Pagina 4 van 7

Geplaatst: 02 dec 2007, 19:34
door enrico
wanneer is het nieuwe spoorboekje in de stations te verkrijgen?

Geplaatst: 02 dec 2007, 19:58
door overweg13
Al een tijdje, denk ik. In Halle was het gisteren alleszins beschikbaar.

Geplaatst: 02 dec 2007, 20:03
door Adler
overweg13 schreef:Al een tijdje, denk ik. In Halle was het gisteren alleszins beschikbaar.
In Mechelen hadden ze er verleden week nog geen.

Geplaatst: 02 dec 2007, 20:03
door Miljaarde
Miljaarde schreef:
overweg13 schreef:
Shrek schreef:het probleem dat jij aanhaalt is toch ook verholpen als ze hun site optimaal laten werken? papier is misschien romantischer, maar met een site kan je (niet dat de nmbs daar gebruik van maakt :roll: ) in real-time updaten en zo een echte meerwaarde hebben tegenover de papieren versie :P
Dat laatste is waar, maar er is ook een keerzijde aan: vroeger werden tussentijdse wijzigingen, tenzij ze echt dringend waren, gebundeld rond de datum van het verschijnen van de bijvoegsels. Nu zijn er het hele jaar door wijzigingen. Dat is zeker geen voordeel.
De planner werkt naar behoren als je een eenvoudige verbinding moet opzoeken. Zoals hier al eerder gezegd is: daar heb je als frequent gebruiker en belangstellende nauwelijks behoefte aan. Zodra het allemaal wat ingewikkelder wordt (bijvoorbeeld 2 aansluitingen en nog een bus erbij) wordt het boeltje onbetrouwbaar. Dan doe ik wat ik vroeger ook deed: het traject opsplitsen in deeltrajecten, eventueel met raadpleging van De Lijn en de TEC.
Dé reden waarom het spoorboekje moet blijven bestaan is, dat je het overal kan meenemen en dus ook raadplegen. Dat kan interessant zijn als je een vergadering wil verlaten op een geschikt moment, als je onderweg plots van idee verandert of als je reis onverwacht anders verloopt dan gepland. En zelfs als er internet zou zijn op de trein, zou je nog altijd niets zijn met de elektronische planner, omdat die nog altijd geen rekening houdt met onverwachte gebeurtenissen.
Het ergste is wel dat er nu razendsnel een generatie komt, zelfs van treinfreaks, die het boekje niet meer kunnen gebruiken.
Ik denk zelfs dat er hier jonge gasten zitten die de hele discussie een beetje meewarig bekijken, laat staan begrijpen, maar ik vermoed dat weinigen er inderdaad nog in slagen het boekje met het inzicht en de snelheid van onze generatie te gebruiken.
ik kan me daar niet echt mee bezighouden, ik ben nooit gehaast want ik werk bij de NMBS: ik verplaats me zo weinig mogelijk en ik voel me gevangen in een star overheidssysteem. Aan Leterme zeg ik dus: Privatiseer de nmbs voor een prikje aan de leden van dit forum zodat zij de nmbs winsten kunnen opsouperen aan de lay-out van deze site en aan de uitbouw van hun nageslacht.

Hoogachtend,

Miljaarde
Beste,

Gelieve uw onnozel commentaar voor uzelf te houden. Dit is een ernstig forum en we dulden dus niet dat er hier gezeverd wordt. Als u wilt lachen met andere mensen, doe dat dan in uw eigen vrije tijd en verkwansel mijn tijd niet aan het schrijven van overbodige reacties! Begrepen?

En wat de lay-out betreft: als u het beter kunt, doe het dan vooral zelf. HONDERDEN uren is er al ingestoken, dus is het maar normaal zeker dat de makers een vergoeding van de nmbs eisen zeker?

Gelieve dus voortaan eerst na te denken vooraleer u hier nog iets post,

Ik dank u.

Met vriendelijke groet,
Miljaarde

Geplaatst: 03 dec 2007, 09:51
door Adler
Miljaarde, waarom antwoord jij op je eigen berichten ?
Een gespleten persoonlijkheid ?

