NMBS geeft geen compensaties meer wegens 'overmacht'
Re: NMBS geeft geen compensaties meer wegens 'overmacht'
Met alles wil ik het begrip overmacht niet bespreken maar wel de gevolgen van eventueel kortstondige problemen in functie van de tijd. Dat de spoorwegen dan gedurende langere periode het woord overmacht gebruiken is een andere zaak natuurlijk.
Re: NMBS geeft geen compensaties meer wegens 'overmacht'
ergens mag je toch verwachten dat de NMBS zich moet voorzien/voorbereiden op winterweer (wij werken van okt > apr met 1 extra voorspeller gewoon omdat we weten dat we dan extra werk kunnen hebben door sneeuw/ijzel), ik kan leven met een paar dagen overmacht door het winterweer, maar (ik bekijk het nu vln als weerkundige) ik zie echt geen reden tot 2 weken overmachtSteven schreef:Met alles wil ik het begrip overmacht niet bespreken maar wel de gevolgen van eventueel kortstondige problemen in functie van de tijd. Dat de spoorwegen dan gedurende langere periode het woord overmacht gebruiken is een andere zaak natuurlijk.
Re: NMBS geeft geen compensaties meer wegens 'overmacht'
ze roepen de overmacht van die twee dagen in voor die twee weken als je mijn uitleg wat hebt begrepen. Het gaat hem gewoon om het feit dat ze het materieel belasten tot op den draad voor de moment, de minste storing zorgt dus voor weken last. Nu nog zijn er geregeld treinen die in verminderde samenstelling rijden door de schade aan treinen opgelopen tijdens datzelfde winterweer.
De nmbs maakt zich wel ergens klaar maar of het voldoende is, is altijd een andere vraag. Op die ene plaats is het voldoende, op een andere plaats weer onvoldoende doch steeds met nationale gevolgen.
De nmbs maakt zich wel ergens klaar maar of het voldoende is, is altijd een andere vraag. Op die ene plaats is het voldoende, op een andere plaats weer onvoldoende doch steeds met nationale gevolgen.
Re: NMBS geeft geen compensaties meer wegens 'overmacht'
Maar dat is geen overmacht meer, maar slechte planning.Steven schreef:ze roepen de overmacht van die twee dagen in voor die twee weken als je mijn uitleg wat hebt begrepen. Het gaat hem gewoon om het feit dat ze het materieel belasten tot op den draad voor de moment, de minste storing zorgt dus voor weken last. Nu nog zijn er geregeld treinen die in verminderde samenstelling rijden door de schade aan treinen opgelopen tijdens datzelfde winterweer.
De nmbs maakt zich wel ergens klaar maar of het voldoende is, is altijd een andere vraag. Op die ene plaats is het voldoende, op een andere plaats weer onvoldoende doch steeds met nationale gevolgen.
Als je weet dat een winterprik voor extra defecten kan zorgen, moet je ook zorgen dat de werkplaatsen de mogelijkheden en de middelen hebben om dat te kunnen opvangen.
Dat al het beschikbare materiaal steeds rijdt, heeft ook te maken met de langzame doorlooptijd in de werkplaatsen en dat heeft niks met overmacht te maken.
Ik weet natuurlijk ook dat de middelen van de NMBS niet oneindig zijn, maar men mag een slechte organisatie of onvoldoende financiering niet als overmacht aanzien.
Re: NMBS geeft geen compensaties meer wegens 'overmacht'
Ik denk dat je ook wat met de vakbonden moet rekening houden. Om bepaalde problemen op te vangen zou je een werkplaats van een dagdienst naar een 2 X 8 dienst kunnen omzetten, maar voor zoiets moet je dus ook akkoord krijgen van de vakbond ...pietje schreef:
Maar dat is geen overmacht meer, maar slechte planning.
Als je weet dat een winterprik voor extra defecten kan zorgen, moet je ook zorgen dat de werkplaatsen de mogelijkheden en de middelen hebben om dat te kunnen opvangen.
Dat al het beschikbare materiaal steeds rijdt, heeft ook te maken met de langzame doorlooptijd in de werkplaatsen en dat heeft niks met overmacht te maken.
Ik weet natuurlijk ook dat de middelen van de NMBS niet oneindig zijn, maar men mag een slechte organisatie of onvoldoende financiering niet als overmacht aanzien.
Re: NMBS geeft geen compensaties meer wegens 'overmacht'
Dat had ik er stilletjes bij gedacht, maar inderdaad dat is ook iets dat echt wel nodig is.Steven schreef:Ik denk dat je ook wat met de vakbonden moet rekening houden. Om bepaalde problemen op te vangen zou je een werkplaats van een dagdienst naar een 2 X 8 dienst kunnen omzetten, maar voor zoiets moet je dus ook akkoord krijgen van de vakbond ...pietje schreef:
Maar dat is geen overmacht meer, maar slechte planning.
Als je weet dat een winterprik voor extra defecten kan zorgen, moet je ook zorgen dat de werkplaatsen de mogelijkheden en de middelen hebben om dat te kunnen opvangen.
Dat al het beschikbare materiaal steeds rijdt, heeft ook te maken met de langzame doorlooptijd in de werkplaatsen en dat heeft niks met overmacht te maken.
Ik weet natuurlijk ook dat de middelen van de NMBS niet oneindig zijn, maar men mag een slechte organisatie of onvoldoende financiering niet als overmacht aanzien.
En onwil vanwege vakbonden kan je ook moeilijk als overmacht aanzien.
Ik heb dat trouwens ook al gezegd toen er gezegd werd dat het inbouwen van TBL1+ zeer lang zou duren omdat er anders teveel materiaal tijdens de week in de werkplaatsen zou staan.
Als een deel van de werkplaatsen ook in het weekend zou werken kan men met het bestaande rollend materieel dezelfde dienst verzekeren, maar kunnen herstellingen en upgrades toch sneller gebeuren.
Re: NMBS geeft geen compensaties meer wegens 'overmacht'
tja Pietje wie zijn wij om daar over te beslissen?
Re: NMBS geeft geen compensaties meer wegens 'overmacht'
We zijn het meer met elkaar eens dan ogenschijnlijk het geval is.