Pagina 5 van 7
Geplaatst: 08 dec 2007, 08:58
door overweg13
Adler schreef:
Het bewijst nog maar eens de totale onbekwaamheid van de NMBS-top.
Dus, als ik een jaar aan een stuk rotslecht les geef, dan is dat de schuld van de directie c.q. Minister Vandenbroucke?
Geplaatst: 08 dec 2007, 09:27
door Bibke
overweg13 schreef:Adler schreef:
Het bewijst nog maar eens de totale onbekwaamheid van de NMBS-top.
Dus, als ik een jaar aan een stuk rotslecht les geef, dan is dat de schuld van de directie c.q. Minister Vandenbroucke?
Sorry dat ik in de plaats van Adler antwoord.
Maar het is nu aan de top om te zorgen dat die fouten verbeterd worden en een proces uit te werken om ze (en gelijkaardige fouten) in de toekomst te vermijden.
Dat is TQM: Total Quality Management.
Een tooltje daar bij is de "Deming circle" PDCA: "Plan" "Do" "Check" "Act" of soms ook vertaald als
PDCC: "Plan" "Do" "Check" “Correct”
Dus Vic als je slecht werk levert zal uw directie de nodige maatregelen moeten nemen om u terug op het rechte pad te brengen of in het slechtste geval u te ontslaan.
Maar ik zie dat uw Nederlands nog goed is. Je mag blijven

Geplaatst: 08 dec 2007, 09:44
door Steven
de top van de nmbs? denk niet da die het spoorboekje zien voor dat effectief verkocht word.
er zitten namelijk nog vele personen tussen de top en de persoon die verantwoordelijk is voor die fouten.
blijkbaar zijn er veel die de structuur binnen de nmbs niet doorhebben.
Geplaatst: 08 dec 2007, 11:29
door Adler
overweg13 schreef:Adler schreef:
Het bewijst nog maar eens de totale onbekwaamheid van de NMBS-top.
Dus, als ik een jaar aan een stuk rotslecht les geef, dan is dat de schuld van de directie c.q. Minister Vandenbroucke?
Het is in de eerste plaats de Directeur-generaal Reizigers die verantwoordelijk is voor het Spoorboekje.
Ik vraag niet dat hij persoonlijk alle tabellen zou gaan nazien.
Sorry, maar als die man nog niet de tijd heeft om de inleiding te lezen dan is hij die positie niet waard.
Het heeft me welgeteld de tijd van een treinreis Mechelen-Antwerpen gekost om de tekst in de 4 talen te lezen en de fouten eruit te halen.
Zoals ik al zei, schreven de vorige Directeur-generaals zoals Leo Pardon en Antoine Martens steeds een inleiding in het spoorboekje.
Blijkbaar is het voor de heer S'heeren zelfs al te veel gevraagd om de inleiding na te lezen.
Deze tekst met 13 fouten op 4 pagina's en een belachelijke Duitse vertaling, is geen maatschappij als de NMBS waardig, dit is ronduit rommel.
Het Franse woord agrémenter vertalen door mustreren, dat doet bij mij de deur dicht.
Ik begrijp absoluut niet waarom u dit nog wil verdedigen. Zoals iemand anders hier al zei, blijkbaar is de NMBS in de ogen van sommigen hier heilig.
Geplaatst: 08 dec 2007, 11:36
door Adler
Bibke schreef:Maar het is nu aan de top om te zorgen dat die fouten verbeterd worden en een proces uit te werken om ze (en gelijkaardige fouten) in de toekomst te vermijden.
Dat is TQM: Total Quality Management.
Volledig akkoord, indien het bedrijf waar ik werk handleidingen zou afleveren met een dergelijke kwaliteit, dan kunnen ze morgen de deuren sluiten.
De CEO leest ook niet alle handleidingen na maar ik weet wel dat er koppen zullen rollen als zoiets zou gebeuren. Bij de NMBS kan dit blijkbaar allemaal.