Geplaatst: 03 dec 2007, 10:07
door Miljaarde
Adler schreef:Miljaarde, waarom antwoord jij op je eigen berichten ?
Een gespleten persoonlijkheid ?

gewoon voor de lol, niet teveel achter zoeken

Geplaatst: 03 dec 2007, 12:36
door Henk
In West-Vlaanderen is men erachter gekomen dat van de IC-C-treinen Kortrijk-Oostende de dienstregeling van de weekdagen ook in de tabellen van het weekend terechtgekomen is (tabel 50a en 66). Daardoor staan er in de weekendtabellen een aantal vroege treinen die niet bestaan... Vanmorgen deelde men in een aantal stations daarom een erratumblad uit (ook bij sommige P-treinen staan er fouten), met daarbij ook de excuses van de hr. S'Heeren voor de slechte kwaliteit van de regioboekjes (en dus van het gehele spoorboekje). "Verandering van software" wordt als reden opgeven, maar men zoekt naar een oplossing...

Geplaatst: 03 dec 2007, 12:53
door Adler
Henk schreef:In West-Vlaanderen is men erachter gekomen dat van de IC-C-treinen Kortrijk-Oostende de dienstregeling van de weekdagen ook in de tabellen van het weekend terechtgekomen is (tabel 50a en 66). Daardoor staan er in de weekendtabellen een aantal vroege treinen die niet bestaan... Vanmorgen deelde men in een aantal stations daarom een erratumblad uit (ook bij sommige P-treinen staan er fouten), met daarbij ook de excuses van de hr. S'Heeren voor de slechte kwaliteit van de regioboekjes (en dus van het gehele spoorboekje). "Verandering van software" wordt als reden opgeven, maar men zoekt naar een oplossing...
De regioboekjes staan inderdaad vol fouten, onbegrijpelijk.
Vroeger was de verantwoordelijke uitgever Michel Jadot maar die heeft het nu waarschijnlijk veel te druk als Directeur-Generaal van die 4 overgebleven internationale treinen.

Geplaatst: 03 dec 2007, 17:39
door treinbruno
groentje schreef:Vrijdagavond heb ik in Sint-Niklaas mijn bon voor het nieuwe boekje omgeruild. Ik mis toch wel heel erg de lijnnummering op elke pagina, alsook de schematische voorstelling van de lijn die nu alleen nog maar aan het begin van elke tabel komt. Het vertraagt toch wel het zoektempo...
ik heb met een bic op elke pagina beneden de lijnnummer geschreven.

is maar 20 minutjes werk

(en ik mis ook de bon voor het spoorboekje van de volgende dienstregeling ( juni en december )

Geplaatst: 04 dec 2007, 17:25
door wrpint
treinbruno schreef:
groentje schreef:Vrijdagavond heb ik in Sint-Niklaas mijn bon voor het nieuwe boekje omgeruild. Ik mis toch wel heel erg de lijnnummering op elke pagina, alsook de schematische voorstelling van de lijn die nu alleen nog maar aan het begin van elke tabel komt. Het vertraagt toch wel het zoektempo...
Ik mis dit ook. Het vorige spoorboekje was handiger in gebruik, maar dit exemplaar zal ook nog wel wennen.De lijnnumering handmatig erbij schrijven, vind ik maar niets. Ik wil dat mijn exemplaar "maagdelijk blijft" ;-)

Ik heb toch wat moeite moeten doen om de bon ingeruild te krijgen. In Vilvoorde wilde gisteren de loketdame het niet riskeren om mij het spoorboekje mee te geven in ruil voor de bon. Ze wilde wel het bijvoegsel van juni geven, maar ik legde uit dat ik dat al met een andere bon had ingeruild. Gisteren in Brussel-Noord wist de bediende ook van niets, maar hij ging wel even bellen tijdens de kantooruren voor meer info. Vandaag toch nog maar eens een poging ondernomen in opnieuw Noord, en deze keer ging het zonder problemen.
Nu ja, als er in het vorige boekje geen bon zat, had ik dit jaar het boekje ook wel zo gekocht, al moet mij toch van het hart dat het vorige handiger was, maar ja een gegeven paard mag men niet in de bek kijken, niet waar.

