Goederentrein voorrang op L-trein?
-
Re: Goederentrein voorrang op L-trein?
^^Dan vrees ik dat de trein Antwerpen-Gent diverse malen zal moeten wachten op de L-trein van Eeklo (die op die plaats vrijwel nooit te laat rijd).
Dat is van alles zo hé, als je er zelf niet op zit te wachten is het niet belangrijk, maar als je zelf iets dringend nodig , ho maar.....Hogersluys schreef: Just-in-time is m.i. geen argument om goederen maar voor mensen te laten gaan.
Just-in-timeleveringen moeten voor mij niet heilig verklaard worden, maar als die (en andere) snelle goederentreinen op tijd rijden, dan moet je die niet "zomaar" achter een stoptrein steken als die stoptrein niet op zijn voorziene rijpad rijdt.Hogersluys schreef:Het lijkt me niet dat we de bedrijfspolitiek van just-in-timeleveringen heilig moeten verklaren. Het is millieubelastend en vervoerskundig een ware verschrikking. Just-in-time is m.i. geen argument om goederen maar voor mensen te laten gaan.
Zoals Steven zegt: je moet uitgaan van alles zoveel mogelijk op het rijpad te houden en er enkel van afwijken als het een andere trein niet direct een uur vertraging oplevert, zelfs al is die andere trein een goederentrein.
Als dat niet mogelijk is, dan is het goederenverkeer via het spoor ten dode opgeschreven.
Die is nu al palliatief als je 't mij vraagtpietje schreef: ... dan is het goederenverkeer via het spoor ten dode opgeschreven.

Het is juist nu dat er een ongekende groei is! En dit bij alle operatoren!sislowie schreef:Die is nu al palliatief als je 't mij vraagtpietje schreef: ... dan is het goederenverkeer via het spoor ten dode opgeschreven.
Een beetje gezond verstand en kennis van zaken,een goeie man op TC en inderdaad zoveel mogelijk de rijpaden respecteren, dan gaan we al een héél eind in de goede richting evolueren denk ik!
Vandaag maakte ik zelf een voorbeeld hiervan mee, in het station van Sint-Niklaas.
15u30: L-trein 5715 uit Dendermonde-Lokeren komt aan op spoor 2, moet normaal om 15u36 in tegengestelde richting vertrekken als L-trein 5735 naar Lokeren-Dendermonde.
Spoor 1 is buiten dienst wegens werken, op spoor 3 staat IR 2736 naar Mechelen-Leuven (V. 15u42) te wachten, sporen 4 en 5 zijn vrij.
15u36: TB van L 5735 sluit deuren en draait AVG, uitrijsein blijft rood.
15u38: een lange goederentrein (containers China Shipping) sukkelt traag tegen 40 km/u over spoor 4 door het station, komende uit Antwerpen, richting Gent. Deze trein moest dus bij de inrit van het station naar tegenspoor, bij de uitrit weer naar normaalspoor, blokkeert dus het volledige station, tijdens de trage doortocht van die lange goederentrein kan geen enkele andere trein het station in of uit.
15u41: L 5735 kan vertrekken met 5 minuten vertraging.
Ondertussen staat IC 735 (Kortrijk-Antwerpen, normale tijden in Sint-Niklaas 15u34/36) voor het gesloten inrijsein te wachten, kan pas binnen op spoor 4 na doortocht van de goederentrein, vertrekt met 7 minuten vertraging.
IC 1837 (Antwerpen-Oostende, 15u41/43) kan binnen op spoor 2 na vertrek van de L-trein, vertrekt min of meer op tijd maar sukkelt tot Lokeren achter de L-trein en heeft in Gent-Dampoort (waar ik uitstapte) 5 minuten vertraging.
IR 2736 is pas kunnen vertrekken als IC 735 weg was, vermoedelijk met 3 of 4 minuten vertraging.
Conclusie: door het voorrang verlenen aan die ene goederentrein hebben 4 reizigerstreinen (1 L, 2 IC's en 1 IR) vertragingen opgelopen van 3 tot 7 minuten).
Volgens mij waren er betere alternatieve oplossingen:
1) ofwel de goederentrein uitwijken in Sint-Niklaas-Oost en 7 minuten laten wachten tot na het vertrek van de vier reizigerstreinen,
2) ofwel, als de goederentrein absoluut voorrang moest krijgen, de L-trein uit/naar Dendermonde ontvangen op spoor 4 of 5, zodat de goederentrein aan normale snelheid over spoor 2 door het station kon denderen en weinig of geen oponthoud veroorzaakt zou hebben voor de reizigerstreinen.
