werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Alles over reizigerstreinen in België.
trainlovertje
Contacteer:

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Bericht door trainlovertje »

Knipex schreef: 06 aug 2025, 12:45 L36 gaat dicht tss Diegem en Schaarbeek op 23 & 24 /08
Overige verkeer over L36N

reeks 15xx Genk - Blankenberge stopt extra in Zaventem en Diegem
S19 Landen-Nijvel rijdt om via L36C/2 (de noord kant van Zaventem-Luchthaven) en stopt niet in Diegem en Zaventem

Ook weinig info over te vinden :?
De S19 stopt sowieso nooit in Zaventem of Diegem, maar dat weekend wel per uitzondering in Herent, Veltem, Erps-Kwerps, Kortenberg en Nossegem, aangezien de S2 dan niet rijdt tussen Schaarbeek en Leuven.
Shrek

Bericht door Shrek »

Tram44 schreef: 06 aug 2025, 09:08 Ik kan de benutting van lijn 36 niet goed genoeg beoordelen om te weten of het echt nodig was om de halte van reeks 36xx in Tienen te schrappen,
De 36xx heeft een Eurostar/ICE op ontblokking, dus ja, het was echt nodig de stop te schrappen.
Maar dat had natuurlijk wel correct gecommuniceerd kunnen worden.
groentje

Bericht door groentje »

En helaas zijn de extra sporen in Tienen nog steeds niet opnieuw in dienst, hoeveel jaren is dat nu al?
Shrek

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 06 aug 2025, 20:53 En helaas zijn de extra sporen in Tienen nog steeds niet opnieuw in dienst, hoeveel jaren is dat nu al?
Gezien deze vakantie de eerste keer in jaren is dat die sporen een beetje nut zouden kunnen hebben vrees ik dat ze nog lang buiten dienst zullen blijven.
Pas als de plannen voor de haltes Haasrode, Kumtich en Lovenjoel weer op de radar komen, zijn die extra perrons in Tienen nodig.
groentje

Bericht door groentje »

Nu is het gedurende 2 weken stelselmatig, maar ik heb vaak genoeg gevloekt de voorbije jaren als ik een trein moest omleiden en die dan achter de stoptrein ging hangen van Landen tot Leuven, met meer schrijfwerk tot gevolg. Je kan er zelfs niet van spoor wisselen, daarvoor moet je wachten tot Vertrijk of Ezemaal... En er zijn genoeg verstoringen waarbij een station waar je makkelijk een trein kan beperken echt wel nuttig zou zijn. Het is ook niet dat er geen ruimte is en er onteigeningen zouden moeten gebeuren... Ik snap echt niet waar het probleem zit.
Shrek

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 06 aug 2025, 22:50 Nu is het gedurende 2 weken stelselmatig, maar ik heb vaak genoeg gevloekt de voorbije jaren als ik een trein moest omleiden en die dan achter de stoptrein ging hangen van Landen tot Leuven, met meer schrijfwerk tot gevolg. Je kan er zelfs niet van spoor wisselen, daarvoor moet je wachten tot Vertrijk of Ezemaal... En er zijn genoeg verstoringen waarbij een station waar je makkelijk een trein kan beperken echt wel nuttig zou zijn. Het is ook niet dat er geen ruimte is en er onteigeningen zouden moeten gebeuren... Ik snap echt niet waar het probleem zit.
Het probleem is dat het gewoon absoluut geen prioriteit is, de nodige wissels zijn intussen elders gebruikt. Om de plannen in Tienen uit te voeren heb je 10 wissels nodig waarvan er 2 al terplaatse liggen (1 ingebouwd en één in de kant). Er moeten er dus 8 bijkomen om het af te werken en dat wordt momenteel gezien als geen goed gebruik van de capaciteit in wisselproductie.
Anders gezegd: kan jij mij 8 wissels in hoodspoor noemen die niet vernieuwd mogen worden (en dus uitgebroken) om Tienen te kunnen afwerken?
Dat lijkt mij moeilijk zonder meer hinder te veroorzaken dan wat het ontbreken van Tienen vandaag veroorzaakt.
trainlovertje
Contacteer:

groentje schreef: 06 aug 2025, 22:50 Nu is het gedurende 2 weken stelselmatig, maar ik heb vaak genoeg gevloekt de voorbije jaren als ik een trein moest omleiden en die dan achter de stoptrein ging hangen van Landen tot Leuven, met meer schrijfwerk tot gevolg. Je kan er zelfs niet van spoor wisselen, daarvoor moet je wachten tot Vertrijk of Ezemaal... En er zijn genoeg verstoringen waarbij een station waar je makkelijk een trein kan beperken echt wel nuttig zou zijn. Het is ook niet dat er geen ruimte is en er onteigeningen zouden moeten gebeuren... Ik snap echt niet waar het probleem zit.
Exact, ik wou net hetzelfde typen. Ik ken de lijn goed genoeg en weet dat wat ademruimte in Tienen quasi dagelijks zou kunnen helpen voor het stabiliseren van de dienstregeling.

