Ik denk dat hij de Treinbestuurders bedoeldShrek schreef:Geloof jij dat nu zelf?Robin schreef:Ook te weinig personeel ligt wss ergens bij de redenen dat ze die stellen daar hielden.
Daar zit in Mechelen meer dan genoeg volk om, als iedereen doorwerkt, alles af te krijgen
AM-96
Re: AM-96
Op sommige plaatsen zit er inderdaad te weinig volk hoorShrek schreef:Geloof jij dat nu zelf?Robin schreef:Ook te weinig personeel ligt wss ergens bij de redenen dat ze die stellen daar hielden.
Daar zit in Mechelen meer dan genoeg volk om, als iedereen doorwerkt, alles af te krijgen

Elke chef geeft niet graag personeel weg, vandaar dat ook alle overplaatsingen worden tegen gehouden naar buiten toe (met dank hiervoor

Als iedereen door werkt dan kunnen ze na een week niet meer verder omdat de onderdelen niet zo snel worden geleverd of het papierwerk

Eerder deze week een DMTeeke tegengekomen wanneer ik moest ontkoppelen:
Het onderste scharnier+ stuk kozijn waar de kopdeur op rust, was afgebroken. Zal een zwaar karwei worden om dit euvel te herstellen... .
Zou dit door het winterse weer kunnen gekomen zijn? Sneeuw, Dooi, Ijsvorming door het terug aanvriezen -Crack!-
Het onderste scharnier+ stuk kozijn waar de kopdeur op rust, was afgebroken. Zal een zwaar karwei worden om dit euvel te herstellen... .
Zou dit door het winterse weer kunnen gekomen zijn? Sneeuw, Dooi, Ijsvorming door het terug aanvriezen -Crack!-
Idee: nieuwe schijf AM96
Sommige mensen zullen het waarschijnlijk heel moeilijk of onmogelijk achten, maar toch wil ik hier een gewaagd voorstel doen.
In plaats van het eeuwige gezwaai met nieuwe dubbeldeksstellen, waarom bestelt men gewoon geen nieuwe schijf AM96 ? Bombardier bouwt voor DSBFirst een extra schijf Contessa stellen (de "echte" Deense neus dus), en dat concept is ten gronde ook reeds 10 jaar oud. Andere maatschappijen bestellen toch ook nieuwe schijven van "oudere" concepten: in December vorig jaar is het eerste stel van de 2de schijf Virgin Pendolino's (Class 390) geleverd, NS krijgt zijn laatste stellen V-IRM (die an sich ook op het DD-IRM concept van 1994 voortbouwen). En als we even lichter OV erbij betrekken: De Lijn heeft vorig jaar toch ook een nieuwe schijf Hermelijns besteld ?
En natuurlijk bestellen we 2 extra bakken bij om de 454 te herstellen.
Desnoods kan men ze in Brugge bouwen, maar ideaal zou natuurlijk Hennigsdorf of Aachen zijn.. aangezien dat de 2 Bombardier standplaatsen zijn voor motorstellen/motorwagens.
In plaats van het eeuwige gezwaai met nieuwe dubbeldeksstellen, waarom bestelt men gewoon geen nieuwe schijf AM96 ? Bombardier bouwt voor DSBFirst een extra schijf Contessa stellen (de "echte" Deense neus dus), en dat concept is ten gronde ook reeds 10 jaar oud. Andere maatschappijen bestellen toch ook nieuwe schijven van "oudere" concepten: in December vorig jaar is het eerste stel van de 2de schijf Virgin Pendolino's (Class 390) geleverd, NS krijgt zijn laatste stellen V-IRM (die an sich ook op het DD-IRM concept van 1994 voortbouwen). En als we even lichter OV erbij betrekken: De Lijn heeft vorig jaar toch ook een nieuwe schijf Hermelijns besteld ?
Desnoods kan men ze in Brugge bouwen, maar ideaal zou natuurlijk Hennigsdorf of Aachen zijn.. aangezien dat de 2 Bombardier standplaatsen zijn voor motorstellen/motorwagens.
Leuk idee, maar ik denk dat de financieën geen nieuwe bestelling toelaten de eerste jaren.
Met de bestellingen die nu geplaatst zijn heeft de nmbs al de grootste investering uit haar bestaan gedaan. En ik denk niet dat een regering (als die er al komt ...) die 20 miljard moet besparen geneigd zal zijn nog veel nieuw rollend materieel te financieren
Dus tegen dat er opnieuw besteld kan worden, over minstens een jaar of 5, is het concept MS96 wel hopeloos verouderd denk ik
Met de bestellingen die nu geplaatst zijn heeft de nmbs al de grootste investering uit haar bestaan gedaan. En ik denk niet dat een regering (als die er al komt ...) die 20 miljard moet besparen geneigd zal zijn nog veel nieuw rollend materieel te financieren

