nieuwstopic?!

rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Vom: 15.07.08
Hamburg: Neuer Betreiber für Hafenbahn? Afbeelding Wird das Hafenbahngleisnetz in Hamburg künftig von der Hochbahn gemanagt? Foto: c. Müller
In Hamburg gibt es Überlegungen, die Hafenbahn aus der Hafenverwaltung Hamburg Port Authority (HPA) rauszulösen. Dies steht im Zusammenhang mit einer Neuorientierung des Hamburger Senats in der Hafenpolitik.

Der Senat will die Finanzierung im Hafenbereich auf eine neue Basis stellen. Der Betrieb des Hafens und Investitionen in seine Erweiterung sollen vom Haushalt der Stadt abgekoppelt werden. Das Hafenmanagement der HPA soll künftig seine Flächen beleihen dürfen, um Kredite aufzunehmen. Deshalb soll die HPA dann nicht mehr für Bau und Unterhaltung der landseitigen Verkehrsinfrastrukturen zuständig sein, also für Straße und Bahn. Wie die anderen Straßen in Hamburg sollen die Straßen im Hafengebiet von der Stadtentwicklungsbehörde übernommen werden. Und für die Hafenbahn ist eine neue Zuordnung zur stadteigenen Hamburger Hochbahn im Gespräch. Einen entsprechenden Prüfauftrag hat die HPA von Seiten des Senats bereits bekommen.

Das Hafenbahnnetz hat rund 330 km Länge. Die HPA unterhält selbst nur Fahrzeuge für Unterhaltszwecke, Rangieraufgaben übernimmt überwiegend die Deutsche Bahn AG
bron: http://www.eurailpress.de/article/view/ ... nbahn.html
rail s

Bericht door rail s »

Rotterdam: Bahn wächst am stärksten im Hinterlandverkehr
Im vergangenen Jahr hat der Bahnverkehr von und zum Hafen Rotterdam am meisten zugelegt. Das teilte jetzt das Promotionsbüro für den Schienengüterverkehr in den Niederlanden mit. Im Hinterlandverkehr konnte die Bahn eine Steigerung von 10,5 Prozent verzeichnen.

Insgesamt wurden per Bahn 2007 rund 905.000 Standardcontainer (TEU) (+ 10,5 %) befördert. Deutlich mehr wurden allerdings auf das Binnenschiff (2,4 Mio. TEU; + 7,8 %) und den LKW (4,5 Mio. TEU; + 8,2 %) verladen. Trotz des deutlichen Mengenzuwachses auf der Schiene gab es beim Modal Split des größten europäischen Seehafens keine Veränderung: So kommt die Bahn auf einen Anteil von 11 Prozent, das Binnenschiff von 30 Prozent und der LKW von 59 Prozent. Diese Steigerung auf der Bahnseite wurde verzeichnet, obwohl die Betuweroute nur eingeschränkt zur Verfügung steht. Erst im Herbst ist mit einer vollen Leistungsfähigkeit der Strecke zu rechnen, wenn auch 40 km lange Havenspoorlijn im Rotterdamer Hafen auf ETCS Level 2 sowie auf 25 kV umgerüstet ist.

In Verbindung stehende News:
Betuweroute: Jede Woche bis zu 90 Züge - 04.04.08
ES 64 F4 als erste E-Lok für Betuwe-Route zugelassen - 21.12.07
Rail4Chem fährt ersten kommerziellen Zug auf der Betuwe-Route - 19.06.07
Betuweroute in Betrieb - 18.06.07
Betuwe-Route nimmt Betrieb auf - 15.06.07
bron: http://www.eurailpress.de/article/view/ ... rkehr.html
rail s

Bericht door rail s »

More Talgo work for RENFE
15 Jul 2008
SPAIN: RENFE's Integria rolling stock maintenance business is to build Talgo rolling stock for other operators under an agreement signed with the train builder on June 16. Running for a term of 14 years from 2009, the agreement should guarantee 1 150 000 h of work for the Integria sites at Valladolid and Málaga, which will be responsible for mechanical and electrical assembly, painting, inspection and testing.

