Pagina 4 van 15
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 26 apr 2008, 21:47
door Ruben
Webster23 schreef:Om nog eens terug te komen op de IC-E verbinding, je hebt mss wel 50% kans om M6 rijtuigen te hebben, maar ik neem nu al een paar dagen in leuven om 16.07u (toch al spits denk ik) die trein en het zijn AM96 en ipv 4 stellen zijn het er telkens maar 3.
Het zijn telkens dezelfde treinen die met M6 en MS96 rijden. Als je dus altijd de trein van 16.07u neemt, is het inderdaad ofwel altijd M6, ofwel altijd MS96 (in dit geval dus het laatste blijkbaar).
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 27 apr 2008, 07:40
door rvdborgt
Vank schreef:Vanaf 2012 zal de trein Brussel-Gent 29 min. rijden i.p.v. 36 min.
Vanaf 2018 zal de trein Gent-Brugge 19 min. rijden i.p.v. 23 min.
Waarbij opgemerkt moet worden dat beide huidige rijtijden opgerekt zijn i.v.m. werkzaamheden. De werkelijke winst is veel kleiner.
Groetjes,
Rian
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 27 apr 2008, 10:55
door Ernie
Vank schreef:
Vanaf 2012 zal de trein Brussel-Gent 29 min. rijden i.p.v. 36 min.
Vanaf 2018 zal de trein Gent-Brugge 19 min. rijden i.p.v. 23 min.
Wat zowat neerkomt op de rittijden van een twee à drietal jaar geleden...
Hopelijk boeken we ooit eens een effectieve vooruitgang op de 50A.
De laatste jaren doet men er op de 50A ieder jaar enkele minuten langer over om van Brugge naar Brussel te geraken

Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 27 apr 2008, 11:25
door Vank
Ernie schreef:Vank schreef:
Vanaf 2012 zal de trein Brussel-Gent 29 min. rijden i.p.v. 36 min.
Vanaf 2018 zal de trein Gent-Brugge 19 min. rijden i.p.v. 23 min.
Wat zowat neerkomt op de rittijden van een twee à drietal jaar geleden...
Hopelijk boeken we ooit eens een effectieve vooruitgang op de 50A.
De laatste jaren doet men er op de 50A ieder jaar enkele minuten langer over om van Brugge naar Brussel te geraken

Is dat zo? Dat wist ik niet!
Maar die vertragingen komen toch door de werken? En er zit niet veel beterschap in met de komende werken aan het Sint-Pieters station (nog wat extra vertragingen).
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 27 apr 2008, 12:07
door overweg13
Dag
Ter vergelijking: in 1984 (bij de invoering van IC-IR): de treinen met breaks (Knokke/Blankenberge enz.) tussen Brussel en Gent 26', de gesleepte treinen (27 met M4 of 16/18 met I10): 28'. Tussen Brussel-Noord en Leuven 16' voor treinen met breaks.
Nu moet eerlijkheidshalve toegegeven worden dat er dan echt niet veel mocht gebeuren onderweg. Op lijn 50A werd dat enigszins opgevangen door de relatief ruime stops in Gent en Brugge, maar ook op de lijnen 161/162 moest het allemaal erg snel gaan: 13' tussen Brussel-LW en Ottignies, om maar één voorbeeldje te geven. Het volstond dat er 50 scouts of 4 fietsen mee moesten om vertraging te hebben, met nauwelijks kans op inlopen.
Nu er meer treinen rijden met meer reizigers lijkt dat niet meer doenbaar. Maar bepaalde dienstregelingen zijn toch wel erg ruim bemeten. Dat heeft natuurlijk ook voordelen: gisteren vertrokken we met 4 minuten vertraging uit Ottignies, als gevolg van rijden op tegenspoor en vertragingszones tussen Mont-Saint-Guibert en Ottignies. Toch kwamen we op tijd in Brussel-Lx aan, doordat op dat baanvak vrijwel normaal gereden kon worden. Andersom werkt zoiets uiteraard ook.
Persoonlijk heb ik de neiging om stiptheid boven snelheid te kiezen. Ik word niet nerveus als mijn trein wat langer stilstaat in een station omdat hij te vroeg is, wel als ik vrees dat mijn aansluiting in het gedrang komt.
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 27 apr 2008, 13:28
door Vank
overweg13 schreef:Dag
Ter vergelijking: in 1984 (bij de invoering van IC-IR): de treinen met breaks (Knokke/Blankenberge enz.) tussen Brussel en Gent 26', de gesleepte treinen (27 met M4 of 16/18 met I10): 28'. Tussen Brussel-Noord en Leuven 16' voor treinen met breaks.
