Pagina 31 van 31

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 25 apr 2025, 17:15
door overweg13
Met lijnnummer kan de miscommunicatie alleen maar toenemen, want denken ik en anderen ongetwijfeld niet aan S1 etc. maar aan de lijnnummers waarvan de meeste al honderd jaar geleden en meer zijn toegekend.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 25 apr 2025, 17:41
door BVG1988
Ik kijk altijd naar de treinnummers, want het haltepatroon verschilt wel tussen de treinnummers. De S1 17xx bedient meer haltes dan de 19xx. Bij de S8 idem waarbij de 39xx vanaf half juni ook doorrijdt naar Zottegem, maar dan ook nog altijd minder haltes bedient tussen Brussel en Ottignies dan de 65xx. Bij de S2 weet niet goed of er verschil zit tussen de 36xx en 37xx qua haltebediening.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 25 apr 2025, 18:47
door 260689
trainfan03 schreef: 25 apr 2025, 16:35
Steven schreef: 25 apr 2025, 14:54
ovspotter_be schreef: 25 apr 2025, 13:18 Omdat wij als treinbegeleider buiten op de schermen in de stations (indien aanwezig) of op een desiro op de schermen nergens het lijnnummer zien.
Ik zit zelf in standplaats Mechelen weet dus wel wat de S1, S4, S5, S7 en S9 zijn maar als ik andere lijnen moet doen durf ik ook al eens gewoon "S-trein" te zeggen omdat ik gewoonweg niet zeker weet wat het lijnnummer is.
De desiro vermeld zowel langs binnen en buiten welke S verbinding het is, dus ook het nummer staat er wel degelijk op.
Denk dat het hier om een miscommunicatie gaat. Hier wordt er bedoeld dat de TBG nergens het lijnnummer kan zien, buiten op de schermen in het station (indien aanwezig), of op de schermen van een Desiro ;)
Of je M7 maar dat zal eerder een serieuze grote uitzondering zijn 😅😂

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 25 apr 2025, 19:53
door KB
Steven schreef: 25 apr 2025, 11:25
overweg13 schreef: 24 apr 2025, 12:48
jotie schreef: 23 apr 2025, 20:31 Juist, ja. Daarnet een 'geweldige' conversatie tussen reiziger en TBG gehoord:

- Reiziger: "Is dit de S4-trein?"
- TBG: "De wát??
- Reiziger: "Ik vroeg of dit de S4-trein is?"
- TBG: "Euhmmm... Dit is de trein naar Aalst. Naar waar moet u?"
- Reiziger: "Dilbeek"
- TBG: "Stap in!"

Gisteren ook passagiers gehoord die een hoop lol schepten uit het gegeven dat de app nu voorstelt om een supplement voor een huisdier te kopen. Iedereen zal nu wel snel doorhebben dat die toeslagen bestaan (op zich positief), maar of je die nu werkelijk bij iedere aankoop moet tonen?

Keep it simple, waarde dames en heren van de NMBS :)
Ik heb dan ook een gloeiende hekel aan die aanduidingen als S 34, IC 10. Hier is er gelukkig een aantal forumleden dat gebruik maakt van aanduidingen als IC23xx, S36xx enz. Waar dienen die treinnummers anders voor?
Nochtans is het gebruik van S2 of IC1 veel logischer, je past het zelfs bij al je busritten toe. Bus 240 bolt elk uur van a naar b maar wist je dat de rit zelf ook een nummer had zoals bij treinen. Wat zeg je dan? Ik neem bus 240 of ik neem busrit 3345? Zo neem je ook trein S2 of S10. Het is ook een standaard aan het worden. Duitstalige landen werken er al langer mee om treinen zo aan te duiden. Treinnummers gaat een doorsnee pendelaar haast niets zeggen aangezien elke rit zijn eigen nummer heeft. Dat je daarbij moet vertellen. Dat
500=> 549 nummers zijn gereserveerd voor een IC trein en dat nummmers van 550 tot 599 voor stoptreinen en dat de laatste 2 cijfers verwijzen naar het vertrekuur. Dat dit systeem enkel geldig is voor binnenlandse treinen en niet voor grensoverschrijdend verkeer behalve de treinen naar een station net over de grens?
Dan ben je gewoon sneller en duidelijker af door te zeggen dat alle lokale treinen op een bepaalde lijn vallen onder S1 en IC verbindingen op die lijn vallen onder IC….


