Goederentrein voorrang op L-trein?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Jethro

Re: Goederentrein voorrang op L-trein?

Bericht door Jethro »

Jani schreef: Ja, overuren draaien, maar 's nachts wel een uur of meer voor uur rijden. Als ze over hun uren gaan rekenen de meeste bestuurders/treinbegeleiders het wel perfect uit dat ze mooi met de taxi naar huis kunnen gaan. Dikwijls beginnen ze 3/4 treinen voor hun diensteinde al te klagen dat ze over hun uren gaan, de permanenties volgen hier natuurlijk in.
En over die voorrang op L-treinen, laatst had ik een klagende bestuurder van een L-trein aan de lijn die aan de vertakking 2 minuten moest wachten op een goederentrein. Hij ging dit zelfs melden enzoverder... (niets meer van gehoord natuurlijk). Hoe moeten we in godsnaam nog goed doen als je zo een reacties krijgt?
Weet jij zeker dat een goederentrein die s'nachts voor uur rijd ook voor uur aankomt? Dat gebeurd, maar heel veel is het ook anders! En als je voor uur aan het rijden bent, heb je ook nadien een beetje meer speling als er dan toch ergens problemen opduiken hé!
En als we inderdaad moeten wachten tot we over ons uren gaan voor we het melden dan is het zeker een ramp, soms is het het enige drukkingsmiddel die we hebben! En ik veronderstel ook niet dat jullie na de dienstwissel nog gaan wachten tegen dat de trein ,die jullie vertraging hebben bezorgd, binnen is ....
En het feit, dat je het raar vindt dat er (HKM) TB's zijn die liever wachten op een groene dan op 2 gele om aan te zetten, wijst erop dat je beter eens wat lijnstudie mee zou doen met deze mensen, en zo de situatie op de baan (waar jullie controle over hebben en besturen ,want dat is het eigenlijk wat jullie doen) wat beter leert kennen :shock:
Jani

Bericht door Jani »

Dat wachten op 2 gele is wel irritant als er overwegen in alarm komen of als er een IC achter je zit!
En ik heb er geen zin in om nog eens op lijnstudie te gaan om een bestuurder wakker te houden.
Jethro

Bericht door Jethro »

Jani schreef:Dat wachten op 2 gele is wel irritant als er overwegen in alarm komen of als er een IC achter je zit!
Dat zijn dus weer 2 redenen om ons ervoor te steken hé, en daarmee staan we geen 10min stil zoals Steven al zei .
Jani schreef:En ik heb er geen zin in om nog eens op lijnstudie te gaan om een bestuurder wakker te houden.
Dat zegt dan héél veel over jou attitude (dan moet je ook niet afkomen over zeurende BT's hé), het zou anders zeker interessant zijn zo te horen!
groentje

Bericht door groentje »

@Jani: Daarvoor moet je als lijnregelaar dus stevig in je schoenen staan. De lijnregelaar neemt de beslissing, of hij beslist niets, maar dan kan hij beter meteen vervangen worden door een computer. Die doet ook niets, maar wordt tenminste niet betaald. Traffic Control is er niet om statistiekjes op te maken en verhaaltjes te vertellen, ook al lijkt het daar soms op. Als dat bovendien je gedacht is over bestuurders, dan vraag ik me eerlijk gezegd af of je wel op je plaats zit.
Steven

Bericht door Steven »

Beste Jani, het is nu ook eenmaal de regel dat wij tijdig moeten doorgeven dat het einde van onze dienst/ andere treinen verzekeren in gevaar komt door vertraging, het is de taak van de permanentie om hierop in te spelen en de nodige maatregelen te treffen. Dat zijn de regels en daar moet naar gehandeld worden. Een trein besturen is een veiligheidstaak en als treinbestuurder moet je voorzien dat je in alle veiligheid uw dienst kan verzekeren in alle opzichten. Het is niet toegestaan om over onze 9u daggrens te gaan, wie is er verantwoordelijk als er dan iets gebeurd? De treinbestuurder want hij heeft op dat moment (indien aantoonbaar) geen initiatief genomen om zijn dienst tijdig te beëindigen.
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

