Pagina 24 van 26
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 10 feb 2025, 18:01
door ovspotter_be
rdv schreef: ↑10 feb 2025, 17:52
Gaat Gent St Pieters er volledig uit die nacht?
Daar lijkt het inderdaad wel op, laatste trein die aankomt in Sint-Pieters zal de 693 zijn omstreeks 23:00, nadien niets meer
Oostende — Eupen heeft geen halte in Gent-Sint-Pieters en doet anderhalf uur over het stuk tussen Brussel en Brugge (omleiding via Oudenaarde, Kortrijk & Lichtervelde???), IC Antwerpen — Poperinge wordt beperkt in Gent-Dampoort en in Deinze langs de andere kant.
Het zou mij wel straf lijken moest er voor zo'n groot station geen vervangbussen worden geregeld of ticketacceptatie bij De Lijn (bvb. op de bussen tussen Dampoort en Sint-Pieters).
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 10 feb 2025, 20:16
door rdv
Eindputen zijn blijkbaar Aalter (vanuit Brugge), Aalst/Schellebelle (vanuit Brussel, er wordt enkel via L50 gereden), Schellebelle (L53), Gent-Dampoort en Deinze.
Inderdaad, bussen zitten nog niet in de planners. Er zal een vloot nodig zijn om al die verbindingen te bedienen.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 11 feb 2025, 09:47
door desirootje
Zijn er werken tussen Schellebelle en Gent, of zou men de IC's en S53 kunnen omleiden naar L50 via Merelbeke ipv Gent Sint Pieters en zo koppelen aan de andere treinen? Dan heb je enkel bussen van Dampoort naar Sint Pieters nodig
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 11 feb 2025, 12:32
door groentje
Ik vermoed dat de meeste bestuurders lijn 58 tussen Merelbeke en Gent-Dampoort kennen, maar zou toch eerst die bevestiging moeten zien vooraleer ik ervan uit ga dat het kan.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 11 feb 2025, 13:41
door rdv
Aangezien het de ruime regio rond Gent St Pieters is (eindpunten in HAFAS zijn nu Schelelbelle, Deinze, Aalter en Gent-Dampoort als uitzondering) vermoedt ik eerder dat het iets met ETCS uitrol is (waarbij ik er van uitga dat Dampoort samen met Zeehaven al op ETCS zit, of later zal overgaan)?
Versterkt door het feit dat de sluiting enkel vanaf ong. 23 u tot einde dienst is.
Er zijn andere stations waar er volgnens mij gekeerd kan worden (De Pinte ipv Deinze, Landegem ipv Aalter, Merelbeke ipv Schellebelle), dus als er enkel in St Pieters gewerkt zou worden, zou er verder gereden worden volgens mij.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 11 feb 2025, 13:47
door groentje
Goed punt. Ik heb ook geen details over het type werken...
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 11 feb 2025, 16:55
door 6224
rdv schreef: ↑11 feb 2025, 13:41
Aangezien het de ruime regio rond Gent St Pieters is (eindpunten in HAFAS zijn nu Schelelbelle, Deinze, Aalter en Gent-Dampoort als uitzondering) vermoedt ik eerder dat het iets met ETCS uitrol is (waarbij ik er van uitga dat Dampoort samen met Zeehaven al op ETCS zit, of later zal overgaan)?
Versterkt door het feit dat de sluiting enkel vanaf ong. 23 u tot einde dienst is.
Er zijn andere stations waar er volgnens mij gekeerd kan worden (De Pinte ipv Deinze, Landegem ipv Aalter, Merelbeke ipv Schellebelle), dus als er enkel in St Pieters gewerkt zou worden, zou er verder gereden worden volgens mij.
In De Pinte en Merelbeke is het niet mogelijk om op een normale manier te keren: er is geen beheerd vertreksein en de rijrichting van de seinen kan hierdoor niet veranderen (alle seinen blijven hierdoor rood staan en moeten overschreden worden).
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 11 feb 2025, 18:10
door rvdborgt
rdv schreef: ↑10 feb 2025, 20:16
Eindputen zijn blijkbaar Aalter (vanuit Brugge), Aalst/Schellebelle (vanuit Brussel, er wordt enkel via L50 gereden), Schellebelle (L53), Gent-Dampoort en Deinze.
Inderdaad, bussen zitten nog niet in de planners.
Het is helaas "normaal" dat vaak eerst de treinen worden opgeheven en dat de vervangende bussen pas later worden toegevoegd. Soms ook gaat er iets mis met de vervangende busdienstregeling en komen ze, met wat geluk, 1 dag voor de werkzaamheden nog in de planner.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 11 feb 2025, 18:27
door trainfreak
desirootje schreef: ↑11 feb 2025, 09:47
Zijn er werken tussen Schellebelle en Gent, of zou men de IC's en S53 kunnen omleiden naar L50 via Merelbeke ipv Gent Sint Pieters en zo koppelen aan de andere treinen?
Er zijn al enkele weekenden werken tussen Schellebelle en Gent. Wetteren moet het al een tijdje met vervangbussen doen. Ik dacht dat dit voor alle weekends in februari zo is,aar je het geen 100% zeker.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 11 feb 2025, 18:44
door trainfreak
trainfreak schreef: ↑11 feb 2025, 18:27
desirootje schreef: ↑11 feb 2025, 09:47
Zijn er werken tussen Schellebelle en Gent, of zou men de IC's en S53 kunnen omleiden naar L50 via Merelbeke ipv Gent Sint Pieters en zo koppelen aan de andere treinen?
Er zijn al enkele weekenden werken tussen Schellebelle en Gent. Wetteren moet het al een tijdje met vervangbussen doen. Ik dacht dat dit voor alle weekends in februari zo is,aar je het geen 100% zeker.
Even mezelf quoten, want de werken zijn blijkbaar voorlopig gedaan..
Er wordt tijdens deze weekends 2424 gewerkt:

