Pagina 3 van 3

Re: Hypothetisch denkstuk: L25

Geplaatst: 02 jan 2011, 09:43
door dekooiker
Goedkoper om met een brugcomplex via 59 of 59/1 naar Berchem te bollen.
Lijn 52/1 is mogelijk, plaats zat zelfs, alleen zorgt dat tracé voor meer hinder (bewoners, verkeer) dan het tracé langs lijn 59.

Re: Hypothetisch denkstuk: L25

Geplaatst: 02 jan 2011, 10:54
door LML
Leuk plannetje, maar toch 1 vraag/opmerking:
Waarom de IC Turnhout-Brussel via Antwerpen sturen? Voor de Kempische treinreizigers is het overstapstation sinds een aantal jaren Herentals of Lier geworden (hangt ervan af naar waar je wil), i.p.v. Antwerpen-Berchem. Een goede zaak, want Berchem zit overvol tijdens de spits. Sindsdien ben je vanuit de Kempen (via Lier-Mechelen, èn als alles meezit) op een 10 à 15 minuten sneller in Brussel. Deze IC via Antwerpen sturen, wil dus ook zeggen dat de reistijd terug wordt verlengd met 10 à 15 minuten. Ik vrees dat dit bij veel reizigers in het verkeerde keelgat zal schieten...

Re: Hypothetisch denkstuk: L25

Geplaatst: 02 jan 2011, 18:42
door Shrek
LML schreef:Leuk plannetje, maar toch 1 vraag/opmerking:
Waarom de IC Turnhout-Brussel via Antwerpen sturen? Voor de Kempische treinreizigers is het overstapstation sinds een aantal jaren Herentals of Lier geworden (hangt ervan af naar waar je wil), i.p.v. Antwerpen-Berchem. Een goede zaak, want Berchem zit overvol tijdens de spits.
Omdat er tijdens die fase aan de verbindingsboog gewerkt wordt, daarna kunnen ze natuurlijk weer rechtstreeks rijden :wink:

Re: Hypothetisch denkstuk: L25

Geplaatst: 02 jan 2011, 23:14
door deadlock
Dit kan toch veel eenvoudiger? Waarom niet volgens het principe Amsterdam-Utrecht? Zo weinig mogelijk wissels. En in België kan het vaak veel goedkoper en sneller dan bij ons, maar één jaar is denk ik niet haalbaar. Ik zou denken aan minimaal twee jaar.

Re: Hypothetisch denkstuk: L25

Geplaatst: 05 jan 2011, 11:38
door Shrek
deadlock schreef:Dit kan toch veel eenvoudiger? Waarom niet volgens het principe Amsterdam-Utrecht? Zo weinig mogelijk wissels. En in België kan het vaak veel goedkoper en sneller dan bij ons, maar één jaar is denk ik niet haalbaar. Ik zou denken aan minimaal twee jaar.
Met de juiste voorbereidingen moet de hinder voor de treinen tot 1 jaar beperkt kunnen blijven volgens mij. Aanleggen van bermen, betonnen wanden of een tijdelijk spoor kan daarvoor al gebeuren. Als het echt snel moet gaan dan kan dat hoor, kijk maar naar de aanleg van de flyovers in luchtbal of de hammerbrucke. Dat kon allemaal zonder de treindienst zwaar te verstoren.
Een vereenvoudiging lijkt mij niet haalbaar, het Belgische treinsysteem werkt immers op een andere basis dan het Nederlandse. Waar er bij jullie heel frequent treinen rijden op tamelijk weinig verbindingen zijn er hier veel meer diverse routes waar maar 1x per uur een trein over rijdt. Deze treinen (IC Leuven-Antwerpen en Brussel-Turnhout bijvoorbeeld) hebben elk hun wissels nodig om te kunen in- en uitvoegen op L25. Ook de IR-treinen die van L25 naar L27 gaan hebben wissels nodig :wink:

Re: Hypothetisch denkstuk: L25

Geplaatst: 05 jan 2011, 21:53
door groentje
Je kan je natuurlijk wel afvragen of het geen goed idee zou zijn om richting het Nederlandse systeem te evolueren, met een spoorsysteem dat inzet op een hoge frequentie, en zo min mogelijk snijbewegingen.