Ik denk dat als een conducteur je daar ziet uitstappen hij je toch nog een boete kan uitschrijven...Hogersluys schreef:Dat is een interessant voorbeeld, wat als jij bijvoorbeeld in Dave-Saint-Martin was afgestapt? (er natuurlijk van uitgaande dat je ipv de IC trein de L-trein nam. Dan had jij perfect legaal een duurdere reis met een goedkoper ticket gemaakt, je bent je eindstation immers niet 'voorbijgereden'.wjb87 schreef:Ik ben laatst vanuit Nederland (grensovergang Visé) naar Barvaux gegaan. Ik vertrok met de IC van 10:09 uit Maastricht naar Liège-Guillemins, die daar om 10:39 aankwam. Dan had ik daar tot 12:22 kunnen wachten op de L-trein naar Jemelle, die om 13:12 in Barvaux zou aankomen. Ik heb echter vanuit Liège-Guillemins om 10:47 de IC genomen naar Namur (11:27), toen om 11:41 de IC naar Marloie (12:14) en daarvandaan om 12:30 de L-trein waarmee ik om 12:48 vanuit de andere richting in Barvaux aankwam. Terug ben ik via de korte route naar Liège gegaan en zodoende had ik een prachtig rondje Ardennen voor slechts 15 euro!
Tijdens een reisweg langs het vertrekstation passeren
Re: Tijdens een reisweg langs het vertrekstation passeren
Je moet ze hier toch ook werkelijk alles uitleggen, hé. Waar bestaat die Bundel I eigenlijk voor? Goed dus: Artikel 14 - §2 (pag. 20):K V B schreef:Ik denk dat als een conducteur je daar ziet uitstappen hij je toch nog een boete kan uitschrijven...Hogersluys schreef:Dat is een interessant voorbeeld, wat als jij bijvoorbeeld in Dave-Saint-Martin was afgestapt? (er natuurlijk van uitgaande dat je ipv de IC trein de L-trein nam. Dan had jij perfect legaal een duurdere reis met een goedkoper ticket gemaakt, je bent je eindstation immers niet 'voorbijgereden'.wjb87 schreef:Ik ben laatst vanuit Nederland (grensovergang Visé) naar Barvaux gegaan. Ik vertrok met de IC van 10:09 uit Maastricht naar Liège-Guillemins, die daar om 10:39 aankwam. Dan had ik daar tot 12:22 kunnen wachten op de L-trein naar Jemelle, die om 13:12 in Barvaux zou aankomen. Ik heb echter vanuit Liège-Guillemins om 10:47 de IC genomen naar Namur (11:27), toen om 11:41 de IC naar Marloie (12:14) en daarvandaan om 12:30 de L-trein waarmee ik om 12:48 vanuit de andere richting in Barvaux aankwam. Terug ben ik via de korte route naar Liège gegaan en zodoende had ik een prachtig rondje Ardennen voor slechts 15 euro!
Indien het biljet geen enkele reisweg vermeldt, mag de klant reizen langs eender welke reisweg die de uiterste punten en/of knooppunten van het treintraject, vermeld op het biljet, met elkaar verbindt, doch uitsluitend in doorgaand verkeer, dit wil zeggen zonder reisonderbreking in de tussenstations (behalve voor het via-biljet) of zonder af te zien van een gedeelte van de reisweg en indien hij met de genomen treinen
1. zijn bestemming vlugger kan bereiken of
2. niet moet overstappen op een andere trein. De reiziger mag daarvoor de duur van zijn reis met maximum 30 minuten verlengen.
En nee, dat geval van Wetteren/Melle valt hier niet onder, want dat wordt dan weer verboden in §3 van hetzelfde artikel.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Hallo,
Dat lijkt me helemaal niet legaal... De controleur van de L-trein Namur-Ciney die je neemt tot Dave St Martin zal je beboeten, het gebruik van die L-trein versnelt de reis naar Barvaux namelijk niet.Hogersluys schreef:Dat is een interessant voorbeeld, wat als jij bijvoorbeeld in Dave-Saint-Martin was afgestapt? (er natuurlijk van uitgaande dat je ipv de IC trein de L-trein nam. Dan had jij perfect legaal een duurdere reis met een goedkoper ticket gemaakt, je bent je eindstation immers niet 'voorbijgereden'.wjb87 schreef:Ik ben laatst vanuit Nederland (grensovergang Visé) naar Barvaux gegaan. Ik vertrok met de IC van 10:09 uit Maastricht naar Liège-Guillemins, die daar om 10:39 aankwam. Dan had ik daar tot 12:22 kunnen wachten op de L-trein naar Jemelle, die om 13:12 in Barvaux zou aankomen. Ik heb echter vanuit Liège-Guillemins om 10:47 de IC genomen naar Namur (11:27), toen om 11:41 de IC naar Marloie (12:14) en daarvandaan om 12:30 de L-trein waarmee ik om 12:48 vanuit de andere richting in Barvaux aankwam. Terug ben ik via de korte route naar Liège gegaan en zodoende had ik een prachtig rondje Ardennen voor slechts 15 euro! :D
-
naar ciney kun je dan wel op die manier, maar met mijn campus barvaux neem ik ook soms de L trein, het versnelt de reis niet, maar vertraagt hem ook niet, en nog nooit heeft een conducteur er wat van gezegt 

