Schulden NMBS-groep gestegen tot meer dan 3 miljard euro

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Schulden NMBS-groep gestegen tot meer dan 3 miljard euro

Bericht door Steven »

Dat is misschien de Nederlandse manier van de interne markt te beschermen tegen spelers uit het buitenland.
AlexNL
Berichten: 2291
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Schulden NMBS-groep gestegen tot meer dan 3 miljard euro

Bericht door AlexNL »

Welnee, want ProRail is inmiddels begonnen met een traject om de perronhoogte naar 76 centimeter te brengen. In Hilversum hebben ze hiervoor een creatieve manier bedacht: het station is net verbouwd (wat al veel geld en hinder heeft gekost), dus gaat men nu het spoor 8 cm ophogen zodat de perronhoogte uiteindelijk weer 76 centimeter bedraagt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Schulden NMBS-groep gestegen tot meer dan 3 miljard euro

Bericht door Asterix »

dentheo schreef:
Jeroen schreef: Het beheer van verkeerswegen allerhande zit in België gespreid over allerlei niveaus, van federale staat over Vlaams Gewest tot provincies en gemeentes.
Zitten er nog wegen op federaal niveau..ik dacht dat dat allemaal overgeheveld was.
Ja maar ik schreef "verkeerswegen", dat is meer dan alleen maar autowegen (land-lucht-zee).
Hogersluys schreef:^^Infrastructuur is een gewestelijke bevoegdheid. Er zijn slechts 2 uitzonderingen: de NMBS en Luchthaven Zaventem die onder de verantwoordelijkheid van de federale regering vallen.
Wat versta jij onder "infrastructuur"? Je hebt namelijk ook gemeente- en provinciewegen.
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Schulden NMBS-groep gestegen tot meer dan 3 miljard euro

Bericht door groentje »

Waterwegen vallen in België o.a. onder de NV Zeekanaal, de Vlaamse administratie Waterwegen, bepaalde havens vallen onder gemeentelijke bedrijven, etc. Bevoegdheid is in België werkelijk een kluwen.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Schulden NMBS-groep gestegen tot meer dan 3 miljard euro

Bericht door Hogersluys »

Jeroen schreef: Wat versta jij onder "infrastructuur"? Je hebt namelijk ook gemeente- en provinciewegen.
Provincies en gemeentes zijn ondergeschikte administratieve eenheden van de Vlaamse Regering. Die laatste kan naar eigen goeddunken bevoegdheden delegeren naar deze lagere niveaus (en terughalen). Dat neemt echter niet weg dat infrastructuur een aan de Vlaamse Regering toegewezen bevoegdheid is, mauw de federale regering heeft hier geen inspraak in.

De meeste doorgaande wegen zijn gewestwegen, de rest valt onder het beheer van de gemeente. Provinciewegen bestaan bijna niet meer.

Maar mijn punt is dus dat indien het plan om Infrabel te ontmantelen en alle diensten onder te brengen bij de reguliere overheid realiteit zou worden dit dus de facto neer zou komen op een regionalisatie. De vraag is of dat gewenst is. Wegenbeheer is relatief makkelijk te spitsen, bij het spoorinfrabeheer ligt dat al heel wat moeilijker. Zeker gezien de vele gewestgrensoverschreidende diensten.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Schulden NMBS-groep gestegen tot meer dan 3 miljard euro

Bericht door Asterix »

groentje schreef:Waterwegen vallen in België o.a. onder de NV Zeekanaal, de Vlaamse administratie Waterwegen, bepaalde havens vallen onder gemeentelijke bedrijven, etc. Bevoegdheid is in België werkelijk een kluwen.
Een mooi voorbeeld is de Schelde. Als er brand uitbreekt op een boot en die ligt vast aan een tros, is deze verbonden aan de kade en mag de gemeentelijke brandweerdienst komen blussen. Brandt er een tros door en/of drijft die boot ondertussen af, is hij niet meer verbonden met de kade en moet de (federale) Civiele Bescherming komen blussen op de Schelde :)
Hogersluys schreef:Provincies en gemeentes zijn ondergeschikte administratieve eenheden van de Vlaamse Regering. Die laatste kan naar eigen goeddunken bevoegdheden delegeren naar deze lagere niveaus (en terughalen). Dat neemt echter niet weg dat infrastructuur een aan de Vlaamse Regering toegewezen bevoegdheid is, mauw de federale regering heeft hier geen inspraak in.
Klopt maar de beheerder is de gemeente of de provincie en het is dan ook die organisatie die juridisch moet worden aangesproken.
Hogersluys schreef:Maar mijn punt is dus dat indien het plan om Infrabel te ontmantelen en alle diensten onder te brengen bij de reguliere overheid realiteit zou worden dit dus de facto neer zou komen op een regionalisatie. De vraag is of dat gewenst is.
Tja, de Vlaamse regering vraagt al lang om zelf te mogen investeren in het spoor in en rondom de Antwerpse haven. Dit blijkt in het zuiden echter een twistpunt te zijn.
Plaats reactie