As part of an order for 10 gauge-changing trainsets for overnight services placed by <acronym title="Red Nacional de los Ferrocarriles Espanoles">RENFE</acronym> with Talgo in 2005 (RG 7.05 p395), the Integria workshops at Málaga have rolled out the first of five formations that they will assemble. Capable of operating at up to 220 km/h, each 10-car trainset has a total of 98 sleeping berths and 136 reclining seats, as well as restaurant car and a bar car. They are to be deployed first on routes from Barcelona to Cádiz and Málaga, followed in 2009 by services to Granada, Gijón and Galicia.

Málaga is also producing seven Class 130 gauge-changing trainsets (14 power cars and 77 trailers) as well as 14 Class 112 sets (28 power cars and 168 trailers). A total of 30 Class 112 and 16 Class 102 trainsets are to be maintained by the Tarvia joint venture of <acronym title="Red Nacional de los Ferrocarriles Espanoles">RENFE</acronym> and Talgo (which owns 49%), due to commence operations at the start of 2009.
bron: http://www.railwaygazette.com/news_view ... renfe.html
rail s

Bericht door rail s »

Dehns&Dehns: Schwerpunkt im Werkstattgeschäft Afbeelding die D&D Eisenbahngesellschaft konzentriert sich nach dem Verlust der Containerzüge ab und zum Hamburger Hafen auf das Werkstattgeschäft; Foto: C. Müller
Die D & D Eisenbahngesellschaft mbH hat ihren Aufgabenschwerpunkt verändert. Der eigenständige Eisenbahnverkehr wurde weitgehend aufgeben, angeboten werden jetzt Werkstattleistungen am Standort Hagenow-Land sowie Vermietung von Lokomotiven.

Bis vor kurzen fuhr das Bahnunternehmen für die Konrad Zippel Spediteur GmbH & Co. KG an fünf Verkehrstagen pro Woche ein Containerzugpaar zwischen Hamburg und Berlin sowie einzelne Leistungen zwischen Hamburg und Wismar. Zippel hat kürzlich die Verträge gekündigt, die Verkehre werden jetzt von der LTH Transportlogistik GmbH betreut. „Dabei war der Preis zum Schluss aber so gering, das Geld verbrannt wurde“, wie Mitinhaberin Dörte Dehns gegenüber Eurailpress erwähnte.

Die D & D Eisenbahngesellschaft ist dabei, den unternehmenseigenen Lokpark von sechs Lokomotiven BR 203 verschiedener Leistung und drei Maschinen BR 228 zu verkleinern. Eine 203 ist bereits an die Nordbayerische Eisenbahngesellschaft mbH (NbE) verkauft worden, eine weitere soll noch veräußert werden. Auch für die eine nicht betriebsfähige 228 gibt es laut dem Bahnunternehmen bereits einen Interessenten, für die anderen beiden Großdieselloks sucht Dehns noch Abnehmer.

In Hagenow-Land besitzt das Unternehmen das ehemalige Bahnbetriebswerk der Deutschen Bahn. In dem neunständigen Ringlokschuppen stehen acht Gleise mit Arbeitsgruben zur Verfügung. Im Freigelände existieren 700 m Gleis, weiter ist auch eine Tankstelle vorhanden.
bron: http://www.eurailpress.de/article/view/ ... haeft.html
rail s

Bericht door rail s »

NTV unveils Italian AGV livery
15 Jul 2008
ITALY: The red and gold colour scheme which will be carried by the 25 AGV trainsets ordered by Europe's first open-access high speed operator was unveiled in Roma on July 15. Afbeelding Nuovo Trasporto Viaggiatori announced in January that it had chosen Alstom's Automotrice à Grande Vitesse design for its high speed fleet, which will be used on 300 km/h open-access services within Italy from 2011. The €650m contract covers the provision of 25 11-car trainsets, with an option for a further 10. Alstom will assemble 14 at its La Rochelle plant, while 11 will be produced at Savigliano in Italy.