Dus tegen dat er opnieuw besteld kan worden, over minstens een jaar of 5, is het concept MS96 wel hopeloos verouderd denk ik

Re: Idee: nieuwe schijf AM96
Als men stellen zou kopen zoals MS96, om de M6'en te vervangen, dan zou het wel een dubbeldeksvariant moeten zijn met een deense kop (anders heb je weer veel te weinig zitplaatsen)msts.be schreef:Sommige mensen zullen het waarschijnlijk heel moeilijk of onmogelijk achten, maar toch wil ik hier een gewaagd voorstel doen.
Inderdaa, de dubbeldekkers waren (en zijn) echt wel nodig om met ongeveer hetzelfde aantal personeelsleden een veel groter aantal reizigers te vervoeren.
Bv de IC-E reed met 4 stellen AM96(ongeveer 850 zitplaatsen) en rijdt nu met 10 rijtugen M6 (ongeveer 1280 zitplaatsen) dus ongeveer 50% meer zitplaats.
En van dit soort verbindingen kan ik er nog enkele opnoemen.
En AM96 dubbeldeks versie zal niet zo eenvoudig zijn.
Volgens mij zou men ook eens moeten kijken naar dubbeldekkers ipv de IC-A, ik denk dat er in het buitenland wel enkele geschikte reeksen te vinden zijn.
Zeker tegen de tijd dat L50a Brussel-Zuid - Sint-katharina-Lombeek op de centrale sporen ook 200 km/u is, dan zou het interessant zijn dat het merendeel van de treinen daar van deze snelheid kan gebruikmaken.
Bv de IC-E reed met 4 stellen AM96(ongeveer 850 zitplaatsen) en rijdt nu met 10 rijtugen M6 (ongeveer 1280 zitplaatsen) dus ongeveer 50% meer zitplaats.
En van dit soort verbindingen kan ik er nog enkele opnoemen.
En AM96 dubbeldeks versie zal niet zo eenvoudig zijn.
Volgens mij zou men ook eens moeten kijken naar dubbeldekkers ipv de IC-A, ik denk dat er in het buitenland wel enkele geschikte reeksen te vinden zijn.
Zeker tegen de tijd dat L50a Brussel-Zuid - Sint-katharina-Lombeek op de centrale sporen ook 200 km/u is, dan zou het interessant zijn dat het merendeel van de treinen daar van deze snelheid kan gebruikmaken.
Een 'oud' concept is niet per se slecht, maar dan gelieve tegelijk de fouten aanpakken:
* lange 'laad- en lostijden' door te kleine deuren
* geen lage vloer
* doorloopmogelijkheid wordt bijna nooit meer gebruikt (vraag me niet waarom), daar zat net het voordeel van die neus
* hoe zit het met de huidige crashnormen?
* wat met die rubbers en vochtproblemen, is dat een foutief gerucht of zijn daar echt problemen?
* aantal zitplaatsen
Is dat dan wel zinnig om extra AM-96 materiaal te bestellen, waar zou je die willen inzetten? Begrijp me niet verkeerd, toen ik er voor het eerst inzat, en nog steeds vind ik dat erg aangename treinen, als reiziger. Als ik met kinderwagen of met meerdere mensen reis vind ik het al een stuk minder, uiteraard zijn er nog enkele vervelende zaken zoals het gebrek aan stopcontacten en catering, maar ach nadelen opsommen is gemakkelijk
* lange 'laad- en lostijden' door te kleine deuren
* geen lage vloer
* doorloopmogelijkheid wordt bijna nooit meer gebruikt (vraag me niet waarom), daar zat net het voordeel van die neus
* hoe zit het met de huidige crashnormen?
* wat met die rubbers en vochtproblemen, is dat een foutief gerucht of zijn daar echt problemen?
* aantal zitplaatsen
Is dat dan wel zinnig om extra AM-96 materiaal te bestellen, waar zou je die willen inzetten? Begrijp me niet verkeerd, toen ik er voor het eerst inzat, en nog steeds vind ik dat erg aangename treinen, als reiziger. Als ik met kinderwagen of met meerdere mensen reis vind ik het al een stuk minder, uiteraard zijn er nog enkele vervelende zaken zoals het gebrek aan stopcontacten en catering, maar ach nadelen opsommen is gemakkelijk

