Zo en was is uw conclusie nu?Enghien is en blijft een Waalse stad met faciliteiten voor Vlamingen..of je dat graag hebt of nietoverweg13 schreef:...en die zal zoals de Graaf van Vlaanderen waarschijnlijk wel Frans gesproken hebben!nighttrain schreef: Enghien is gesticht door graaf Englebert d'Enghien in de 11 eeuw na Christus.
Dat je Enghien op zijn Frans moet uitspreken in zijn historische context is niet zo zeker. In de dialecten uit de buurt bestaan 2 vormen: Engen en Engien, dat laatste dus op zijn Nederlands uitgesproken, rijmend op gezien.
Als je nog verder terug wil dan je vriend Engelbert, dan kom je bij Ada, een Germaan, terecht: Ada-inga-heim, (inga zoals in Karolingen en Merovingen, heim zoals in heimwee, en in het Engelse home): dus het huis van de nakomelingen van Ada.
Politiek: Belgie en exit Leterme 1
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Politiek: Belgie en exit Leterme 1
Re: Politiek: Belgie en exit Leterme 1
Mijn beste vriend, ik denk dat je je van vijand vergist. Ik heb nergens ontkend dat Enghien/Edingen op dit ogenblik een Waalse stad is met faciliteiten voor Nederlandstaligen. Dat is gewoon een feit. Ik heb wel aangetoond dat Edingen van oorsprong Germaans is, zoals een hele boel dorpen langs de taalgrens, met andere woorden, de Franstaligen kunnen wel op grond van de huidige situatie Edingen een Waalse stad noemen, maar niet op historische gronden. En voor de rest laat dat me koud. Jij hebt net geprobeerd aan te tonen dat Edingen ook historisch gesproken een Waalse stad is, en dat is flauwekul. Dat de grens Germaans/Romaans in de loop van de geschiedenis naar het noorden verschoven is, ten nadele van Vlaanderen is gewoon een feit. Ik lig daar niet eens wakker van, omdat ik de hele heisa rond taalgrenzen e.d. compleet aan mij voorbij laat gaan.nighttrain schreef:Zo en was is uw conclusie nu?Enghien is en blijft een Waalse stad met faciliteiten voor Vlamingen..of je dat graag hebt of niet
Wel leuk om vast te stellen wat de dialoog in dit landje voor sommige mensen onmogelijk maakt: je kiest er willekeurig iemand uit met wie je in de clinch wil gaan, je verkoopt wat halve waarheden en het spel zit op de wagen. Heb je er al eens aan gedacht om in de politiek te gaan?
Tussen haakjes: voor je er aan denkt om hier op te antwoorden: in dit forum bestaat een functie waarmee je al de berichten van een of andere deelnemer kunt oproepen. Tik eens "overweg13" in, lees rustig al mijn bijdragen, en trek dan je conclusie. Tot over een paar maanden...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Politiek: Belgie en exit Leterme 1
Voor alle duidelijkheid en om de waarheid geen geweld aan te doen: Zwitserland is GEEN confederale staat maar een Federale zoals België.En dit sinds 1848.Steven schreef:misschien moeten we gewoon naar de zwitsers kijken en er een confederale staat van maken
Zonder een vergelijking te willen maken in detail over de bevoegdheden van ieder kanton;
En dit ondanks zijn eventueel misleidende benaming "conféderation Suisse of Confederazione svizzera";
Daar er een Zwitserse bondspresident is en 7 ministers.
Ze zijn ooit confederaal geweest net zoals de USA maar geevolueerd naar federalisme.Dus alles wat de USA en Zwitserland hebben ten heden dage is geen confederalisme(samenwerkingsverband tussen hun staten zonder overkoepelende president,grondwet,regering)
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Politiek: Belgie en exit Leterme 1
Het is niet de bedoeling de man te spelen of iemand willekeurig met iemand in de clinch te gaan,maar de "objectieve geschiedenis" heeft ook zijn waarden afhankelijk van de "bronnen"overweg13 schreef:Mijn beste vriend, ik denk dat je je van vijand vergist. Ik heb nergens ontkend dat Enghien/Edingen op dit ogenblik een Waalse stad is met faciliteiten voor Nederlandstaligen. Dat is gewoon een feit. Ik heb wel aangetoond dat Edingen van oorsprong Germaans is, zoals een hele boel dorpen langs de taalgrens, met andere woorden, de Franstaligen kunnen wel op grond van de huidige situatie Edingen een Waalse stad noemen, maar niet op historische gronden. En voor de "rest laat dat me koud. Jij hebt net geprobeerd aan te tonen dat Edingen ook historisch gesproken een Waalse stad is, en dat is flauwekul. Dat de grens Germaans/Romaans in de loop van de geschiedenis naar het noorden verschoven is, ten nadele van Vlaanderen is gewoon een feit. Ik lig daar niet eens wakker van, omdat ik de hele heisa rond taalgrenzen e.d. compleet aan mij voorbij laat gaan.nighttrain schreef:Zo en was is uw conclusie nu?Enghien is en blijft een Waalse stad met faciliteiten voor Vlamingen..of je dat graag hebt of niet
Wel leuk om vast te stellen wat de dialoog in dit landje voor sommige mensen onmogelijk maakt: je kiest er willekeurig iemand uit met wie je in de clinch wil gaan, je verkoopt wat halve waarheden en het spel zit op de wagen. Heb je er al eens aan gedacht om in de politiek te gaan?