Jethro schreef:
groentje schreef:Ik weet het niet, maar zou het niet kunnen dat iemand gewoon wat verstrooid was, en de situatie niet goed heeft gezien?
Als dit op elke lijn één keer gebeurt ben je vlug met meer dan een uur vertraging aan het rijden als goederentrein :roll: , want dan ben je een HKM met vertraging en dan heb je zéker geen prioriteit meer :evil: !

Een goederentrein die een half uurtje later dan gepland aankomt is niet erg. Een reizigerstrein die 10 minuten later komt echter wel.
Steven

Bericht door Steven »

Hogersluys schreef: Een goederentrein die een half uurtje later dan gepland aankomt is niet erg. Een reizigerstrein die 10 minuten later komt echter wel.
Een trein met auto-onderdelen is meestal "just in time" levering. Bij Opel en Audi hebben ze al meermaals de band kunnen stil leggen omdat zo een trein een half uurtje of meer te laat is.
markske

Bericht door markske »

Ik zou niet liever hebben dan dat alle treinen op uur rijden maar bij problemen zijn het inderdaad steeds eerst de goederentreinen die aan de kant moeten, jammer maar helaas.
Wat betreft die negen uren grens toch eens het ARPS bundel 541 lezen Hoofdstuk VI A. Duur van de diensttijd.

Paragraaf 70. Geen enkele prestatie mag de maximumgrens van 9 uren per dag overschrijden, buiten de gevallen van overmacht (zie paragrafen 71bis en 93).

Beiden zijn een beetje te groot om hier over te nemen maar een dienst langer dan negen uur kan dus in uitzonderlijke gevallen wel :| .
Ook nog vermelden dat wij op Traffic Control zes dagen per jaar op lijnstudie gaan en dit niet om de bestuurder wakker te houden maar om van zijn ervaring te leren. Indien je als bediende van de beweging denk het allemaal beter te kennen dan de bestuurders zoek dan maar een andere job.
Zo zijn er ook bedienden van een blokpost die in hun gesprekken vertellen over dit sein of die wissel in hun station. Wel ik op TC ken niet elk sein of wissel in Vlaanderen, maar ja ik ben misschien een beetje dom :wink:
Jani

Bericht door Jani »

De bestuurder wakker houden bedoelde ik letterlijk hé!
Steven

Bericht door Steven »

Jani schreef:De bestuurder wakker houden bedoelde ik letterlijk hé!
Amaai merci zou ik zeggen je hebt is meegereden met een bestuurder die vermoeid was (god mag weten waarom) en je begint hier even te veralgemenen dat alle treinbestuurders moeten wakker gehouden worden. Je beseft toch hopelijk welk beeld je nu van uzelf aan het ophangen bent.
MaartendeJ

Bericht door MaartendeJ »

Steven schreef: Een trein met auto-onderdelen is meestal "just in time" levering. Bij Opel en Audi hebben ze al meermaals de band kunnen stil leggen omdat zo een trein een half uurtje of meer te laat is.
Dan kun je eerder jezelf afvragen waarom zij zo strakke planning hebben... Er hoeft maar iets te gebeuren (loc kapot, wagen met een vastgelopen/warmgelopen rem, seinstoring, wisselstoring, overwegstoring enzovoort) en een trein is vertraagd.

Dat zelfde kun je je afvragen waarom een goederentrein voor mag op een reizigerstrein. Misschien zit er wel een heel belangrijk persoon in, die iemand zou moeten aflossen, en omdat dat later is gebeurd, dat mensenlevens heeft gekost, om zo maar even een extreem voorbeeld te geven.

