Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Alles over reizigerstreinen in België.
stijn
Berichten: 330
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Bericht door stijn »

pmuy schreef: 14 feb 2025, 14:50
Concreet roept de vakbond de treinbestuurders, mensen bij de NMBS en de planning op om te staken op maandag en dinsdag. Woensdag en donderdag moet het dan de beurt zijn aan de treinbegeleiders, hr-medewerkers en het realtimecontrolecentrum van de NMBS. Vrijdag en zaterdag moeten de seinhuizen en Infrabel volgen. Tot slot zijn 22 en 23 februari en 2 maart vrij in te vullen.
https://www.hln.be/binnenland/de-stakin ... ~accfa969/
En zo komen velen erachter dat ze ook zonder trein kunnen... goe bezig!
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Bericht door dentheo »

rdv schreef: 15 feb 2025, 17:22
dentheo schreef: 15 feb 2025, 16:38 hr is dus niet de personeelsdienst?...OK
Waarom zou de HR-dienst niet meestaken? Hun pensioen zal ook veranderen, hun werkgever (HR-rail) wordt overgenomen, sympathie voor het rijdend personeel ...

Ik, weet dat de NMBS een moeilijke taal en organisatie heeft maar is hr nu personeeldienst of werkplanning?
Theo
Groeten vanop de Heide
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Bericht door ovspotter_be »

HR Rail is voornamelijk verantwoordelijk voor de externe aanwerving, de extralegale voordelen van het spoorwegpersoneel en de uitbetaling van de lonen.
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Bericht door jan_olieslagers »

is hr nu personeeldienst of werkplanning?
In een "normaal" hedendaags bedrijf streeft men inderdaad naar duidelijk afgelijnde bevoegdheden, daar zou dat een terechte en zinnige vraag zijn. Bij het spoorbedrijf zijn er nog steeds reactionaire krachten die liever in de 19de eeuw blijven hangen, met verdeelde en onduidelijk afgebakende actieterreinen. Immers, hoe meer diensten er zijn, hoe meer postjes er te verdelen vallen. Ik noem geen namen, check zelf maar wie er zich verzet tegen de afschaffing van hr. En ik ben ook helemaal niet verbaasd over de "voornamelijk" in de vorige reactie.

En ja, dit gaat over politiek, het spijt me, maar dat is onvermijdelijk in dit soort discussie.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Bericht door Steven »

dentheo schreef: 15 feb 2025, 11:28 Zomaar, wat hebben hr-medewerkers met het rijden van de treinen te zien ?
HR is HR zoals je het kent. Zij zullen vooral staken omdat hun bestaan onzeker is geworden met de huidige regering.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Bericht door Steven »

dentheo schreef: 15 feb 2025, 17:36
rdv schreef: 15 feb 2025, 17:22
dentheo schreef: 15 feb 2025, 16:38 hr is dus niet de personeelsdienst?...OK
Waarom zou de HR-dienst niet meestaken? Hun pensioen zal ook veranderen, hun werkgever (HR-rail) wordt overgenomen, sympathie voor het rijdend personeel ...

Ik, weet dat de NMBS een moeilijke taal en organisatie heeft maar is hr nu personeeldienst of werkplanning?
HR rail doet geen werkplanning. Dat zit intern bij nmbs zelf.
HR doet aanwerving, lonen, voordelen,… van de hele groep.
rdv
Berichten: 1328
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Bericht door rdv »

Ik denk dat je HR rail kan beschouwen als het sociaal secretariaat van Infrabel en NMBS (en daarnaast nog andere taken zoals recruitering, aanwervingen, etc). Vanuit efficiëntie standpunt is er zeker iets voor te zeggen om dat gezamenlijk te doen, i.p.v. ieder apart. Na opheffing van HRrail zullen er twee systemen voor loonberekeningen etc. moeten worden opgezet en onderhouden, twee systemen voor aanwervingen, twee interne medische diensten, minder gemakkelijk mobiliteit tussen NMBS en Infrabel, ...
pietje
Berichten: 724
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Bericht door pietje »

rdv schreef: 16 feb 2025, 15:12 Ik denk dat je HR rail kan beschouwen als het sociaal secretariaat van Infrabel en NMBS (en daarnaast nog andere taken zoals recruitering, aanwervingen, etc). Vanuit efficiëntie standpunt is er zeker iets voor te zeggen om dat gezamenlijk te doen, i.p.v. ieder apart. Na opheffing van HRrail zullen er twee systemen voor loonberekeningen etc. moeten worden opgezet en onderhouden, twee systemen voor aanwervingen, twee interne medische diensten, minder gemakkelijk mobiliteit tussen NMBS en Infrabel, ...
Als het gezamenlijk toch efficiënter zou zijn, waarom die HR dienst dan beperken tot enkel de spoorbedrijven?
Kunnen dan niet beter alle autonome overheidbedrijven niet beter gebruik maken van deze gemeenschappelijke dienst?
Skeyes, Proximus, Bpost,...