Nu moet eerlijkheidshalve toegegeven worden dat er dan echt niet veel mocht gebeuren onderweg. Op lijn 50A werd dat enigszins opgevangen door de relatief ruime stops in Gent en Brugge, maar ook op de lijnen 161/162 moest het allemaal erg snel gaan: 13' tussen Brussel-LW en Ottignies, om maar één voorbeeldje te geven. Het volstond dat er 50 scouts of 4 fietsen mee moesten om vertraging te hebben, met nauwelijks kans op inlopen.
Nu er meer treinen rijden met meer reizigers lijkt dat niet meer doenbaar. Maar bepaalde dienstregelingen zijn toch wel erg ruim bemeten. Dat heeft natuurlijk ook voordelen: gisteren vertrokken we met 4 minuten vertraging uit Ottignies, als gevolg van rijden op tegenspoor en vertragingszones tussen Mont-Saint-Guibert en Ottignies. Toch kwamen we op tijd in Brussel-Lx aan, doordat op dat baanvak vrijwel normaal gereden kon worden. Andersom werkt zoiets uiteraard ook.
Persoonlijk heb ik de neiging om stiptheid boven snelheid te kiezen. Ik word niet nerveus als mijn trein wat langer stilstaat in een station omdat hij te vroeg is, wel als ik vrees dat mijn aansluiting in het gedrang komt.
Daar geef ik je gelijk in.
Ik weet niet of er al een topic is over de Maglev deze behaalde een snelheid van 581km/u (30km in 7 min.

)
Laat ons hopen dat het probleem met dat (on)koppelen snel opgelost is.
Zodat we terug meer dubbeldeksrijtuigen zien passeren langs de 50a.
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 27 apr 2008, 13:42
door Ruben
rvdborgt schreef:Vank schreef:Vanaf 2012 zal de trein Brussel-Gent 29 min. rijden i.p.v. 36 min.
Vanaf 2018 zal de trein Gent-Brugge 19 min. rijden i.p.v. 23 min.
Waarbij opgemerkt moet worden dat beide huidige rijtijden opgerekt zijn i.v.m. werkzaamheden. De werkelijke winst is veel kleiner.
Groetjes,
Rian
Klopt. Voor de werken aan de inrit in Gent deden twee van de drie IC's het traject Brugge-Gent in 20 min., de andere deed er 21 min. over.
De IC E deed Brugge-Brussel-Zuid in 50 min., de IC A iets langer.
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 27 apr 2008, 15:12
door rvdborgt
Ruben schreef:rvdborgt schreef:Vank schreef:Vanaf 2012 zal de trein Brussel-Gent 29 min. rijden i.p.v. 36 min.
Vanaf 2018 zal de trein Gent-Brugge 19 min. rijden i.p.v. 23 min.
Waarbij opgemerkt moet worden dat beide huidige rijtijden opgerekt zijn i.v.m. werkzaamheden. De werkelijke winst is veel kleiner.
Klopt. Voor de werken aan de inrit in Gent deden twee van de drie IC's het traject Brugge-Gent in 20 min., de andere deed er 21 min. over.
De IC E deed Brugge-Brussel-Zuid in 50 min., de IC A iets langer.
De door Vank genoemde rijtijden Gent - Brussel lijken wel betrekking te hebben op Gent - Brussel-Centraal. Gent - Brussel-Zuid was vorig jaar nog 27' (incl. 2' buffer), nu is dat 31', behalve voor IC E, die onlangs weer 2' is ingekort naar 29'.
Groetjes,
Rian
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 27 apr 2008, 23:02
door bresjt
Lukas schreef:Hoi,
Vandaag reed de IC-E 1533 in zijn geheel door naar Blankenberge althans dit stond er op de treinaankondiger in Leuven.
Lukas
De IC - E rijdt normaal in zijn geheel door naar knokke, en dan is er een navette trein naar blankenberge, maar door de verwachte drukte van dit weekend in blankenberge met de wandeltocht, is besloten deze M6'en naar blankenberge te sturen
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 28 apr 2008, 20:48
door Trainspotterke
Ruben schreef:rvdborgt schreef:Vank schreef:Vanaf 2012 zal de trein Brussel-Gent 29 min. rijden i.p.v. 36 min.
Vanaf 2018 zal de trein Gent-Brugge 19 min. rijden i.p.v. 23 min.
Waarbij opgemerkt moet worden dat beide huidige rijtijden opgerekt zijn i.v.m. werkzaamheden. De werkelijke winst is veel kleiner.