Dan ligt het toch aan de aflosser/Mens en niet aan de Belgische Spoorwegen dat het (in dit geval) mensenlevens heeft gekost?
groentje

Bericht door groentje »

Alles wat je zegt over die goederentreinen klopt. Maar hetzelfde geldt voor een reizigerstrein, ook die kan door vele oorzaken vertraagd zijn. Waarom moet hij dan voorrang krijgen op een goederentrein? Vertraging is voor iedereen vervelend, ook voor de fabriek die op zijn levering moet wachten, ook voor die goederentreinbestuurder. Noch bij een goederen-, noch bij een reizigerstrein, is de kans heel erg groot dat vertraging mensenlevens kost. Overlast is er wel, natuurlijk. En in het ergste geval verlies je loon of zelfs je job omdat je (regelmatig) te laat bent.
Goederentreinen hebben vaak een heel lang parcours, een kleine hapering kan daarmee verstrekkende gevolgen hebben. Jethro gaf het al mooi aan, 5 minuten te laat door een reizigerstrein aan het begin van de rit kan een paar uur vertraging bij aankomst betekenen, zeker als de rit vlak voor de spits is voorzien. Dan is het toch beter om die 5 minuten uit het begin proberen te vermijden?
Je moet natuurlijk alles afwegen, een sterk vertraagde reizigerstrein 's avonds, waar de reizigers geen andere optie meer hebben dan die te nemen, kan om die reden voorrang krijgen op een goederentrein die op tijd rijdt, omdat die laatste daarna voor de rest geen hinder meer oplevert/ondervindt. Dat zijn gevoeligheden waar een goede lijnregelaar rekening mee houdt. En dat leer je niet op een jaar. Zelfs na een paar jaar begint dat pas.
pietje

Bericht door pietje »

MaartendeJ schreef:
Steven schreef: Een trein met auto-onderdelen is meestal "just in time" levering. Bij Opel en Audi hebben ze al meermaals de band kunnen stil leggen omdat zo een trein een half uurtje of meer te laat is.
Dan kun je eerder jezelf afvragen waarom zij zo strakke planning hebben... Er hoeft maar iets te gebeuren (loc kapot, wagen met een vastgelopen/warmgelopen rem, seinstoring, wisselstoring, overwegstoring enzovoort) en een trein is vertraagd.

Dat zelfde kun je je afvragen waarom een goederentrein voor mag op een reizigerstrein. Misschien zit er wel een heel belangrijk persoon in, die iemand zou moeten aflossen, en omdat dat later is gebeurd, dat mensenlevens heeft gekost, om zo maar even een extreem voorbeeld te geven.

Dan ligt het toch aan de aflosser/Mens en niet aan de Belgische Spoorwegen dat het (in dit geval) mensenlevens heeft gekost?
Door de overdrijvingen is uw punt niet geheel duidelijk.
Als je bedoelt: waarom doen sommige bedrijven aan "just in time" levering?
Heel simpel: omdat het een goede manier van zakendoen is, want goedkoper en mits een goede planning zeker haalbaar.
Als het af en toe eens misloopt wegen die kosten blijkbaar niet op tegen de besparing door met veel kleinere stocks te werken.

Met vrachtwagens lukt het toch, dus als de spoorwegen deze trend niet zouden volgen, verliezen ze die klanten alvast.

Hetzelfde geldt trouwens ook voor containertreinen: deze moeten soms op tijd zijn om de containers op een schip te laden dat moet vertrekken.

Mij lijkt het volledig logisch dat bepaalde snelle goederentreinen voorrang krijgen op (gemiddeld) trage passagierstreinen.
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

Het lijkt me niet dat we de bedrijfspolitiek van just-in-timeleveringen heilig moeten verklaren. Het is millieubelastend en vervoerskundig een ware verschrikking. Just-in-time is m.i. geen argument om goederen maar voor mensen te laten gaan.
Steven

Bericht door Steven »

En mijn voorkeur geniet om in de mate van het mogelijke de voorziene rijpaden te respecteren. Een trein die op tijd is op tijd laten.
Plaats reactie