Pagina 26 van 28

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 29 apr 2025, 22:07
door Lukas
Hoi,

trainlovertje,

Bedankt voor het antwoord.

Lukas

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 22 mei 2025, 11:59
door ovspotter_be
Voor dit weekend (24/25 mei)
  • Pendels die rijden als stoptrein tussen Brussel-Zuid en Halle staan gepland om te rijden met 3x MW41.
  • IC 28xx tussen Brussel-Zuid en Leuven staat gepland om te rijden met 3x MR86.
Volgens mij voor beide treintypen al eventjes geleden dat deze nog in Brussel-Zuid zijn geweest.

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 22 mei 2025, 13:42
door Steven
ovspotter_be schreef: 22 mei 2025, 11:59 Voor dit weekend (24/25 mei)
  • Pendels die rijden als stoptrein tussen Brussel-Zuid en Halle staan gepland om te rijden met 3x MW41.
  • IC 28xx tussen Brussel-Zuid en Leuven staat gepland om te rijden met 3x MR86.
Volgens mij voor beide treintypen al eventjes geleden dat deze nog in Brussel-Zuid zijn geweest.
Dat lijkt mij heel straf om daar MW41 in te zetten in de omgeving is er geen enkele depot die dat materieel kent en de standplaatsen die ze wel kennen zullen naar alle waarschijnlijkheid geen lijn 96 kennen.

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 22 mei 2025, 13:48
door ovspotter_be
Materieel komt van Melle en ritten worden gereden door bestuurders van Aalst en Geraardsbergen.

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 22 mei 2025, 14:34
door desirootje
Wat is er daar gaande? De site zegt werken in en rond Halle maar waarom is de S2 in 2 gesplitst, waarom rijden geen een van de 2 helften door Brussel, maar keren ze in het eerste grote Brusselse station? Met de MW41 snap ik het nog, maar ik denk niet dat ze gedwongen waren om die in te zetten, en het verklaart het deel vanuit Leuven niet.

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 22 mei 2025, 15:00
door ovspotter_be
Zaterdag rijdt 50% van de S2-treinen vanuit Leuven naar Brussel-Zuid en zondag allemaal.
De voorbije weekends waren er ook werken rondom Brussel-Noord en Brussel-Zuid waardoor er daar een paar wissels en sporen buiten dienst waren, ik weet niet of men dit dit weekend weer gaat doen maar dat kan een verklaring zijn.

Dat de trein uit Halle niet doorrijdt is logisch aangezien MW41 niet in tunnels mag, waarom ze deze daar inzetten weet ik ook niet exact maar ik vermoed dat men ergens de bovenleiding zal uitschakelen waardoor er geen elektrisch materieel kan ingezet worden.

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 26 mei 2025, 08:03
door Shrek
ovspotter_be schreef: 22 mei 2025, 15:00 Zaterdag rijdt 50% van de S2-treinen vanuit Leuven naar Brussel-Zuid en zondag allemaal.
De voorbije weekends waren er ook werken rondom Brussel-Noord en Brussel-Zuid waardoor er daar een paar wissels en sporen buiten dienst waren, ik weet niet of men dit dit weekend weer gaat doen maar dat kan een verklaring zijn.

Dat de trein uit Halle niet doorrijdt is logisch aangezien MW41 niet in tunnels mag, waarom ze deze daar inzetten weet ik ook niet exact maar ik vermoed dat men ergens de bovenleiding zal uitschakelen waardoor er geen elektrisch materieel kan ingezet worden.
Afgelopen weekend waren er werken aan het rooster ten zuiden van Halle en het tractieonderstation.

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 27 mei 2025, 18:30
door Eimai
Het valt op dat deze zomer de 20xx IC's van Charleroi naar Essen zijn opgesplitst in Brussel Noord en in Antwerpen-Centraal en ze komende uit Charleroi vanaf Brussel-Noord na stilstand van zo'n tien minuten de 31xx IC's worden tot Antwerpen. Om het stuk naar Essen te vervangen rijden twee 800'en heen en weer onder 103xx nummers. Zijn er werken gepland of zo waarom ze een IC tussen Antwerpen en Brussel schrappen?