Het is ook duidelijker en sneller gezegd neem de volgende trein S10 naar Dendermonde als ze de vorige hebben gemist. Ipv u moet trein 3885 nemen waar ze waarschijnlijk met nog meer vragen achterblijven.
Ik heb een compromis: gebruik als "lijnnummer" geen "nietszeggend", schijnbaar willekeurig gekozen nummer, maar wel het eerste deel van het treinnummer. Bijvoorbeeld: de IC-verbinding Hasselt (of Genk) - Blankenberge is de IC03. Maak daar gewoon IC15 van, ze zijn genummerd 15xx, en het is zowel voor voorstanders van het treinnummersysteem als voor voorstanders van het "lijnnummersysteem" duidelijk.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 25 apr 2025, 20:51
door jan_olieslagers
KB schreef: 25 apr 2025, 19:53
Ik heb een compromis: gebruik als "lijnnummer" geen "nietszeggend", schijnbaar willekeurig gekozen nummer, maar wel het eerste deel van het treinnummer. Bijvoorbeeld: de IC-verbinding Hasselt (of Genk) - Blankenberge is de IC03. Maak daar gewoon IC15 van, ze zijn genummerd 15xx, en het is zowel voor voorstanders van het treinnummersysteem als voor voorstanders van het "lijnnummersysteem" duidelijk.
Er zijn toch diensten - zowel IC als Sxx - die door meer dan een enkele reeks bediend worden? Uw idee is mooi, maar gaat enkel op waar er er een 1-op-1 relatie bestaat.

Als ik het goed begrijp komt elke reeks van treinnummers overeen met een uurdienst, zodat diensten die een trein per uur hebben hier inderdaad vatbaar voor zijn. Maar bv. de S1, die heeft toch een halfuurdienst, en overeenkomstig twee nummerreeksen? Die dan nog geeneens exact dezelfde stations/haltes bedienen, dacht ik.

Er zou dan een compleet ander nummeringssysteem moeten komen, met aparte "nummerreeksen" voor de S1a en de S1b om ze zo maar te noemen. Niet onmogelijk, maar niets gaat snel bij het spoorbedrijf...

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 30 apr 2025, 00:55
door Olivier_Doorne
De RER lijnen in Parijs hebben elk een eigen kleur (en soms zelfs een eigen website, sociale media, eigen directie) dit verhoogt de herkenbaarheid. Sommige RER lijnen in Parijs hebben ook verschillende eindbestemmingen en soms verschillende stoppatronen. Dit kan je zien aan de lettercode die de “mission” aangeven.
Deze codes worden minder prominent getoond omdat die maar voor een kleiner deel van de reizigers relevant zijn.
Kan dit inspirerend zijn voor de S-lijnen?

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 30 apr 2025, 01:03
door trainlovertje
Olivier_Doorne schreef: 30 apr 2025, 00:55 De RER lijnen in Parijs hebben elk een eigen kleur (en soms zelfs een eigen website, sociale media, eigen directie) dit verhoogt de herkenbaarheid. Sommige RER lijnen in Parijs hebben ook verschillende eindbestemmingen en soms verschillende stoppatronen. Dit kan je zien aan de lettercode die de “mission” aangeven.
Deze codes worden minder prominent getoond omdat die maar voor een kleiner deel van de reizigers relevant zijn.
Kan dit inspirerend zijn voor de S-lijnen?
Ik ben heel vertrouwd met het gebruiken van de Parijse RER, maar hoe die 4-lettercodes zijn opgebouwd en hoe je daar het exacte haltepatroon in kan ‘lezen’ (en dus niet uit het hoofd leren), heb ik nooit gesnapt… Nog een stuk moeilijker dan lijnnummers voor elke IC-lijn gebruiken, lijkt me. Ofwel ligt het aan mij.