Pagina 4 van 4
Re: Nieuwe treinbotsing maar nipt vermeden
Geplaatst: 01 mar 2010, 09:51
door Steven
dat van het niet kunnen contacteren is vrij eenvoudig.
De gsm-r is vrij goed denken doch zijn er hier en daar nog zwarte gaatjes.
Voor de grond treinverbinding is dat idem
het alasca systeem werkt niet altijd perfect, heb al meermaals mogen vernemen dat als ik een oproep doe ik niet zou aangemeld zijn ondanks ik een sms stuurde. Dat is de reden waarom ik een afleverrapport gebruik. Ik krijg van sommige treinen maar mijn afleverrapport een uur na ik de trein gedaan heb. (indien aanmelden per sms, als het via de gps gebeurt heb ik er geen zicht op natuurlijk).
Re: Nieuwe treinbotsing maar nipt vermeden
Geplaatst: 01 mar 2010, 18:54
door dentheo
nighttrain schreef:
daarom de vraag van de treinbestuurders "geef ons materieel die ons beveilgd en ook ondubbelzinnig zegt wie of wat fout was!"
Groot gelijk, ze hebben de laatste twintig jaar al voor belachelijker dingen gestaakt. Hoeveel maal echter voor een goed systeem ?
En hun "vertegenwoordigers" in de direktie ???
Re: Nieuwe treinbotsing maar nipt vermeden
Geplaatst: 10 mar 2010, 10:42
door Adler
Volgens La Libre Belgique zou op vrijdag 5 maart opnieuw bijna een treinbotsing zijn gebeurd door een seinoverschrijding in Ukkel op lijn 124:
Un conducteur a brûlé un feu rouge le 5 mars entre Uccle et Rhode-St-Genèse. Il écope d’une mise à pied dans l’attente des résultats de l’enquête diligentée.
La série noire semble se poursuivre pour le groupe ferroviaire SNCB. Selon nos informations, une collision frontale du même type que celle du 15 février à Buizingen (18 morts) a été évitée de justesse le vendredi 5 mars. Ce jour-là, vers 10h20, un train de voyageurs avec des centaines de passagers à bord a démarré de la gare d’Uccle Calvoet en direction de Rhode-Saint-Genèse, alors que le feu était toujours rouge. Il avait parcouru plusieurs mètres avant que le convoi ne soit immobilisé, évitant de justesse la collision avec un autre train qui venait dans le sens inverse. C’était sur la ligne 124. "Il y a effectivement eu un dépassement de signal ce jour-là causant pas mal de retard de plusieurs trains. Conformément à la pratique, le conducteur a été mis à pied et une enquête a été diligentée pour identifier les causes de ce nouveau franchissement de feu rouge", nous a confirmé une porte-parole d’Infrabel, le gestionnaire d’infrastructure ferroviaire.
Re: Nieuwe treinbotsing maar nipt vermeden
Geplaatst: 10 mar 2010, 13:45
door Presario
www.standaard.be schreef:
Vorige week vrijdag is een frontale botsing tussen twee treinstellen nipt vermeden op de lijn 124 tussen Ukkel en Sint-Genesius-Rode. Dat meldt La Libre Belgique woensdag.
Een passagierstrein met enkele passagiers aan boord vertrok vorige vrijdag om 10u20 in het station van Ukkel Kalevoet in de richting van Sint-Genesius-Rode, terwijl het licht nog op rood stond.
De trein legde verschillende meters af voor hij tot stilstand kwam, net op tijd om een botsing met een trein die uit de tegenovergestelde richting kwam, te vermijden.
"Er werd een onderzoek ingesteld om de oorzaken van de kruising van het rode licht te achterhalen", bevestigde de woordvoerder van Infrabel in de krant.
Re: Nieuwe treinbotsing maar nipt vermeden
Geplaatst: 10 mar 2010, 13:59
door eagleheart
Artikel in het nieuwsblad
Treinbotsing vermeden in Ukkel
woensdag 10 maart 2010, 08u04Bron: belga Auteur: bvb Vorige week vrijdag is een frontale botsing tussen twee treinstellen nipt vermeden op de lijn 124 tussen Ukkel en Sint-Genesius-Rode. Dat meldt La Libre Belgique woensdag.
ADHESE IMU (in artikel) - 2K - NIET VERWIJDERENEen passagierstrein met enkele passagiers aan boord vertrok vorige vrijdag om 10u20 in het station van Ukkel Kalevoet in de richting van Sint-Genesius-Rode, terwijl het licht nog op rood stond.
De trein legde verschillende meters af voor hij tot stilstand kwam, net op tijd om een botsing met een trein die uit de tegenovergestelde richting kwam, te vermijden.
"Er werd een onderzoek ingesteld om de oorzaken van de kruising van het rode licht te achterhalen", bevestigde de woordvoerder van Infrabel in de krant.
Re: Nieuwe treinbotsing maar nipt vermeden
Geplaatst: 10 mar 2010, 14:00
door eagleheart
eagleheart schreef:Artikel in het nieuwsblad
Treinbotsing vermeden in Ukkel
woensdag 10 maart 2010, 08u04Bron: belga Auteur: bvb Vorige week vrijdag is een frontale botsing tussen twee treinstellen nipt vermeden op de lijn 124 tussen Ukkel en Sint-Genesius-Rode. Dat meldt La Libre Belgique woensdag.
