Hogersluys schreef:^^Wat betreft je voorstel aangaande de halfuurdienst naar Eeklo: dat zou ik ook graag zien, maar helaas zal het wel fictie blijven. De heropening van Muide kan me minder bekoren. Nog een halte erbij kunnen we missen als kiespijn. Nu al duurt die rit véél te lang. Als Muide heropend moet de NMBS zich eens bezinnen over een rechtstreekse IR-verbinding Eeklo-Gent.
Met modern licht materieel is zowel het openen van extra stopplaatsen als het handhaven van de huidige reistijd mogelijk. Het voordeel van muid is dat je er op tram 4 kan overstappen, en dit zo een snelle verbinding naar het stadscentrum geeft.
Het belangrijkste is dat je de totale reistijd onder de 37 minuten houdt. Dan is namelijk het verschil tussen een uurdienst en een halfuurdienst slechts een extra treinstel. Dus met 50% extra materiaal kan je het aanbod verdubbelen.
Binnen die 37 minuten probeer je dan zoveel mogelijk haltes te bedienen. Zo zet je een efficiënte dienst op. Als je dan nog veel bussen uit het Meetjesland laat aansluiten op de treindienst in plaats van ze de Gentse binnenstad in te sturen dan bespaar je ook nog geld.
Wel vind ik dat we realistisch moeten zijn: het havengebied en zeker Zelzate rechtvaardigen geen halfuursdienst.
Het hangt er van af van wat je met het OV wil bereiken. Als je enkel maar mensen die geen auto hebben in het OV wil krijgen, dan heb je geen halfuurdienst nodig. Wil je echter autorijders zo ver krijgen dat ze overstappen dan moet je minimum een halfuurdienst aanbieden.
Het drama met het OV in Vlaanderen is dat men er voor gekozen heeft om in plaats van kwaliteit aan te bieden financiële prikkels te geven. Men geeft het OV praktisch voor niks weg, probeert vooral met extreem lage tarieven mensen in de tram of bus te krijgen.
Het probleem met die strategie is dat het twee vervelende neveneffecten heeft:
- Het kost veel geld, geld dat gaat naar het subsidiëren van tarieven kan niet gaan naar het doen van meer investeringen.
- Voor het OV bedrijf is de reiziger niet de hoofdbron van inkomsten, en dus van geen tel.
Goede openbaar vervoer mag wat kosten, en als je een goede, frequente verbinding aanbied is prijsdumping niet nodig om een deel van de automobilisten tot overstap te bewegen.