Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door jan_olieslagers »

ovspotter_be schreef: 03 sep 2023, 21:30 De problemen rond treinbegeleiders begint stilletjes aan opgelost te geraken, althans dat is toch wat ik te horen kreeg op mijn infosessie.
Zelf start ik morgen ook aan de opleiding en hopelijk is er nog een plekje voor mij in Mechelen.
Dat is goed nieuws, maar het zegt niet zo veel over het tekort aan materiaal - M4 die sneller uit dienst moeten dan dat de M7 instromen, en tegelijkertijd een stevige revisie van de M6 voorzien, als ik het goed begrijp - en ook niet over het tekort aan TBs.

Voor de rest help ik u hopen op een goed postje - wel meen ik hier ooit gelezen te hebben dat men in Mechelen weinig "interessante" diensten te doen krijgt, maar dat is een kwestie van persoonlijke criteria, uiteraard. Voor u is het op zijn minst niet ver van huis, dat heeft ook al iets... Sukses gewenst
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door jan_olieslagers »

BlackEagle schreef: 03 sep 2023, 19:38
Er zijn drie stations (die) geen twee Desiro-stellen (ca. 160m lengte) kunnen ontvangen: Haren (99m), Moensberg (120m) en Huizingen (97m). Moensberg word aangepakt bij herbouw als kruisingsstation, voor de andere twee ken ik geen concrete plannen.
V.w.b. Haren: Noordwaarts is er misschien plaats te maken, alleen een groothandel in bouwmaterialen aan de westkant, maar men zit daar wel vlak tegen de afsplitsing van de verbindingsbogen naar L36.

Aan de Oostkant zou het nog wel lukken, zuidwaarts; maar aan de westkant zit men "gechareld" met "den depot van de STIB" - de stelplaats van de MIVB, dus :) Het lijkt me een van de zovele pijnpunten die reeds langer zouden aangepakt geworden geweest zijn, ware het niet dat er bepaalde complicaties zijn. Net zoals de overweg in Mortsel-Deurnesteenweg, in een ander draadje besproken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door groentje »

Zou een rechstreekse P-trein naar Etterbeek via Brussel-Noord haalbaar zijn vanuit Halle? Je mist dan inderdaad de reizigers uit de tussengelegen stations, maar het zou de nood tenminste een beetje kunnen lenigen.
ovspotter_be
Berichten: 1144
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door ovspotter_be »

Ik vrees dat lijn 96, en de Brusselse NZV al zeker, redelijk vol zitten tijdens de spitsuren.
Men kan misschien wel kijken om deze P-trein te sturen via het Brusselse ringspoor, dan ben je wel de haltes in Brussel-Zuid, -Centraal en -Noord kwijt maar daar is misschien nog capaciteit voor een extra trein.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5482
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door overweg13 »

Er is een rechtstreekse trein: P7572 wordt vanaf Zuid S6557. 's Avonds S6586 die P 8572 wordt.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door jan_olieslagers »

ovspotter_be schreef: 03 sep 2023, 22:47 Ik vrees dat lijn 96, en de Brusselse NZV al zeker, redelijk vol zitten tijdens de spitsuren.
Men kan misschien wel kijken om deze P-trein te sturen via het Brusselse ringspoor, dan ben je wel de haltes in Brussel-Zuid, -Centraal en -Noord kwijt maar daar is misschien nog capaciteit voor een extra trein.
Voor een P-trein zou dat nog geeneens zo gek zijn, hier werd al meermaals gesteld dat Brussel-West net zo geschikt is als Brussel-Centraal om de metro te nemen. Maar misschien wordt de (totnogtoe enkelsporige) verbinding naar L161 (L161/1, dacht ik, uit het losse polsje?) dan een flessenhals? Capaciteit op L28 kan m.i. geen probleem zijn, daar rijdt amper iets, totnogtoe, helaas.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5458
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

En je hebt ook de IC's 2407 en 2408 die dat parcours al doen op perfecte tijdstippen (Brussel-Luxemburg om 8.23 en 9.23). Een extra stop in Halle en Etterbeek (sowieso allebei IC-stations) zou me niet het einde van de wereld lijken. Alleen heb ik niet de indruk dat de weggevallen bediening van het zuidelijke deel L26 een grote prioriteit is voor de NMBS en dat er iets te makkelijk van uitgegaan wordt dat er allemaal weinig aan te doen is.
desirootje
Berichten: 919
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door desirootje »

