Met draad alleen ben je niets! Er moet ook nog een nieuw onderstation komen, en ik had begrepen dat men daar achter zat op schema, zoals klassiek wegens bouwvergunningsproblemen.Synrise schreef:De doelstelling om de elektrische dienst te laten starten was toch 2015 he? Wat is men dan nog van plan om gedurende 2014 te doen?
Electrificatie Herentals-Mol
Re: Electrificatie Herentals-Mol
spoorwegrealist
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Ik heb gehoord dat er elektrisch gereden wordt vanaf dec. '15 (i.p.v. juni '15) maar, zoals algemeen geweten: hout vasthouden...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
-
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
- Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Ik was laatst ook al verbaast dat de werken vrij snel gaan.
Maar misschien is het al naar voren gekomen, maar wat is de gedachte er achter om Mol - Neerpelt wasdraadloos te laten?
Die paar kilometer erbij lijkt mij veel logischer, dan kan je Antwerpen-Neerpelt(- Hamont?) elektrisch rijden, en net als de weekenden een pendel op Mol - Hasselt, zou mij logisch lijken.
Hoe wordt eigenlijk dan de nieuwe treindienst daar? Kan je ter zijner tijd nog steeds rechtstreeks naar Neerpelt (- Hamont) dieselen, of moet je dan overstappen in Mol? Lijkt mij niet echt kostenefficiënt om Antwerpen - Mol onder de draad te dieselen.
Maar misschien is het al naar voren gekomen, maar wat is de gedachte er achter om Mol - Neerpelt wasdraadloos te laten?
Die paar kilometer erbij lijkt mij veel logischer, dan kan je Antwerpen-Neerpelt(- Hamont?) elektrisch rijden, en net als de weekenden een pendel op Mol - Hasselt, zou mij logisch lijken.
Hoe wordt eigenlijk dan de nieuwe treindienst daar? Kan je ter zijner tijd nog steeds rechtstreeks naar Neerpelt (- Hamont) dieselen, of moet je dan overstappen in Mol? Lijkt mij niet echt kostenefficiënt om Antwerpen - Mol onder de draad te dieselen.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Het stuk Mol - Hamont zal wellicht ook wel volgen in de toekomst, alleen is het niet prioritair. Je kunt dezelfde vraag stellen voor het stuk Mol - Hasselt en de lijnen rond Gent. Ook het hele dossier rond de IJzeren Rijn zal invloed hebben (in het onwaarschijnlijke geval dat er de komende jaren belangrijke politieke beslissingen worden genomen op dat gebied, zal die elektrificatie wellicht slechts een formaliteit worden).
Overigens spreek je over meer dan "die paar kilometer erbij". Herentals - Mol is zo'n 20 km, terwijl Mol - Hamont er meer dan 30 is. Weliswaar grotendeels enkelspoor, maar toch.
Eerder in het topic kun je lezen dat de elektrificatie vooral een gevolg zal hebben voor de stoptreindiensten tussen Mol, Herentals en Antwerpen (en mogelijk ook P-trein naar bijvoorbeeld Brussel) en er ook een optimalisatie van het materieel beoogd wordt: daar kun je dan elektrisch materieel inzetten (dat er door de instroom van de Desiro voldoende is) en bijgevolg dieselstellen vrijmaken voor daar waar het nodig is, bijvoorbeeld de doorgaande IR (Hamont -) Neerpelt - Antwerpen. Die zou volgens de berichten ook gewoon behouden blijven.
Overigens spreek je over meer dan "die paar kilometer erbij". Herentals - Mol is zo'n 20 km, terwijl Mol - Hamont er meer dan 30 is. Weliswaar grotendeels enkelspoor, maar toch.