Zou het kunnen dat, indien blok 4 van Sint-Niklaas de zaak zelfstandig had mogen afhandelen, de lokale seingevers wel een van die twee oplossingen gekozen zouden hebben, maar dat de mensen van TC in Brussel onvoldoende beseffen dat die goederentrein over spoor 4 het volledige station blokkeert?
15u30: L-trein 5715 uit Dendermonde-Lokeren komt aan op spoor 2, moet normaal om 15u36 in tegengestelde richting vertrekken als L-trein 5735 naar Lokeren-Dendermonde.
Spoor 1 is buiten dienst wegens werken, op spoor 3 staat IR 2736 naar Mechelen-Leuven (V. 15u42) te wachten, sporen 4 en 5 zijn vrij.
15u36: TB van L 5735 sluit deuren en draait AVG, uitrijsein blijft rood.
15u38: een lange goederentrein (containers China Shipping) sukkelt traag tegen 40 km/u over spoor 4 door het station, komende uit Antwerpen, richting Gent. Deze trein moest dus bij de inrit van het station naar tegenspoor, bij de uitrit weer naar normaalspoor, blokkeert dus het volledige station, tijdens de trage doortocht van die lange goederentrein kan geen enkele andere trein het station in of uit.
15u41: L 5735 kan vertrekken met 5 minuten vertraging.
Ondertussen staat IC 735 (Kortrijk-Antwerpen, normale tijden in Sint-Niklaas 15u34/36) voor het gesloten inrijsein te wachten, kan pas binnen op spoor 4 na doortocht van de goederentrein, vertrekt met 7 minuten vertraging.
IC 1837 (Antwerpen-Oostende, 15u41/43) kan binnen op spoor 2 na vertrek van de L-trein, vertrekt min of meer op tijd maar sukkelt tot Lokeren achter de L-trein en heeft in Gent-Dampoort (waar ik uitstapte) 5 minuten vertraging.
IR 2736 is pas kunnen vertrekken als IC 735 weg was, vermoedelijk met 3 of 4 minuten vertraging.
Conclusie: door het voorrang verlenen aan die ene goederentrein hebben 4 reizigerstreinen (1 L, 2 IC's en 1 IR) vertragingen opgelopen van 3 tot 7 minuten).
Volgens mij waren er betere alternatieve oplossingen:
1) ofwel de goederentrein uitwijken in Sint-Niklaas-Oost en 7 minuten laten wachten tot na het vertrek van de vier reizigerstreinen,
2) ofwel, als de goederentrein absoluut voorrang moest krijgen, de L-trein uit/naar Dendermonde ontvangen op spoor 4 of 5, zodat de goederentrein aan normale snelheid over spoor 2 door het station kon denderen en weinig of geen oponthoud veroorzaakt zou hebben voor de reizigerstreinen.
Zou het kunnen dat, indien blok 4 van Sint-Niklaas de zaak zelfstandig had mogen afhandelen, de lokale seingevers wel een van die twee oplossingen gekozen zouden hebben, maar dat de mensen van TC in Brussel onvoldoende beseffen dat die goederentrein over spoor 4 het volledige station blokkeert?
TC beslist niet over de spoorbezetting in een station, en kan alleen maar vragen of die trein aan de kant kan (is het uitwijkspoor lang genoeg? Dat is niet zo zeker, veel uitwijksporen zijn te kort voor de goederentreinen van meer dan 650 meter), of trein X voorrang te geven. Hoe de blokpost de perronsporen gebruikt, is zijn verantwoordelijkheid, en daar heeft TC niets over te zeggen. Natuurlijk kan TC iets voorstellen, maar het is aan de blokpost om daar al dan niet op in te gaan. Omgekeerd kan een blokpost natuurlijk ook voorstellen om een trein aan de kant te zetten, dan wel voorrang te geven, maar is het aan TC om de uiteindelijke beslissing te nemen.
Ik geef toe, soms gaat er wel eens iets mis. Die wissel aan 40 km/h, bijvoorbeeld, heeft de lijnregelaar daar rekening mee gehouden? Misschien heeft de bestuurder wat getreuzeld. En soms neemt de lijnregelaar op TC ook gewoon de verkeerde beslissing. Nogmaals, het blijven mensen, en mensen maken soms inschattingsfouten.
Ik geef toe, soms gaat er wel eens iets mis. Die wissel aan 40 km/h, bijvoorbeeld, heeft de lijnregelaar daar rekening mee gehouden? Misschien heeft de bestuurder wat getreuzeld. En soms neemt de lijnregelaar op TC ook gewoon de verkeerde beslissing. Nogmaals, het blijven mensen, en mensen maken soms inschattingsfouten.
Te Sint-Niklaas Oost kan een lange goederentrein zeker staan. Het is zelfs al geweest dat ze door de depot rijden en dat ze tot het volgende sein rijden (tot net voor de vertakking met L54). Zo kunnen 2 blokken gebruikt worden om goederentreinen aan de kant te zetten. Heb het zelf al gezien dat er op deze manier een lange goederentrein (20'er met lange containertrein) moest uitwijken.