Als men werkt aan Moensberg op L26 en mss ook al op L124, waarom heeft dat dan een invloed op de S9 op L26/5? De wissels liggen ver voor waar ze het station gaan zetten, hoezo is er daar geen plaats voor, je zou zelf de 2e S5 of S7 kunnen doortrekken richting L124 voor extra capaciteit tem Sint Job. Tenzij ik iets over het hoofd zie
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

Op lijn 28 zitten ook alle goederentreinen die Brussel op hun route hebben op weg naar het zuiden/noorden. Ook heel wat lege transfer ritten tussen vorst rijtuigen en schaarbeek vorming. Die is dus minder leeg dan je denkt maar er is nog wel wat plaats over. Kortweg er is heel wat gebruik van lijn 28 door verkeer dat niet in het spoorboekje staat.
ovspotter_be
Berichten: 1144
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door ovspotter_be »

desirootje schreef: 03 sep 2023, 22:55 Als men werkt aan Moensberg op L26 en mss ook al op L124, waarom heeft dat dan een invloed op de S9 op L26/5? De wissels liggen ver voor waar ze het station gaan zetten, hoezo is er daar geen plaats voor, je zou zelf de 2e S5 of S7 kunnen doortrekken richting L124 voor extra capaciteit tem Sint Job. Tenzij ik iets over het hoofd zie
De werkzaamheden vinden plaats op de Carsoelbrug vlak voor station Sint-Job (komende vanuit Schuman), dus dat zal niet lukken.
trainlovertje
Berichten: 2686
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door trainlovertje »

desirootje schreef: 03 sep 2023, 22:55 Als men werkt aan Moensberg op L26 en mss ook al op L124, waarom heeft dat dan een invloed op de S9 op L26/5? De wissels liggen ver voor waar ze het station gaan zetten, hoezo is er daar geen plaats voor, je zou zelf de 2e S5 of S7 kunnen doortrekken richting L124 voor extra capaciteit tem Sint Job. Tenzij ik iets over het hoofd zie
De beperkende dienstregeling is niet ingesteld omwille van de werken in Moensberg, maar wel omwille van het vervangen van de brug over de sporen in Sint-Job.
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door jan_olieslagers »

Bedankt, allebei, ik vroeg me dat al de hele tijd af, maar vreesde dat het al ergens vermeld was dus ik durfde er niet goed meer om te vragen...
Hier dus: https://www.openstreetmap.org/#map=18/50.79399/4.36206

En over die brug gaat ook de tram heen, dat zal het ook niet simpeler maken. Maar het ergste zal toch wel zijn dat het - zoals @Shrek meldde - allemaal binnen het bestaande gabarit moet blijven. Dat zijn nu eenmaal de "charmes" van steden en voorsteden: daar zit alles krobbedevol gebouwd, er is geen of amper plaats voor verbouwingen of vernieuwingen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5458
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Steve schreef: 03 sep 2023, 10:18 (...)
De 8 M7 zijn om dezelfde reden ook een stuk krapper dan de vroegere 8 M6 en ik zie het ook al gebeuren dat een van beide delen uitvalt, waardoor het in volle spits al helemaal gezellig zal worden in de 4 overgebleven rijtuigen.
Allez, de allereerste ochtend en het is al zo ver: de 3206 is met 4 M7 onderweg. Doornik om 7 u, Aat om 7.30 u, Brussel om 8.30 u... :roll:
Stoomloc
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:36
Locatie: Aarschot

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Stoomloc »

Vanochtend IC2928 Leuven-Antwerpen Centraal met 3x duikbril/MS86 ipv 2x desiro... Geen idee of dat met de vernieuwde dienstregeling te maken heeft, maar 't was in elk geval een leuke verrassing!
260689
Berichten: 3746
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

Steve schreef: 04 sep 2023, 07:41
Steve schreef: 03 sep 2023, 10:18 (...)
De 8 M7 zijn om dezelfde reden ook een stuk krapper dan de vroegere 8 M6 en ik zie het ook al gebeuren dat een van beide delen uitvalt, waardoor het in volle spits al helemaal gezellig zal worden in de 4 overgebleven rijtuigen.
Allez, de allereerste ochtend en het is al zo ver: de 3206 is met 4 M7 onderweg. Doornik om 7 u, Aat om 7.30 u, Brussel om 8.30 u... :roll:
Die staat voorzien om met 10M7 te rijden.
Plaats reactie