Pagina 31 van 64

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 22 sep 2024, 15:27
door rvdborgt
trainlovertje schreef: 22 sep 2024, 15:24 Is er eigenlijk iemand die het artikel gelezen heeft? Wat wordt er dan precies geschreven?

Ik zit wat met een voorgevoel dat dit gewoon een baggerartikel is met 'sappige' titel dat verstopt werd achter een paywall (om nieuwsgierigen te doen betalen)
Hier kun je het lezen:
https://archive.ph/u814f

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 22 sep 2024, 15:31
door dovaere
trainlovertje schreef: 22 sep 2024, 15:24 Ik zit wat met een voorgevoel dat dit gewoon een baggerartikel is met 'sappige' titel dat verstopt werd achter een paywall (om nieuwsgierigen te doen betalen) en trouwens niet opgepikt wordt in andere mainstream media.
Ik zag het wel al opduiken, en ik kon dit gratis lezen:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20240921_96615198

https://pitane.blue/2024/09/22/onder-vu ... dingsplan/

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 22 sep 2024, 15:38
door rvdborgt
dovaere schreef: 22 sep 2024, 15:31 Ik zag het wel al opduiken, en ik kon dit gratis lezen:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20240921_96615198
https://archive.ph/nitMS

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 22 sep 2024, 18:25
door groentje
Als hij niet had ingegrepen, dan was Gilkinet z'n wedde niet waard. Ofwel dient een contract nageleefd te worden, of degene die in gebreke blijft wordt daar op afgerekend. En de NMBS blijft in gebreke. Dat de omstandigheden niet evident zijn om personeel aan te werven wil ik wel geloven, maar zelfs dat is de verantwoordelijkheid van de NMBS zelf.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 22 sep 2024, 20:40
door trainfan03
Misschien heeft de NMBS zich laten vangen aan het contract. Lijkt mij een beetje een wurgcontract met de Staat, hadden ze gehoopt het aan te kunnen, maar dan toch niet?

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 22 sep 2024, 21:47
door Steven
rvdborgt schreef: 22 sep 2024, 14:01
Steven schreef: 22 sep 2024, 13:55 Iedereen mag staan roepen wat ze willen. Als er geen personeel is voor trein x zal die niet rijden. Daarvoor hoef je echt geen groots diploma te hebben. Als de grote heren en dames van politiek en FOD er kunnen voor zorgen dat er plots 300man extra is kan er al iets meer. Maar die zijn er nu niet.
Er zouden slechts 50 mensen te weinig zijn. Dus een aantal van de extra verbindingen zouden mogelijk moeten zijn. Plus een plan met wanneer welke verbindingen wel te verwachten zijn.
Verder blijft er nog het punt van het schrappen van een verbinding die de NMBS verplicht is te rijden.
Slechts 50?? Dat is misschien voldoende om de nieuwe treinen te laten rijden, niet om alle achterstand weg te werken. De meeste machinisten staan gewoon teveel dagen achter. De komende jaren gaan ook weer heel wat mensen op pensioen (er is vooral een instroom van oudere mensen die bijgevolg ook weer snel op pensioen gaan). 50 is dus een druppel op een hete plaat. De NMBS vist in een vijver die overbevist is.
Alleen al voor Brussel heb je enkele tientallen mensen nodig om het kader aan te vullen. Dan ken ik nog niet eens de juiste tekorten in de andere districten. Ze vergeten wellicht dat ook heel wat mensen 4/5 werken (ouderschapsverlof, eindeloopbaan, …) per 5 mensen die zoiets doen heb je dus weer 1 VTE tekort.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 22 sep 2024, 21:50
door Steven
trainfan03 schreef: 22 sep 2024, 20:40 Misschien heeft de NMBS zich laten vangen aan het contract. Lijkt mij een beetje een wurgcontract met de Staat, hadden ze gehoopt het aan te kunnen, maar dan toch niet?
Zoals ik schrijf in het andere bericht, vissen in een vijver waar bijna alle bedrijven op vissen is weinig kansen op goede vangst.
Onregelmatige uren, weekends, … het zijn geen aantrekkelijke factoren voor heel wat mensen. Als je dan voor een gelijkaardig startersloon ergens kan werken met meer stabiele werkuren …

Dus ja dat plan 2025 uitvoeren is niet evident. Als je dan nog eens weet dat er vanaf december standaard geen overuren mogen ingepland worden in basisroosters voor rijdend personeel. (Wat tot op heden wel gebeurde).

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 24 sep 2024, 20:05
door FLV-FGSP
Vandaag werd het plan voor een overstapvrije ICE Berlijn - Parijs bevestigd:
https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... t-13084996#
https://www.sncf-voyageurs.com/medias-p ... e-jour.pdf (met dienstregeling)

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 24 sep 2024, 20:36
door groentje
Helaas niet via Brussel, maar dat zou de verbinding natuurlijk wel een pak ingewikkelder maken. Ik hoop wel dat DB ooit een rechtstreekse trein tussen Brussel en Berlijn inlegt, ik ben ervan overtuigd dat er vraag naar is.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 24 sep 2024, 20:37
door ovspotter_be
Via Brussel zou het tussen Parijs en Brussel de concurrentie aangaan met Eurostar en ik weet niet of SNCF dat wilt.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 24 sep 2024, 20:39
door delta
Zou de route dan via Heidelberg gaan, aangezien er niet gehalteerd wordt op station Mannheim?

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 24 sep 2024, 20:41
door groentje
ovspotter_be schreef: 24 sep 2024, 20:37 Via Brussel zou het tussen Parijs en Brussel de concurrentie aangaan met Eurostar en ik weet niet of SNCF dat wilt.
Eurostar zou het natuurlijk ook zelf kunnen doen ..

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 24 sep 2024, 21:23
door FLV-FGSP
delta schreef: 24 sep 2024, 20:39 Zou de route dan via Heidelberg gaan, aangezien er niet gehalteerd wordt op station Mannheim?
De stops in Duitsland zijn Karlsruhe Hbf en Frankfurt-Süd. DB wil ws. daartussen geen stops om maximale flexibiliteit in de routering te hebben.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 24 sep 2024, 22:43
door BVG1988
Er is toch al een rechtstreekse verbinding tussen Brussel en Berlin? Alleen is het misschien wel handig dat je een overnachtingsoutfit meeneemt.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 24 sep 2024, 23:30
door groentje
BVG1988 schreef: 24 sep 2024, 22:43 Er is toch al een rechtstreekse verbinding tussen Brussel en Berlin? Alleen is het misschien wel handig dat je een overnachtingsoutfit meeneemt.
klopt, ik had duidelijker kunnen zijn, maar ik had het over een gewone dagtrein. Ik schat dat het met wat goede planning onder de 6 uur reistijd moet kunnen...