Geplaatst: 08 dec 2007, 12:33
door overweg13
Maar mijn beste Adler, toch,
Fouten maken is ingebakken geraakt in alle geledingen van onze maatschappij, dankzij de zogenaamde democratisering van het onderwijs.Toen ik 35 jaar geleden begon, quoteerde ik tests en zeldzame werkjes van leerlingen tussen 0 en 100 %. Nu quoteer ik diezelfde dingen, en uiteraard veel meer werkjes van allerlei aard, nog tussen 5,5 en 10.
Ik ben echt niet blind voor die tekortkomingen en zou aan de ontwerper van het spoorboekje in zijn huidige vorm vermoedelijk 2/10 geven, en aan die van het boekje van pakweg 1972 8/10 (mocht ik beide beoordelen in de jaren zeventig). Die 2/10 zou dan verantwoord worden door de slechte leesbaarheid en de vele fouten, de 8/10 door de grondige en degelijke info, ondanks de wat sjofele lay-out.
Maar in 2007 beoordeel je al lang niet meer op die manier: nu krijgt het huidige boekje 7.5/10, omdat het redelijk goed oogt. Er zitten nog wat foutjes in, maar na enkele jaren gaan die er ongetwijfeld uit. Het boekje uit 1972 krijgt nu 7/10, want het is te zwaar op de hand, ook al is het volledig en betrouwbaar. Het spreekt de klant onvoldoende aan.
Het is, zonder dat ik het bedoelde, een mooie parabel geworden. Je kunt hem naar hartenlust toepassen op zowat alle geledingen van onze maatschappij (te beginnen bij de politici), maar onvermijdelijk kom je vroeg of laat ook in je eigen bedrijf terecht. Het benieuwt me trouwens (maar ik wil het niet echt weten) voor welk bedrijf je werkt, maar ik verzeker je een ding: als ik er ooit te maken mee gekregen heb, is de kans klein dat ik nog nooit onvolkomenheden in zijn dienstverlening heb gevonden, want die vind je tegenwoordig toch overal. Ik stuur vaak brieven terug met correcties (soms krijg je dan een nietszeggend antwoord), reageer op fouten op radio en tv, breng spullen terug die niet functioneren zoals beloofd, en ik zal binnenkort een lijst met suggesties naar de NMBS sturen voor een verbetering van het spoorboekje, maar ik ben dat voortdurend NMBS-hakken beu, zoals jij de heiligverklaringen beu bent. Alleen zijn die laatste altijd een gevolg van de eerste. Martelaarschap, heet dat, in de christelijke traditie.
Geplaatst: 08 dec 2007, 12:42
door Adler
Dag Vic,
Ik geef u op één punt volkomen gelijk, dat is dat men het in de huidige tijd allemaal veel minder ernstig neemt en het blijkbaar allemaal niet meer belangrijk is om iets behoorlijk te doen.
Ik vind het alleen erg jammer dat deze onverschilligheid blijkbaar ook al in alle rangen van de NMBS is doorgedrongen en nog het meest van al in de hoogste rangen.
Geplaatst: 08 dec 2007, 18:14
door Joris
Hallo,
Ik heb de topic maar diagonaal doorgelezen, maar blijkbaar geeft niemand de volgende opmerking:
Wie staat er op de cover? Juist ja, de 1608! Hij is bijna met pensioen, maar hij mag toch nog de cover en de reclame in de krant sieren.
Voor de rest: het grote spoorboekje moet ik nog gaan halen, het regionaal heb ik al liggen, maar moet ik nog eens bekijken.
Groeten,
Joris De Mol
Geplaatst: 09 dec 2007, 21:54
door Bert
Joris schreef:Hallo,
Ik heb de topic maar diagonaal doorgelezen, maar blijkbaar geeft niemand de volgende opmerking:
Wie staat er op de cover? Juist ja, de 1608! Hij is bijna met pensioen, maar hij mag toch nog de cover en de reclame in de krant sieren.
Voor de rest: het grote spoorboekje moet ik nog gaan halen, het regionaal heb ik al liggen, maar moet ik nog eens bekijken.
Groeten,
Joris De Mol
Die 1608 valt amper op achter die M6 rijtuigen...
Enne, zo slecht ziet die loc er nu toch ook niet uit of had je liever een zwart-bruine 13 gehad?

Geplaatst: 09 dec 2007, 22:46
door Bartjedj
Ik ben zeer tevreden met de 1608.