24/27, 31 januari/3 februari

7/10 februari

7/10, 14/17, 21/24 maart
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 11 feb 2025, 18:53
door BVG1988
Blijkbaar zijn er dit weekend werken op spoorlijn 50A en 50C. Ik zie dat de S8 zowel in Liedekerke als in Anderlecht enkel stoppen op spoor 4 in beide richtingen. Ik neem aan dat een deel van de IC's wordt omgeleid via lijn 50 of is lijn 50A richting Brussel wel open?
De IC23 23XX en IC20 28XX zijn beperkt tot Brussel-Zuid en de S3 wordt verlengd als IC tot Oudenaarde.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 12 feb 2025, 07:55
door rdv
6224 schreef: ↑11 feb 2025, 16:55
rdv schreef: ↑11 feb 2025, 13:41
Aangezien het de ruime regio rond Gent St Pieters is (eindpunten in HAFAS zijn nu Schelelbelle, Deinze, Aalter en Gent-Dampoort als uitzondering) vermoedt ik eerder dat het iets met ETCS uitrol is (waarbij ik er van uitga dat Dampoort samen met Zeehaven al op ETCS zit, of later zal overgaan)?
Versterkt door het feit dat de sluiting enkel vanaf ong. 23 u tot einde dienst is.
Er zijn andere stations waar er volgnens mij gekeerd kan worden (De Pinte ipv Deinze, Landegem ipv Aalter, Merelbeke ipv Schellebelle), dus als er enkel in St Pieters gewerkt zou worden, zou er verder gereden worden volgens mij.
In De Pinte en Merelbeke is het niet mogelijk om op een normale manier te keren: er is geen beheerd vertreksein en de rijrichting van de seinen kan hierdoor niet veranderen (alle seinen blijven hierdoor rood staan en moeten overschreden worden).
Er werd dit weekend gependeld tussen Gent en Merelbeke (verder bus naar Schellebelle), dus werd er toch ook gekeerd?
En vorig jaar ben in in Melle van de bus uit Gent op een pendeltrein Melle - Dendermonde gestapt, die heeft toch ook gekeerd?
Benieuwd hoe dat dan georganiseerd werd.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 12 feb 2025, 07:56
door 260689
rdv schreef: ↑12 feb 2025, 07:55
6224 schreef: ↑11 feb 2025, 16:55
rdv schreef: ↑11 feb 2025, 13:41
Aangezien het de ruime regio rond Gent St Pieters is (eindpunten in HAFAS zijn nu Schelelbelle, Deinze, Aalter en Gent-Dampoort als uitzondering) vermoedt ik eerder dat het iets met ETCS uitrol is (waarbij ik er van uitga dat Dampoort samen met Zeehaven al op ETCS zit, of later zal overgaan)?
Versterkt door het feit dat de sluiting enkel vanaf ong. 23 u tot einde dienst is.
Er zijn andere stations waar er volgnens mij gekeerd kan worden (De Pinte ipv Deinze, Landegem ipv Aalter, Merelbeke ipv Schellebelle), dus als er enkel in St Pieters gewerkt zou worden, zou er verder gereden worden volgens mij.
In De Pinte en Merelbeke is het niet mogelijk om op een normale manier te keren: er is geen beheerd vertreksein en de rijrichting van de seinen kan hierdoor niet veranderen (alle seinen blijven hierdoor rood staan en moeten overschreden worden).
Er werd dit weekend gependeld tussen Gent en Merelbeke, dus werd er toch ook gekeerd?
In Merelbeke is dat mogelijk! Melle daarintegen niet.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 12 feb 2025, 08:59
door trainlovertje
260689 schreef: ↑12 feb 2025, 07:56
rdv schreef: ↑12 feb 2025, 07:55
6224 schreef: ↑11 feb 2025, 16:55
In De Pinte en Merelbeke is het niet mogelijk om op een normale manier te keren: er is geen beheerd vertreksein en de rijrichting van de seinen kan hierdoor niet veranderen (alle seinen blijven hierdoor rood staan en moeten overschreden worden).
Er werd dit weekend gependeld tussen Gent en Merelbeke, dus werd er toch ook gekeerd?
In Merelbeke is dat mogelijk! Melle daarintegen niet.
Wat in Melle wel kan, is de trein leegmaken aan het perron en dan verder rijden richting de bundel van de werkplaats om daar te keren.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 12 feb 2025, 09:04
door 260689
trainlovertje schreef: ↑12 feb 2025, 08:59
260689 schreef: ↑12 feb 2025, 07:56
rdv schreef: ↑12 feb 2025, 07:55
Er werd dit weekend gependeld tussen Gent en Merelbeke, dus werd er toch ook gekeerd?
In Merelbeke is dat mogelijk! Melle daarintegen niet.
Wat in Melle wel kan, is de trein leegmaken aan het perron en dan verder rijden richting de bundel van de werkplaats om daar te keren.
Dat zou inderdaad wel nog een optie zijn! Goed punt!