Geplaatst: 04 dec 2007, 17:34
door Steven
zonder problemen een boek gekregen in het station van merchtem in ruil voor de bon uit het vorige boekje

Geplaatst: 04 dec 2007, 19:44
door am62
Steven schreef:zonder problemen een boek gekregen in het station van merchtem in ruil voor de bon uit het vorige boekje
Idem te Geraardsbergen !

Geplaatst: 04 dec 2007, 19:51
door enrico
Ben vandaag het spoorboekje gaan halen met de waardebon van vorige jaar in gent
moet zeggen ziet er wel overzichtelijk uit

Geplaatst: 08 dec 2007, 06:43
door Adler
overweg13 schreef: Men is inderdaad nogal kort door de bocht gegaan...
Ik heb gisterenavond eindelijk ook een spoorboekje kunnen kopen in Mechelen. Toen ik op weg naar huis de inleidende tekst begon te lezen, kon ik mijn ogen niet geloven.
In de Nederlandse tekst van amper 4 pagina's heb ik niet minder dan 13 fouten gevonden.
Ik som ze even op:
p.12: ere en ipv er een
p.13: aanko-mststation (verkeerd gesplitst)
p.13: ... waarbij de resultaten kunnen worden gemustreerd met een kaart... (wat is in godsnaam gemustreerd ?)
p.13: bestellen van een ARI-CD (zie hierna) (staat er boven )
p.13: bekort (geen nederlands)
p.14: ge'affiches (ipv gele affiches)
p.14: bes-chikking (verkeerd gesplitst)
p.14: vnumeriek toestel
p.15: problem ( twee maal ipv probleem)
p.15: specia/e (ipv speciale)
p.15: meet e (ipv mee te)
p.15: heft (ipv heeft)

Dit is niet te begrijpen, zelfs een klein kind zou nog niet zo veel fouten schrijven op 4 bladzijden.
De Duitse tekst is zo mogelijk nog slechter. Die staat niet enkel vol spelfouten en niet bestaande woorden, maar ook de zinsbouw is soms echt belachelijk. Dit is duidelijk geschreven door iemand die geen Duits kent.
Merkwaardig genoeg bevat de Franse en de Engelse tekst maar enkele spelfouten.
Waar is men eigenlijk mee bezig bij de NMBS ?
Vroeger vond men in het begin van het spoorboekje ook elke keer een welkomstwoord van de Directeur-generaal reizigers, maar ook dit vindt de heer S'heeren blijkbaar allemaal niet meer nodig. Ik vind zelfs nergens een verantwoordelijke uitgever.
Ik weet ook dat men geen spoorboekje koopt omwille van de inleidende tekst, maar ik vind dat een dergelijke verregaande slordigheid met 13 fouten op 4 pagina's tekst (waar trouwens nauwelijks iets nuttigs instaat) niet kan voor een nationale spoorwegmaatschappij.
Ook de hele layout van de tekst lijkt nergens op en ziet er heel amateuristisch uit.
Als Leo Pardon nog Directeur-generaal was, was dit ondenkbaar geweest.
Hadden S'heeren of Descheemaecker dan echt geen 10 minuten tijd om even die tekst te lezen voor het op duizenden exemplaren gedrukt wordt?
Dit is het uithangbord van hun maatschappij en die tekst doet mij meer denken aan een bladje van een plaatselijke jeugdvereniging (zelfs die zouden het nog veel beter doen).
Ik zal hierover klacht indienen bij de klantendienst en zo nodig bij de ombudsman, dit kan voor mij niet meer.
Dit is niet meer kort door de bocht gaan maar amateuristisch geknoei.
Het bewijst nog maar eens de totale onbekwaamheid van de NMBS-top.

Geplaatst: 08 dec 2007, 08:08
door Bibke
Adler schreef:Waar is men eigenlijk mee bezig bij de NMBS ?
Non Quality

Is trouwens ook een vorm van kwaliteit :wink: