NMBS geeft geen compensaties meer wegens 'overmacht'

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Kris G

Passagiers zitten twee uur vast op stilstaande treinen

Bericht door Kris G »

calabria schreef:
Kris G schreef:ik zat op IC2317, wel raar dat we niet onze normale weg konden vervolgen (defecte trein stond op (voor ons toch) op het tegenspoor), dus aan slakkegang via Ternat en Brussel-West naar Brussel-Zuid, we zaten vast achter een L-trein vermoed ik, bijna mijn concert gemist, geen leuke treinrit :(
Eigenlijk logisch: vanuit Brussel vertrekken op dat moment nog een reeks P treinen richting Denderleeuw en Gent terwijl in de andere richting enkel de IC/IR/CR treinen rijden. Meer verkeer van Brussel weg, dus is het beter dit op de hoofdlijn te steken (en het sneller weg te krijgen), zelfs als het daarvoor op tegenspoor moet.
inderdaad :) maar tegen dat wij op dat stuk van die lijn gingen zitten was het wel bijna gedaan met P-treinen, maar waarschijnlijk hadden die tegen dan ook een pak vertraging zodat er toch nog een groot deel moest passeren zeker

net gehoord dat vergoeding voor vertraging door het winterweer niet zal worden toegekend : éénzijdige beslissing van de NMBS en die mensen die 3 uren langer weg waren door die defecte trein zullen er mee kunnen lachten :(

volgens mij kan NMBS dat zelfs niet éénzijdig beslissen : enkel het KMI is bevoegd om officieel weeradvies te geven
calabria

Re: Passagiers zitten twee uur vast op stilstaande treinen

Bericht door calabria »

Kris G schreef:net gehoord dat vergoeding voor vertraging door het winterweer niet zal worden toegekend : éénzijdige beslissing van de NMBS en die mensen die 3 uren langer weg waren door die defecte trein zullen er mee kunnen lachten :(

volgens mij kan NMBS dat zelfs niet éénzijdig beslissen : enkel het KMI is bevoegd om officieel weeradvies te geven
Gisteren winterweer? Het was meer dan 3 graden overdag! Belachelijke beslissing! Zaterdag en zondag was het zeer winters ja, maar maandag, dinsdag en vandaag niet meer.
Steven

Bericht door Steven »

Het KMI heeft niets te zeggen ivm winterweer en spoorwegvoergoedingen daar waar ze wel iets moeten goedkeuren ivm rampen.
Kris G

Bericht door Kris G »

Steven schreef:Het KMI heeft niets te zeggen ivm winterweer en spoorwegvoergoedingen daar waar ze wel iets moeten goedkeuren ivm rampen.
ik zit in de sector : ik ben dus heel zeker dat enkel het KMI de autoriteit heeft om een weerssituatie te beoordelen, als je de NMBS zelf laat beslissen wordt het een lachertje, want waar leg je dan de grens voor extreem weer of niet, een zuchtje wind met een blad dat toevallig op de sporen terecht komt zou voor hun dan al weer-overmacht kunnen zijn ;)
Steven

Bericht door Steven »

Er staat nergens dat het extreem weer is he. Het gaat over winterweer, moet je eerder bezien zoals in de bouw waar bepaalde werken ook niet normaal kunnen uitgevoerd worden bij dit weer. Daar moet het KMI evenmin advies voor uitbrengen.
Bibke

Bericht door Bibke »

Het is dikwijls de Meteo Wing die om advies gevraagd wordt.
Of de NMBS eenzijdig die vergoeding kan intrekken hangt er van af of het in het Beheerscontract NMBS 2008 - 2012 vervat zit.
Zo niet, kan de NMBS eenzijdig beslissen niet uit te betalen.
Zo ja, zal de NMBS zich moeten verantwoorden.
Adler

Bericht door Adler »

Kris G schreef:net gehoord dat vergoeding voor vertraging door het winterweer niet zal worden toegekend : éénzijdige beslissing van de NMBS en die mensen die 3 uren langer weg waren door die defecte trein zullen er mee kunnen lachten :(

Dit staat op de website van de NMBS:
"NMBS kan overmacht enkel inroepen bij vertragingen van minstens 60 minuten."

Als ze dus nu beweren dat alle compensaties worden ingetrokken weten ze zelf niet wat op hun website staat.
Jani

Passagiers zitten twee uur vast op stilstaande treinen

Bericht door Jani »

De spoormaatschappij beroept zich nu op een clausule waarbij reizigers in geval van overmacht, zoals bijvoorbeeld natuurrampen of extreme weersomstandigheden, even geen recht hebben op de compensatie.
groentje

Bericht door groentje »

De vraag of dit overmacht is, en wie dat dan bepaald, is echter wel zeer interessant. En belangrijk voor die reizigers.
Steven

Bericht door Steven »

ik vermoed dat voor dit soort zaken nog geen externe toestemming nodig is. Ze hebben nu eenmaal zelf ook bepaald hoe ze compensatie geven en dergelijke zaken meer.
Frank

Bericht door Frank »

Was een compensatieregeling niet Europees opgelegd? De concrete uitwerking van deze eis is dan uitgewerkt in de beheersovereenkomst.

De minister van overheidsbedrijven, Inge Vervotte, is alvast van mening dat de NMBS dit niet zelf kan beslissen: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 101222_106

Het lijkt me ook moeilijk om de oorzaak aan te wijzen. Wanneer materieel uitvalt, is dat dan aan de sneeuw toe te schrijven, aan de constructie die hier niet op berekend is, aan het onderhoud, aan toeval,...? Het lijkt me makkelijk te zeggen dat alles sinds 18 december is veroorzaakt door de sneeuw, maar dat is de waarheid geweld aandoen, ook zonder sneeuw hadden sommige vertragingen zich voorgedaan.

Ik vraag me eigenlijk af of het deze negatieve publiciteit waard is. Zoveel kunnen die compensaties toch niet kosten voor die paar dagen? Genoeg reizigers kennen het systeem niet en het is sowieso al ontworpen om vooral niet gebruikt te worden door het complexe en tijdrovende karakter ervan.
eagleheart
Contacteer:

NMBS geeft geen compensaties meer wegens 'overmacht'

Bericht door eagleheart »

Opmerkelijk bericht bovenaan de webpagina van de NMBS waarop treinreizigers om een compensatie kunnen vragen wanneer hun trein met meer dan een uur vertraagd was: de compensaties zijn tijdelijk afgeschaft.

'Door het winterweer is het treinverkeer verstoord. Aangezien het om overmacht gaat, wordt er geen compensatie voor de treinvertragingen toegekend voor de reizen vanaf 18 december tot nader bericht. NMBS biedt haar verontschuldigingen aan en zet alles in het werk om de toestand te normaliseren.'

De mededeling doet uitschijnen dat een aanvraag indienen voor compensatie geen zin heeft, maar de NMBS laat middels een persbericht weten dat het compensatiesysteem wel degelijk blijft gelden voor vertragingen van minstens 60 minuten. Enkel bij die vertragingen die uitsluitend te wijten zijn aan overmacht door de sneeuw hebben de reizigers geen recht op een vergoeding, klinkt het.

In normale omstandigheden krijgen reizigers die een vertraging van meer dan 60 minuten moesten uitzitten, hun reiskosten volledig terugbetaald. Die compensatie wordt niet gestort, maar wel verstuurd onder de vorm van waardebons die dan in te wisselen zijn voor en treinticket of een ander product van de NMBS.

De spoormaatschappij beroept zich nu op een clausule waarbij reizigers in geval van overmacht, zoals bijvoorbeeld natuurrampen of extreme weersomstandigheden, even geen recht hebben op de compensatie.

'Reiziger aanvaardt maatregel'

Volgens NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts had de sneeuwval van de afgelopen dagen een grote impact op het spoornetwerk en de hele samenleving. 'In ons land was er ondanks die ernstige weersomstandigheden echter steeds treinverkeer. De reiziger moet dan wel rekening houden met vertragingen en aanvaarden dat er tijdelijk geen compensaties gelden', klinkt het.

Volgens reizigersvereniging TreinTramBus (TTB) was het weer van de laatste dagen niet extreem genoeg om de regeling zomaar buiten werking te zetten. 'Het is winter maar is 5 centimeter sneeuw extreem?', reageert Kees Smilde van TTB. 'De ingreep lijkt ons overbodig en het is daarnaast ook vreemd dat de NMBS dit zomaar eenzijdig kan doen.'

Volgens de NMBS is het de tweede maal dat de clausule van overmacht wordt ingeroepen om tijdelijk geen compensaties uit te keren.

stomme vraag misschien, maar kan ik mijn compensatieregeling nog invullen voor vertragingen minder dan een uur? want dat is niet echt duidelijk in het artikel:-)

mvg
Domien
Adler

Re: NMBS geeft geen compensaties meer wegens 'overmacht'

Bericht door Adler »

eagleheart schreef:stomme vraag misschien, maar kan ik mijn compensatieregeling nog invullen voor vertragingen minder dan een uur? want dat is niet echt duidelijk in het artikel:-)
Ja maar enkel voor de herhaaldelijke vertragingen.
KB

Bericht door KB »

eagleheart schreef:De spoormaatschappij beroept zich nu op een clausule waarbij reizigers in geval van overmacht, zoals bijvoorbeeld natuurrampen of extreme weersomstandigheden, even geen recht hebben op de compensatie.
Wie bepaalt wanneer er sprake is van overmacht? De NMBS zelf? Dan zijn ze toch een beetje rechter en partij tegelijk, iets wat toch niet zou mogen. En welke criteria gebruiken ze om te bepalen of een situatie als "overmacht" beschouwd wordt?
L'union fait la force.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

KB schreef:
eagleheart schreef:De spoormaatschappij beroept zich nu op een clausule waarbij reizigers in geval van overmacht, zoals bijvoorbeeld natuurrampen of extreme weersomstandigheden, even geen recht hebben op de compensatie.
Wie bepaalt wanneer er sprake is van overmacht? De NMBS zelf? Dan zijn ze toch een beetje rechter en partij tegelijk, iets wat toch niet zou mogen. En welke criteria gebruiken ze om te bepalen of een situatie als "overmacht" beschouwd wordt?
Uiteindelijk bepaalt de rechter wat overmacht is. De NMBS hoopt natuurlijk dat zo nu sowieso minder compensatieaanvragen krijgen en dat na de afwijzingen ook weinig mensen de moeite nemen van verdere stappen. Bij weigering zou ik overigens niet direct naar de rechter gaan, maar naar de toezichthoudende instantie voor de reizigersrechten:
http://www.mobilit.fgov.be/nl/rail/railprights.htm

Groetjes,
Rian
Plaats reactie