Maar het station Tienen kampt natuurlijk met een onderliggend probleem: het gebrek aan een bouwvergunning/overeenkomst met de stad. Ik had toch begrepen dat dat het probleem was. Waarom zou Infrabel bewust een lelijk, onpraktisch onafgewerkt station laten verloederen? Waar blijft de beloofde nieuwe tunnel? NMBS komt om de zoveel jaren met een nieuwe planning tijdens hun roadshows wanneer ze de nieuwe dienstregeling voorstellen, wat de indruk geeft dat Infrabel opperspelbreker lijkt te zijn.
Een situatie zoals in Tienen heb ik nog nergens anders gezien in West-Europa... Ik kan me ook niet voorstellen dat men het huidige spoorplan als eindsituatie in de huidige context ziet. De situatie is al jaren zóóó deprimerend en uitzichtloos daar. Niemand lijkt te weten wat en of er überhaupt nog iets gaat gebeuren de komende jaren. Ik zou bakken geld betalen om het huidige station van Tienen nooit meer te moeten zien.
Shrek

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 06 aug 2025, 23:13
Exact, ik wou net hetzelfde typen. Ik ken de lijn goed genoeg en weet dat wat ademruimte in Tienen quasi dagelijks zou kunnen helpen voor het stabiliseren van de dienstregeling.

Maar het station Tienen kampt natuurlijk met een onderliggend probleem: het gebrek aan een bouwvergunning/overeenkomst met de stad. Ik had toch begrepen dat dat het probleem was. Waarom zou Infrabel bewust een lelijk, onpraktisch onafgewerkt station laten verloederen? Waar blijft de beloofde nieuwe tunnel? NMBS komt om de zoveel jaren met een nieuwe planning tijdens hun roadshows wanneer ze de nieuwe dienstregeling voorstellen, wat de indruk geeft dat Infrabel opperspelbreker lijkt te zijn.
Een situatie zoals in Tienen heb ik nog nergens anders gezien in West-Europa... Ik kan me ook niet voorstellen dat men het huidige spoorplan als eindsituatie in de huidige context ziet. De situatie is al jaren zóóó deprimerend en uitzichtloos daar. Niemand lijkt te weten wat en of er überhaupt nog iets gaat gebeuren de komende jaren. Ik zou bakken geld betalen om het huidige station van Tienen nooit meer te moeten zien.
Je haalt wel bepaalde zaken door elkaar: het is de schuld van Infrabel dat er maar 2 sporen beschikbaar zijn en er geen bruikbare wissels meer zijn.
Maar dat staat wel helemaal los van de bouwvallige staat van het stationsgebouw, daar heeft Infrabel immers niets over te zeggen.
trainlovertje
Contacteer:

Shrek schreef: 06 aug 2025, 23:18
trainlovertje schreef: 06 aug 2025, 23:13

Je haalt wel bepaalde zaken door elkaar: het is de schuld van Infrabel dat er maar 2 sporen beschikbaar zijn en er geen bruikbare wissels meer zijn.
Maar dat staat wel helemaal los van de bouwvallige staat van het stationsgebouw, daar heeft Infrabel immers niets over te zeggen.
Ok, ik had het vermoeden dat die twee aan elkaar gelinkt waren en er daarom zo weinig gebeurde aan de sporen en perrons. Helaas is de totale verloedering dus wel degelijk met opzet, toch al zeker wat de perroninfrastructuur betreft
En de nieuwe tunnel onder de sporen, staat die ook volledig los van die bouwvergunning?
groentje

Bericht door groentje »

