Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

rvdborgt

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door rvdborgt »

BlackEagle schreef: 20 jan 2025, 18:14 Stel dat het aantal reizigers tussen Brussel en Antwerpen inderdaad aantoonbaar verwaarloosbaar is en blijft (zelfs in vergelijking met de Eurostar), wordt het dan een optie om hem in te korten tot Antwerpen? Als openstellen voor binnenlandse reizigers zogezegd geen optie zou zijn. Lucht vervoeren kan toch echt niet de bedoeling zijn op één van de drukste lijnen van het land...
Een nieuw OV-aanbod heeft doorgaans een paar jaar nodig om zich te bewijzen.
Bovendien wordt de ECD bij bepaalde reizen gewoon niet getoond omdat de Eurostar sneller is met evenveel overstaps, zeker op werkdagen. Daar zou iets aan gedaan moeten worden. Als reizigers de trein niet gemakkelijk kunnen vinden of boeken, dan is het niet vreemd dat ze er geen gebruik van maken.
pmuy

Bericht door pmuy »

Een bijkomend probleem is ook dat tickets voor de Eurocity Direct niet voordelig gecombineerd worden met binnenlandse aansluitende treinen.

Een voorbeeld:
Rotterdam - Antwerpen met de EuroCity: €10,10; Rotterdam - Antwerpen - Gent met de EuroCity + IC: €14.
Rotterdam - Antwerpen met de Eurocity Direct: €16; Rotterdam - Antwerpen - Gent met de EuroCity Direct + IC: €27,40.

Ik ben best wel bereid om €6 meer te betalen voor de Eurocity Direct, maar niet als het deeltraject Antwerpen-Gent ook €7,50 duurder wordt. Het is trouwens zo dat de routeplanner standaard enkel de Eurocity Direct (en Eurostar) voorstelt op deze route.

Het wordt zelfs nog belachelijker. Wanneer je naar Brussel-Centraal wilt reizen met de Eurocity Direct (via Brussel-Zuid), rekent de NMBS ook €2,50 aan voor het deeltraject tussen Brussel-Zuid en Brussel-Centraal. Ik begrijp dat dat de prijs is van een standaardticket, maar op die manier is de Eurocity Direct natuurlijk enkel interessant voor reizigers die naar Antwerpen-Centraal of Brussel-Zuid, en nergens anders in België, moeten.
Commendatore

Bericht door Commendatore »

Vol tarief is het nog wel wat extremer. Nederland-Gent-Nederland komt zelfs met een Nederlands vrij reizen abonnement over de honderd euro uit. Doe je hetzelfde met de Eurocity en gebruik je de tarieven een beetje handig, dan zit je op een euro of 25-26, zonder treinbinding of beperkte beschikbaarheid. (Alles in de tweede klasse.)
wattman

Bericht door wattman »

Na het zien van de prijzen voor de Eurocity Direct haakte ik ook snel af. Ik krijg de indruk dat men zich richt op de zakelijke markt ("geld speelt geen rol, want de opdrachtgever / overheid betaalt"). Ik betwijfel echter of die markt wel zo groot is.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Stijn Tormans, redacteur bij Knack en intensieve gebruiker van L25, ziet de ECD vooral leeg rijden:
https://www.knack.be/nieuws/belgie/de-n ... belgenmop/ of https://archive.ph/w6tS5
jknockaert

Bericht door jknockaert »

rvdborgt schreef: 20 jan 2025, 18:29Bovendien wordt de ECD bij bepaalde reizen gewoon niet getoond omdat de Eurostar sneller is met evenveel overstaps, zeker op werkdagen. Daar zou iets aan gedaan moeten worden. Als reizigers de trein niet gemakkelijk kunnen vinden of boeken, dan is het niet vreemd dat ze er geen gebruik van maken.
En zelfs als die trein getoond wordt staat erbij Niet online beschikbaar en telefonisch boeken (bv een reis Sloterdijk–Herentals op do 23 jan 2025 op nsinternational.com). Geen idee aan wie ze die tickets hopen te verkopen.
260689

Bericht door 260689 »