Tussen haakjes: voor je er aan denkt om hier op te antwoorden: in dit forum bestaat een functie waarmee je al de berichten van een of andere deelnemer kunt oproepen. Tik eens "overweg13" in, lees rustig al mijn bijdragen, en trek dan je conclusie. Tot over een paar maanden...
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Politiek: Belgie en exit Leterme 1
dat is nu juist de foute perceptie die de mensen hebben over de huidige crisis(door de media).De vlamingen vragen meer autonomie maar geen specifieke splitsing.overweg13 schreef:nighttrain schreef: Wel leuk om vast te stellen wat de dialoog in dit landje voor sommige mensen onmogelijk maakt: je kiest er willekeurig iemand uit met wie je in de clinch wil gaan, je verkoopt wat halve waarheden en het spel zit op de wagen. Heb je er al eens aan gedacht om in de politiek te gaan?
.
De Waalse politiekers willen geen extra autonomie geven/krijgen maar hopen stiekem op een splising en verregaande samenwerking me Frankrijk!
Bewijzen?
aan wie en door wie zijn de volgende "Belgische kroonjuwelen" verkocht? dus maatschappijen die door de NV België ooit zijn gesticht en gesubsidieerd!
De générale maatschappij(societé générale)?
Tractebel?
Electrabel?
Distrigaz?
Brugeoise et Nivelles?
met wie gaan de waalse socialistische kopstukken onderhandelen? juist de Franse PS(Aubry /Hollande/Royal).
En dank zij dit alles blijft België het land met de hoogste belastingsdruk,laagste pensioenen.
Conclussie : jammer genoeg is al die communautaire heisa nodig om het echte eonomische slagveld en plunderingen te camoufleren.
Re: Politiek: Belgie en exit Leterme 1
je noemt BN ook in de lijst maar zover ik weet zitten die nu bij Bombardier (toch wat de B bertreft) en laat die nu canadees zijn.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Politiek: Belgie en exit Leterme 1
inderdaad vandaag zijn die van Bombardier en dit sinds eind 1988.Steven schreef:je noemt BN ook in de lijst maar zover ik weet zitten die nu bij Bombardier (toch wat de B bertreft) en laat die nu canadees zijn.
Maar herriner u het overnamegebeuren via Debenedetti in 1988 die via CERUS de Générale dus met haar filialen(Tractebel,electrabel,FN en BN enz) wou overnemen via een OPA(Offre public d'achat). Dis is uiteindelijk het Franse SUEZ geworden na tussenkomsten van het "hof".
Wie was op dit ogenblik eerste minister in Frankrijk juist ! Michel Rocard met Pierre Beregovoy als minister van Economie (beiden PS)
Het Franse Suez heeft het filliaal BN afgestoten aan het Canadese Bombardier.
Re: Politiek: Belgie en exit Leterme 1
Ik dacht dat er in de Belgische grondwet altijd iets over taalvrijheid gestaan heeft ("Het gebruik van de in België gebezigde talen is vrij"). Maar de praktijk is natuurlijk lang anders geweest, omdat de heersende klasse nu eenmaal Frans sprak en Wallonië tot voorbij halverwege de 20ste eeuw het rijkste deel van het land was.dentheo schreef: De belgische "onafhankelijkheid" was toch maar een Franse bezetting ??
Waarom duurde het anders bijna honderd jaar vooraleer het Nederlands officieel erkend werd... (tussen haakjes, zoiets komt deze week voor het Franse parlement ???
L'union fait la force.
Re: Politiek: Belgie en exit Leterme 1
de "heersende" klasse is nog steeds overwegend Frans volgens mij 

Re: Politiek: Belgie en exit Leterme 1
Er is een verschil tussen taalvrijheid en "officieel" erkende taal voor ambtenaren...KB schreef:Ik dacht dat er in de Belgische grondwet altijd iets over taalvrijheid gestaan heeft ("Het gebruik van de in België gebezigde talen is vrij"). Maar de praktijk is natuurlijk lang anders geweest, omdat de heersende klasse nu eenmaal Frans sprak en Wallonië tot voorbij halverwege de 20ste eeuw het rijkste deel van het land was.dentheo schreef: De belgische "onafhankelijkheid" was toch maar een Franse bezetting ??
