog, en je vult je Go Pass in tot Essen, mag je dan de Beneluxtrein nemen, die niet in Essen stopt? Of moet je een trein hebben die stopt in het station waar je van vervoersbewijs wisselt?
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:Ik heb ooit kombinaties geweten waarvoor je op lijn 12 een trein moest nemen, die stopte in Essen.
Vanuit Antwerpen de Benelux nemen was er niet bij...
Maar ja welke kombinatie was dat nu weer ?
De verplichting dat bij passgebruik de trein moet stoppen op het station dat je invulde is al jaren geleden afgeschaft. Overigens maakten verreweg de meeste conducteurs er geen probleem van.

Groetjes,
Rian
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

FireSea schreef:Hoe zit dat als je bijvoorbeeld in Roosendaal aan de NS-kaartautomaat een retourtje Essen koopt en vervolgens in Essen een Go pass o.i.d. koopt om verder mee in België te reizen. Als je dan diezelfde dag terug gaat naar Roosendaal, en je hebt je grensretourtje nog, en je vult je Go Pass in tot Essen, mag je dan de Beneluxtrein nemen, die niet in Essen stopt?
Ja.
FireSea schreef:Of moet je een trein hebben die stopt in het station waar je van vervoersbewijs wisselt?
Nee.

Groetjes,
Rian
dentheo

Bericht door dentheo »

Toch bestond er vroeger een combinatie waarbij het moest...maar ik weet niet meer dewelke.
En misschien moet het nu niet meer...
Theo
Groeten vanop de Heide
FireSea

Bericht door FireSea »

Ik was gistermiddag even een paar honderd meter over de grens een bezoekje wezen brengen aan het loket van station Essen om even navraag naar wat dingen te doen. Toen heb ik deze vraag ook nog eens een keer aan die loketist gevraagd. Antwoord: Als je met de GoPass tot Essen reist en je hebt daarnaast een kaartje Essen - Roosendaal, dan kun je gewoon doorreizen.
Vraag: Ook als de trein waar je mee reist niet in Essen stopt? Dus ik mag met de Beneluxtrein?
Antwoord: Ja hoor, dat maakt niet uit. Je kan gewoon met de Beneluxtrein, zolang de combinatie van vervoerbewijzen maar dekkend is voor het traject dat je aflegt.

In mijn geval zijn dat dan zelfs drie vervoerbewijzen binnen één non-stop-etappe: OV-Studentenkaart (NL), Kaartje Roosendaal (gr) - Essen en de GoPass.
treinbruno

Bericht door treinbruno »

Bij de keycard is het zo dat de trein in het station moet stoppen, het is zelfs zo dat je geen 2 regels van de keycard na elkaar mag gebruiken (maar niemand verbied je 2 keycard's te kopen :) )

Lokeren-Antwerpen op deze manier met de keycard:
Lokeren-Nieuwkerken(waas) en Nieuwkerken(waas)-Antwerpen mag dus niet met de IC, en eigelijk ook niet met de stoptrein als je maar 1 kaart gebruikt
Afbeelding
dentheo

Bericht door dentheo »

:lol: :lol: Misschien wel als je uitstapt en de volgende trein neemt ?
Theo
Groeten vanop de Heide
FireSea

Bericht door FireSea »

Ja, bijvoorbeeld op zo'n lijntje in de Ardennen, waar ze maar eens in de 2 uur rijden! :lol:
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

FireSea schreef:Ik was gistermiddag even een paar honderd meter over de grens een bezoekje wezen brengen aan het loket van station Essen om even navraag naar wat dingen te doen. Toen heb ik deze vraag ook nog eens een keer aan die loketist gevraagd. Antwoord: Als je met de GoPass tot Essen reist en je hebt daarnaast een kaartje Essen - Roosendaal, dan kun je gewoon doorreizen.
Vraag: Ook als de trein waar je mee reist niet in Essen stopt? Dus ik mag met de Beneluxtrein?
Antwoord: Ja hoor, dat maakt niet uit. Je kan gewoon met de Beneluxtrein, zolang de combinatie van vervoerbewijzen maar dekkend is voor het traject dat je aflegt.
Zoals verschillende mensen hier al schreven. De beste informatiebron is overigens meestal de Vervoersvoorwaarden van de NMBS, in het bijzonder deel 2, de bijzondere voorwaarden.

Groetjes
Rian
Plaats reactie