Ik zie niet in waarom Ciney wel zou kunnen. Het principe is toch duidelijk: als je een in afstand langere reisweg volgt (= een omweg maakt) omdat je zo sneller op je eindbestemming aankomt, dan ben je ook verplicht om tot je eindbestemming te reizen.treinbruno schreef:naar ciney kun je dan wel op die manier, maar met mijn campus barvaux neem ik ook soms de L trein, het versnelt de reis niet, maar vertraagt hem ook niet, en nog nooit heeft een conducteur er wat van gezegt
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
de tbg gaat je niet achtervolgen eh als je wegloopt xD

M.a.w. als je zeker bent dat ze niet zullen pakken, is alles toegelaten. Mooie mentaliteit. Spijtig genoeg maar al te vaak de realiteit, in alle geledingen van de samenleving. Precies daarom is het zo lekker leven in deze tijden.treinbruno schreef:de tbg gaat je niet achtervolgen eh als je wegloopt xD
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
Ik ken de exacte dienstregeling niet. Maar er even van uitgaand dat de reis zelfs met de L-trein vlugger is, lijkt het me perfect legaal met een goedkoper ticket in Dave-Saint-Michel af te stappen. De stoptrein Herstal - Luik - Jemelle rijdt immers maar om de 2 uur. Let wel: dit is slechts een theoretische oefening. Ik denk niet dat iemand hier doelbewust gaat frauderen door dit in de praktijk om te zetten.bw494674 schreef: Dat lijkt me helemaal niet legaal... De controleur van de L-trein Namur-Ciney die je neemt tot Dave St Martin zal je beboeten, het gebruik van die L-trein versnelt de reis naar Barvaux namelijk niet.
Laatst gewijzigd door Hogersluys op 19 jul 2009, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
het lijkt soms alsof je hier tegen de muren praat...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
Jaja, de bundel zeker? Waar bestaat dit forum voor als je elke discussie bij voorbaat elimineert door te wijzen dat het 'ergens' op internet staat?
1. Het staat niet ergens op internet. Het staat op een plaats waar elke zogenaamde treinamateur of hoe je dat ook wil noemen het blindelings zou moeten kunnen vinden.Hogersluys schreef:Jaja, de bundel zeker? Waar bestaat dit forum voor als je elke discussie bij voorbaat elimineert door te wijzen dat het 'ergens' op internet staat?
2. Wat is de zin van een discussie over dingen die duidelijk en ondubbelzinnig omschreven en beschreven staan? Je discussieert toch ook niet over het feit dat je van regen nat wordt. (Tenzij de discussie dan verwatert (!) tot het niveau van: als je onder een afdak staat word je niet nat. En dan weer een die zegt: maar als het afdak lekt?)
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Beste Vic,
Was het zoeken naar achterpoortjes (zonder daar per se grof misbruik van te maken!) nu niet juist een van de Belgische specialiteiten? De hele advocatuur staat of valt ermee, met die achterpoortjes. Ergens is het ook een ideale aansporing om de opsteller van de betrokken regels zijn huiswerk beter te laten doen...
Was het zoeken naar achterpoortjes (zonder daar per se grof misbruik van te maken!) nu niet juist een van de Belgische specialiteiten? De hele advocatuur staat of valt ermee, met die achterpoortjes. Ergens is het ook een ideale aansporing om de opsteller van de betrokken regels zijn huiswerk beter te laten doen...
Het is een dergelijke houding die ertoe leidt dat we tegen het gezonde verstand in de grootste drugboer uit de Belgische geschiedenis moeten laten gaan. En eerlijk gezegd: er zijn elementen in de reglementering van de NMBS die voor verbetering vatbaar zijn, maar in dit geval is "de bundel" toch wel bijzonder duidelijk, dacht ik.MIVB-reiziger schreef:Beste Vic,
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Vandaar dat ik zei: (zonder daar per se grof misbruik van te maken!).overweg13 schreef: Het is een dergelijke houding die ertoe leidt dat we tegen het gezonde verstand in de grootste drugboer uit de Belgische geschiedenis moeten laten gaan. En eerlijk gezegd: er zijn elementen in de reglementering van de NMBS die voor verbetering vatbaar zijn, maar in dit geval is "de bundel" toch wel bijzonder duidelijk, dacht ik.

je kan ook zodanig veel regels gaan opstellen dat niemand er nog zijn weg in zal vinden. je zal enkel iets onbruikbaar maken als je te veel regels gaat opstellen.