Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 16 dec 2023, 05:07
En/of In de war door het gebruiken van dat andere perronspoor in Aken?

En/of In de war door het gebruiken van dat andere perronspoor in Aken?
De i11 zijn als eerste gedaan. De bedoeling is dat op termijn meerdere stilterijtuigen komen. Het idee is om dit altijd in de stuurstanden te doen, ook in trienstellen (Bij break en 800 dan ook de coupé tegen de stuurpost zodat bestuurder ook geen last meer kan hebben van luide groepen en dergelijke).trainlovertje schreef: ↑15 dec 2023, 12:41Betekent dit dan dat er een aantal stilterijtuigen op de stoptrein naar Aken zitten? Die had ik liever op lange IC-diensten gezien, eerlijk gezegd. Hoewel, je zit er wel even op tot Luik...
Een maat voor niets, want de capaciteit op de breaks wordt nu al sterk beperkt door een eerste klas compartiment die een half rijtuig beslaat, een fietsencompartiment en nu nog eens een stiltecoupé erbij. Dit zorgt enkel maar voor vertragingen in de stations door reizigers op zoek naar de juiste wagon. Daarbij wat is het nut van een eerste klasse? Vorm die om tot "stiltezone" zonder dat er op capaciteit van de andere rijtuigen moet worden ingeboet.Natje049 schreef: ↑31 dec 2023, 19:47 De i11 zijn als eerste gedaan. De bedoeling is dat op termijn meerdere stilterijtuigen komen. Het idee is om dit altijd in de stuurstanden te doen, ook in trienstellen (Bij break en 800 dan ook de coupé tegen de stuurpost zodat bestuurder ook geen last meer kan hebben van luide groepen en dergelijke).
Stilte rijtuigen bestaan een beetje overal in Europa dus op zich geen raar fenomeen. Zowel mensen in eerste als in tweede klasse vinden zo’n stilte rijtuig aangenaam. In de meeste treinen bij andere bedrijven komen ze dan ook voor in beide comfort klassen van een trein, in België voorlopig enkel in tweede klasse. Jij hebt er blijkbaar een aversie tegen alsook tegen eerste klasse als ik je uitleg zo lees. Naar een juiste rijtuig zoeken doen reizigers nu ook al dus zie ik niet in waarom dat extra vertraging zou geven. Mensen zijn gewoonte dieren, soms zijn er wat veranderingen in gewoontes zoals het invoeren van een stilte afdeling maar dat is niet dodelijk voor capaciteit of stiptheid.TimJ36 schreef: ↑31 dec 2023, 23:25Een maat voor niets, want de capaciteit op de breaks wordt nu al sterk beperkt door een eerste klas compartiment die een half rijtuig beslaat, een fietsencompartiment en nu nog eens een stiltecoupé erbij. Dit zorgt enkel maar voor vertragingen in de stations door reizigers op zoek naar de juiste wagon. Daarbij wat is het nut van een eerste klasse? Vorm die om tot "stiltezone" zonder dat er op capaciteit van de andere rijtuigen moet worden ingeboet.Natje049 schreef: ↑31 dec 2023, 19:47 De i11 zijn als eerste gedaan. De bedoeling is dat op termijn meerdere stilterijtuigen komen. Het idee is om dit altijd in de stuurstanden te doen, ook in trienstellen (Bij break en 800 dan ook de coupé tegen de stuurpost zodat bestuurder ook geen last meer kan hebben van luide groepen en dergelijke).
Effe off-topic 'ZEIKERD!!!!!'TimJ36 schreef: ↑31 dec 2023, 23:25Een maat voor niets, want de capaciteit op de breaks wordt nu al sterk beperkt door een eerste klas compartiment die een half rijtuig beslaat, een fietsencompartiment en nu nog eens een stiltecoupé erbij. Dit zorgt enkel maar voor vertragingen in de stations door reizigers op zoek naar de juiste wagon. Daarbij wat is het nut van een eerste klasse? Vorm die om tot "stiltezone" zonder dat er op capaciteit van de andere rijtuigen moet worden ingeboet.Natje049 schreef: ↑31 dec 2023, 19:47 De i11 zijn als eerste gedaan. De bedoeling is dat op termijn meerdere stilterijtuigen komen. Het idee is om dit altijd in de stuurstanden te doen, ook in trienstellen (Bij break en 800 dan ook de coupé tegen de stuurpost zodat bestuurder ook geen last meer kan hebben van luide groepen en dergelijke).
