Zou de slaaptrein nog een succes zijn anno 2011

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Portbou
Contacteer:

Re: Zou de slaaptrein nog een succes zijn anno 2011

Bericht door Portbou »

Hallo,
K V B schreef: De laatste keer voor mij was in de CNL Zürich - Köln, op weg naar België. Moest er een latere Thalys zijn zou ik die in de omgekeerde richting ook wel nemen. Toen hadden we een "Deluxe Double". Douchen in een trein is ook wel iets bijzonders...

Nu, de tijdswinst met een nachttrein is ook relatief. Mijn ervaring is dat je zowieso niet zo goed slaapt, en als gevolg daar van ga je de er op volgende dag ook niet zo productief zijn.
Tja, dit is dan ook wel een beetje een moeilijke verbinding, iets te kort om als ideale nachtverbinding te bestaan. De aankomst in Köln maakt dat je om 5u alweer moet opstaan. Als je tot Brussel zou kunnen blijven liggen heb je al een andere ervaring.

Groeten,
Bart W.
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Hallo,
dentheo schreef: Kortom als het voor mijn job was heb ik ze NOOIT gebruikt.
Dan maar de avond ervoor vliegen, hapje eten, slapen en fit om te werken.
Goed voor jou...

Veel zakenreizigers krijgen tegenwoordig geen hotelbudget meer en vertrekken met het vliegtuig in de vroege morgen...
Dat houdt meestal in dat ze om 3 of 4 uur moeten opstaan om op tijd op Zaventem te zijn.

Die zijn volgens mij zeker niet fitter dan iemand die uit de nachttrein komt.
Zeker met die lichtlopende moderne CNL-slaaprijtuigen...

Groeten,
Bart W.
dentheo

Bericht door dentheo »

bw494674 schreef:Hallo,

Veel zakenreizigers krijgen tegenwoordig geen hotelbudget meer en vertrekken met het vliegtuig in de vroege morgen...
Dat houdt meestal in dat ze om 3 of 4 uur moeten opstaan om op tijd op Zaventem te zijn.

Die zijn volgens mij zeker niet fitter dan iemand die uit de nachttrein komt.
Zeker met die lichtlopende moderne CNL-slaaprijtuigen...
Dat heb ik ook gedaan, maar dat lukt alleen als de vergadering start om 10 uur, of in London op zijn vroegst om 9uur.
3of4 uur opstaan is wel grof.... 5 uur lukte wel... :lol: :lol: om die tijd rij je op één uur naar Zaventem.
Liever dan met de nachttrein.

ps. De CNL rijtuigen mogen best "lichtlopend" zijn, ik weet het niet, ik heb ze nooit moeten duwen.....
Theo
Groeten vanop de Heide
Bordensteker

Bericht door Bordensteker »

Ik wil in dit topic even uit een iets ander vaatje tappen. Geen zuivere slaaptreinen, alhoewel ik daar ook mee heb gereisd, inclusief paspoortcontroles in het holst van de nacht.

Ik ben namelijk twee keer met een hoteltrein door de Oekraïne op reis geweest. Dus elke nacht rijdend of stilstaand in je eigen coupeetje slapen. Met soms ook lange ritten overdag. Geweldige ervaring!

En ik ben een keer per “gewone” trein dwars over het Amerikaanse continent gereisd, noord van de V.S., eigenlijk overlangs door Canada. Op dag één ’s morgens instappen in Toronto en zeventig uur later ’s morgens op dag vier aankomen in Vancouver. Dat was niet goedkoop, maar wél zeer de moeite waard! Kan ik iedereen aanraden; dit soort reizen is ook in de V.S. mogelijk.
dentheo

Bericht door dentheo »

Bordensteker schreef: Ik ben namelijk twee keer met een hoteltrein door de Oekraïne op reis geweest. Dus elke nacht rijdend of stilstaand in je eigen coupeetje slapen. Met soms ook lange ritten overdag. Geweldige ervaring!
Enkele weken geleden Natasha nog gesproken...zaak zou failliet zijn...
Ik was met hen ooit paar weken op stap...
Theo
Groeten vanop de Heide
LHOON

Bericht door LHOON »

Bordensteker schreef: Ik ben namelijk twee keer met een hoteltrein door de Oekraïne op reis geweest. Dus elke nacht rijdend of stilstaand in je eigen coupeetje slapen. Met soms ook lange ritten overdag. Geweldige ervaring!
Was dat die van TSP? Een fijne ervaring inderdaad.
En ik ben een keer per “gewone” trein dwars over het Amerikaanse continent gereisd, noord van de V.S., eigenlijk overlangs door Canada. Op dag één ’s morgens instappen in Toronto en zeventig uur later ’s morgens op dag vier aankomen in Vancouver. Dat was niet goedkoop, maar wél zeer de moeite waard! Kan ik iedereen aanraden; dit soort reizen is ook in de V.S. mogelijk.
Heb reeds veel treinen genomen daarginder, veel meer dan binnenlandse vluchten. Laatste keer: Washington naar Chicago, men doet daar zo'n zestien uur over. De slaaprijtuigen zijn niet echt goedkoop (alhoewel: alle maaltijden zijn inbegrepen in de prijs!), maar de coach rijtuigen zijn zeker concurrentieel met het vliegtuig qua prijs. Weliswaar een zitplaats, maar een zetel die groter is dan een business zetel op het vliegtuig.