Waarom duurde het anders bijna honderd jaar vooraleer het Nederlands officieel erkend werd... (tussen haakjes, zoiets komt deze week voor het Franse parlement ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Politiek: Belgie en exit Leterme 1
Lang voor de EU was het al mogelijk om zonder paspoort de trein naar Lille, Roosendaal of Aachen te nemen. In de 19de eeuw kon je door heel Europa reizen zonder identiteitsbewijs...Bartjedj schreef: @ Melle: De EU is helemaal geen misstap. Ga jij een paspoort halen als je de trein wilt nemen naar Lille, Rosendaal, Aachen,...? Zonder Europa geen Thalys-net. Dus de EU is zeker van nut. En van groot nut.
Re: Politiek: Belgie en exit Leterme 1
De NMBS is nog makkelijk op te lossen. Geef het het statuut van privé bedrijf, verdeel de aandelen over Vlaanderen en Wallonië en laat het gewoon beheerscontracten met Vlaanderen en Wallonië afsluiten.Bartjedj schreef:Splits België en maak een republiek: klinkt makkelijk, maar is het absoluut niet. Wat doe je met de NMBS, het leger, Brussel,...
Zou eigenlijk nu al voor een deel kunnen. Het Vlaams gewest wil meer bevoegdheden wat betreft spoorwegbeleid. Wel hier is mijn voorstel (voor het geval het federale België overleeft):
- Spoorweginfrastructuur wordt juridisch eigendom van het gewest waar het ligt.
- NMBS wordt een gewone NV, met de aandelen verdeeld over de federale overheid en de gewesten.
- NMBS sluit een beheersovereenkomst met de federale overheid voor het IC/IR netwerk.
- NMBS sluit overeenkomsten met Vlaanderen, Wallonië en Brussel voor het Gen, en het pendelverkeer naar de hoofdstad.
- Vlaams gewest sluit een overeenkomst met de NMBS (of een ander bedrijf) voor de regionale treinen in Vlaanderen. Idem voor Wallonië. Het is in dit scenario best mogelijk dat bepaalde lijnen onder de vlag van "De Lijn" komen. of door een buitenlandse operator uitgevoerd worden. (Omgekeerd kan de NMBS natuurlijk ook dingen naar lijnen in het buitenland).
- Infra wordt door de gewesten voor een symbolisch bedrag verpacht aan de hoofdoperator, die verantwoordelijk is voor het onderhoud, de dispatching en de vrije toegang moet waarborgen. Dat zal dus meestal de NMBS zijn, maar dat kan ook De Lijn zijn, of het havenbedrijf voor de sporen in de Antwerpse haven....
Een en ander is een combinatie van constructies die je nu al werkend kan zien in bijvoorbeeld Duitsland of Zwitserland, en dat met best goede resultaten.
Re: Politiek: Belgie en exit Leterme 1
ai ai Als infrastructuur die eigendom gaat worden van het gewest, voor bepaalde lijnen (zeker voor lijn 2) is dat een grote ramp. Deze lijn veranderd over haar lengte liefst 5 (ja VIJF, vlaanderen, wallonie, vlaanderen, wallonie, vlaanderen, wallonie) keer van gewest. Dit is niet de enige lijn die daar last van zou hebben, de lijn 161 loopt ook over drie gewesten (brusselse, vlaamse en waalse).
Re: Politiek: Belgie en exit Leterme 1
Is bij autostrades nu ook al zo..... valt niet zo erg op...Steven schreef:ai ai Als infrastructuur die eigendom gaat worden van het gewest, voor bepaalde lijnen (zeker voor lijn 2) is dat een grote ramp. Deze lijn veranderd over haar lengte liefst 5 (ja VIJF, vlaanderen, wallonie, vlaanderen, wallonie, vlaanderen, wallonie) keer van gewest. Dit is niet de enige lijn die daar last van zou hebben, de lijn 161 loopt ook over drie gewesten (brusselse, vlaamse en waalse).
En ik ben er bijna zeker van dat Vlaanderen dan prompt sporen begint te leggen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Politiek: Belgie en exit Leterme 1
tja maar bij sporen ervaar ik dat toch anders, iedereen wil het profijt maar niet de centen er insteken en je weet hoe dat soms gaat om die paar meter die net op de grens zelf ligt.dentheo schreef: Is bij autostrades nu ook al zo..... valt niet zo erg op...
En ik ben er bijna zeker van dat Vlaanderen dan prompt sporen begint te leggen...