NTV plans to operate services on the Torino - Milano - Napoli - Salerno, Roma - Bologna - Venezia and Roma - Napoli - Bari routes. A maintenance depot is to be built at Nola near Napoli, and Alstom will be responsible for maintaining the trains for 30 years at an additional cost. Afbeelding The colour scheme was unveiled by NTV's Italian founders, Luca Cordero di Montezemolo, Diego Della Valle, Gianni Punzo and Giuseppe Sciarrone, along with Alstom Chairman & CEO Patrick Kron, and Chairman & President of Alstom Transport Philippe Mellier.

Rolled out in the presence of President Sarkozy on February 5, Alstom's seven-car AGV demonstrator train Pégase is currently undergoing dynamic trials on the Velim test circuit in the Czech Republic.
bron: http://www.railwaygazette.com/news_view ... ivery.html
rail s

Bericht door rail s »

"Geen plan B voor beursgang Deutsche Bahn"
De beursgang van Deutsche Bahn blijft gepland voor deze herfst. "Er is geen plan B", zegt cfo Diethelm Sack van DB. Hij ontkent daarmee de geruchten dat de Duitse spooroperator de gedeeltelijke privatisering zou uitstellen omwille van de slechte marktsituatie. 90% van de aandelen gaat naar grote institutionele investeerders.

Deutsche Bahn wordt voor 24,9% geprivatiseerd. Slechts 10% van dat percentage zou in handen komen van particuliere investeerders. De beursgang, waarvan de exacte datum de komende weken wordt bekendgemaakt, moet tussen de 5 en 8 miljard euro opbrengen.
Publicatiedatum: 14 juli 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id21795-Geen ... _Bahn.html
Asterix

Bericht door Asterix »

Minstens 40 doden bij treinongeval in Egypte

Bij een zwaar treinongeval aan de Egyptische Middellandse Zeekust zijn gisteren minstens 40 mensen om het leven gekomen. Volgens de politie knalde de trein in de stad Marsa Matruh, 524 kilometer ten noordwesten van Kaïro, tegen hoge snelheid op een bus en een vrachtwagen, die ondanks het waarschuwingssignaal toch nog de sporen wilden oversteken. (belga/sd)
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Ik hoorde een andere versie:

De bus stond te wachten voor de overweg. Een vrachtwagen die achterop kwam had de file voor de overweg niet gezien, en is erop ingereden. Hierdoor is de hele rij naar voor geschoven, en belandde de bus die vooraan stond op de overweg. Op dat moment kwam de trein, die op de bus inreed.

Het zou moeten aangeleerd worden om, als je stilstaat voor een overweg, de handrem aan te trekken. Nu staan veel mensen enkel met hun voet op de rem, wat in geval van ongeval niet voldoende is.

BDJ
Asterix

Bericht door Asterix »

Bartjedj schreef:Het zou moeten aangeleerd worden om, als je stilstaat voor een overweg, de handrem aan te trekken. Nu staan veel mensen enkel met hun voet op de rem, wat in geval van ongeval niet voldoende is.
Zou het zoveel uitmaken wanneer er een vrachtwagen in je achterste dendert?

Ik sta nooit vòòr een overweg met de handrem opgetrokken. Ik wil meteen kunnen uitwijken wanneer ik iets van gevaar zie afkomen, of het nu de trein is waar iets aan mankeert dan wel een vrachtwagen die komt aangevlogen. Met handrem op kan je je reflexen niet laten werken. Beter is het de handrem af te laten maar je wielen weg te draaien, dat we wagen (min of meer) zijdelings wordt verplaatst, alsook voldoende afstand houden van de slagbomen...
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Als er een vrachtwagen in je achterste dendert, kan jij gemakkelijk 100 meter verplaatst worden. Als die 40-tonner (wat is het maximale gewicht?) in het achterste van een voertuig vliegt aan 70 km/h, zal de bestuurder van dat voertuig van het verschieten en de klap de rempedaal lossen. Hierdoor krijgt de kracht vrij spel, en wordt je voertuig een projectiel.

En dan leg je afstanden af.
Kijk naar de Antwerpse Ring, waar zo'n ongevallen (niet met overwegen, maar met vrachtwagens) jammer genoeg dagelijkse kost zijn.
Lang geleden heeft er HGBTF een topic gestaan over een ongeval waarbij een bestuurder onder de trein was geduwd nadat een vrachtwagen een rij auto's geramd had. De bestuurder had zich om een foto te nemen voor de rij auto's gezet, en heeft het niet overleefd.

