Joris schreef:We hebben de reeks 41, eigenlijk nog vrij nieuw, en verder de gemoderniseerde klassiekjes. Dus kwa regionaalmaterieel staan we er zeer goed voor vind ik.
Tja, gemoderniseerde klassiekjes.. voor 2 van die gemoderniseerde koop je 1 nieuw stel hé ? Pas op, ze zien er wel goed uit, maar als we in België een paar van die bi-mode AGC's kunnen kopen voor enkele rammelende 41'ers te vervangen zouden er al héél wat meer reizigers zijn.En die bi-mode variant kan zowel op elektrische lijnen als diesellijnen rijden, dus voor de IR Antwerpen-Hasselt over Mol kan er van Antwerpen tot Herentals elektrisch gereden worden en daarna op diesel..
En dan nog enkele elektrische AGC's om de laatste AM62 te vervangen .. ik verzeker u: het succes word groter en men zal er op termijn nieuw moeten gaan bestellen..
Ik heb het in het werk gezien op vakantie, in de regio PACA (met steden zoals Marseille, Cannes, Nice) zitten de stellen voor 95% vol, zelfs als het geen piek is ! Natuurlijk heeft ook de grote bevolkingsdichtheid in die regio er iets mee te maken, maar sinds het TER-concept is gelanceerd stijgt het aantal reizigers op regionale lijnen jaar na jaar.Zelfs heropeningen van lijnen zijn mogelijk ! (beste voorbeeld Cannes-Grasse, na 20 jaar heropend en geëlektrificeerd !)
Natuurlijk is België een peulschil van de grootte van Frankrijk, maar het is het concept op zich voor regionale lijnen dat ook hier kan werken ! Daar kan toch niemand tegen zijn ? Ons IC-netwerk is ok, maar op regionaal vlak moet het immers wat beter.Ook buitenlanders moeten soms een L-trein op hé, en die zijn niet altijd een toonbeeld van kwaliteit..