Die wordt nog elke dag gebruikt, kijk maar naar de:kika schreef: * doorloopmogelijkheid wordt bijna nooit meer gebruikt (vraag me niet waarom), daar zat net het voordeel van die neus
IC-C Antwerpen-Gent-Kortrijk-Lille
IC-G Antwerpen-Gent-Oostende
IC-P Antwerpen-Gent (enkel van maandag tot vrijdag)
IC-E Knokke/Blankenberge-Brussel-Leuven-Hasselt-(Luik/Genk in het weekend)-Tongeren in de week
IC-J Brussel-Namen-Arlon-Luxembourg
Raar, ik maak elke dag gebruik van de IC-C/G/P en daar kan je overal door lopen.
Opgelet: bij de laatste treinen gebeurt het dat de TBG die deuren op slot zet ook al zijn de stuurpostdeuren dichtgeklapt. Dit vanwege geen doorloopmogelijkheden voor zwartrijders.
Opgelet: bij de laatste treinen gebeurt het dat de TBG die deuren op slot zet ook al zijn de stuurpostdeuren dichtgeklapt. Dit vanwege geen doorloopmogelijkheden voor zwartrijders.
Daar heb je zeker een goed punt. De MS96 zijn namelijk specifiek gebouwd voor lange-afstands verkeer. Dan zijn de kleine deuren of hoge vloer geen nadeel meer, maar kan je hem wel nergens anders gebruiken.kika schreef:Is dat dan wel zinnig om extra AM-96 materiaal te bestellen, waar zou je die willen inzetten? Begrijp me niet verkeerd, toen ik er voor het eerst inzat, en nog steeds vind ik dat erg aangename treinen, als reiziger. Als ik met kinderwagen of met meerdere mensen reis vind ik het al een stuk minder, uiteraard zijn er nog enkele vervelende zaken zoals het gebrek aan stopcontacten en catering, maar ach nadelen opsommen is gemakkelijk
Vermits er tegenwoordig op meer en meer lange verbindingen ook M6 rijden zijn er nog maar een beperkt aantal lijnen waar de MS96 nuttig kan zijn

ik vind dit verre van slechte treinen.Shrek schreef:Daar heb je zeker een goed punt. De MS96 zijn namelijk specifiek gebouwd voor lange-afstands verkeer. Dan zijn de kleine deuren of hoge vloer geen nadeel meer, maar kan je hem wel nergens anders gebruiken.kika schreef:Is dat dan wel zinnig om extra AM-96 materiaal te bestellen, waar zou je die willen inzetten? Begrijp me niet verkeerd, toen ik er voor het eerst inzat, en nog steeds vind ik dat erg aangename treinen, als reiziger. Als ik met kinderwagen of met meerdere mensen reis vind ik het al een stuk minder, uiteraard zijn er nog enkele vervelende zaken zoals het gebrek aan stopcontacten en catering, maar ach nadelen opsommen is gemakkelijk
Vermits er tegenwoordig op meer en meer lange verbindingen ook M6 rijden zijn er nog maar een beperkt aantal lijnen waar de MS96 nuttig kan zijn
Het is een enkele deur ok maar als iedereen doorloopt kan je gemakkelijk erop

kwa confort vind ik deze beter dan de M6 waar het bagagerek toch vrij nutteloos is

Natuurlijk geraak je er wel op, maar door die enkele deur die dan nog eens aan het uiteinde van de rijtuigen zit zijn L-treinen of drukke P-treinen wel uitgesloten met MS96 he.Robin schreef:ik vind dit verre van slechte treinen.
Het is een enkele deur ok maar als iedereen doorloopt kan je gemakkelijk erop.
kwa confort vind ik deze beter dan de M6 waar het bagagerek toch vrij nutteloos is.
En ja, ze zijn comfortabeler dan M6, op voorwaarde dat het niet te druk is. Op een drukke IC-verbinding ben je echt wel beter af met dubbeldekkers hoor.
Vandaar dat ik het terrein waar de MS96 optimaal tot zijn recht komt niet zo groot zie.

-
Kijk maar eens tijdens de zomermaanden op de IC E, als je die s'ochtends of s'avonds, met 4 stellen laat rijden, blijven er vaak mensen achter op het perron, zelfs de M6'en met 10 rijtuigen is voor sommige ritten al sardienenvervoer