Regionalisering NMBS

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Shrek

Bericht door Shrek »

bobby schreef: zo is er geen bus tussen Heist & Keerbergen (de bus Brussel Noord - Keerbergen zou nochtans makkelijk kunnen doorrijden tot Heist)

zo is er geen bus tussen Heist & Tremelo (de bus Leuven Gasthuisberg - Tremelo zou nochtans makkelijk kunnen doorrijden tot Heist.)

de enige bus in Heist die de provinciegrens overschrijdt is de bus heist -aarschot (welke van oorsprong een groene NMBS bus was)
ik ben dus niet de enige die me daarover ergert :P
Steven

Bericht door Steven »

hier is er wel een bus vlaams brabant <=> oost vlaanderen (aalst londerzeel, vormt tevens verbinding tussen L50, L60 en L53 => was vroeger L61) maar de verbinding is ondermaats, in weekend enkel bussen aalst opwijk, tijdens de week zijn er per dag een 7taal heen en terugritten tussen de eindpunten van de lijn, natuurlijk midden op de dag niets te zien van bus, op eentje na de rest zit in de ochtend of de avondspits
Elgar

Bericht door Elgar »

Dan nu een voorbeeld dat het wel degelijk kan. :wink:

Hier in Puurs hebben ze enkele jaren geleden de helft van de bussen tussen Brussel en Londerzeel (Vl-Br) doorgetrokken naar Puurs (Antw). Nu heb je hier elk uur twee bussen naar Brussel. Wel jammer dat ze allebei bijna op dezelfde moment vertrekken, ze volgen dan wel een ander traject (de ene rijdt recht naar Londerzeel, de andere via Oppuurs en Malderen).
Ruben

Bericht door Ruben »

Vanuit Brugge vertrekken er in ieder geval ook twee bussen richting Oost-Vlaanderen: een naar Gent-Sint-Pieters via Maldegem en Eeklo en een andere naar Knesselare-Ursel via Beernem.
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

ter aanvulling: ook vanuit Kortrijk rijden er lijnbussen tot in Moeskroen (Henegouwen)
super1500

Bericht door super1500 »

bobby schreef: zo is er geen bus tussen Heist & Tremelo (de bus Leuven Gasthuisberg - Tremelo zou nochtans makkelijk kunnen doorrijden tot Heist.)
je zou ook de "bus van kruger" (297 Antwerpen-Heist) kunnen laten doorrijden naar Tremelo...

(Kruger is autobusbedrijf dat in opdracht van De Lijn dienst 297 uitvoert)
Laatst gewijzigd door super1500 op 25 apr 2007, 14:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Er wordt inderdaad vaak vergeten dat het aantal treinreizigers in het VK een stuk gestegen is, meer dan elders in Europa. Het VK is een van de weinige staten in Europa waar het OV aandeel recent toegenomen is.

En wat ook in het VK behoorlijk toegenomen is, zijn de salarissen van het spoorwegpersoneel. Ik snap eigenlijk niet dat men elders hier zo tegen is...
Ook in Belgie is het reizigers -en goederenvervoer gestegen met meer dan 10 procent (goederenvervoer met 8 procent) Om te kunnen begrijpen waarom men hier zoveel weerstand tegen heeft moet je zelf in de schoenen van het spoorwegpersoneel staan denk ik. Als je mij een beetje kent zul je mijn volgende vraag al wel zien aankomen: geef eens cijfers over het stijgende salaris van het britse spoorwegpersoneel? Gaat dit gepaard met uitgeholde sociale rechten? Zoja, kun je dit wel een salarisverhoging noemen? enz... enz....
Inlevingsvermogen zal hier op zijn plaats zijn. Je zult ons vertrouwen moeten winnen. Door enkel en alleen te fulmineren tegen de staat en grote voorstander te zijn van een doorgedreven wilde liberalisering zul je niks bereiken vrees ik.
Een ander, en volgens mij veel groter probleem is het pakket aan loodzware regels waar de spoorwegbedrijven in de marge van de privatisering mee opgezadelt werden. Het is niet voor niets dat "Health and Safety" zo ongeveer het meest gehate departement van de Britse overheid is. De veiligheidsregels nemen soms absurde vormen aan, en hebben oa als gevolg gehad dat veel nieuw materieel lang aan de kant bleef staan.
Liever een strikte staatscontrole met de daarbijkomende haat van invloedrijke liberalen dan te weinig regels en meer doden... Achteraf zullen het niet de grote voorstanders zijn van privatisering die verantwoording zullen nemen voor de grote ongelukken.... denk ik dan...

Mvg, een kritische geest
carlos

Bericht door carlos »

europa heeft steeds de mond vol van liberalisering, maar kijk gewoon naar andere sectoren: telkens opnieuw zien we dat na een aantal jaren de markt gereduceerd wordt tot enkele grote spelers, die dan onderling nog afspraken maken, zodanig dat er van vrije keuze voor de consuments niet veel overblijft.

regionalizering daarentegen heeft wel zin, omdat elke regio op die manier kan bepalen welke investeringen voor deze regio belangrijk zijn.
msts.be

Bericht door msts.be »

Na het concept aan het werk gezien te hebben in Frankrijk (TER) ben ik een voorstander van regionalisering.Het is wel te zeggen, ik bedoel het zo:

-IC-treinen en het benodigde materieel is de verantwoordelijkheid van de federale regering (zoals nu)
-IR-treinen : idem
-L-treinen : volledige regionalisering met eigen materieel dat eigendom is van de NMBS, maar wel betaald is door de regio (naar analogie met Frankrijk).

