Shrek schreef:Of de reizigers langs lijn 42 beter af zijn is niet zeker, maar de nmbs en de cfl zeker wel. Zij kunnen nu immers met hun standaardlocomotieven en motorstellen daar rijden. Vele malen goedkoper dan de 55 die daar vroeger reed. Dat infrabel voor de rest de lijn niet opwaardeert is een andere kwestie, maar moest het een diesellijn zijn hadden ze dat ook niet gedaan hoor (waarschijnlijk was ze dan zelfs al afgeschaft geweest).
Die lijn is enkel geëlektrificeerd onder druk van Luxemburg, dat trouwens heeft meebetaald. En dan gebeurde het nog tegen de zin van de NMBS. Voor de kostprijs van de elektrificatie (inclusief uitgraven van een aantal tunnels) had men gemakkelijk de volledige lijn op betonnen dwarsliggers met langgelaste rails kunnen leggen waarbij de snelheid beduidend verhoogd had kunnen worden.
Shrek schreef:Wat je zegt over rendabeler is pertinent onwaar, exploitatie onder 25kV is beduidend goedkoper dan dieselexploitatie.
Standaardloks of niet, een modern dieselstel (geen 41 dus) is in exploitatie véél goedkoper dan een tweespanningslok van 5200 kW met drie of vier rijtuigen.
Shrek schreef:Of denk je dat de nmbs voor de lol die desiro's op L165/166 gaat zetten?
Nee, uit bittere noodzaak wegens gebrek aan rijvaardige 41'en. Die dingen hebben een zekere neiging tot zelfverbranding
Shrek schreef:Het voorbeeld Mechelen-Sint Niklaas is nog veel erger i.m.o. Die trein is doorgekoppeld naar Leuven, dus je zou dan niet alleen aparte motorstellen moeten voorzien, maar die dan ook nog eens onder de wasdraad tot Leuven laten rijden. Dat is 2 keer extra duur.
En wie zegt dat die treinen MOETEN doorrijden naar Leuven? In andere topics wordt gezegd dat het doorverbinden van treindiensten net dé oorzaak van een groot aantal vertragingen is. Vergeet ook niet dat je op L54 met twee beweegbare bruggen zit die een zeer dure speciale bovenleidingsconstructie vereisen. Ben je al vergeten dat er vorig jaar gedurende drie dagen geen treinen konden rijden wegens een probleem hiermee in Temse? Een dieselstel heeft daar geen last van.