In de meeste slaaprijtuigen ligt men in de lengte: men kan dus het nachtelijk landschap zien voorbijglijden. Wat op amerikaanse treinen ook leuk is: luisteren naar de spoorwegradio (met behulp van een - in België niet toegelaten - VHF-ontvanger) met onder andere de sprekende detectoren die op geregelde afstand zijn opgesteld:

Code: Selecteer alles

EQUIPMENT DEFECT DETECTOR. MILEPOST 147.4. NO DEFECTS. REPEAT: NO DEFECTS. TOTAL AXLE COUNT: 48. DETECTOR OUT. 
Bestaan zulke detectoren eigenlijk in Europa?
K V B

Bericht door K V B »

Tja, dit is dan ook wel een beetje een moeilijke verbinding, iets te kort om als ideale nachtverbinding te bestaan. De aankomst in Köln maakt dat je om 5u alweer moet opstaan. Als je tot Brussel zou kunnen blijven liggen heb je al een andere ervaring.
Nu is toevallig 5u de normale tijd dat ik opsta...
K V B

Bericht door K V B »

LHOON schreef:

Code: Selecteer alles

EQUIPMENT DEFECT DETECTOR. MILEPOST 147.4. NO DEFECTS. REPEAT: NO DEFECTS. TOTAL AXLE COUNT: 48. DETECTOR OUT. 
Bestaan zulke detectoren eigenlijk in Europa?
De SBB heeft zeker zulke detectoren. Maar de communicatie verloopt anders. Vergeet niet dat in Noord Amerika een hoop lange trajekten met relatief weinig verkeer zijn, dus loont het daar om dergelijk zaken simpel, en "self contained" te houden. Dan is een detector met een radio, een voice computer en een zonnepanneeltje een goede oplossing.
Op een netwerk als dat van de SBB zou zoiets niet werken.
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
melle schreef:Ik heb het ook over de prijs. Voor bijvoorbeeld slechts 25 euro heb je al een heen en terug vlucht naar het zuiden van Frankrijk. Als ik dan de prijzen van de trein vergelijk dan weet ik het wel hoor. :wink:
Momenteel is het vliegtuig kunstmatig goedkoop maar dat zal niet blijven duren... gelukkig.

In afwachting vind ik het jammer dat de jongeren zo weinig ecologisch bewust zijn.

Groeten,
Bart W.
Voor jongeren tellen de dumpingprijzen, en de mogelijkheid om te reizen die daardoor ontstaat. Niks anders... Thuis blijven omdat dat beter is voor de natuur, is niet echt waar idereen gelukkig mee is.
Het bijkomende transport van en naar de luchthaven vergeten sommigen dan wel...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
groentje

Bericht door groentje »

Prijs is niet alles, ook niet voor jongeren. Gemak is minstens zo eenvoudig. Vervoer naar de luchthaven is meestal inbegrepen (papa of mama voert wel), een vliegtuigkaartje kan het kleinste kind (weliswaar met een kredietkaart) op internet vinden, en er bestaan inderdaad promoties waarvan je gaat duizelen. Zelfs als er goedkopere kaartjes zijn voor de trein, is het nog een heksenklus om ze te vinden.
Nachttreinen hebben volgens mij zeker nog een toekomst, maar ze moeten, net zoals de hele spoorwegwereld, dringend de 21e eeuw instappen. Gemakkelijk te verkrijgen kaartjes, een paar spectaculaire kortingen, en comfortabele (lig)rijtuigen zijn voorwaarden voor het overleven van nachttreinen.
Eerlijk gezegd reis ik liever overdag, omdat ik hou van naar buiten kijken. Maar de paar keer dat ik een nachttrein nam, zijn me toch meestal goed bevallen, zelfs in een couchette. Ja, je hebt weinig plaats en privacy, maar je kan wel liggen. Een ligrijtuig is natuurlijk nog aangenamer...
Bordensteker

Bericht door Bordensteker »

Theo, ik was er al bang voor ... hun website is zo te zien al een paar jaar niet meer bijgewerkt; het verbaast me dat-ie überhaupt nog online staat. Tja, crisis, hè ...

En @ LHOON: het betreft de hoteltrein van Dzherelo SPK in Kiev, een touroperator die zich speciaal op reizen per trein richtte. En waar buitenlandse belangstellenden vaak mee op stap geweest zijn in breedspoorland (ook buiten de Oekraïne).