Shrek schreef: 06 aug 2025, 22:59
Het probleem is dat het gewoon absoluut geen prioriteit is, de nodige wissels zijn intussen elders gebruikt. Om de plannen in Tienen uit te voeren heb je 10 wissels nodig waarvan er 2 al terplaatse liggen (1 ingebouwd en één in de kant). Er moeten er dus 8 bijkomen om het af te werken en dat wordt momenteel gezien als geen goed gebruik van de capaciteit in wisselproductie.
Anders gezegd: kan jij mij 8 wissels in hoodspoor noemen die niet vernieuwd mogen worden (en dus uitgebroken) om Tienen te kunnen afwerken?
Dat lijkt mij moeilijk zonder meer hinder te veroorzaken dan wat het ontbreken van Tienen vandaag veroorzaakt.
Zitten we dan echt zo krap qua wissels bouwen? Ik beken, ik weet niet wat er allemaal komt kijken bij de bouw van een nieuwe wissel, maar ik kan me amper voorstellen dat 8 wissels bouwen de financiële gezondheid van Infrabel zo zwaar in gevaar zou brengen. Helaas is er door de opsplitsing tussen infrastructuur en vervoerder vandaag geen enkele aanmoediging om zo'n wissel bij te bouwen, de gevolgen zijn immers secundaire gevolgen van andere oorzaken waarop de vertraging kan worden geboekt, terwijl de kosten voor nieuwe wissels uiteraard voor Infrabel zijn.
Shrek

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 08 aug 2025, 19:47 Zitten we dan echt zo krap qua wissels bouwen? Ik beken, ik weet niet wat er allemaal komt kijken bij de bouw van een nieuwe wissel, maar ik kan me amper voorstellen dat 8 wissels bouwen de financiële gezondheid van Infrabel zo zwaar in gevaar zou brengen. Helaas is er door de opsplitsing tussen infrastructuur en vervoerder vandaag geen enkele aanmoediging om zo'n wissel bij te bouwen, de gevolgen zijn immers secundaire gevolgen van andere oorzaken waarop de vertraging kan worden geboekt, terwijl de kosten voor nieuwe wissels uiteraard voor Infrabel zijn.
De wisselproductie voor de komende jaren is allemaal al toegewezen. Die capaciteit kan ook niet verhoogd worden zonder substantiële investeringen en dat zal zeker niet gebeuren. De enige optie om wissels in Tienen te krijgen is ze dus elders niet in te bouwen.
Infrabel let zeker wel op de secundaire gevolgen, maar als ik het zo bezie zijn die, met het huidige verkeer, in Tienen helemaal niet zo groot.
Inderdaad zal het bij omgeleide treinen hinderlijk zijn, maar zelfs daarbij zou je met extra wissels gewoon vertraging verschuiven van een IC/HST die kan doorrijden naar een S-trein die dan lang moet wachten en verderop het traject andere treinen hindert. Er zijn dan veel nuttigere plaatsen om wissels te behouden dan Tienen.
pietje

Bericht door pietje »

Maar als je op vele plaatsen beslist om flexibiliteit weg te nemen, want op elk van die plaatsen zijn de gevolgen niet zo groot, krijg je op het einde een situatie waarbij kleine incidenten of vertragingen onvermijdelijk veel grotere effecten hebben dan noodzakelijk.

En ik denk dat we zoiets al jaren zien in de statistieken van de vertragingen, dus jammer voor het aantrekkelijk maken van het spoorvervoer, de reizigers moeten maar begrijpen dat ze regelmatig onnodige vertragingen oplopen.
Shrek

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 09 aug 2025, 09:57 Maar als je op vele plaatsen beslist om flexibiliteit weg te nemen, want op elk van die plaatsen zijn de gevolgen niet zo groot, krijg je op het einde een situatie waarbij kleine incidenten of vertragingen onvermijdelijk veel grotere effecten hebben dan noodzakelijk.

En ik denk dat we zoiets al jaren zien in de statistieken van de vertragingen, dus jammer voor het aantrekkelijk maken van het spoorvervoer, de reizigers moeten maar begrijpen dat ze regelmatig onnodige vertragingen oplopen.
Uiteraard is er een impact, maar die is onvermijdelijk want er zijn gewoon niet de middelen om overal extra flexibiliteit te voorzien. Het is dus gewoon kiezen waar wel en waar niet.
Tijgernoot

Bericht door Tijgernoot »

Een wissel is niet een eenmalige investering maar vereist ook doorlopend onderhoud en reserveonderdelen. Liever een doorgrond vervoerplan met minder maar goed onderhouden wissels dan veel wissels die steeds maar weer storingen veroorzaken. Extra wissels in Tienen? Dan misschien de wissels in Vertrijk en Ezemaal weghalen, en slechts één extra perron in Tienen in plaats van twee, dan kan het met zes in plaats van tien wissels af.
Plaats reactie