Het regionaal materieel moet inzetbaar kunnen zijn in beide landsdelen, zelfs als het nooit op bepaalde lijnen gaat komen (proces qua homologering blijft dus hetzelfde).

Waar ik naar toe wil is het volgende: de lijnen op zich blijven gewoon eigendom van Infrabel, maar de verbindingen (vooral L-treinen dan) worden bepaald door de regio.De kost van de rijpaden is 0, aangezien er nog altijd de NMBS aan te pas komt (personeel !), de regio betaalt enkel materieel.

Aangezien het in Frankrijk werkt (TER) kan het niet anders dat dit ook in België moet kunnen.De IC-treinen blijven in het buitenland ook onder de federale paraplu, dus daar word niet aan geraakt.Er mag wel wat meer inspraak komen van de regio's in IC en IR-verbindingen, maar ze mogen zeker niet geregionaliseerd worden..
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Enige probleem: De walen zeggen: Njet...
Want, ze wouden zo toch al iets doen op de regeringsonderhandelingen, dacht ik... Maar de walen zeiden zelfs daar al nee op...
Nu denk ik enkel dat dat van dat materieel enkel nodig is om het materieelpark op korte termijn grondig te vernieuwen, wat hier niet echt zo nodig is. We hebben de reeks 41, eigenlijk nog vrij nieuw, en verder de gemoderniseerde klassiekjes. Dus kwa regionaalmaterieel staan we er zeer goed voor vind ik. Wat trouwens voor het meeste reizigersmaterieel van de NMBS geldt.
Dat was in Frankrijk niet zo...
Groeten,
Joris De Mol.
Afbeelding
Shrek

Bericht door Shrek »

zoals met al die communotaire zaken: en wat voor zin heeft zoiets? :roll:
msts.be

Bericht door msts.be »

Joris schreef:We hebben de reeks 41, eigenlijk nog vrij nieuw, en verder de gemoderniseerde klassiekjes. Dus kwa regionaalmaterieel staan we er zeer goed voor vind ik.
Tja, gemoderniseerde klassiekjes.. voor 2 van die gemoderniseerde koop je 1 nieuw stel hé ? Pas op, ze zien er wel goed uit, maar als we in België een paar van die bi-mode AGC's kunnen kopen voor enkele rammelende 41'ers te vervangen zouden er al héél wat meer reizigers zijn.En die bi-mode variant kan zowel op elektrische lijnen als diesellijnen rijden, dus voor de IR Antwerpen-Hasselt over Mol kan er van Antwerpen tot Herentals elektrisch gereden worden en daarna op diesel..

En dan nog enkele elektrische AGC's om de laatste AM62 te vervangen .. ik verzeker u: het succes word groter en men zal er op termijn nieuw moeten gaan bestellen..

Ik heb het in het werk gezien op vakantie, in de regio PACA (met steden zoals Marseille, Cannes, Nice) zitten de stellen voor 95% vol, zelfs als het geen piek is ! Natuurlijk heeft ook de grote bevolkingsdichtheid in die regio er iets mee te maken, maar sinds het TER-concept is gelanceerd stijgt het aantal reizigers op regionale lijnen jaar na jaar.Zelfs heropeningen van lijnen zijn mogelijk ! (beste voorbeeld Cannes-Grasse, na 20 jaar heropend en geëlektrificeerd !)

Natuurlijk is België een peulschil van de grootte van Frankrijk, maar het is het concept op zich voor regionale lijnen dat ook hier kan werken ! Daar kan toch niemand tegen zijn ? Ons IC-netwerk is ok, maar op regionaal vlak moet het immers wat beter.Ook buitenlanders moeten soms een L-trein op hé, en die zijn niet altijd een toonbeeld van kwaliteit.. :roll:
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Maar je geet nu toch geen splinternieuwe treinen aan de kant zetten?
Of het nu goekoper was om nieuwe stellen te kopen dan die klaasiekjes te renoveren of niet, dat doet er niet toe, want, ze zijn nu-succesvol-gerenoveerd. En die AM 62, die gaan er binnenkort wel uit, als de nieuwe M6 rijtuigen er zijn, en als de GEN stellen er zijn.

Meer reizigers haal je volmgens mij vooral door goede aansluitingen, lage prijzen, en frequente verbindingen, niet enkel door een mooi rijtuig.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Shrek

Bericht door Shrek »

de meeste mensen die ik ken denken alleen aan prijs en reistijd, de rest kan hen niets schelen. Natuurlijk is dat niet representatief want ik ken voornamelijk mensen van mijn eigen leeftijd :P
K V B

Bericht door K V B »

msts.be schreef: Aangezien het in Frankrijk werkt (TER) kan het niet anders dat dit ook in België moet kunnen.De IC-treinen blijven in het buitenland ook onder de federale paraplu, dus daar word niet aan geraakt.Er mag wel wat meer inspraak komen van de regio's in IC en IR-verbindingen, maar ze mogen zeker niet geregionaliseerd worden..
Het werkt niet alleen zo in Frankrijk. Het werkt ook zo in Duitsland, in Nederland, in Zwitserland...

In Zwitserland bepalen de kantons zelfs de dienstregeling van de regionale treinen...
Plaats reactie