Wat Paul zegt is inderdaad totaal niet logisch. Ze zouden die L-trein ook kunnen laten uitwijken hebben op spoor 3 en die IR op spoor 5. Zo zou er geen enkele trein gehinderd geweest zijn. Want de IR vertrekt het laatste om .42 en kan de kruising zelfs NA de IC naar Oostende kunnen doen. Ik vraag mij eigenlijk af waarom die IR niet op spoor A stond? Welk type stel was dit en hoeveel? Het lijkt mij dan dat dit 3 stellen AM86 moeten geweest zijn of 2x break.
Wat Paul zegt is inderdaad totaal niet logisch. Ze zouden die L-trein ook kunnen laten uitwijken hebben op spoor 3 en die IR op spoor 5. Zo zou er geen enkele trein gehinderd geweest zijn. Want de IR vertrekt het laatste om .42 en kan de kruising zelfs NA de IC naar Oostende kunnen doen. Ik vraag mij eigenlijk af waarom die IR niet op spoor A stond? Welk type stel was dit en hoeveel? Het lijkt mij dan dat dit 3 stellen AM86 moeten geweest zijn of 2x break.

de IC 735 had al 5 minuten vertraging voor dat hij in St-Niklaas aankwam (vertraging niet meer ingehaald).15u41: L 5735 kan vertrekken met 5 minuten vertraging.
De IC 1837 heeft vanaf Gent zijn vertraging kunnen inhalen, alsook de IR2736.
Waarschijnlijk heeft men de goederentrein voorrang gegeven door de vertraging van de 735. Of het een juiste beslissing is, valt moeilijk te zeggen.
Volgens de netverklaring van Infrabel is het uitwijkspoor in Sint-Niklaas-Oost (slechts) 460 m lang. Maar volgens mij is dat enkel de lengte van de sporen in de sporenbundel FSN-Oost zelf. Het volledige uitwijkspoor, inclusief de verbinding tussen Oost en Sint-Niklaas, is zeker langer dan 1 km en zoals Stef zegt door seinen verdeeld in twee blokken.Stef schreef:Te Sint-Niklaas Oost kan een lange goederentrein zeker staan. Het is zelfs al geweest dat ze door de depot rijden en dat ze tot het volgende sein rijden (tot net voor de vertakking met L54). Zo kunnen 2 blokken gebruikt worden om goederentreinen aan de kant te zetten. Heb het zelf al gezien dat er op deze manier een lange goederentrein (20'er met lange containertrein) moest uitwijken.
Het waren inderdaad twee breaks, te lang voor spoor A.Wat Paul zegt is inderdaad totaal niet logisch. Ze zouden die L-trein ook kunnen laten uitwijken hebben op spoor 3 en die IR op spoor 5. Zo zou er geen enkele trein gehinderd geweest zijn. Want de IR vertrekt het laatste om .42 en kan de kruising zelfs NA de IC naar Oostende kunnen doen. Ik vraag mij eigenlijk af waarom die IR niet op spoor A stond? Welk type stel was dit en hoeveel? Het lijkt mij dan dat dit 3 stellen AM86 moeten geweest zijn of 2x break.
Inderdaad, ik bedoelde ook nog het verbindingsspoor tussen Sint-Niklaas Oost tot aan de vertakking van L54.Paul schreef:Volgens de netverklaring van Infrabel is het uitwijkspoor in Sint-Niklaas-Oost (slechts) 460 m lang. Maar volgens mij is dat enkel de lengte van de sporen in de sporenbundel FSN-Oost zelf. Het volledige uitwijkspoor, inclusief de verbinding tussen Oost en Sint-Niklaas, is zeker langer dan 1 km en zoals Stef zegt door seinen verdeeld in twee blokken.Stef schreef:Te Sint-Niklaas Oost kan een lange goederentrein zeker staan. Het is zelfs al geweest dat ze door de depot rijden en dat ze tot het volgende sein rijden (tot net voor de vertakking met L54). Zo kunnen 2 blokken gebruikt worden om goederentreinen aan de kant te zetten. Heb het zelf al gezien dat er op deze manier een lange goederentrein (20'er met lange containertrein) moest uitwijken.

nog een kleine opmerking ivm uitwijksporen en andere. Denk er ook aan dat er zoiets bestaat als aslast en dat niet alle sporen geschikt zijn om zomaar eender welke trein te ontvangen, zeker als het gaat om heel oude sporen zijn de aslasten lager. Recent aangelegde sporen hebben allemaal een grotere draagkracht (als ik me niet vergis tot 23 ton per as)
In Sint-Niklaas kan men inderdaad treinen uitwijken die 700m zijn, maar dan heeft men het probleem dat de bundels geblokkeerd zijn.
