Pagina 3 van 3
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 19 jan 2012, 22:48
door K V B
Joris schreef:
Meen je dat?
Zo 4 ukjes voor een goederentrein hangen kan toch nooit goedkoper zijn dan een "gewone" rangeerloc?
SBB lijkt het te menen. Het bleek overigens een hele krachttoer te zijn om een tweeasser te bouwen die betrouwbaar tot 120 kph kan rijden.
Overigens, met twee van die "ukjes" heb je al 3000kW, and 300 kN tractie. Das evenveel tractie als een Am 843 (van Vossloh), maar wel het dubbele vermogen, dus die tractie kan bij een hogere snelheid volgehouden worden... Handig in bergachtig gebied.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 19 jan 2012, 22:53
door Shrek
gysev schreef:Dat is een utopie want er gaan altijd dieselloks nodig zijn voor de bediening van havens en spooraansluitingen, om nog maar te zwijgen van de diesels die nodig zijn wanneer de stroom afgezet wordt voor werken of na een incident. Zelfs (bijna) volledig geƫlektrificeerde netten als Luxemburg en Zwitserland investeren in nieuwe diesels - en hebben dus ook nog de infrastructuur die daar bij hoort. Trouwens, een tankstation dat toch al bestaat is nu ook weer niet zo duur.
Maar er is wel een groot verschil tussen goedkope rangeerlocs die al het dieselwerk doen (zie reeks 77) en echte baandiesels om een kwalitatieve reizigersdienst uit te baten.
Volgens mij valt er echt een hoop te besparen door standaard te zeggen passagiers = elektrisch.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 21 jan 2012, 16:23
door gysev
Shrek schreef:Maar er is wel een groot verschil tussen goedkope rangeerlocs die al het dieselwerk doen (zie reeks 77) en echte baandiesels om een kwalitatieve reizigersdienst uit te baten.
Volgens mij valt er echt een hoop te besparen door standaard te zeggen passagiers = elektrisch.
Je moet toch eens leren om te lezen wat anderen schrijven. Waar heb ik het ooit over baandiesels voor de reizigersdienst gehad? En wat je vergelijking MS96 tov R41 vergeet een klein detail: de investeringen en afschrijving van 60 km wasfraad met bijbehorende palen + de miljoenenkost van het aanpassen van tunnels en bruggen over het spoor.