Het antwoord is dan ook eenvoudig: het is helemaal niet efficiënter om voor Infrabel en NMBS 1 gezamenlijke HR dienst te behouden.
Het willen behouden van 1 gemeenschappelijke HR dienst heeft enkel met de machtshonger van de vakbonden te maken.
desirootje
Berichten: 918
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Bericht door desirootje »

pietje schreef: 16 feb 2025, 15:24 Als het gezamenlijk toch efficiënter zou zijn, waarom die HR dienst dan beperken tot enkel de spoorbedrijven?
Kunnen dan niet beter alle autonome overheidbedrijven niet beter gebruik maken van deze gemeenschappelijke dienst?
Skeyes, Proximus, Bpost,...

Het antwoord is dan ook eenvoudig: het is helemaal niet efficiënter om voor Infrabel en NMBS 1 gezamenlijke HR dienst te behouden.
Het willen behouden van 1 gemeenschappelijke HR dienst heeft enkel met de machtshonger van de vakbonden te maken.
Ik ga niet zeggen dat het klopt wat rdv zegt, dat weet ik niet, maar er is veel meer samenhang tussen NMBS en Infrabel dan andere overheidsbedrijven, deze zijn veel sterker aan elkaar verbonden. Bpost, Proximus en Belfius zijn veel verder van elkaar verwijdert en ook van de spoorwegen. Dat je geen gemeenschappelijke HR voor Bpost en Belfius kunt doen, wilt niet zeggen dat dat niet gaat of zelfs logisch zou zijn voor 2 veel dichter verwantere bedrijven.
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Bericht door jan_olieslagers »

Helemaal correct, @desirootje, maar dat is nu eenmaal het punt: van hogerhand wordt erop aangestuurd dat Infrabel en NMBS/SNCB veel minder verwant zouden zijn. Net zoals er vandaag nauwelijks enige band is tussen de luchtruimbeheerder Skeyes en luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines. De vakbonden zien dat natuurlijk niet zitten, ze hebben immers meer macht in een groot bedrijf dan in twee kleinere. En maak u geen illusies: om macht gaat het hen, en om niks anders.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Bericht door K V B »

desirootje schreef: 07 feb 2025, 23:38
K V B schreef: 07 feb 2025, 19:40 Wat men best uit Zwitserland mag overnemen is het volgende: In Zwitserland mag je op alle treinen (zelfs TGVs) met een gewoon binnenlands biljet. Dus geen situatie zoals nu op Brussel - Nederland met drie verschillende tarieven...
In Zwitserland rijden bijna alle treinen aan halfuurdienst en krijgen de spoorwegen genoeg investeringen. Zwitserland kan alles en niets betekenen, er is een grote kans dat zij het nog niet weten...
In Zwitserland wordt er ook niet gestaakt...
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Bericht door groentje »

K V B schreef: 18 feb 2025, 20:11
desirootje schreef: 07 feb 2025, 23:38
K V B schreef: 07 feb 2025, 19:40 Wat men best uit Zwitserland mag overnemen is het volgende: In Zwitserland mag je op alle treinen (zelfs TGVs) met een gewoon binnenlands biljet. Dus geen situatie zoals nu op Brussel - Nederland met drie verschillende tarieven...
In Zwitserland rijden bijna alle treinen aan halfuurdienst en krijgen de spoorwegen genoeg investeringen. Zwitserland kan alles en niets betekenen, er is een grote kans dat zij het nog niet weten...
In Zwitserland wordt er ook niet gestaakt...
Maar niet per se omdat de vakbonden er zwak staan, me dunkt. Over het algemeen lijken me de voorwaarden van de SBB meer dan behoorlijk te zijn, zelfs in het licht van de levenskost in Zwitserland.
rdv
Berichten: 1328
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Bericht door rdv »

Iemand die een indicatie heeft van de te verwachten impact van de staking? Gent-Brussel-Keulen op maandag?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Bericht door Steven »

Neen dat kan nog niet. Iedereen kon gisteren tot 22.00u aangeven of hij/zij zou staken of niet. Dat wil dus zeggen dat planners vandaag maar starten aan een uitwerking voor die 9 dagen die waarschijnlijk elke dag een ander effect heeft volgens de beschikbare personeelsleden. Het aantal stakers zal namelijk niet elke dag overal even groot zijn.
rdv
Berichten: 1328
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Bericht door rdv »

Danku Steven.
Ik vermoed dat de leden die (rijdend) personeel zijn, al een aanvoelen hebben hoe groot de stakingsbereidheid is? Daar doelde ik op.

Ocharme de planners!
Plaats reactie