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 27 mei 2025, 18:38
door ovspotter_be
Werken aan de Vaartbrug te Mechelen
Werken rond Mechelen | NMBS

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 28 mei 2025, 00:50
door ostbahnhof
Als je dan pech hebt, en dat zal je hebben want af en toe valt er een EC uit: dan rijdt er tussen xx:11 en xx:59 geen trein tussen Berchem en Brussel, omgekeerd moet je 30min wachten indien de EC uitvalt. 🫢 (weekdagen)

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 28 mei 2025, 08:22
door groentje
Toch wel een erg sterke afbouw van de dienstregeling tussen de 2 grootste Belgische steden. Zouden ze bijvoorbeeld geen extra treinen kunnen omleiden via Muizen, bijvoorbeeld? Er is toch iets meer capaciteit op lijnen 27 en 27B, me dunkt, laat de treinen stoppen in Mechelen-Nekkerspoel in de plaats van Mechelen(-Centraal)... Dit is goed om een hoop reizigers uit de trein te jagen, en of je die in september dan weer ziet... En ondertussen rijdt mag de EC D uiteraard wél nog door, zonder binnenlandse reizigers :roll:

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 06 jun 2025, 16:37
door ostbahnhof
ovspotter_be schreef: 27 mei 2025, 18:38 Werken aan de Vaartbrug te Mechelen
Werken rond Mechelen | NMBS
In het artikel staat dat er in de daluren minder treinen zullen rijden tussen Antw. en Bru. Ik zie echter geen extra treinen in de spitsuren… Worden die nog opgeladen in de planner?

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 06 jun 2025, 16:51
door ovspotter_be
Ik vermoed niet dat er echt effectief extra treinen zullen rijden.
Communicatie van NMBS kennende zien ze die IC 31xx tussen Antwerpen-Centraal en Brussel-Noord als zijnde "extra trein".

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 08 jun 2025, 16:55
door ovspotter_be
Ik heb de zogenoemde extra treinen gevonden.

Richting Brussel:
  • P 7204: Antwerpen-Centraal (05:52) — Brussel-Noord (06:40), rijdt vanaf Brussel-Noord verder als S1 1777 naar Nivelles;
  • P 7205: Antwerpen-Centraal (06:52) — Brussel-Noord (07:40), rijdt vanaf Brussel-Noord verder als S1 1778 naar Nivelles;
  • P 7206: Antwerpen-Centraal (07:52) — Brussel-Noord (08:40), rijdt vanaf Brussel-Noord verder als S1 1779 naar Nivelles.

Richting Antwerpen:
  • S1 1758 komende van Nivelles rijdt vanaf Brussel-Noord verder als P 7207: Brussel-Noord (09:19) — Antwerpen-Centraal (10:08);
  • S1 1765 komende van Nivelles rijdt vanaf Brussel-Noord verder als P 8204: Brussel-Noord (16:19) — Antwerpen-Centraal (17:08);
  • S1 1766 komende van Nivelles rijdt vanaf Brussel-Noord verder als P 8205: Brussel-Noord (17:19) — Antwerpen-Centraal (18:08);
  • S1 1767 komende van Nivelles rijdt vanaf Brussel-Noord verder als P 8206: Brussel-Noord (18:19) — Antwerpen-Berchem (19:02).

Onderweg stoppen deze P-treinen enkel in Antwerpen-Berchem, Mechelen en Vilvoorde.
Echt makkelijk vindt je deze treinen echter niet in de routeplanner want de IC rijdt er vlak voor of achter en de meeste rijden volgens de routeplanner ook niet naar Brussel (P 7204 gaat bvb. tot Vilvoorde volgens de routeplanner, P 7206 tot Schaarbeek, ...).
Daarnaast is mij ook opgevallen dat IC 2005 een planmatige halte te Buda zou krijgen tijdens deze werkzaamheden.

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 08 jun 2025, 20:48
door Shrek
Ik vraag me vooral af waarom de brug opeens buiten dienst moet. Initieel was er enkel een nieuwe verflaag voorzien, dat kon zonder buitendienststelling. Zou er dan toch een structureel probleem zijn opgedoken?