Groetjes,
Rian
Klopt. Voor de werken aan de inrit in Gent deden twee van de drie IC's het traject Brugge-Gent in 20 min., de andere deed er 21 min. over.
De IC E deed Brugge-Brussel-Zuid in 50 min., de IC A iets langer.
De IC A kan de rit Brugge - Gent nog altijd in precies 20 minuten afleggen!
De IC E doet er een minuutje langer over, aangezien die maar aan 40 mag buitenrijden in Brugge.
Over een paar maanden zal het zelfs weer wat sneller kunnen binnenrijden in Gent-Sint-Pieters, éénmaal de fly over het huidige A-spoor (Gent - Brugge) zal afgewerkt zijn. Nu moet er namelijk al even voor Drongen afgeremd worden tot 90 km/u, die ze net voor de Ringvaart (waar de treinen momenteel op het toekomstige traagspoor vliegen) moeten behaald hebben, meteen gevolgd door een snelheidsbeperking tot 60 km/u, met oorsprong aan de Sneppebrug.
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 01 mei 2008, 21:41
door Ruben
Dag allemaal.
Ik heb vandaag om 11.02u de IC E naar Knokke/Blankenberge genomen. De trein bestond uit M6-rijtuigen en werd gesplitst in Brugge. Ik ben in Brugge afgestapt en ben dus niet blijven kijken om te zien of het lukte, maar het was alleszins de bedoeling. Op hetzelfde uur in Leuven passeert er ook een IC E in de andere richting, daarvan werd aangekondigd dat hij volledig naar Genk zou rijden, en dat de reizigers naar Luik in Landen moesten overstappen.
Groetjes
Ruben
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 01 mei 2008, 21:59
door Thalys 9409
In Brugge gaan ze komend weekend (morgen , zaterdag en zondag testen uitvoeren ) deze worden ontkoppeld . Maar reservematerieel is aanwezig alsook een bestuurder die van platon is . ik weet niet of dit in Landen ook het geval is .
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 02 mei 2008, 15:24
door Molenbruch Y.
Dag,
Ik heb gisteren (01/05/08), tijdens een rit van Limburg naar zee en terug, volgende waarnemingen kunnen doen:
* Tussen Luik en Landen en terug wordt er nog steeds met aparte pendeltreinen gewerkt, dat was althans het geval voor de ritten 1533 (1733) en 1520 (1720).
* Te Brugge werd er bij alle ritten die ik gezien heb wél ontkoppeld (en met succes). Het ging om de 1532, 1539 en de 1540. Ook in de omgekeerde richting lukte het koppelen van beide delen van de 1520 zonder problemen.
* Onderweg tussen Brugge en Landen reed de 1542 met een volledige stam van 2x 5M6 (en dus geen enkele stammen, hetgeen erop zou wijzen dat er ergens een koppeling mislukt zou zijn). Verder zag ik nog de 1510, 1511, 1512, 1541 en 1543, maar deze reden allen met AM96's.
Groeten,
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 02 mei 2008, 15:28
door Molenbruch Y.
Ik heb vandaag om 11.02u de IC E naar Knokke/Blankenberge genomen. De trein bestond uit M6-rijtuigen en werd gesplitst in Brugge. Ik ben in Brugge afgestapt en ben dus niet blijven kijken om te zien of het lukte, maar het was alleszins de bedoeling.
Dag,
Ervan uitgaande dat je het hebt over het vertrek van 11.02u te Leuven, kan je dus uit mijn vorige bericht het antwoord op je vraag afleiden: de splitising van de 1532 is weldegelijk gelukt.
Groeten,
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 03 mei 2008, 21:02
door Daan
www.wtv.be schreef:NMBS test ontkoppeling van dubbeldektreinen Knokke-Blankenberge
De NMBS doet tijdens het verlengde weekend testen om de dubbeldektreinen van Blankenberge en Knokke naar Brussel en omgekeerd alsnog vlot te splitsen en te koppelen in Brugge. Al maanden zijn er heel veel klachten over de lange reistijd.
Aanvankelijk werden de nieuwe dubbeldektreinen van en naar Knokke en Blankenberge ook gesplitst en gekoppeld in Brugge, maar dat duurde meer dan twee uur. De nieuwe treinen waren er niet voldoende op ingesteld. De NMBS besliste dan maar het probleem met een overstap op te lossen, maar dat nam het ongenoegen bij de pendelaars niet weg.
Nu zijn de treinstellen aangepast zodat splitsen en koppelen binnen de 8 minuten zou moeten kunnen. Of de NMBS daarin slaagt zal ondermeer blijken uit de tests tijdens dit verlengde weekend.