Nieuwe MR30

Alles over reizigerstreinen in België.
Klassiekje

Re: Nieuwe MR30

Bericht door Klassiekje »

HLE17, HLE18, HLE19

I11, M6, M7

MR96, MR08, MR30

(Of MR80 als ze de 96 alsnog vervroegd aan de kant zetten)
TKR

Bericht door TKR »

Het zal dan wel HLE 13, 17, 18/19 zijn zeker? :)
Klassiekje

Bericht door Klassiekje »

Nee, de 13 gaat eruit en zeker tegen 2030.
dovaere

Bericht door dovaere »

TKR schreef: 20 apr 2025, 12:55 het artikel is gratis te lezen als je een account maakt.
Dat klopt niet, want bij dat artikel staat "Subscriber content only." en daarna enkel mogelijkheden voor (dure) abonnementen.

PS. Ik betaal persoonlijk al de volle pot voor mijn treinreizen, dan ga ik als hobbyist niet nog eens betalen voor de "interpretatie" van een journalist over de strategie van "mijn" publiek overheidsbedrijf...
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

dovaere schreef: 20 apr 2025, 16:47
TKR schreef: 20 apr 2025, 12:55 het artikel is gratis te lezen als je een account maakt.
Dat klopt niet, want bij dat artikel staat "Subscriber content only." en daarna enkel mogelijkheden voor (dure) abonnementen.
Ik kan het gewoon lezen als ik ingelogd ben en heb niet voor een abonnement betaald.
dentheo

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef: 20 apr 2025, 17:24
Ik kan het gewoon lezen als ik ingelogd ben en heb niet voor een abonnement betaald.
Klopt, ik ook.
Theo
Groeten vanop de Heide
dovaere

Bericht door dovaere »

TimJ36 schreef: 26 apr 2025, 14:45 Hoe zit het met de perronhoogte en toegankelijkheid op het Franse gedeelte (Tourcoing - Lille)?
Krijgen we treinen met een extra toegangsdeur voor perrons op 55cm?
Er staan in het aanbestedingsdocument enkel eisen voor autonome toegankelijkheid en gelijkvloersheid op 76 cm, dus vanop een perron van 55 cm moet je een stap omhoog zetten (enkeldeks versie). (Over de (binnenlandse) dubbeldeks-tussenrijtuigen [dus het middelste of de twee middelste rijtuigen buiten de gelijkvloerse eindrijtuigen] wordt hier niets vermeld, maar de instap zal daar wellicht een stuk hoger zijn dan 76 cm)
Toegang mogelijk via iedere deur vanop de perrons met een hoogte van 28 cm, 55 cm en 76 cm met minstens een autonome toegang (voor iedere reiziger) vanop een perron met hoogte van 76 cm in beide eindkasten en aan beide zijden van het voertuig. De overige toegangsdeuren van alle enkeldek rijtuigen (eindkasten en tussenkasten in voorkomend geval) bieden een gelijkvloerse opstap vanop de perronhoogte van 76 cm.
Laatst gewijzigd door dovaere op 26 apr 2025, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Een slimme keuze zou zijn om een extra deur te voorzien op 55 cm zodat er ook gelijkvloerse instap is voor reizigers op het Franse gedeelte. Zo moet er geen laadbrug aan te pas komen.
dovaere schreef: 26 apr 2025, 16:49 (Over de (binnenlandse) dubbeldeks-tussenrijtuigen wordt hier niets vermeld, maar de instap zal daar wellicht een stuk hoger zijn dan 76 cm)
Dat is uit toegankelijksperspectief compleet onaanvaardbaar, en zal ze op veel kritiek komen te staan.
dovaere

Bericht door dovaere »

TimJ36 schreef: 26 apr 2025, 16:58
dovaere schreef: 26 apr 2025, 16:49 (Over de (binnenlandse) dubbeldeks-tussenrijtuigen wordt hier niets vermeld, maar de instap zal daar wellicht een stuk hoger zijn dan 76 cm)
Dat is uit toegankelijksperspectief compleet onaanvaardbaar, en zal ze op veel kritiek komen te staan.
Voor de duidelijkheid: alle deuren van beide eindrijtuigen worden steeds gelijkvloers toegankelijk op 76 cm (met in elk eindrijtuig één deur die ook autonoom toegankelijk is).
Het gaat dus over het middelste of de twee middelste rijtuigen van de (binnenlandse) MR30-dubbeldekkers (zonder batterij) waar niets over vermeld wordt.

Je kunt dat te weinig vinden maar het is wel een grote stap vooruit ten opzichte van de huidige toestand.
Neem nu de nieuwe M7-dubbeldekkers: daar komt er in de tookomst slechts één autonoom toegankelijke deur en gelijkvloerse deur voor een langere trein, en die is momenteel nog bijna nergens aanwezig.
Het zou mij niet verbazen als er op dit moment nog maar één of twee autonoom toegankelijke rijtuigen (M7 BD) rondrijden op het hele NMBS-rollend materieel. Het eerste is pas een maand geleden in dienst gerapporteerd.

Dat zal een flinke verbetering zijn ten opzichte van elk type treinstel dat vervangen wordt: MW41, MR75, MR80, MR86.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

dovaere schreef: 26 apr 2025, 17:56 Je kunt dat te weinig vinden maar het is wel een stap vooruit ten opzichte van de huidige nieuwe M7-dubbeldekkers: daar komt er in de tookomst slechts één autonoom toegankelijke deur en gelijkvloerse deur voor een langere trein, en die is momenteel nog bijna nergens aanwezig.
Het zou mij niet verbazen als er op dit moment nog maar één of twee autonoom toegankelijke rijtuigen (M7) rondrijden op het hele NMBS-rollend materieel. Het eerste is pas een maand geleden in dienst gerapporteerd.
Dit zijn keuzes voor dertig jaar en langer, en moeten dus toekomstbestendig zijn, en dat is hier helemaal niet het geval. Als je naar onze buurlanden kijkt, worden daar praktisch allemaal toegankelijke treinen besteld. Ik las trouwens het laatst nog over de trek-duwtreinen van Škoda die op de lijn Nuremberg-Ingolstadt-Munich rijden:

Škoda Transportation is the first supplier to Germany to offer vehicles with wheelchair access from platforms at a height of 760 mm. The push-pull unit meets the strictest German and European standards. (uit: Electric units and push-pull trainsets)

Alle deuren gelijkvloerse instap, en alle benedenverdiepen toegankelijk zonder trappen.

En wij gaan nog eens voor veertig jaar treinen bestellen waar je in moet klauteren?
dovaere

Bericht door dovaere »

TimJ36 schreef: 26 apr 2025, 18:22 Ik las trouwens het laatst nog over de trek-duwtreinen van Škoda die op de lijn Nuremberg-Ingolstadt-Munich rijden:

Škoda Transportation is the first supplier to Germany to offer vehicles with wheelchair access from platforms at a height of 760 mm. The push-pull unit meets the strictest German and European standards. (uit: Electric units and push-pull trainsets)

Alle deuren gelijkvloerse instap, en alle benedenverdiepen toegankelijk zonder trappen.
"alle benedenverdiepen toegankelijk zonder trappen" zou opmerkelijk zijn, en staat ook niet in het artikel. Hoe overbruggen ze zo'n afgrond naar de benedenverdieping zonder trappen, zonder gevaarlijke helling, en zonder overal liftjes te zetten waar gewone reizigers over kunnen struikelen?
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Dat is misschien het enige goede aan die treinen, die Skoda-treinen op de München - Nürnberg Express hebben zoveel technische problemen dat Deutsche Bahn recent besloten heeft om ze (tijdelijk) aan de kant te zetten.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

ovspotter_be schreef: 26 apr 2025, 18:51 Dat is misschien het enige goede aan die treinen, die Skoda-treinen op de München - Nürnberg Express hebben zoveel technische problemen dat Deutsche Bahn recent besloten heeft om ze (tijdelijk) aan de kant te zetten.
Ze zijn nog beperkt in dienst. Wegens de onophoudelijke problemen gaan ze vanaf 2028 wel volledig uit dienst bij DB (en vermoedelijk gaan ze die treinen nooit verkocht krijgen). Het mag dan wel een toegankelijke trein zijn, maar verder een totale mislukking.
Zie https://youtu.be/RCnjfzPBr0k?si=I5gfyTU8oNGyd5lI voor een recente update
Shrek

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 26 apr 2025, 16:58 Dat is uit toegankelijksperspectief compleet onaanvaardbaar, en zal ze op veel kritiek komen te staan.
Buiten van jou zal die kritiek goed meevallen hoor. Bijna iedereennis het er over eens dat er ook andere prioriteiten zijn waarnaar gekeken moet worden en dat toegankelijkheid niet boven al de rest staat. 2 (of zelfs 4) deuren per treinstel is al niet slecht. Andere zaken opofferen om er nog meer te hebben zou buitensporig zijn.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

dovaere schreef: 26 apr 2025, 18:45
TimJ36 schreef: 26 apr 2025, 18:22 Ik las trouwens het laatst nog over de trek-duwtreinen van Škoda die op de lijn Nuremberg-Ingolstadt-Munich rijden:

"alle benedenverdiepen toegankelijk zonder trappen" zou opmerkelijk zijn, en staat ook niet in het artikel. Hoe overbruggen ze zo'n afgrond naar de benedenverdieping zonder trappen, zonder gevaarlijke helling, en zonder overal liftjes te zetten waar gewone reizigers over kunnen struikelen?
Hebben even teruggekeken in mijn foto’s uit 2021 toen ik op zo’n trein zat. Van één van beide balkons gaat er inderdaad een vrij lange helling tot de benedenverdieping. Aan het andere uiteinde van het rijtuig zijn er een tweetal treden naar het balkon. Dat kost wel een hoop zitplaatsen als je al die hellingen optelt.
Plaats reactie