Pagina 5 van 6

Geplaatst: 11 jul 2007, 13:40
door dentheo
Nekvin schreef:Die typ 11'en is gewoon oude rommel, ze zouden zoveel niet stilvallen moesten de hollanders is nieuwe locs kopen. Probleem opgelost
We kunnen na al die jaren (1958 ?) eens omwisselen ? De hollanders de lok en wij de rijtuigen ??

Geplaatst: 11 jul 2007, 14:10
door carlos
dentheo schreef:
Nekvin schreef:Die typ 11'en is gewoon oude rommel, ze zouden zoveel niet stilvallen moesten de hollanders is nieuwe locs kopen. Probleem opgelost
We kunnen na al die jaren (1958 ?) eens omwisselen ? De hollanders de lok en wij de rijtuigen ??
- oorspronkelijk werd er met motorstellen gereden. Dit waren NS stellen die aangepast waren voor Benelux dienst, NMBS heeft 2 van deze stellen van NS gekocht (staat er trouwens nog 1 van in Leuven, tot grote jalouzie van de Nederlanders die er geen bewaard hebben.
Later werd het materieel uitgebreid met trek-duw treinen (T25.5 + NMBS I4 + NS plan ? + NS stuurstand).

toen mid jaren 80 (1987?) de nieuwe Benelux treinen in gebruik werden genomen werd overeengekomen dat NMBS de locs leverde en NS de rijtuigen (NMBS had meer ervaring met twee spanningslocs en trek-duw locs).
Er is mij ooit verteld dat deze verdeling als bij toeval ook qua kostprijs correct was, nl ongeveer twee derde van het trajekt ligt in Nederland en 1 derde in Belgie; kostprijs van de 12 locs was ongeveer de helft van de kostprijs van de rijtuigen. In 1987 had NS in voldoende Benelux rijtuigen voor 11 treinen, dus 55 gewone rijtuigen + 11 stuurstanden. Aangezien vandaag de benelux 1 rijtuig meer telt dan in 1987, heeft NS vandaag nog materieel voor 9 treinen.

als we dus de situatie willen omkeren, NS de locs en wij de rijtuigen, dan zal de kostenverdeling niet meer kloppen, zodat een aantal treinen toch nog met NS rijtuigen zal moeten rijden.

Geplaatst: 11 jul 2007, 16:12
door dentheo
carlos schreef:
dentheo schreef:
Nekvin schreef:Die typ 11'en is gewoon oude rommel, ze zouden zoveel niet stilvallen moesten de hollanders is nieuwe locs kopen. Probleem opgelost
We kunnen na al die jaren (1958 ?) eens omwisselen ? De hollanders de lok en wij de rijtuigen ??
- oorspronkelijk werd er met motorstellen gereden. Dit waren NS stellen die aangepast waren voor Benelux dienst, NMBS heeft 2 van deze stellen van NS gekocht (staat er trouwens nog 1 van in Leuven, tot grote jalouzie van de Nederlanders die er geen bewaard hebben.
Later werd het materieel uitgebreid met trek-duw treinen (T25.5 + NMBS I4 + NS plan ? + NS stuurstand)..
Ik dacht 1e klas belgisch , 2e klas nederlandse rijtuigen type W ? Soort duitse zilveren rijtuigen in het blauw...

Geplaatst: 11 jul 2007, 19:09
door Sander
dentheo schreef:We kunnen na al die jaren (1958 ?) eens omwisselen ? De hollanders de lok en wij de rijtuigen ??
Als de Traxx'en rijden heb je een zo goed als Nederlandse Benelux!

Geplaatst: 11 jul 2007, 19:54
door dentheo
Sander schreef:
dentheo schreef:We kunnen na al die jaren (1958 ?) eens omwisselen ? De hollanders de lok en wij de rijtuigen ??
Als de Traxx'en rijden heb je een zo goed als Nederlandse Benelux!
Wie huurt de traxxen ?

Geplaatst: 11 jul 2007, 20:13
door Steven
drie door de nmbs maar die zijn bedoeld voor de shutlle naar brecht de rest door NL

Geplaatst: 11 jul 2007, 20:23
door dentheo
Steven schreef:drie door de nmbs maar die zijn bedoeld voor de shutlle naar brecht de rest door NL
Hoe zit dat met die Ansaldo's ik dacht dat 1 op 3 van de NMBS was...

Geplaatst: 11 jul 2007, 20:34
door Steven
oook daar zijn er maar 2 of 3 stuks voor nmbs bedoeld dacht ik te weten.