Ik weet nu ook niet uit het hoofd of dat op dit ogenblik nodig was (voorzien of met vertraging).
Wat ook mogelijk was is dat TC tafel 10 met een andere lijn bezig was en Sint-Niklaas zelf beslist heeft.
De fout kan zowel bij TC als Sint-Niklaas zelf liggen als er al sprake is van een fout daar er toch wel een paar P-treinen en zelfs versterkingen voor de reeks 27.. moeten uit de bundels komen. De lijn 59 is volgens mij ook de moeilijkste lijn om te regelen.
Vier treinen per uur tussen Gent en Antwerpen in elke richting dan nog de reeks 23.. of 57.. tussen Lokeren en Sint-Niklaas de reeks 25.. vanaf Antwerpen-Zuid
daartussen nog een pak goederentreinen een paar locomotieven. Het ligt wel aan iets dat de relatie Antwerpen - Kortrijk de slechtste van het land is.
Tafel 10 controleert Lijn 59 / 89 / 66 / 69 / 86 / 90 / 73 / 75 /122 + een deel van de lijn 58.
Ik weet nu ook niet uit het hoofd of dat op dit ogenblik nodig was (voorzien of met vertraging).
Wat ook mogelijk was is dat TC tafel 10 met een andere lijn bezig was en Sint-Niklaas zelf beslist heeft.
De fout kan zowel bij TC als Sint-Niklaas zelf liggen als er al sprake is van een fout daar er toch wel een paar P-treinen en zelfs versterkingen voor de reeks 27.. moeten uit de bundels komen. De lijn 59 is volgens mij ook de moeilijkste lijn om te regelen.
Vier treinen per uur tussen Gent en Antwerpen in elke richting dan nog de reeks 23.. of 57.. tussen Lokeren en Sint-Niklaas de reeks 25.. vanaf Antwerpen-Zuid
daartussen nog een pak goederentreinen een paar locomotieven. Het ligt wel aan iets dat de relatie Antwerpen - Kortrijk de slechtste van het land is.
Tafel 10 controleert Lijn 59 / 89 / 66 / 69 / 86 / 90 / 73 / 75 /122 + een deel van de lijn 58.
Laatst gewijzigd door markske op 24 feb 2011, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
ik denk dat de L50A tussen Brussel en Denderleeuw nog altijd de grootste ramp van het land is aangezien op dat stuk haast met niets anders dan vertraging te rijden valt tijdens de spits.
IC A (5xx), IC E(15xx), IC K (22xx), IC L (23xx),IRi (36xx), IRh (35xx) CR Zottegem (22xx)
in de spits aangevuld met P treinen in al evenveel richtingen zijnde
rechtstreeks naar gent
via aalst naar gent
via Denderleeuw naar Oudenaarde
via Denderleeuw naar Geraardsbergen
zover ik weet gaat er over de 50A in de spits met momenten om de drie minuten een trein.
IC A (5xx), IC E(15xx), IC K (22xx), IC L (23xx),IRi (36xx), IRh (35xx) CR Zottegem (22xx)
in de spits aangevuld met P treinen in al evenveel richtingen zijnde
rechtstreeks naar gent
via aalst naar gent
via Denderleeuw naar Oudenaarde
via Denderleeuw naar Geraardsbergen
zover ik weet gaat er over de 50A in de spits met momenten om de drie minuten een trein.
Inderdaad op de Lijn 50A heb je in de spits om de drie minuten een trein plus dat er nu ook nog eens een BTS geldt zodat het al helemaal in het honderd moet lopen.
Maar wat is er aan te doen uitwijken is niet mogelijk op dit deel van de lijn omleiden via Lijn 28/50 geeft dan weer een vertraging van +/- 15' aan de betreffende trein en we weten dan niet eens of de bestuurder de omleiding kent (een loods is op dat uur niet te vinden). Indien het mogelijk is om te leiden kan dit ook nog eens een hoop vertraging veroorzaken op de lijn 50 het gevolg hiervan is dat we hier gewoon de eerste klaar de eerste rijdt toepassen dus echt moeilijk is dat niet
Maar wat is er aan te doen uitwijken is niet mogelijk op dit deel van de lijn omleiden via Lijn 28/50 geeft dan weer een vertraging van +/- 15' aan de betreffende trein en we weten dan niet eens of de bestuurder de omleiding kent (een loods is op dat uur niet te vinden). Indien het mogelijk is om te leiden kan dit ook nog eens een hoop vertraging veroorzaken op de lijn 50 het gevolg hiervan is dat we hier gewoon de eerste klaar de eerste rijdt toepassen dus echt moeilijk is dat niet