FLV-FGSP schreef: 21 jan 2025, 13:34 Stijn Tormans, redacteur bij Knack en intensieve gebruiker van L25, ziet de ECD vooral leeg rijden:
https://www.knack.be/nieuws/belgie/de-n ... belgenmop/ of https://archive.ph/w6tS5
Gisteren de ECD richting Brussel in Mechelen zien doorrijden rond 17u. Maar zag deze meer lucht vervoeren dan mensen. Ik kon denk ik max 15 mensen tellen.
BlackEagle

Bericht door BlackEagle »

Daarnet passeerde de ECD richting Brussel traag in het station van Mechelen, zodat ik het aantal reizigers gemakkelijk kon tellen. Ik schat dat het er zo'n 60-70tal op de hele trein waren.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Op 6 april voor het laatst Traxx + ICR op de ECD, aldus https://bsky.app/profile/thibaultlapers ... davdz2wc2b, die het op Insta zag.
jotie

Bericht door jotie »

BlackEagle schreef: 06 feb 2025, 17:56 Daarnet passeerde de ECD richting Brussel traag in het station van Mechelen, zodat ik het aantal reizigers gemakkelijk kon tellen. Ik schat dat het er zo'n 60-70tal op de hele trein waren.
Waauw! Bakje vol. Ik ben tijdens tellingen op 't perron in Brussel-Centraal of Noord nog nooit verder geraakt dan hooguit 20. Een klucht is die trein. Het zou gewoon niet mogen dat er treinen op het Belgische net rijden die tussen Belgische stations niet opengesteld zijn voor binnenlandse reizigers.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

jotie schreef: 14 mar 2025, 19:41
BlackEagle schreef: 06 feb 2025, 17:56 Daarnet passeerde de ECD richting Brussel traag in het station van Mechelen, zodat ik het aantal reizigers gemakkelijk kon tellen. Ik schat dat het er zo'n 60-70tal op de hele trein waren.
Waauw! Bakje vol. Ik ben tijdens tellingen op 't perron in Brussel-Centraal of Noord nog nooit verder geraakt dan hooguit 20. Een klucht is die trein. Het zou gewoon niet mogen dat er treinen op het Belgische net rijden die tussen Belgische stations niet opengesteld zijn voor binnenlandse reizigers.
Mijn ervaring is dat het aantal reizigers tellen van buitenaf de betreffende trein vaak voor een onderschatting van het reële aantal reizigers zorgt. Heb hem al een paar keer zien aankomen in Brussel-Zuid en daar zat toch telkens minstens 50 man op, en dat was quasi steeds buiten de klassieke piekuren.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

50 is natuurlijk nog steeds geen indrukwekkend getal, helaas. "piekuren" lijken me hier niet erg relevant overigens, die tellen eerder voor woon-werkverkeer, zoveel internationale reizigers zullen daar niet bij zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 14 mar 2025, 22:04 50 is natuurlijk nog steeds geen indrukwekkend getal, helaas. "piekuren" lijken me hier niet erg relevant overigens, die tellen eerder voor woon-werkverkeer, zoveel internationale reizigers zullen daar niet bij zijn.
Ik wil ook helemaal niet beweren dat een trein met 50 reizigers die in Brussel aankomt een succes is, maar het is wel al wat anders dan 20. En dat van die piekuren is misschien verkeerd uitgedrukt, want dat doet denken aan pendelverkeer, inderdaad. Het gaat dan om eerste en laatste treinen van de dag, op de extremere uren.
Steven

Bericht door Steven »

De ECD is geregeld de “vervangtrein” voor een uitgevallen of zwaar vertraagde “eurostar”. Aangezien ze bij die treinen eigenlijk op hun tandvlees zitten. Ze hebben treinen te kort bij eurostar en bij de minste storing valt er dus al eens een rit uit.
Ruben

Bericht door Ruben »

Het is me al opgevallen dat op het scherm aan de buitenkant van de trein "Lelystad-Centrum" staat, terwijl er op de schermen in het station "Amsterdam-Zuid" staat. Waarom zet men daar ook niet de werkelijke bestemming op, eventueel aangevuld met "via Amsterdam-Zuid"? Vooral het feit dat beide niet overeenstemmen, kan verwarrend zijn.
Plaats reactie