Geplaatst: 11 jul 2007, 21:34
door AzzurroNL
dentheo schreef:
carlos schreef:
dentheo schreef: We kunnen na al die jaren (1958 ?) eens omwisselen ? De hollanders de lok en wij de rijtuigen ??
- oorspronkelijk werd er met motorstellen gereden. Dit waren NS stellen die aangepast waren voor Benelux dienst, NMBS heeft 2 van deze stellen van NS gekocht (staat er trouwens nog 1 van in Leuven, tot grote jalouzie van de Nederlanders die er geen bewaard hebben.
Later werd het materieel uitgebreid met trek-duw treinen (T25.5 + NMBS I4 + NS plan ? + NS stuurstand)..
Ik dacht 1e klas belgisch , 2e klas nederlandse rijtuigen type W ? Soort duitse zilveren rijtuigen in het blauw...
Idd Plan W. Zie ook http://www.martijnhaman.nl/planw.htm Die stuurstandrijtuigen waren trouwens nog ouder, en verbouwd uit Plan D uit 1951. zie http://www.martijnhaman.nl/benelux.htm

Geplaatst: 11 jul 2007, 21:39
door Adler
dentheo schreef:Hoe zit dat met die Ansaldo's ik dacht dat 1 op 3 van de NMBS was...
16 zijn er besteld door HSA, 3 door de NMBS.

Geplaatst: 11 jul 2007, 22:05
door Bibke
Adler schreef:Je kan de F16's moeilijk vergelijken met de loks van de NMBS.
Ten eerste hebben de F16's al een of meerdere malen een volledige upgrade ondergaan
Ik durf de vergelijking wel te maken in die zin dat ze beide een hoge techniciteit hebben en dus goed en preventief onderhoud nodig hebben.
Wat die upgrades betreft: dat zijn niet zo geweldige veranderingen. Het betreft meestal de vervanging/bij inbouwen van bekabelingen, onderdelen, computers en software.
De beperkende factor bij de F16 was de sterkte van de cel (volledige romp) en daar is nog niet veel aan veranderd op één rib die veranderd is en enkele versterkingen na. De Nieuwe composieten die gebruikt zijn bij de bouw blijken nu veel sterker te zijn dan ooit gedacht.
Dus updates hadden ook kunnen gebeuren op locomotieven (en trouwens dat gebeurt ook wat betreft bv. seinbeïnvloedingssystemen). De midlife update is eigenlijk in hoofdzaak de aanpassing aan de wapensystemen (om bommen beter te kunnen gooien en/of missiles af tevuren.
Adler schreef: en ten tweede worden die dagelijks onderhouden door een gespecialiseerde ploeg technici.
Een F16 wordt door een CrewChief nagezien en dat houdt in dat de verschillende peilen worden nagezien en eventueel bijgevuld, dat er geen abnormale beschadigingen zijn, de knopjes goed staan,…. Dit zijn kleine werkjes. Echt gespecialiseerde technici komen er pas aan te pas bij pannes.
Adler schreef:. De loks van de NMBS zijn dagelijks op de baan en krijgen een minimum aan preventief onderhoud.
Een F16 verblijft veel meer uren in de onderhoudshangar dan dat hij effectief vliegt denk ik.
Sinds de drastische vermindering van het aantal bakken vliegen ze bij menselijk weer gemakkelijk 3 vluchten per dag, vroeger kon het wel gebeuren dat er enkele een paar dagen bleven staan in de Shelters.
Hij vliegt 300 uur en gaat dan in preventief onderhoud voor 4 weken.
Adler schreef:. Bovendien wordt bij de minste fout of slijtage een stuk vervangen omdat hier mensenlevens van afhangen.
Anderzijds gebeurt het ook dat bij gebrek aan vervangstukken, men gewoon blijft vliegen eventueel met beperkingen.
Adler schreef:. Het onderhoud van de Duitse ICE's is hier beter mee te vergelijken. Die zenden zelfs diagnose gegevens door voor ze de werkplaats binnenkomen.
Ik denk dat dat de toekomst gaat worden, had er eigenlijk al kunnen zijn.
Wat in de ruimtevaart zijn deugdelijkheid bewijst, wordt snel overgenomen in de luchtvaart en nadien in andere toepassingen (transport, medische wereld, bouw,...). Ook bij de F16 werd pas in de tweede helft van de jaren 90 systemen ingebouwd die uitgelezen kunnen worden en waarvan sommige zelfs op voorhand laten zien wat er stuk zal gaan op korte of lange.
Er zitten ook systemen tussen die laten zien dat we bepaalde gedeeltelijke defecte stukken kunnen laten zitten tot op een bepaald moment dat het defect zijn max heeft bereikt.

Geplaatst: 30 jul 2007, 14:39
door msts.be
Ondertussen is de 1191 weer hersteld, tegen alle verwachtingen in.. :o dan toch geen 61ste HLE21 :?: Of waren er nog andere 11'en die er zo slecht aan toe waren ? :roll:

Geplaatst: 30 jul 2007, 14:46
door Steven
zijt ge zeker?

Geplaatst: 30 jul 2007, 15:18
door Shrek
msts.be schreef:Ondertussen is de 1191 weer hersteld, tegen alle verwachtingen in.. :o dan toch geen 61ste HLE21 :?: Of waren er nog andere 11'en die er zo slecht aan toe waren ? :roll:
2-spanninge locomotieven kunnen ze ook voor andere dingen dan beneluxtreinen gebruiken he :wink:

Geplaatst: 30 jul 2007, 15:19
door Steven
tja als ze de reeks 11 de vervanger willen laten spelen van de 25.5 dan moeten ze die 11 wel herstellen hoor :-)