We kunnen na al die jaren (1958 ?) eens omwisselen ? De hollanders de lok en wij de rijtuigen ??Nekvin schreef:Die typ 11'en is gewoon oude rommel, ze zouden zoveel niet stilvallen moesten de hollanders is nieuwe locs kopen. Probleem opgelost
Weer 350 reizigers een uur vast in trein
- oorspronkelijk werd er met motorstellen gereden. Dit waren NS stellen die aangepast waren voor Benelux dienst, NMBS heeft 2 van deze stellen van NS gekocht (staat er trouwens nog 1 van in Leuven, tot grote jalouzie van de Nederlanders die er geen bewaard hebben.dentheo schreef:We kunnen na al die jaren (1958 ?) eens omwisselen ? De hollanders de lok en wij de rijtuigen ??Nekvin schreef:Die typ 11'en is gewoon oude rommel, ze zouden zoveel niet stilvallen moesten de hollanders is nieuwe locs kopen. Probleem opgelost
Later werd het materieel uitgebreid met trek-duw treinen (T25.5 + NMBS I4 + NS plan ? + NS stuurstand).
toen mid jaren 80 (1987?) de nieuwe Benelux treinen in gebruik werden genomen werd overeengekomen dat NMBS de locs leverde en NS de rijtuigen (NMBS had meer ervaring met twee spanningslocs en trek-duw locs).
Er is mij ooit verteld dat deze verdeling als bij toeval ook qua kostprijs correct was, nl ongeveer twee derde van het trajekt ligt in Nederland en 1 derde in Belgie; kostprijs van de 12 locs was ongeveer de helft van de kostprijs van de rijtuigen. In 1987 had NS in voldoende Benelux rijtuigen voor 11 treinen, dus 55 gewone rijtuigen + 11 stuurstanden. Aangezien vandaag de benelux 1 rijtuig meer telt dan in 1987, heeft NS vandaag nog materieel voor 9 treinen.
als we dus de situatie willen omkeren, NS de locs en wij de rijtuigen, dan zal de kostenverdeling niet meer kloppen, zodat een aantal treinen toch nog met NS rijtuigen zal moeten rijden.
Ik dacht 1e klas belgisch , 2e klas nederlandse rijtuigen type W ? Soort duitse zilveren rijtuigen in het blauw...carlos schreef:- oorspronkelijk werd er met motorstellen gereden. Dit waren NS stellen die aangepast waren voor Benelux dienst, NMBS heeft 2 van deze stellen van NS gekocht (staat er trouwens nog 1 van in Leuven, tot grote jalouzie van de Nederlanders die er geen bewaard hebben.dentheo schreef:We kunnen na al die jaren (1958 ?) eens omwisselen ? De hollanders de lok en wij de rijtuigen ??Nekvin schreef:Die typ 11'en is gewoon oude rommel, ze zouden zoveel niet stilvallen moesten de hollanders is nieuwe locs kopen. Probleem opgelost
Later werd het materieel uitgebreid met trek-duw treinen (T25.5 + NMBS I4 + NS plan ? + NS stuurstand)..
Idd Plan W. Zie ook http://www.martijnhaman.nl/planw.htm Die stuurstandrijtuigen waren trouwens nog ouder, en verbouwd uit Plan D uit 1951. zie http://www.martijnhaman.nl/benelux.htmdentheo schreef:Ik dacht 1e klas belgisch , 2e klas nederlandse rijtuigen type W ? Soort duitse zilveren rijtuigen in het blauw...carlos schreef:- oorspronkelijk werd er met motorstellen gereden. Dit waren NS stellen die aangepast waren voor Benelux dienst, NMBS heeft 2 van deze stellen van NS gekocht (staat er trouwens nog 1 van in Leuven, tot grote jalouzie van de Nederlanders die er geen bewaard hebben.dentheo schreef: We kunnen na al die jaren (1958 ?) eens omwisselen ? De hollanders de lok en wij de rijtuigen ??
Later werd het materieel uitgebreid met trek-duw treinen (T25.5 + NMBS I4 + NS plan ? + NS stuurstand)..
Ik durf de vergelijking wel te maken in die zin dat ze beide een hoge techniciteit hebben en dus goed en preventief onderhoud nodig hebben.Adler schreef:Je kan de F16's moeilijk vergelijken met de loks van de NMBS.
Ten eerste hebben de F16's al een of meerdere malen een volledige upgrade ondergaan
Wat die upgrades betreft: dat zijn niet zo geweldige veranderingen. Het betreft meestal de vervanging/bij inbouwen van bekabelingen, onderdelen, computers en software.
De beperkende factor bij de F16 was de sterkte van de cel (volledige romp) en daar is nog niet veel aan veranderd op één rib die veranderd is en enkele versterkingen na. De Nieuwe composieten die gebruikt zijn bij de bouw blijken nu veel sterker te zijn dan ooit gedacht.
Dus updates hadden ook kunnen gebeuren op locomotieven (en trouwens dat gebeurt ook wat betreft bv. seinbeïnvloedingssystemen). De midlife update is eigenlijk in hoofdzaak de aanpassing aan de wapensystemen (om bommen beter te kunnen gooien en/of missiles af tevuren.
Een F16 wordt door een CrewChief nagezien en dat houdt in dat de verschillende peilen worden nagezien en eventueel bijgevuld, dat er geen abnormale beschadigingen zijn, de knopjes goed staan,…. Dit zijn kleine werkjes. Echt gespecialiseerde technici komen er pas aan te pas bij pannes.Adler schreef: en ten tweede worden die dagelijks onderhouden door een gespecialiseerde ploeg technici.
Sinds de drastische vermindering van het aantal bakken vliegen ze bij menselijk weer gemakkelijk 3 vluchten per dag, vroeger kon het wel gebeuren dat er enkele een paar dagen bleven staan in de Shelters.Adler schreef:. De loks van de NMBS zijn dagelijks op de baan en krijgen een minimum aan preventief onderhoud.
Een F16 verblijft veel meer uren in de onderhoudshangar dan dat hij effectief vliegt denk ik.
Hij vliegt 300 uur en gaat dan in preventief onderhoud voor 4 weken.
Anderzijds gebeurt het ook dat bij gebrek aan vervangstukken, men gewoon blijft vliegen eventueel met beperkingen.Adler schreef:. Bovendien wordt bij de minste fout of slijtage een stuk vervangen omdat hier mensenlevens van afhangen.
Ik denk dat dat de toekomst gaat worden, had er eigenlijk al kunnen zijn.Adler schreef:. Het onderhoud van de Duitse ICE's is hier beter mee te vergelijken. Die zenden zelfs diagnose gegevens door voor ze de werkplaats binnenkomen.
Wat in de ruimtevaart zijn deugdelijkheid bewijst, wordt snel overgenomen in de luchtvaart en nadien in andere toepassingen (transport, medische wereld, bouw,...). Ook bij de F16 werd pas in de tweede helft van de jaren 90 systemen ingebouwd die uitgelezen kunnen worden en waarvan sommige zelfs op voorhand laten zien wat er stuk zal gaan op korte of lange.
Er zitten ook systemen tussen die laten zien dat we bepaalde gedeeltelijke defecte stukken kunnen laten zitten tot op een bepaald moment dat het defect zijn max heeft bereikt.