Bedankt voor uw opmerking over Equipment Defect Detectors (leuke zoekterm, ik zit intussen via een online radioscanner provider in Alabama naar live railway radio traffic te luisteren). Zoals KVB ook al zegt: er zijn hier wel detectoren voor hete lagers en zo, maar die meldingen komen denk ik bij Infrabel binnen, dat gebeurt niet rechtstreeks per radio aan de bestuurder.
vatrogasci

Bericht door vatrogasci »

Ik heb in 1995 of 1996 nog gebruik gemaakt van de autoslaaptrein Schaarbeek-Ljubljana (toen wel zonder auto)
Door de Balkanoorlog kwam er uiteraard een einde aan deze verbinding.
Het toerisme in Kroatië zit momenteel weer in de lift

Bijna jaarlijks doen we nu de trip van 1800 km met de auto en vooral de 1ste dag door Duitsland is zwaar.
Het zou heel leuk zijn moesten we dit weer kunnen omzeilen door bv een nachttrein (en je wint er een dag of twee mee en bespaart een overnachting in Duitsland of Oostenrijk uit).
Momenteel kan dit enkel met DB Autozug bv Düsseldorf-Villach maar bij een online boeking val je achterover van de prijzen, een budget dat ik liever in Dalmatië wil spenderen voor het verblijf enzovoort ... !
Ik heb net eens geprobeerd voor winterseizoen Dusseldorf-Scharzach-St-Veit, heen en terug, gezin met twee kinderen
en daar hangt een prijskaartje aan van 633 Euro ! ! ! jawadde
Daar moet dan nog de wegentol voor Oostenrijk, Slovenië en Kroatië bijgerekend worden excl benzine tot Zuid Dalmatië
totale kosten 145 Euro enkele reis voor nog eens 700 km ongeveer (gerekend vanaf Villach)
bron : http://www.viamichelin.nl & http://www.dbautozug.de

Je komt in Kroatië veel Belgen en Nederlanders tegen (naast vele andere nationaliteiten) dus misschien toch een gat in de markt :lol:

als herinnering nog een foto van de TAC in Ljubljana medio jaren '90

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

mvg

Kris
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Hallo,
brandweerman schreef:Ik heb in 1995 of 1996 nog gebruik gemaakt van de autoslaaptrein Schaarbeek-Ljubljana (toen wel zonder auto)
Dat klopt niet helemaal... In Slovenie is er nooit Balkanoorlog geweest en zelfs in Kroatie was er in 1995/6 geen oorlog meer.
Denk dat hij gewoon afgeschaft is bij gebrek aan clienteel... Ook al was de oorlog voorbij, mensen dierven nog niet goed opnieuw in die richting reizen.
brandweerman schreef: Ik heb net eens geprobeerd voor winterseizoen Dusseldorf-Scharzach-St-Veit, heen en terug, gezin met twee kinderen
Daar moet dan nog de wegentol voor Oostenrijk, Slovenië en Kroatië bijgerekend worden excl benzine tot Zuid Dalmatië
totale kosten 145 Euro enkele reis voor nog eens 700 km ongeveer (gerekend vanaf Villach)
Ik raad je aan te opteren voor de Autozug naar Trieste. Die zal iets duurder zijn maar je hebt geen tolkosten in Oostenrijk of Slovenië en je wint 140km in vergelijking met Villach.

Groeten,
Bart W.
Cipallieter

Bericht door Cipallieter »

bw494674 schreef: Dat klopt niet helemaal... In Slovenie is er nooit Balkanoorlog geweest en zelfs in Kroatie was er in 1995/6 geen oorlog meer.
Slovenië is wel degelijk in een oorlog verwikkeld geweest hoor. Weliswaar maar gedurende een tiental dagen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tiendaagse_Oorlog
Accelerat

Bericht door Accelerat »

vatrogasci schreef:Ik heb in 1995 of 1996 nog gebruik gemaakt van de autoslaaptrein Schaarbeek-Ljubljana (toen wel zonder auto)
Het toerisme in Kroatië zit momenteel weer in de lift

Bijna jaarlijks doen we nu de trip van 1800 km met de auto en vooral de 1ste dag door Duitsland is zwaar.
Het zou heel leuk zijn moesten we dit weer kunnen omzeilen door bv een nachttrein (en je wint er een dag of twee mee en bespaart een overnachting in Duitsland of Oostenrijk uit).
Momenteel kan dit enkel met DB Autozug bv Düsseldorf-Villach maar bij een online boeking val je achterover van de prijzen, een budget dat ik liever in Dalmatië wil spenderen voor het verblijf enzovoort ... !
Ik heb net eens geprobeerd voor winterseizoen Dusseldorf-Scharzach-St-Veit, heen en terug, gezin met twee kinderen

Je komt in Kroatië veel Belgen en Nederlanders tegen (naast vele andere nationaliteiten) dus misschien toch een gat in de markt :lol:

als herinnering nog een foto van de TAC in Ljubljana medio jaren '90

foto

Uploaded with ImageShack.us

mvg

Kris
Bedankt voor het plaatsen van de info en de foto! :wink:
Plaats reactie