Leek mij eerder een versterking vanwege oudjaar, ook bij andere gelegenheden van dat genre zie ik al eens meerdere Desiro's opduiken op de 22xx (en overigens ook S10) tijdens het weekend.trainfan03 schreef: ↑31 dec 2023, 11:21 Het valt mij op dat er sinds de nieuwe dienstregeling op IC-20 (22xx) in het weekend tegenwoordig stammen van 1, 2 en 3 Desiro's zitten, maar enkel op zondag. Voor zater- en feestdagen gaat het nog steeds om allemaal enkele Desiro's. Zou dit om een nieuwe geplande samenstelling gaan, en waarom dan enkel op zondag?
Ook de voorbije weekends? Zondag 17 ook van die lange stammen gezien, deze zijn ook planmatig op spoor 3 gezet in Lokeren in plaats van spoor A, dus het leek mij eerder om iets permanents te gaan, want waarom zouden ze anders permanent enkele nummers op spoor 3 gooien? De voorbije jaren heb ik inderdaad bij speciale gelegenheden al eens versterking gemerkt op de 22xx (Lokerse Feesten, Aalst Carnaval ...)Steve schreef: ↑01 jan 2024, 13:06Leek mij eerder een versterking vanwege oudjaar, ook bij andere gelegenheden van dat genre zie ik al eens meerdere Desiro's opduiken op de 22xx (en overigens ook S10) tijdens het weekend.trainfan03 schreef: ↑31 dec 2023, 11:21 Het valt mij op dat er sinds de nieuwe dienstregeling op IC-20 (22xx) in het weekend tegenwoordig stammen van 1, 2 en 3 Desiro's zitten, maar enkel op zondag. Voor zater- en feestdagen gaat het nog steeds om allemaal enkele Desiro's. Zou dit om een nieuwe geplande samenstelling gaan, en waarom dan enkel op zondag?
Volgens mij zijn wij hier nog niet eerder met elkaar in aanraking gekomen, dus ik begrijp uw heetgebakerde reactie niet zozeer.260689 schreef: ↑01 jan 2024, 12:51 Effe off-topic 'ZEIKERD!!!!!'
Hoe meer 1e klasse, hoe beter! En in de BREAK is dat nog ideaal om dat kleine stukje 2e klasse bij 1e klasse als stiltecoupe te doen. Over het algemeen is 1e klasse uit zichzelf stil. Als daar dan dat stuk 2e klasse een stiltecoupe wordt dan is dat zeker en vast een meerwaarde. Ik reis altijd 1e klasse met als doel rustig te zitten. Je betaalt er dan ook de nodige meerprijs voor maar er zijn heel veel mensen die dat ervoor over hebben.
Het is niet enkel 'uw wil is wet!'. Neen, 1e en 2e klasse bestaan al decennia lang. Waarom dat afschaffen? Iets wat vooral op de grote assen een serieuze meerwaarde is en een heel goeie bron van inkomsten. Maar we kunnen eens horen of ze die stiltecoupe ook niet beter een meerprijs voor vragen? Dan heb je nog iets om over te zagen en te klagen.
Ik kan u maar 1 ding aanbevelen:
Als het allemaal niet goed genoeg is voor jou, pakt dan den auto, fiets, te voet, kruipend, ...... Maar laat dan die trein links liggen. Of verhuis naar ergens buiten Europa. Maar stop met zagen! Zij blij dat ze toch dingen proberen te introduceren. Niets gaat van een leie dakje bij de spoorweg maar bekijk alles is wat positiever.
