Nieuwe MR30

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 4030
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe MR30

Bericht door jan_olieslagers »

Klassiekje schreef: 12 jul 2025, 18:33 Een groot probleem is dat elk bedrijf dan nog eens zijn eigen snufjes wil toevoegen.
Een trein wordt bijna nooit als standaard afgeleverd.
Dat heb je met vliegtuigen evenzeer. Afnemers willen hun model stoelen, hun kleur van stofje voor de gordijnen enz. Aan de typegoedkeuring verandert dat niets.

Als men andere motoren wil of andere veiligheidsvoorzieningen of zo dan wordt het natuurlijk moeilijker, ik blijf het een schande vinden dat zo'n zaken niet op Europees niveau geregeld zijn. En dat de fabrikanten niet verplicht worden om enkel matreriaal af te leveren dat in heel Europa kan en mag bollen. Maar dat zal nog wel enkele decennia een vrome wens blijven... temeer omdat de politici andere prioriteiten hebben.

Maar inderdaad, zoals reeds aangegeven, het zijn de verschillen in nationale regelgeving die het hele verhaal veel te duur en veel te ingewikkeld maken. Wanneer gaat "Europa" nu eindelijk eens voor een eengemaakte markt zorgen, met eengemaakte regels en procedures?

Dat het vooral Frankrijk is dat cavalier seul wil spelen verbaast natuurlijk niemand - Parijs is groot voorstander van Europese eenmaking, maar dan wel als het zelf aan de kop staat.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 525
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Nieuwe MR30

Bericht door TKR »

Dat is het hem juist. In een vlieger kan je andere stoelen en WCs kiezen en dat is het dan zo'n beetje. (al komt zelfs dat ook uit een vaste catalogus)

Bij treinen heb je honderd-en-één software en hardware configuraties. Op maat gemaakt.
De cockpit in een vlieger zal altijd hetzelfde zijn (binnen hetzelfde model), voor elke maatschappij.


Je kan inderdaad bij een vliegtuig soms een andere motor kiezen, uit een catalogus. Keuze uit maximaal 3 ofzo? Die elk honderden uren getest zijn vooraleer ze in massaproductie gaan.


Moest alles in Europa onder hetzelfde stroomnet, veiligheidssysteem, regeltjes, ruimteprofiel etc zitten; dan zouden misschien wel eens een massaproductie Flirt / Desiro / ... kunnen krijgen. Eentje waar je dus gewoon uit de catalogus kiest wat je wilt. Geen extra snufjes zoals bij de M7 die zegt aan welke kant de deuren opengaat. Geen automatische omroepen in de taal van de regio waar je zit. ...
pietje
Berichten: 761
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nieuwe MR30

Bericht door pietje »

Het probleem is eigenlijk niet echt dat niet overal dezelffde standaarden en regelgeving van toepassing is, maar vooral het feit dat er zelfs geen pad is uitgetekend om daar naartoe te werken.
Zoals ik al zei: de ETCS rollout is heel erg illustratief daarvoor.
Er zijn intussen landen die denken ergens rond 2060 klaar te zijn met het uitfaseren van het eigen systeem ten voordele van ETCS.
Dat is toch helemaal niet ernstig.

En qua stroomsystemen moet er maar eens werk gemaakt worden dat NL en Frankrijk hun 1500 V systemen ombouwen naar 1 van de 3 overige. De 3 andere systemen hebben een te grote footprint om de ombouw op afzienbare termijn realistisch te maken. Voor mij mag die ombouw voor een deel op kosten van Europa, maar dan moet er wel vaart worden gemaakt met de ombouw zodat we niet opnieuw vertrokken zijn voor 50 jaar.

Maar zolang die landen niet eerst zorgen voor een massale uitrol van ETCS, heeft het eigenlijk allemaal niet zoveel nut.
jan_olieslagers
Berichten: 4030
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe MR30

Bericht door jan_olieslagers »

TKR schreef: 12 jul 2025, 21:22 [ ... ]

Moest alles in Europa onder hetzelfde stroomnet, veiligheidssysteem, regeltjes, ruimteprofiel etc zitten; dan zouden misschien wel eens een massaproductie Flirt / Desiro / ... kunnen krijgen. Eentje waar je dus gewoon uit de catalogus kiest wat je wilt. Geen extra snufjes zoals bij de M7 die zegt aan welke kant de deuren opengaat. Geen automatische omroepen in de taal van de regio waar je zit. ...
Akkoord! Maar dergelijke punten (openen van de deuren, taal van de omroep) horen toch geen deel uit te maken van de type-goedkeuring?! Dat staat toch maar op hetzelfde niveau als de kleur van de gordijntjes? Die maken de trein toch niet meer of minder veilig?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 525
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Nieuwe MR30

Bericht door TKR »

Het gaat toch niet zozeer om veiligheid maar om kinderziektes? We hebben in België een andere procedure om de deuren te sluiten en openen dan in Nederland dan in Duitsland dan in Frankrijk.. Daar horen andere programmaties bij. En zo heeft men voor alles iets. Dat er dan zaken foutlopen..?
desirootje
Berichten: 962
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe MR30

Bericht door desirootje »

Het idee van eenmaking van de regels is logisch en vanzelfsprekend, maar beslissen welke regels van wie overgenomen worden is iets heel anders. Zeker wanneer bvb Tsjechische regels de Spaanse vervangen, of de Baltische staten Italië moet nadoen. Je komt in een discussie over soevereiniteit en mensen die klagen over veiligheid tegen mensen die spreken over theatrale geldverspilling.
Mocht men in de toekomst hiernaartoe werken lijkt het me beter om mss eerst kleinere clusters van een gemaakte regio's te vormen. De discussie zou simpeler en efficiënter gaan en die regio's kunnen dan later verder fusioneren. Je zou de Benelux hebben, Iberië, de Duitstalige wereld, de Baltische staten, centraal Europa en de Balkan.
Dan kan men Frankrijk opnemen in het Iberisch systeem, Italië in het Balkan systeem, de Duitsers met de Benelux of Scandinavië en Finland met de Baltische staten of Scandinavië. Er zullen nog steeds vertegenwoordigers zijn van alle infrastructuurbeheerders, maar de beslissingen worden genomen door de leider van de cluster, om onmogelijke unanimiteit te voorkomen.
Maar opnieuw, dit is veeeeeeel makkelijker gezegd dan gedaan en zelfs dit hele proces beginnen lijkt me niet simpel.
Plaats reactie