groentje schreef:
Overigens, zijn het niet vooral de Nederlandse maatschappijen die de grenstrajecten niet meer rijden, en niet zozeer De Lijn? Dat weet ik niet, ik woon niet langs de grens.
Er is, bij mijn weten, slechts 1 mooi voorbeeld meer van een grensoverschrijdende lijn. En dat is de lijn 42 / 2 Brugge - Breskens. Deze lijn wordt in gemengde exploitatie gereden: met bussen van de stelplaats Knokke (De Lijn) en van de stelplaats Axel (Connexxion). De Lijn rijdt hierop met lijnnummer 42, Connexxion met lijnnummer 2. Ongeveer 1 op de 3 ritten worden verzekerd door een bus van De Lijn, de rest door bussen van Connexxion. De verdeling is
hier te vinden. Zowel de bussen van De Lijn, als die van Connexxion beschikken over 2 ontwaardingsapparaten: Prodata van De Lijn, en het strippenkaartensysteem van Connexxion. Vervoersbewijzen van beide vervoersmaatschappijen zijn dan ook geldig op de bewuste lijn.
Voor de rest zijn lijnen 18 (Kieldrecht - Hulst) en 19 (Breda - Antwerpen - Hulst) van Connexxion enorm ingeperkt. Vroeger reed de 18 op aanvraag (soort van 'belbus'), wanneer de bus gereserveerd werd en konnen de mensen van Kieldrecht naar Hulst (en dat zelfs met een abonnement van De Lijn). Ook lijn 19 reed vroeger via Stekene over de E34 naar Antwerpen en had onderweg De Lijn-haltes die bediend werden. Wanneer Connexxion deze lijnen door omstandigheden niet kon uitvoeren, werden deze diensten zelfs overgenomen door De Lijn (en dat zit nog steeds in onze Wase filmbeelden). Nu heeft deze 19 slechts twee haltes meer op Belgisch grondgebied, zijnde: Antwerpen Halewijnlaan en Antwerpen Noorderplaats. Ook het De Lijn-abonnement is dus niet meer geldig. En lijn 18 is verleden tijd.
Maar zo heeft De Lijn vorig jaar ook nog gesnoeid in het grensoverschrijdend vervoer in het oosten van Limburg (kanten van Maastricht), dit door zogezegde "probleemlijnen".
Verder is er bij de Gentse Feesten nog één Connexxion-lijn (757 als ik me niet vergis), die een "feestbus" verzekert tussen Gent en Westdorpe (via Sas van Gent, Sluiskil, Terneuzen en Hulst). En een variant naar Oostburg, via Hoek.
Er zijn wellicht nog wel enkele andere voorbeelden, maar dit zijn degene waar ik weet van heb...
Het ligt eigenlijk vooral aan de koppigheid van beide maatschappijen. Grensoverschrijdend vervoer is prachtig, maar men moet wel willen samenwerken, en blijkbaar lukt dat niet in elke entiteit...
Grtz,
Maikel