Ik ben in de war door dit bericht. De stiltezone is gratis (mits een ticket 2e klas) dus tenzij je van plan bent om een babbeltje te slaan is het geen probleem om daar te gaan zitten, geen probleem op de capaciteit.TimJ36 schreef:Een maat voor niets, want de capaciteit op de breaks wordt nu al sterk beperkt door een eerste klas compartiment die een half rijtuig beslaat, een fietsencompartiment en nu nog eens een stiltecoupé erbij. Dit zorgt enkel maar voor vertragingen in de stations door reizigers op zoek naar de juiste wagon. Daarbij wat is het nut van een eerste klasse? Vorm die om tot "stiltezone" zonder dat er op capaciteit van de andere rijtuigen moet worden ingeboet.Natje049 schreef: ↑31 dec 2023, 19:47 De i11 zijn als eerste gedaan. De bedoeling is dat op termijn meerdere stilterijtuigen komen. Het idee is om dit altijd in de stuurstanden te doen, ook in trienstellen (Bij break en 800 dan ook de coupé tegen de stuurpost zodat bestuurder ook geen last meer kan hebben van luide groepen en dergelijke).
De vraag om een rustige afdeling is niet noodzakelijk gekoppeld aan de vraag om meer ruimte te bieden (wat toch de basis moet zijn van reizen in eerste klasse) doorgaans is eerste klasse een rustige afdeling maar dat zal dan eerder te wijten zijn aan het type reiziger die er plaats neemt. Maar het is niet per definitie een stilte afdeling. Zoals ik hier al eerder vermeld voor sommige mensen is in stilte reizen belangrijk los van het feit of dat nu in eerste klasse of tweede klasse is. Er zijn mensen die het lastig hebben om veel prikkels te krijgen, dan is reizen in zo’n stilte afdeling voor hen ook mogelijk (ook in 2de klasse).TimJ36 schreef: ↑01 jan 2024, 15:14Volgens mij zijn wij hier nog niet eerder met elkaar in aanraking gekomen, dus ik begrijp uw heetgebakerde reactie niet zozeer.260689 schreef: ↑01 jan 2024, 12:51 Effe off-topic 'ZEIKERD!!!!!'
Hoe meer 1e klasse, hoe beter! En in de BREAK is dat nog ideaal om dat kleine stukje 2e klasse bij 1e klasse als stiltecoupe te doen. Over het algemeen is 1e klasse uit zichzelf stil. Als daar dan dat stuk 2e klasse een stiltecoupe wordt dan is dat zeker en vast een meerwaarde. Ik reis altijd 1e klasse met als doel rustig te zitten. Je betaalt er dan ook de nodige meerprijs voor maar er zijn heel veel mensen die dat ervoor over hebben.
Het is niet enkel 'uw wil is wet!'. Neen, 1e en 2e klasse bestaan al decennia lang. Waarom dat afschaffen? Iets wat vooral op de grote assen een serieuze meerwaarde is en een heel goeie bron van inkomsten. Maar we kunnen eens horen of ze die stiltecoupe ook niet beter een meerprijs voor vragen? Dan heb je nog iets om over te zagen en te klagen.
Ik kan u maar 1 ding aanbevelen:
Als het allemaal niet goed genoeg is voor jou, pakt dan den auto, fiets, te voet, kruipend, ...... Maar laat dan die trein links liggen. Of verhuis naar ergens buiten Europa. Maar stop met zagen! Zij blij dat ze toch dingen proberen te introduceren. Niets gaat van een leie dakje bij de spoorweg maar bekijk alles is wat positiever.
Wel constateer ik telkens dat waar de eerste klasse rijtuigen gepositioneerd zijn het opstappen langer duurt dan op de overige rijtuigen (met daaraan een hele volksverhuis op het perron aan gekoppeld). Tegelijk vraag ik mij dus af wat het nut van de eerste klas is, als de vraag om rustige zones in de trein al voldaan wordt met "stiltezones".
Dus ja, twee opmerkingen, en dat mag dan voor u en anderen niet "positief" klinken, maar het is nog steeds mijn recht om zaken in vraag te stellen. En als u het daar niet mee eens bent, is dat geheel voor u.