BDJ
Asterix

Bericht door Asterix »

Bartjedj schreef:Als er een vrachtwagen in je achterste dendert, kan jij gemakkelijk 100 meter verplaatst worden. Als die 40-tonner (wat is het maximale gewicht?) in het achterste van een voertuig vliegt aan 70 km/h, zal de bestuurder van dat voertuig van het verschieten en de klap de rempedaal lossen. Hierdoor krijgt de kracht vrij spel, en wordt je voertuig een projectiel.
Vandaar dat het mij beter lijkt om je wielen weg te draaien van de spoorweg en de handrem niet op te trekken. Waar gaat de energie naartoe wanneer je wagen een dergelijk sterke handrem heeft dat hij amper beweegt? De klap komt volledig op je carrosserie terecht en je auto wordt samengeplooid, met jou als bestuurder erbij. Nee, dan liever een doef en een paar meter verder vliegen, weg van de spoorlijn, uiteraard...
Steven

Bericht door Steven »

als uw auto door een vrachtwagen aangereden word zal jij met uw stuur niet veel invloed meer kunnen uitoefenen vrees ik. Het enige dat ik voor u hoop is dat je de klap ziet aankomen en als een "zot" kan wegrijden (indien je die kans als zou hebben), zoniet moet je vooral ondergaan vrees ik.
thomaslj

Bericht door thomaslj »

Eurostar vervoert 18 procent meer passagiers
Omwille van auteursrechtelijke bescherming van krantenartikels heb ik de tekst van dit artikel verwijderd. Het volledige artikel kan wel nog geraadpleegd worden in het archief op de website http://tijd.be
Laatst gewijzigd door thomaslj op 09 jul 2010, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Wover

Bericht door Wover »

Goh, onlangs nog zo'n ongeval gehad voor een rood licht. Een Nederlandse vrouw die dronken bleek knalde gewoon tegen 50 (zonder te remmen) vanachter op de auto van een vriend van mij (die net 2 dagen oud was). Zelfs uw reflexen zijn niet goed genoeg om zo'n ongeval te vermijden, want vanaf dat je ziet dat ze niet meer gaat remmen is het al te laat... Gelukkig viel de schade nog mee en konden we - zij het zonder bumper - nog voortrijden. Wet van de sterkste zeker, de andere wagen was een VW Fox (tevens 2 dagen oud).
Asterix

Bericht door Asterix »

Steven schreef:als uw auto door een vrachtwagen aangereden word zal jij met uw stuur niet veel invloed meer kunnen uitoefenen vrees ik. Het enige dat ik voor u hoop is dat je de klap ziet aankomen en als een "zot" kan wegrijden (indien je die kans als zou hebben), zoniet moet je vooral ondergaan vrees ik.
Ik draai altijd mijn wielen volledig naar links van zodra ik stil sta voor een overweg. Dan hoef je helemaal niet meer te sturen als er dan plots iets gebeurt.
Wover schreef:Goh, onlangs nog zo'n ongeval gehad voor een rood licht. Een Nederlandse vrouw die dronken bleek knalde gewoon tegen 50 (zonder te remmen) vanachter op de auto van een vriend van mij (die net 2 dagen oud was). Zelfs uw reflexen zijn niet goed genoeg om zo'n ongeval te vermijden, want vanaf dat je ziet dat ze niet meer gaat remmen is het al te laat...
Dat zou ik willen betwijfelen. Bestuurders zitten altijd maar te loeren naar wat er voor hen op een kruispunt gebeurt. Laat dat nu nét het meest onbelangrijke zijn. Kijk voortdurend in je achteruitkijkspiegel. Van zodra ik een vrachtwagens iets te snel zie naderen, ben ik weg. Ik heb al tweemaal geluk gehad want zo een vrachtwagen in je achterste, dat mankeert niet. Bestuurders moeten gewoon leren kijken waar het moet en verkeersinzicht ontwikkelen. :wink:
Plaats reactie