ADHESE IMU (in artikel) - 2K - NIET VERWIJDERENEen passagierstrein met enkele passagiers aan boord vertrok vorige vrijdag om 10u20 in het station van Ukkel Kalevoet in de richting van Sint-Genesius-Rode, terwijl het licht nog op rood stond.
De trein legde verschillende meters af voor hij tot stilstand kwam, net op tijd om een botsing met een trein die uit de tegenovergestelde richting kwam, te vermijden.
"Er werd een onderzoek ingesteld om de oorzaken van de kruising van het rode licht te achterhalen", bevestigde de woordvoerder van Infrabel in de krant.
oei zopiets stond er al:p
Re: Nieuwe treinbotsing maar nipt vermeden
Geplaatst: 10 mar 2010, 14:50
door HLE 2302
Gaan ze nu echt ELK voorval in de gazet zetten ?
Ze willen echt laten uitschijnen dat het nu erg plots extreem veel gebeurd ...
Greetz 2302.
Re: Nieuwe treinbotsing maar nipt vermeden
Geplaatst: 10 mar 2010, 14:55
door Presario
HLE 2302 schreef:Gaan ze nu echt ELK voorval in de gazet zetten ?
Ze willen echt laten uitschijnen dat het nu erg plots extreem veel gebeurd ...
Greetz 2302.
Vrees van wel ja.
Hoop wel dat dit als positief gevolg heeft dat ze hun veiligheidssysteem wat vlugger zullen invoeren.
Re: Nieuwe treinbotsing maar nipt vermeden
Geplaatst: 10 mar 2010, 16:48
door Steven
blijkbaar moeten we de pers weer even gaan verbeteren. Het volgende is een citaat van een collega op het forum van het rijdend personeel. De juiste feiten (niet dat het gevolg er dus minder om zou zijn, maar juist is juist).
citaat:
Zoals gewoonlijk is de pers er weer in geslaagd om in enkele lijnen twee onjuistheden te schrijven
Er is het volgende gebeurd:
- L-trein naar Nijvel met vertraging stopt in Rode, waar het sein dichtstaat om de daaropvolgende IC via tegenspoor te laten inhalen - wat veel gebeurt op L124;
- TB van L-trein vergat zijn dubbel geel (heeft hij zelf direct toegegeven) en trekt op. Wanneer hij de IC naast hem ziet beseft hij zijn vergissing en stopt.
Het was dus zeker geen frontale botsing die vermeden werd hoewel een zijdelingse natuurlijk ook geen deugd doet...
einde citaat.
Re: Nieuwe treinbotsing maar nipt vermeden
Geplaatst: 10 mar 2010, 18:23
door treinbruno
Misschien zouden ze dan best op alle gevaarlijke plekken een herhalingssein na het perron zetten? Want Buizingen was ook zoiets...
Re: Nieuwe treinbotsing maar nipt vermeden
Geplaatst: 10 mar 2010, 21:21
door Shrek
treinbruno schreef:Misschien zouden ze dan best op alle gevaarlijke plekken een herhalingssein na het perron zetten? Want Buizingen was ook zoiets...
Dat zijn zotte kosten, met ETCS1 heb je die functionaliteit en meteen een hele resem andere

Re: Nieuwe treinbotsing maar nipt vermeden
Geplaatst: 10 mar 2010, 23:22
door dentheo
Shrek schreef:treinbruno schreef:Misschien zouden ze dan best op alle gevaarlijke plekken een herhalingssein na het perron zetten? Want Buizingen was ook zoiets...
Dat zijn zotte kosten, met ETCS1 heb je die functionaliteit en meteen een hele resem andere

Volgens mij zijn er vorig jaar nog gezet op lijn 12 in de bocht voor Kijkuit.
Deze bocht ligt ongeveer midden in het blok tussen het uitrijsein van Heide en de seinen voor de overloopwissels voor Kalmthout.
Moet wel hulp zijn na vertrek uit Kijkuit (indien aangekomen op twee geel).
Er staan er aan beide zijden, maar ik twijfel nu of het sein niet gebanaliseerd staat, dan heeft het op het rechterspoor hetzelfde doel...moet er nog eens voorbijfietsen..
Re: Nieuwe treinbotsing maar nipt vermeden
Geplaatst: 11 mar 2010, 00:50
door Steven
Heden worden herhalingsseinen geplaatst als het stopsein niet zichtbaar is op een afstand van 300m voor het sein.
Re: Nieuwe treinbotsing maar nipt vermeden
Geplaatst: 11 mar 2010, 08:27
door fitnessboy
Jani schreef:Bestuurder maakt een fout:
- fout ten laste nmbs (geen veiligheidssysteem, slechte opleiding, te lange werktijden)
- alle drie de nmbs-bazen plus de minister moeten op het matje komen
Ostch maakte een fout:
- fout ten laste ostch
Bestuurders hebben het vaak lastig, maar moeten beseffen dat zij onder het personeel nog altijd op een voetstuk staan met de vakbonden achter zich.
dat ben ik zeker van van niet
Re: Nieuwe treinbotsing maar nipt vermeden
Geplaatst: 11 mar 2010, 10:21
door Steven
inderdaad dat voetstuk hebben wij als treinbestuurder niet, jij bekijkt nu het geval Buizingen, maar als je alle incidenten gaat bezien dat zal je merken dat je tot een ander resultaat komt.