Eerder in het topic kun je lezen dat de elektrificatie vooral een gevolg zal hebben voor de stoptreindiensten tussen Mol, Herentals en Antwerpen (en mogelijk ook P-trein naar bijvoorbeeld Brussel) en er ook een optimalisatie van het materieel beoogd wordt: daar kun je dan elektrisch materieel inzetten (dat er door de instroom van de Desiro voldoende is) en bijgevolg dieselstellen vrijmaken voor daar waar het nodig is, bijvoorbeeld de doorgaande IR (Hamont -) Neerpelt - Antwerpen. Die zou volgens de berichten ook gewoon behouden blijven.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Ik hoop op een splitsbare IC Brussel-Turnhout/Mol. Dat zou al heel wat overstapleed in Herentals besparen.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Ik heb vernomen van 2 onafhankelijke bronnen dat het de bedoeling is om Mol - Hamont tegen 2020 onder draad te hebben.
Dat zou ook de reden zijn van de achteruitstelling in tijd van de bouw van het onderstation in Mol.
De plannen van dat onderstation zouden aangepast worden om het stuk Mol - Hamont erbij te kunnen nemen.
Dat zou ook de reden zijn van de achteruitstelling in tijd van de bouw van het onderstation in Mol.
De plannen van dat onderstation zouden aangepast worden om het stuk Mol - Hamont erbij te kunnen nemen.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Het onderstation ging daar sowieso al voor aangepast zijn hoor, de elektrificatie naar Neerpelt (en eventueel verder) was altijd al voorzien op termijn.Bibke schreef:Ik heb vernomen van 2 onafhankelijke bronnen dat het de bedoeling is om Mol - Hamont tegen 2020 onder draad te hebben.
Dat zou ook de reden zijn van de achteruitstelling in tijd van de bouw van het onderstation in Mol.
De plannen van dat onderstation zouden aangepast worden om het stuk Mol - Hamont erbij te kunnen nemen.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Volgens de regionale zender RTV is de bouw van het onderstation door Infrabel al 2 keer uitgesteld om besparingsredenen. Nu zouden de werken in april beginnen.Shrek schreef: Het onderstation ging daar sowieso al voor aangepast zijn hoor, de elektrificatie naar Neerpelt (en eventueel verder) was altijd al voorzien op termijn.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Uit vrij goede bron heb ik vernomen dat dat alles te maken heeft met vergunningen.
Zodra die in orde zijn, kan de aannemer beginnen. Die zou al aangeduid zijn.
Zodra die in orde zijn, kan de aannemer beginnen. Die zou al aangeduid zijn.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Ik hoorde vandaag van reizigers dat de werken stil zouden liggen.
Klopt dat?
Klopt dat?
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Met de nieuwe dienstregeling in december zou de IC verbinding Antwerpen - Mol met desiros gereden worden.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Had inderdaad geweest, als de draad er had gehangen (MET stroom op)...260689 schreef:Met de nieuwe dienstregeling in december zou de IC verbinding Antwerpen - Mol met desiros gereden worden.
spoorwegrealist
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Bedoelde wel dienstregeling van 2015.stefanic schreef:Had inderdaad geweest, als de draad er had gehangen (MET stroom op)...260689 schreef:Met de nieuwe dienstregeling in december zou de IC verbinding Antwerpen - Mol met desiros gereden worden.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Ah, want alles is nog niet rond i.v.m. de bouw van het tractieonderstation van Mol.260689 schreef:Bedoelde wel dienstregeling van 2015.stefanic schreef:Had inderdaad geweest, als de draad er had gehangen (MET stroom op)...260689 schreef:Met de nieuwe dienstregeling in december zou de IC verbinding Antwerpen - Mol met desiros gereden worden.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Als je december 2015 bedoelt, ok.260689 schreef:Bedoelde wel dienstregeling van 2015.stefanic schreef:Had inderdaad geweest, als de draad er had gehangen (MET stroom op)...260689 schreef:Met de nieuwe dienstregeling in december zou de IC verbinding Antwerpen - Mol met desiros gereden worden.
spoorwegrealist