Vrijdag nog gelopen in Gent om hem te halen. Ik kwam uit A'pen en kwam in Gent aan met de Kortrijk.
Echter net te laat
BDJ
Geplaatst: 10 dec 2007, 12:07
door Nekvin
Eigelijk is commentaar geven gemakkelijk he. Maar weten jullie hoe moeilijk het is om zo'n groot bedrijf goed te leiden en goed te laten functioneren. Je moet alle 38000 werknemers in het gareel laten lopen om alles goed en op tijd te laten gaan. Das niet simpel hoor.
We mogen tevreden zijn (en dat zeg ik niet als werknemer, maar als reiziger) dat de NMBS nog zo'n groot treinenaanbod heeft dat toch min of meer ongeveer op tijd rijd. Met moderne en luxueuze treinen. Als je soms ziet in andere landen...
Geplaatst: 10 dec 2007, 12:12
door overweg13
Ouch, Nekvin, that makes two of us. Maar opgelet, jongen, je mag hier in dit forum gerust bekennen dat
- je aids hebt, door veelvuldige promiscuë seksuele contacten;
- je jaarlijks de fiscus voor ettelijke euro bedriegt;
- je de controle hebt over de Charleroise én de Russische maffia;
- je je vrouw en kinderen slaat.
Maar toegeven dat je vindt dat de NMBS het nog niet zo slecht doet. Sorry, maat, dat doe je hier dus niet!
Geplaatst: 10 dec 2007, 12:27
door Wover
Touché

Geplaatst: 10 dec 2007, 12:55
door Adler
Nekvin schreef:Eigelijk is commentaar geven gemakkelijk he. Maar weten jullie hoe moeilijk het is om zo'n groot bedrijf goed te leiden en goed te laten functioneren. Je moet alle 38000 werknemers in het gareel laten lopen om alles goed en op tijd te laten gaan. Das niet simpel hoor.
We mogen tevreden zijn (en dat zeg ik niet als werknemer, maar als reiziger) dat de NMBS nog zo'n groot treinenaanbod heeft dat toch min of meer ongeveer op tijd rijd. Met moderne en luxueuze treinen. Als je soms ziet in andere landen...
Er is toch iets dat ik niet goed begrijp.
Langs de ene kant kunnen jullie als werknemers van de NMBS niet dulden dat er kritiek wordt gegeven op uw bedrijf, en dat zou ik nog kunnen begrijpen.
Maar langs de andere kant hebben jullie zelf voortdurend kritiek op de directie om allerhande redenen en wordt daar zelfs regelmatig voor gestaakt.
Als ik hier kritiek geef dan is het niet op de werknemers van de NMBS maar ook op de directie die in mijn ogen op alle vlakken te kort schiet.
Dit zijn mensen die politiek benoemd zijn en in de meeste gevallen niets afweten van spoorwegen.
Waarom mogen de reizigers, die tenslotte alles en iedereen betalen bij de NMBS (dus ook de superlonen van de managers), daar geen kritiek op geven en jullie zelf wel ?
En sorry, dat van die luxueuze treinen, vergeet niet dat niet iedereen de luxe heeft met modern materieel te kunnen reizen.
Een motorstel 800 (bijna 30 jaar oud) bv. waar ik elke dag in zit, zou ik nu niet bepaald luxueus noemen.
Geplaatst: 10 dec 2007, 13:26
door Adler
overweg13 schreef:
Maar toegeven dat je vindt dat de NMBS het nog niet zo slecht doet. Sorry, maat, dat doe je hier dus niet!
Ik vraag me steeds af wat men bedoelt als men het heeft over 'de' NMBS of kritiek op 'de' NMBS ( wie of wat is dat dan ? ).
Men kan geen kritiek hebben op iets materieels of op 38.000 mensen.
Waar men wel kritiek kan op hebben bijvoorbeeld is op de manier waarop zo een onderneming wordt bestuurd of op 1 of meerdere bestuurders van die onderneming.
Ik heb de indruk dat velen hier die 2 zaken door elkaar halen en zich persoonlijk aangevallen voelen als er kritiek wordt geuit.